Ystävä aiheuttaa jatkuvasti pahaa mieltä ja kriisejä läheisilleen
Olemme tunteneet toisemme lapsuudesta saakka ystäväni kanssa. Hänellä on tapana arvostella toisten valintoja hiljaisella paheksunnalla ja töksähtelevillä kommenteilla, hän on tehnyt sitä aina, eikä koskaan ole näissä asioissa väärässä. Hänellä on mielikuva, että hän on sosiaalisesti älykäs ja jotenkin moraalisesti tavan pulliaisen yläpuolella. Hän on hyvä ihminen, mutta aivan äärimmäisen vaativa ja hankala lähimmäisiään kohtaan, vaikka hän muuta kuvitteleekin. Sen sijaan muut aina kohtelevat häntä huonosti hänen mielessään.
Viime aikoina hän on ollut aivan erityisen hankala, ja olen aivan loppu ja uupunut hänen suhteensa. Hän elää täysin omassa haavemaailmassaan, missä pätevät vain hänen ylimaailmallinen intuitio ja hänen omassa päässään kehittämä aukoton ihmistuntemus. Ystäväni on tällä hetkellä taas tekemässä täysin järjetöntä suurta päätöstä, mikä ei kosketa vain häntä, vaan hänen lapsiaan ja lähipiiriään myös, peruuttamattomasti. Ystävänä koin ikäväksi velvollisuudeksi kyseenalaistaa hänen päätöksensä, mistä hän suuttui minulle. Eihän minulla toki ole oikeutta puuttua toisten elämään ja valintoihin, mutta...
Mä en tiedä, jaksanko jatkaa meidän ystävyyttä. Tiedän, että joudun kannattelemaan häntä ja menettämään yöuneni taas kerran, kun hän romahtaa väärän ja äkkipikaisen päätöksen vuoksi. Tämä on loputon suo. Mä olen suorastaan raivoissani, koska välitän hänestä ystävänä. Mitä te tekisitte?