Oletteko huomanneet, kuinka tietyt etunimet löytyvät tietyistä ammateista
Ja tämähän on täysin epätieteellistä mutu-havainnointia, jota ei tarvitse ottaa vakavasti. 🤗 Mutta tietyt etunimet yhdistyvät tiettyihin ammetteihin kovin usein:
- Päivi, Ulla: opettajia tai eskariopettajia
- Tuija: esimiesasemassa
- Suvi: eläinlääkäri tai muuten eläinalalla
Omia havaintojanne?
Kommentit (814)
Kalevi = tupakoiva bussikuski/insinööri, nyt eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko ikinä tavanneet akateemisella alalla olevaa Jonia, Jonnea tai Joonasta? En minäkään.
Minä olin joskus Joonas nimisen lääkärin vastaanotolla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanokaahan tyypillinen nimi oman pikku kahvilan pitäjälle?
Päivi tuli heti mieleen
Katriina tai Rosita sopisi myös. Mutta jos tämä pienoinen kahvila olisi lautalla, Marleena tietysti kahvittaisi kaikki tukkilaiset.
Donald - presidentti/johtaja
William & Harry - prinssimiehiä
Charles - tulevan kuninkaan titteliä odottava siniverinen
Jemina - kiinteistörotta tai kotiäiti
Katy - laulaja/somettaja/muuten esillä oleva
Seppo - huoltomies, talonmies
(ei osaa eikä arpaa Salkkareihin)
Anna, Jenni, Henna, Tiina - lähihoitaja, sairaanhoitaja, vanhustenhoito
Elina, Elisa, Emilia, Essi - erikoistunut lääkäri tai kirurgi
Aada, Ellen, Linda, Susan - luovalla alalla: artesaani, kosmetologi, maskeeraaja, taiteilija
Valma, Verna, Viivi, Virva - kosmetologi, maskeeraaja, parturi-kampaaja, taiteilija
ferfer kirjoitti:
Paula voi olla lähes minkä ikäinen vaan ja missä hommissa vaan, Marjalla aina hame ja polkkatukka
Ammattia kysyttiin. Annas kun minä yritän.
Paula: markkinointisihteeri, sosiaaliohjaaja tai koulukuraattori, voi olla myös koulupsykologi
Marja: dekaani tai assessori tai jonkun tutkimuslaitoksen päällikkö. Tai vaatimattomammin palveluesimies jollain sosiaali- tai vastaavalla alalla.
Lueskelin ketjun läpi ja mietin, että eikö kukaan mainitse "Nomen est omen" -lausahdusta ja onko niin, että Latinankieliset lentävät lauseet eivät ole enää kuulu yleissivistykseen?
Nomen est omen, l. nimi on enne - löytyy ylin 2000 vuoden takaisesta Plautuksen näytelmästä, ajatus nimen jonka ap esitti, ei siten ole aivan uusi.
Minun nimeäni ette vielä onneksi ole keksineet yhdistää mihinkään ammattiin, mutta se arvaus menisikin varmasti ainakin minun kohdalla väärin. Nimeni on ikääni nähden epätyypillinen, olen varmasti yksi vanhimmista sen nimen virallisesti saaneista.
Nimi ei ole ollut koskaan suosittu vaikka se oli pitkään toisen nimen väännös kutsumanimi, eikä oikeasti nimenä aika harvinainen. Lyhyen hetken se oli hieman suositumpi, mutta onneksi vain hetken ja meitä on siksi aika vähän.
Nimi ei luultavasti useimmille siksi herätä voimakasta assosiaatiota mihinkään alaan tai ammattiin, vaikka onkin periaattessa tuon kutsumanimikäytön vuoksi monelle ihan tuttu nimi kun sen kuulevat. Nyt ihan aina ei tarvitse enää kuitenkaan selittää, että se on oikea nimeni, eikä pelkkä kutsumanimi.
Kuten tästäkin ketjusta näkee, se ei tule onneksi kovin monelle edes mieleen. Säästyn siksi yleensä kaikelta epämääräisiltä asioilta ja saan vain tarkkailla nimikeskustelua ulkopuolisena, mikä sopii minulle erittäin mainiosti :)
Vaili: lähes satavuotias paremmin tumma terävä-älyisä, sanakas ja hyväntuulinen mummo joka asuu kirkonkylällä yksin vanhassa talossa, joka on täynnä kukkia ja multaa, joita tuo mummeli paapoo ilomielin lähes ympärivuotisesti tavalla taitoisella
Mitä tekee Hannu ja kuinka vanha on?
Entäs Tommi?
Panu?
Vierailija kirjoitti:
Lueskelin ketjun läpi ja mietin, että eikö kukaan mainitse "Nomen est omen" -lausahdusta ja onko niin, että Latinankieliset lentävät lauseet eivät ole enää kuulu yleissivistykseen?
Nomen est omen, l. nimi on enne - löytyy ylin 2000 vuoden takaisesta Plautuksen näytelmästä, ajatus nimen jonka ap esitti, ei siten ole aivan uusi.
Kyllä nimi on joidenkin tuntemieni ihmisten kohdalla ollut enne! Näitä on yllättävänkin paljon, kun alkaa ihan asiasta miettimään. :)
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekee Hannu ja kuinka vanha on?
Entäs Tommi?
Panu?
Hannut ovat yli 50-vuotiaita maanviljelijöitä. Tommit ovat noin 40-vuotiaita insinöörejä.
Panun ovat luovalla alalla ja heitä on monen ikäisiä.
Karoliina = kosmetologi tai sitten merkonomi, joka työskentelee vaatekaupassa