Oletteko huomanneet, kuinka tietyt etunimet löytyvät tietyistä ammateista
Ja tämähän on täysin epätieteellistä mutu-havainnointia, jota ei tarvitse ottaa vakavasti. 🤗 Mutta tietyt etunimet yhdistyvät tiettyihin ammetteihin kovin usein:
- Päivi, Ulla: opettajia tai eskariopettajia
- Tuija: esimiesasemassa
- Suvi: eläinlääkäri tai muuten eläinalalla
Omia havaintojanne?
Kommentit (814)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eeva: hiljainen, hillitty ja älykäs, ei pyri esille
Aiemmassa ketjussa terapeutti totesi, että Eevat ovat yliedustettuina insestitapauksissa, koska nimi viittaa tunnetuinpaan insestitarinaan.
No just joo. Jos mainitaan Aatamin ja Eevan tarina, niin tuleeko nyt varmasti ihmisille ensimmäisenä mieleen ”niin, se insestitarina”.
Voiko joku selittää, mistä on kyse?
En ole lukenut Raamattua kuin vasta kolme kertaa läpi ja mä en tiedä, miten insesti liittyy Eevaan? Sen tiedän, miten insesti liittyy Lootiin.
Merja - toimistosihteeri, farmaseutti tai kelan/verohallinnon tms. virkailija
Anne/Anna/Jenni/Maija - hoito- tai sosiaalialalla
Marko- raksamies
Jemina, Jessica ym - lastenhoitaja tai lähihoitaja
Ilkka, Iiro, Jonne, Jesse - myyjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuija, vanha pomoni. Päivi ja Ulla, vanhat opettajani 😂 Aika nappiin Ap
Miten Päivejä ja Ullia riittää vuosikymmenestä toiseen opettajiksi? Minun lapsillanikin on ollut Päivi ja pari Ullaa opettajina.
Itsellänikin oli lukioaikojen opettajina sekä Päivi että Ulla! :D Myös Anne ja Eija olivat opettajina sekä peruskoulussa että lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Jussi, miesprostituoitu. Oikeesti itse kaks kertaa vaihtelun vuoksi käyttäny mieshuoraa ja molemmat esitteli itsensä Jussiksi.
Mun tuntemat Jussit (useampia) on lääkäreitä tai lentäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmassa ketjussa terapeutti totesi, että Eevat ovat yliedustettuina insestitapauksissa, koska nimi viittaa tunnetuinpaan insestitarinaan.
No just joo. Jos mainitaan Aatamin ja Eevan tarina, niin tuleeko nyt varmasti ihmisille ensimmäisenä mieleen ”niin, se insestitarina”.
En ole lukenut Raamattua kuin vasta kolme kertaa läpi ja mä en tiedä, miten insesti liittyy Eevaan? Sen tiedän, miten insesti liittyy Lootiin.
Noh kun ensimmäisistä ihmisistä jonkun oli pakko naida perheenjäsenensä, jotta saatiin populaatio enenemään. Ei sen kyllä ollut pakko olla Eeva. Aatamin ja Eevan lapsista veljet ja siskot todennäköisemmin. Eli ei Eeva edes ole mikään ”tyypillinen insestitarina”.
Tämähän oli siihen aikaan ihan ok, sillä ensimmäiset ihmiset olivat niin lähellä täydellistä, että ei ollut mitään perinnöllisiä virheitä ja sairauksia, jotka saattoivat kasautua. Tämähän on keskeinen syy, miksi insestiä pitää välttää.
Vierailija kirjoitti:
Janina, Jennica, Jessica: ripsi- tai kynsiteknikko
Anita: vaateputiikin pitäjä (pellavatunikoita ym aikuisten naisten lempivaatteita)
Arto: erämaaopas
Leena: kirjanpitäjä
Emilia: taideterapeutti
Ruska, Viima, Myrsky: sukupuolentutkija yliopistolla
Kaikki harvinaisen luontonimen omaavat tuntuvat päätyvän fyysikoiksi.
It-alan tyypit ja insinöörit ovat oman kokemukseni mukaan usein Teemuja ja Teroja.
Tiedän kolme Sofia nimistä lääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Sari on hoitaja ja päällepäsmäri.
Tai räväkkä parturikampaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut Raamattua kuin vasta kolme kertaa läpi ja mä en tiedä, miten insesti liittyy Eevaan? Sen tiedän, miten insesti liittyy Lootiin.Noh kun ensimmäisistä ihmisistä jonkun oli pakko naida perheenjäsenensä, jotta saatiin populaatio enenemään. Ei sen kyllä ollut pakko olla Eeva. Aatamin ja Eevan lapsista veljet ja siskot todennäköisemmin. Eli ei Eeva edes ole mikään ”tyypillinen insestitarina”.
Tämähän oli siihen aikaan ihan ok, sillä ensimmäiset ihmiset olivat niin lähellä täydellistä, että ei ollut mitään perinnöllisiä virheitä ja sairauksia, jotka saattoivat kasautua. Tämähän on keskeinen syy, miksi insestiä pitää välttää.
Ja tuohan on joka tapauksessa täyttä puppua tuo, että ”Eevat ovat yliedustettuina insestitapauksissa”🙄 Ei kai kukaan uskonut, että mikään oikea terapeutti siellä olisi tällaisia huudellut...
Sirkka on jämäkkä suurtalouskokki.
Aarne, Toivo, Eino, Armas, Juho, Niilo, Martti....sotaveteraani tai päiväkotilainen
Ville, Aleksi, Niko, Valtteri...reilu 2-kymppinen yleensä pitkä lätkämies
Vaati, Heikku, Nirska, Taila, Leesos, Ouna, Saiti, Nattu....pride-marssija
Eila, Rauha, Aino, Esteri, Anna, Vieno....yksinäinen mummo vanhainkodissa, saattanut elää 40-50 vuotta leskenä
mulla oli Ulla ja Tiina nimiset opettajat, sekä Tuija niminen esimies :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut Raamattua kuin vasta kolme kertaa läpi ja mä en tiedä, miten insesti liittyy Eevaan? Sen tiedän, miten insesti liittyy Lootiin.Noh kun ensimmäisistä ihmisistä jonkun oli pakko naida perheenjäsenensä, jotta saatiin populaatio enenemään. Ei sen kyllä ollut pakko olla Eeva. Aatamin ja Eevan lapsista veljet ja siskot todennäköisemmin. Eli ei Eeva edes ole mikään ”tyypillinen insestitarina”.
No niin mä olen aina ajatellut, että ne sisarukset nai toisiaan. Siis Eevan ja Aatamin lapset.
Myöhemmin Aabraham ja Saara olivat saman isän mutta eri äidin lapsia ja avioliitto oli OK vielä silloin. Myöhemmin Mooseksen laki kielsi sellaiset liitot.
Sappa sippu kirjoitti:
Finanssialalla: Sirpa ja Raili pankkitoimihenkilöitä. Devops-asiantuntijoita: Mikko, Teemu ja Antti. Mainframe-asiantuntijoita: Jorma, Seppo ja Rape.
Toimisto kuin toimisto, Raili on se joka tietää kaikesta kaiken. "Nyt pitää kyllä kysyä Raililta." Kohta ollaankin taas toimistoissa pulassa, kun Raili jää juhannukselta ansaitulle kesälomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuohan on joka tapauksessa täyttä puppua tuo, että ”Eevat ovat yliedustettuina insestitapauksissa”🙄 Ei kai kukaan uskonut, että mikään oikea terapeutti siellä olisi tällaisia huudellut...
Lukekaas minfoa. Kyllä tuossa taitaa perää olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko niillä tyttöjä? Minä muistelen, että oli vain poikia.
Vierailija kirjoitti:
Tällainen nimistereotypisointi on typerää ja vaarallista. Suomessa pitäisi kitkeä ennakkoluuloja ja -asenteita eikä lisätä niitä.
Näinhän se on, mutta onhan tämä hauskaakin. Minä olen terveydenhuollossa töissä ja paljon potilaiden tietojen kanssa tekemisissä ja tiedän, että nimi ja ammatti eivät pääasiassa korreloi henkilökunnassa eikä potilaissa. Esim. lääkäreissä on myös niitä maijoja, tuijia ja seppoja. Sellaista monet hoitoalalla olevat väittävät, että hyvin erikoisen nimen omaavilla ihmisillä olisi enemmän mielenterveysongelmia. Itsellänikin on sellainen havainto. Tokk on myös mahdollista, että erikoiset nimet vaan kiinnittäväg huomiota tuossa yhteydessä😏 En tiedä, ovat ko. ihmiset vaihtaneet itse etunimensä vai onko erikoinen nimi vastannut vanhempien näkemystä, nykyäänhän on hyvin helppo vaihtaa etunimensä.
Joku vuosi sitten slevisi mulle että Seinäjoella asuu parturikampaaja Tuula Tuomaala. Ei siinä muuta kummallista mutta täällä oulussa asuu samanniminen ja samaa ammattia harjoittava. Olen tuntenut hänet vuodesta 1994
Niko, Toni, Jere, jesse, Richard, Jimi. Jami, joni........tuomittu jostakin johonkin. Omistaa sukunimen jota on alle viidellä suomalaisella