Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sitä itseään pitäisi kehua työhakemuksessa, jos ei ole mitään erityistä?

Vierailija
28.05.2020 |

Olen hakeutumassa uuteen työhön ja viime kuukausina laitellut jonkin verran hakemuksia menemään. Olen etsinyt rekrytointisivustoilta vinkkejä mitä kirjoittaa hakemuksiin, mutta äh. Kaikkialla neuvotaan kertomaan saavutuksistaan edellisissä ja nykyisessä työpaikassa, tyyliin "kerro kuinka johdit tiimisi huipputuloksiin" tms. selvästi jollekin muulle kuin rivimyyjille tarkoitettuja vinkkejä.

Mutta entä jos on tusinamyyjä, joka ei totta vie ole tsempannut ketään yhtään mihinkään, ehkä just ja just itsensä kohta alkavaan työvuoroon? Enkä ole edes mikään hyvä myyjä, niin en voi kirjoittaa kuinka pärjään hyvin jokaisessa myyntikilpailussa, jonka ketju järjestää. Toki olen kerryttänyt vuosien varrella asiakaspalvelukokemusta, mutta niin on ne kaikki muutkin jotka on työskennelleet myyjinä tai muissa aspatehtävissä, ja tätäkin kokemusta on varmasti monella muulla paljon enemmän. Määräaikaisia töitä on kertynyt cv:hen joten olen joutunut sopeutumaan eri talojen tavoille, mutta kannattaako tuotakaan nyt oikein korostaa kuinka on ollut siellä sun täällä silppua tekemässä.

Hyvästä asenteesta ja oma-aloitteisuudesta olen esimiehiltä saanut kehuja, mutta ei nekään mitään meriittejä ole. Mitäs muut "tusinatyöntekijät" hakemuksiinsa kirjoittaa, kun pitäisi kertoa miksi juuri minut?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, tavallisen työntekijän on vaikeaa erottua muista samanlaisista. Asiantuntijaduuneissa nämä erot ja erikoisosaamiset ovat varmasti suurempia.

Vierailija
2/20 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaakohan kukaan niin vapaamuotoisia hakemuksia kuin minä. Kirjoitan perhetilanteen, työkokemuksen, kehun kuinka tunnollinen olen ja töitä on tullut. Tosin haenkin duunari-paikkoja. Mietin aina mitä edellisessä työssäni olen tehnyt, mistä erityisesti olisi hyötyä uudessa työssä ja tyrkkään sen ylös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosien kokemus, tottunut tekemään töitä eri paikoissa ja erilaisten ihmisten kanssa, hyvä asenne, oma-aloitteisuus. Minusta tuossa on paljon hyvää! Sitten vaan kerrot, minkälaisissa paikoissa olet tehnyt töitä.

Vierailija
4/20 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus joku pieni asia ratkaisee. Viimeksi taisin saada paikan ihan vain sillä, että olen tottunut työskentelemään kuumissa olosuhteissa. Huomasin, että tämä näyttää olevan tärkeää työnantajalle, joten kerroin edellisen työpaikkani työolosuhteista.

Vierailija
5/20 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosien kokemus, tottunut tekemään töitä eri paikoissa ja erilaisten ihmisten kanssa, hyvä asenne, oma-aloitteisuus. Minusta tuossa on paljon hyvää! Sitten vaan kerrot, minkälaisissa paikoissa olet tehnyt töitä.

Näitä laimeita kliseitä on kaikki hakemukset täynnä. Olen oma-aloitteinen ja joustava tiimipelaaja, keskityn täysillä työntekoon ja tulen hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Nukuttaa.

Vierailija
6/20 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä laimeita kliseitä on kaikki hakemukset täynnä. Olen oma-aloitteinen ja joustava tiimipelaaja, keskityn täysillä työntekoon ja tulen hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Nukuttaa.

Jos ilmoituksessa kerrotaan kuinka työhön haetaan vaikkapa oma-aloitteista ja joustavaa työntekijää niin silloin mainitsen nämä hakemuksessani (mikäli minua oikeasti kuvaa ko. sana), ja perustelen miten olen oma-aloitteinen. Muita adjektiiveja en ala luettelemaan.

Vierailija
7/20 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen keskinkertainen. Ajattele Toyotaa: ei mitään spessua, mutta aina se käynnistyy

Vierailija
8/20 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina moititaan kuinka työhakemukset ovat kliseitä täynnä. No ihan samalla tavallahan ne työpaikkailmoituksetkin on! Joka ikisessä haetaan jotain innostunutta, vuorovaikutustaitoista tiimipelaajaa joka on omatoiminen.

Vierailija
9/20 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hirveää olla vielä työmarkkinoilla. Oma kasvatus kun oli että vaatimattomuus kaunistaa ja teoista se nähdään eikä siitä kuinka paljon osaa kehua itseään.

Vierailija
10/20 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, toit jo esiin monta hyvää pointtia, jotka voit ihan hyvin pistää hakemukseen! Sano mm. niistä pomojen hyvistä kommenteista. Olet sopeutuvainen, olet sopeutunut aina hyvin uusiin paikkoihin. Kyllä sinä osaat!

Vierailija
11/20 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina moititaan kuinka työhakemukset ovat kliseitä täynnä. No ihan samalla tavallahan ne työpaikkailmoituksetkin on! Joka ikisessä haetaan jotain innostunutta, vuorovaikutustaitoista tiimipelaajaa joka on omatoiminen.

Joo, tiskaria hakiessakin luetellaan ties mitä. Ja hyvä "suomenkielen" taito pitää myös olla.

Vierailija
12/20 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samoja laimeita kliseitä ne hakuilmoituksetkin on täynnä. Etsitään oma-aloitteista tiimipelaaja, jolta hymy ei hyydy tiukassakaan tilanteessa. Jaarti jaa. Mitä muuta tuollaisiin voi vastata kuin noita samoja ominaisuuksia? Pitäisikö ennemmin laittaa, että olen laiska paska enkä tulee lainkaan toimeen kenenkään kanssa ja hymyilläkään en osaa?

Vierailija
13/20 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy vaan yrittää löytää omasta historiasta ne asiat, joista on hyötyä haettavassa tehtävässä. Joskus voi erottautua vaikka sillä, että on vapaa-ajalla tehnyt jotain aiheeseen liittyvää, esim. rakentanut tai remontoinut talon, toiminut yhdistyksen puheenjohtajana/rahastonhoitajana, muonittanut partioleirejä tai tehnyt hääkakkuja, ommellut juhlavaatteita, hoitanut lapsia... mitä vaan, mikä liittyykään asiaan ja millä voit todistaa kiinnostustasi.

Vierailija
14/20 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kouluttautua, ammatilla tai akateemisella tutkinnolla kyllä erottuu.

Suomessa on erinomaiset koulutusmahdollisuudet suhteessa muihin maihin. Joissain maissa saakin pulittaa itsensä kipeäksi ihan pelkästä yksittäisestä ammattitutkinnosta.

Vierailija
15/20 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy vaan yrittää löytää omasta historiasta ne asiat, joista on hyötyä haettavassa tehtävässä. Joskus voi erottautua vaikka sillä, että on vapaa-ajalla tehnyt jotain aiheeseen liittyvää, esim. rakentanut tai remontoinut talon, toiminut yhdistyksen puheenjohtajana/rahastonhoitajana, muonittanut partioleirejä tai tehnyt hääkakkuja, ommellut juhlavaatteita, hoitanut lapsia... mitä vaan, mikä liittyykään asiaan ja millä voit todistaa kiinnostustasi.

Mutta jos ei ole mitään tällaista taustalla, niin paha se on mainita.

Vierailija
16/20 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi hirveää olla vielä työmarkkinoilla. Oma kasvatus kun oli että vaatimattomuus kaunistaa ja teoista se nähdään eikä siitä kuinka paljon osaa kehua itseään.

Mä kans ajatellut, että ei minusta enää edes olisi työnhakijaksi. On niin hulluksi mennyt tää touhu. En osaa kehua itseäni ollenkaan.

Vierailija
17/20 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja käytä paljon ”värikynää”. Niin ne muutkin tekee.

Vierailija
18/20 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käännä se tavallisuus eduksesi:

-normaali ihminen

-tottunut rutiininomaisesti työskentelemään

-itsestäänselvät työelämän asiat hallussa

-käytännöllinen tavis

-tavallinen eli luonnollinen, tarkoituksenmukainen vakiotyyppi, jolla perusta kunnossa

Vierailija
19/20 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä outoa työhakemuksessa kehua sitä itseään. :0

Vierailija
20/20 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinne hakemukseen voisi laittaa jotain mikä ei mitenkään liity työhön? Kerrot että palaudut työstäsi etkä vie niitä kotiisi koska harrastat....(tähän jokin ytimekäs maininta jostain mitä harrastat) ja sen takia jaksat antaa työllesi täyden huomion kun on työaika.

Hakemuksen tarkoitus on päästä yhdeksi haastateltavaksi. Vasta siellä lopulta selviää, olet juuri sinä se palapeliin sopiva osa, joka täydentää jo olemassaolevaa tiimiä tai sen tyhjän "pelipaikan".

Itse pohdin kerran työhaastatteluun mennessä että pilaako jotenkin reppu muuten suht siistiä olemusta ja päätin että reppu on osa minua ja sillä selvä. Reppu ei haitannut asiaa, tuskin sillä oli mitään merkitystä. Mutta johtaja paljastui itsekin patikkahenkiseksi ihmiseksi. Olin yksi niistä joka otettiin töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä