Pitäisi tehdä ns.kylmäsoitto
Firmoihin. Työkkärin kurssilla tehtävänä. Pelottaa soitella ja alkaa juuri nyt soitella ja kysellä.töitä. Kesätyöpaikatkin jaettu ja lomat ihmisillä edessä.
Kommentit (36)
Kyllä toimistoon on varmasti todella vaikea päästä töihin kylmäsoitolla, saattaa jopa aiheuttaa negatiivisen reaktion toisessa päässä. Ehkä ekana kannattaisi saada joku yhteys sähköpostilla / LinkedInillä tai jotenkin muuten sähköisesti ja siinä voisi ehdottaa että voisiko soittaa ja milloin kävisi parhaiten.
Jos on jo ehtinyt hakea sähköisesti aiemmin, niin silloin voi kyllä soittaa ja tiedustella hakemuksen tilannetta.
Parit vinkit:
1. valitse pari työpaikkaa minne ET välttämättä haluaisi töihin (tämä siksi, että jos satut mokaamaan puhelimessa niin ei harmita ja toisaalta ei jännitä liikaa soittaa sinne)
2. kirjoita asiat lapulle valmiiksi, mitä aiot sanoa
3. rentoudu ja hengitä syvään hetki ennen soittoa
Joihinkin pk-yrityksiin voi tehdä kylmäsoittoja ehkä mutta isoihin firmoihin ei missään tapauksessa. Etukäteen pitää olla isoissa firmoissa joku sähköinen kontakti ensin ellei kyse ole siitä että haet suoraan jonkin työpaikkailmoituksen perusteella ja siinä on annettu yhteystiedot joista voi tiedustella lisätietoja.
Toki jos sinulla on joku kummin kaiman veli jossain töissä, niin sitten voit suoraan soittaa.
Kaveri jolla on runsaasti kokemusta työpaikkojen hakemisesta eri tyyppisiin organisaatioihin, sanoi että hänelle on syntynyt kokemuksen kautta mielikuva, että jostain kumman syystä julkisissa organisaatioissa suorat puhelinkontaktit nähdään usein positiivisena seikkana, mutta yksityisellä puolella ei niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Kauanko olet ollut työkkärin asiakkaana tuollaisen tehtävän tultua?
Käyn kurssia, johon hakeuduin omatoimisesti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä toimistoon on varmasti todella vaikea päästä töihin kylmäsoitolla, saattaa jopa aiheuttaa negatiivisen reaktion toisessa päässä. Ehkä ekana kannattaisi saada joku yhteys sähköpostilla / LinkedInillä tai jotenkin muuten sähköisesti ja siinä voisi ehdottaa että voisiko soittaa ja milloin kävisi parhaiten.
Jos on jo ehtinyt hakea sähköisesti aiemmin, niin silloin voi kyllä soittaa ja tiedustella hakemuksen tilannetta.
Tämän ymmärrän ja näin olen toiminutkin. Eli.laittanut avoimen hakemuksen ja ehkä soittanut viikon kuluttua perään. Pelkkää soittamista randompaikkoihin harrastin viimeksi 90-luvun lopussa. Ap
Minulle tuli otsikosta mieleen, että kylmäsoitto on joku sairaalahenkilökunnan/poliisin käyttämä slangisana sille, kun täytyy omaisille ilmoittaa menehtyneestä omaisesta.
Ei ole koskaan tullut vastaan kyseinen termi, vaikka työttömänä välillä ollut pitkiäkin aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa kiva tehtävä, onko se työkkärin tyyppi jämähtäny viimevuosituhannelle? Nykyään ketään palkata kadulta, saati puhelimesta. Ja aika hyvä tuuri saa olla, että just sun taidoille olisi käyttöä just nyt... Ja vain isojen pomojen numerot löytyy nettisivuilta, isommissa paikoissa ne ei edes tiedä, mitä alaiset tekee ja onko millaselle tyypille tarvetta. Veikkaan että niillä ja jopa sulla olisi parempaakin tekemistä
Niinpä, samaa mietin. Jotenkin tämä tehtävä nyt tulisi läpi luovia. Ap
Ei tarvitse. Kukaan ei voi pakottaa ihmistä nöyryyttämään itseään, ja jopa ihan suoraan pilaamaan omia työnhakumahdollisuuksia soittelemalla suin päin firmoihin. Ilmoitat että et halua tehdä tällaista, vaan hoitaa työnhakua niin kuin työnhakua hoidetaan, eli cv:llä, linkedinillä, sähköposti"tuputtamisella" sekä niin kuin yritykset ITSE rekryään hoitavat, eikä aivan täysin idviootilta näyttämällä ja soittelemalla. Voi olla että firma katsoo ett ätuollaista ei ainakaan palkata ikinä, joka soittelee vaikka selkeästi lukee sivuilla että työhönhaut sun muut sivustolla x lomakkeella y.
Kun itse olin yli 15 v sitten typerällä työkkärikurssilla, niin siellä tämä palkattu mulukku kiusasi porukkaa niin että hän määräsi työpaikan johon piti soittaa omalla nimellä ja hakea töitä, ja työt oli esim. LÄÄKÄRIN paikka 19v täysin kouluttamattomalle, tai hiusmalli kaljuuntuneelle 50-v miehelle. Eli silkkaa kiuaamista. Päälle hän sanoi että tulee karenssi jos ei tottele, ja tämä siis joku fakin konsultti, ei todellakaan mikään tuista päättävä taho. Tein ilmoituksen hänestä, mutta osa kerkesi soitella rahan menettämisen pelossa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli otsikosta mieleen, että kylmäsoitto on joku sairaalahenkilökunnan/poliisin käyttämä slangisana sille, kun täytyy omaisille ilmoittaa menehtyneestä omaisesta.
Ei ole koskaan tullut vastaan kyseinen termi, vaikka työttömänä välillä ollut pitkiäkin aikoja.
Kylmäsoitto on yleinen termi esim. konsulttien tai myyjien parissa kun myyvät palveluitaan tai tuotteitaan yrityksille. Eli tarkoittaa ensimmäistä yhteydenottoa, jonka tarkoituksena on hankkia uusi asiakkuus.
Meiltä voisit nyt saadakin töitä soittelemalla :D akuutti työntekijäpula. Pomon 17v lukiolainen tytär ja sen kaveri ovat olleet täällä nyt pari viikkoa auttelemassa. Leipomotuotteiden myymälä.
Vierailija kirjoitti:
Okei. Onko kukaan ikinä kuullut kenestäkään, joka olisi saanut töitä tällä vuosituhannella summan mutikassa firmoihin soittelemalla? Pitäiskö sille kurssittajalle soittaa? Tarvisin töitä kans.
Itse sain nykyisen vakipaikan kävelemällä firman työhönottohenkilön toimistoon ja kysyin olisiko töitä. Kysyi vaan paperit luettuani että voisinko aloittaa heti, sovittiin että aloitan seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa kiva tehtävä, onko se työkkärin tyyppi jämähtäny viimevuosituhannelle? Nykyään ketään palkata kadulta, saati puhelimesta. Ja aika hyvä tuuri saa olla, että just sun taidoille olisi käyttöä just nyt... Ja vain isojen pomojen numerot löytyy nettisivuilta, isommissa paikoissa ne ei edes tiedä, mitä alaiset tekee ja onko millaselle tyypille tarvetta. Veikkaan että niillä ja jopa sulla olisi parempaakin tekemistä
Niinpä, samaa mietin. Jotenkin tämä tehtävä nyt tulisi läpi luovia. Ap
Ei tarvitse. Kukaan ei voi pakottaa ihmistä nöyryyttämään itseään, ja jopa ihan suoraan pilaamaan omia työnhakumahdollisuuksia soittelemalla suin päin firmoihin. Ilmoitat että et halua tehdä tällaista, vaan hoitaa työnhakua niin kuin työnhakua hoidetaan, eli cv:llä, linkedinillä, sähköposti"tuputtamisella" sekä niin kuin yritykset ITSE rekryään hoitavat, eikä aivan täysin idviootilta näyttämällä ja soittelemalla. Voi olla että firma katsoo ett ätuollaista ei ainakaan palkata ikinä, joka soittelee vaikka selkeästi lukee sivuilla että työhönhaut sun muut sivustolla x lomakkeella y.
Kun itse olin yli 15 v sitten typerällä työkkärikurssilla, niin siellä tämä palkattu mulukku kiusasi porukkaa niin että hän määräsi työpaikan johon piti soittaa omalla nimellä ja hakea töitä, ja työt oli esim. LÄÄKÄRIN paikka 19v täysin kouluttamattomalle, tai hiusmalli kaljuuntuneelle 50-v miehelle. Eli silkkaa kiuaamista. Päälle hän sanoi että tulee karenssi jos ei tottele, ja tämä siis joku fakin konsultti, ei todellakaan mikään tuista päättävä taho. Tein ilmoituksen hänestä, mutta osa kerkesi soitella rahan menettämisen pelossa.
Täysin samaa mieltä, ei mitään järkeä soitella täysin sokkona minnekään. Itse vähän katselisin, onko missä firmoissa paikkoja tarjolla ja soittelisin niihin. Kuka sitä nyt tarkastaa oliko se ihan puhtaasti kylmäsoitto vai ei. Ja voihan sitä aina puhua sattumasta.
Tottakai kannattaa soittaa!
Saatpa heti tietää siitä firmasta, onko mitään mahdollisuuksia vai ei. Ihmiset on pääosin ystävällisiä ja puhelimessa haluavat yrittää ohjata eteenpäin oikealle henkilölle ja siitä sitten pääset heti kysymään mikä tilanne!
Joku ”kylmäsähköposti” kyllä hukkuu niiden ihmisten arkistoihin, etkä tiedä yhtään, onko asiasi etenemässä vai ei.
Minä sain töitä soittamalla suoraan yritykseen, pyysivät vain käymään cv:n kanssa ja aloitin heti. Kävi tuuri, että olivat jo miettineet laittaa paikan hakuun ja näin säästyivät siltä.
Soita johonkin mahdollisimman isoon yritykseen, joka haluaa ylläpitää hyvää työnantajamielikuvaa. Vaihteesta sinut ehkä ohjataan jollekin henkilöstöassistentille, joka kehottaa täyttämään avoimen hakemuksen nettisivuilla. Tehtävä hoidettu. Ihan typerä tehtävä jos minulta kysytään.
Oletko isommasta kaupungista? Monet henkilösövuokrausyritykset, VR, Seure, leipomot, makeistehtaat jne varmaan ilahtuu sun soitosta.