Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko rahaa lahjaksi kummilta ylioppilaalle?

Vierailija
28.05.2020 |

Kysymys otsikossa, eli onko tietoa, minkälaisia summia on yleensä tapana antaa? Olemme tavallisia keskituloisia ihmisiä, välit kummilapseen läheiset. Hän ei ole rahan eikä tavaran perään, mutta haluan tietenkin muistaa ja tukea koulunsa päättänyttä, itsenäistymässä olevaa nuorta. Kiitos.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummin velvollisuuksiin ei kuulu rahoittaminen. Se on vanhempien tehtävä.

Tympeä asenne,

lahjan antaminen kuuluu hyviin tapoihin, paitsi tietysti jos on riidoissa tai ei ole rahaa.

Lahja on kiva antaa, mutta sen pitää olla vapaaehtoista.

Otin kantaa tähän "Minkä verran pitää maksaa?" -kysymykseen. Siinä ei ole puhe lahjasta, vaan taksasta mikä luullaan asiaankuuluvaksi.

En saanut kummiltani koskaan rahaa, eikä tullut mieleenkään että olisi pitänyt.

Paras lahja oli kun hän tuli kylään ja juteltiin. Joskus sain jonkun pienen tuliaisen. Se oli hyvä niin.

Eihän se pakko olekaan, mutta normaalisti muistetaan ylioppilaita ja muita juhlan johdosta.

Voi muistaa vaikka ruusulla ja nätillä kortilla. Jos henkilö on tärkeä nuorelle, ei hän edes ajattele rahaa. Itselle ei olisi tullut mieleenkään odotaa rahaa lahjaksi.

Vierailija
22/36 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisi kymppiä on tosi vähän, kun kyseessä keskituloiset. Sanoisin, että 100-200€.

Niinpä. Viisi kymppiä on sellainen raha, joka heitetään kaverille jostain pienestä palveluksesta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on puhunut velvollisuuksista? Sanoin, että haluan muistaa ja tukea nuorta, ja talouteni kestää sen kyllä. Ap.

Mitä sitten kyselet?

Kai osaat itse ratkaista mitä annat lahjaksi.

Vai yritätkö ostaa rahoillasi hyväksyntää?

Ei ole totta, miten nämä katkeroituneet raukat, joilla ei oikeasti ole mitään sanottavaa, eksyvät kommentoimaan tätä samaa "mitä täällä kyselet"-mantraansa joka ikiseen ketjuun, jossa kysytään neuvoa mihin tahansa asiaan.

Vierailija
24/36 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annatteko muuten lahjanne nyt vai elokuussa, jolloin juhlat näillä näkymin järjestetään?

Nyt ehdottomasti. Nuori aikuinen jäämässä kesälomille, tarvitsee rahaa ehdottomasti. Vaikka olisi harvalukuisten kesätyöläisten joukossa, niin eka palkka tulee vasta juhannuksen korvilla.

Vierailija
25/36 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret toivoo nykyään rahan suoraan tilille, laittaisin 50-100€ nyt kun saavat todituksen. Jos juhlat syksyllä veisin sinne sitten kortin ja kukan. Kaukaisemmilta ystäviltä ja sukulaisilta riittää pelkkä kukka tai vaikka pieni koru tms. Kummeilta ja isovanhemmilta rahaa tai joku muu isompi lahja.

Vierailija
26/36 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tympeä asenne,

lahjan antaminen kuuluu hyviin tapoihin, paitsi tietysti jos on riidoissa tai ei ole rahaa.

Otin kantaa tähän "Minkä verran pitää maksaa?" -kysymykseen. Siinä ei ole puhe lahjasta, vaan taksasta mikä luullaan asiaankuuluvaksi.

Paras lahja oli kun hän tuli kylään ja juteltiin. Joskus sain jonkun pienen tuliaisen. Se oli hyvä niin.

Eihän se pakko olekaan, mutta normaalisti muistetaan ylioppilaita ja muita juhlan johdosta.

Voi muistaa vaikka ruusulla ja nätillä kortilla. Jos henkilö on tärkeä nuorelle, ei hän edes ajattele rahaa. Itselle ei olisi tullut mieleenkään odotaa rahaa lahjaksi.

Rahalahja perustuu vastavuoroisuuden, kyllähän sitä kummasteltaisiin jos veisi vain kukan ja kortin kun itse ovat laittaneet meidän lapsille useita kymppejä per perhe.

Mutta kukin tyylillään.

Vierailija
27/36 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tympeä asenne,

Mammat alapeukuttaa 😄 Mitä enemmän mummeilta, kummeilta, tädeiltä, naapureilta yms. tulee rahaa lahjaksi, sitä vähemmän täytyy itse tukea nuortaan taloudellisesti...

Vierailija
28/36 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran annat, mikä itsestäsi tuntuu hyvälle. Itse olen antanut omille kummilapsille 50 e, miehen kanssa yhteisille kummilapsille summa on yhteensä ollut 100 e.

Jos olisin saanut lottovoiton, niin olisi kysäissyt kummilapselta, minne tämä menee opiskelemaan. Sitten kun opiskelupaikka olisi ollut varma, olisin ostanut sieltä kivan asunnon läheltä oppilaitosta ja sanonut, että siellä olisi asunto käytössä pelkällä vastikkeen hinnalla. Saahan sitä haaveilla.

Vierailija
29/36 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaako se jos kummilapsen perhe on parempi tuloinen kuin lahjanantaja? Kummilapsella on jo kaikki mitä hyvään elämään tarvitaan ja vanhemmat tod.näk. tukevat taloudellisesti myös opiskeluaikana.

Vierailija
30/36 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 euroa ja lisäksi joku pysyvämpi muisto (koru tms)

Vierailija
31/36 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä annoin 150 € ja noin 100 euron korun. Olen hyvätuloinen ja mielestäni lahja oli linjassa rahatilanteeni kanssa. Olisi hienoa, jos kaikilla olisi varaa vähintään 50 euron lahjaan, mutta en kyllä oleta kenenkään tinkivän esim. ruoastaan voidakseen laittaa tuon summan ylioppilaan lahjaan.

Vierailija
32/36 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän rahan antamisen niille joille se kuuluu: lähiomaisille.

Vien virkkaamani sängynpeiton ja pitkävartisen ruusun.

Vierailija
33/36 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan arvokorun.

Vierailija
34/36 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoituksesi perusteella antaisin satasen:)

Vierailija
35/36 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni itse sain aikanaan erittäin hyvät ylioppilaslahjarahat. Suurin osa sukulaisista antoi 50€, sylikummit 70-100€. Kaikkiaan tuli vähän yli tonni. Olin tottunut maltillisempiin rahalahjoihin, en todellakaan odottanut kovin paljoa, joten olin onnellinen tuosta määrästä. Hieman päätä huimaa kuulla että joku yksittäinen ihminen antaisi 500€.

Olin etukäteen pyytänyt myös kukkien sijaan rahaa, kesä meni kaverin kanssa reppureissatessa Euroopassa ja siihen käyttöön meni suurin osa lahjarahoista. Jotain pientä jäi opiskelukämpän sisutuksen hankkimiseen syksyllä.

Vierailija
36/36 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

max 50€

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi