Mitä ihmettä, yhtäkkiä järkyttävät pms-oireet
Oon 28-vuotias nainen. Teini-ikäisestä melkeinpä tähän päivään asti mun pms-oireet on olleet tyyliin muutama finni, vähän ärtymystä ja mahakipua muutama päivä ennen menkkoja.
Mutta nyt muutamana viime kuukautena.. ihan järkyttävää! Maha kramppaa ja rintoihin ei voi edes koskea. Tämä alkaa jo reilu viikko ennen menkkoja. Lisäksi oon joko ihan raivona tai kieriskelen itsesäälissä ja itken. Valvon yöt miettien kaikkia virheitä joita olen elämässäni tehnyt ja ajattelen pelkkää pahaa itsestäni. Tunnen itseni rumaksi ja säälittäväksi luuseriksi.
Vaikea selittää, mutta viime yönä olin niin ahdistunut että jopa RUKOILIN apua jumalalta, vaikken ole koskaan ollut uskovainen. Koen niin ylipääsemätöntä ahdistusta, että välillä tuntuu etten selviä tästä hengissä. Helpottaa tietysti ajatus siitä, että tämä on ohimenevää. Yleensä mulla oireet helpottaa heti, kun menkat alkaa.
Olen ollut muutaman yön mieheni luona, mutta tänään lähdin kotiin koska koen olevani kertakaikkiaan huonoa ja masentavaa seuraa tällä hetkellä. En halua/jaksa mennä ulos, en edes kauppaan, enkä nähdä ylipäätään ketään.
Onko muita jotka on kärsineet vastaavasta, vai olenkohan sekoamassa? 😅 En oikein edes tiedä mitä tällä aloituksella haen, ehkä vertaistukea?
Kommentit (23)
Lisätään vielä sen verran, että ihmettelen tosiaan miten tämä on yhtäkkiä tällaiseksi mennyt. 😀 Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Ikinä ennen mulla ei ole ollut vastaavia oireita ennen menkkoja. Oon kärsinyt aikoinaan ahdistuneisuushäiriöstä ja masennuksesta, mutta ne olen jo saanut kuriin lääkkeillä ja terapialla ja nykyään pärjään ilman kumpaakaan.
Ap
Iän myötä pahenevat, myös minulla. Onko sinulla lapsia? Jotkut väittävät, että lasten myötä helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö mitä ehkäisyä? Jos hormonaalista niin siinä syy. Jos et niin voi olla, että oma hormonitoimintasi on solmussa. Kannattaa käydä lääkärissä.
Ihan vaan kondomia käytetään, joten siinä ei voi olla syy 🤔
Ap
Vierailija kirjoitti:
Iän myötä pahenevat, myös minulla. Onko sinulla lapsia? Jotkut väittävät, että lasten myötä helpottaa.
Okei, en siis ole ainoa 😀 helpottavaa kuulla, vaikken tällaista toivo kenellekään! Ei ole lapsia mulla.
Ap
Juuh, täysin samat kokemukset, mutta olen 46 v. Normaalisti PMS oli ennen vain pari päivää ennakoivasti. Nyt vtutus, alavireisyys ja vetämättömyys sekä rintojen arkuus kestää koko edeltävän viikon, kunnes helpottaa menkkojen alkamisen myötä. En aloita mitään dynaamista PMS:n aikaan, koska siitä ei tule mitään. Näen itseni surkimuksena. Ja masukin pömpöttää tuolloin eli pitää olla joku mukavuuspaita päällä.
Muuten olen kuin kello menkkojen suhteen. Eli jotakin hormonaalista kaiketi.
Vierailija kirjoitti:
Juuh, täysin samat kokemukset, mutta olen 46 v. Normaalisti PMS oli ennen vain pari päivää ennakoivasti. Nyt vtutus, alavireisyys ja vetämättömyys sekä rintojen arkuus kestää koko edeltävän viikon, kunnes helpottaa menkkojen alkamisen myötä. En aloita mitään dynaamista PMS:n aikaan, koska siitä ei tule mitään. Näen itseni surkimuksena. Ja masukin pömpöttää tuolloin eli pitää olla joku mukavuuspaita päällä.
Muuten olen kuin kello menkkojen suhteen. Eli jotakin hormonaalista kaiketi.
Jep, itellä kans ihan säännöllinen kierto. Ja tuo mahan turvotus on muuten kans nykyään tuttu juttu! Se on osasyy siihen miksi on niin inhottava olo, kun maha pömpöttää eikä mikään vaate näytä fiksulta päällä. Ei tee juuri mieli näyttäytyä missään ja verhoan itseni löysiin miesten t-paitoihin ja kollareihin 😂 mutta täytynee vaan muistaa, että tää menee ohi ja että kyllä tästä taas selvitään 💕 kiitos vastauksesta!
Ap
Joillekin hormonaalinen ehkäisy ei sovi, mutta toisilla taas se auttaa. Moni pms-oire johtuu hormonitasojen vaihtumisesta, ja jos syö pillereitä, taso on koko ajan tasainen ja vähemmän mielialavaihteluita.
Vierailija kirjoitti:
Joillekin hormonaalinen ehkäisy ei sovi, mutta toisilla taas se auttaa. Moni pms-oire johtuu hormonitasojen vaihtumisesta, ja jos syö pillereitä, taso on koko ajan tasainen ja vähemmän mielialavaihteluita.
Oon joskus nuorempana syönyt e-pillereitä ja niistä tulin kyllä ihan hulluksi, eri merkkejäkin tuli kokeiltua 😀 en tiiä voisko nyt vähän vanhempana olla eri juttu? Jos tää menee ihan mahdottomaksi niin sitten varmaan kyselen apua lääkäriltä. Nyt vaan yritän sinnitellä.. 🙄
Ap
Viikko ennen menkkoja järkyttävät mielialanvaihtelut vi tu tuksesta suruun ja pahimmillaan itsemurhan pohtimiseen ja itseinhoon. En ole normaali itteni tuolloin, auon päätä mistä tahansa syystä ja illalla saatan itkeä ilman syytä. Ehkäisyä en käytä ja masentunut en ole mutta pms saa sekaisin. Väsyttää jatkuvasti. Pelottavaa aikaa viikko ennen menkkoja. Tilanne pahentunut mitä lähemmäs 30 ikävuotta menin ja edelleen yli 30 ikäisenä samat oireet joka hiton kuukausi. Mikähän tuohonkin auttaisi?
Vierailija kirjoitti:
Mikä auttoi oireisiin?
Minulla oli ihan särkylääkkeiden avulla siedettävät kivut teini-ikäisestä asti, jos ehdin ottaa lääkkeen ajoissa.
Synnytyksen jälkeen kivut katosivat kokonaan liki vuodeksi, sitten iskivät niin järkyttävät ovulaatiokivut, että luulin synnyttäväni. Koskaan ennen en ollut millään tavalla ovulaatiota tuntenut. Siitä parin kuukauden päästä iskivät myös valtavat kuukautiskivut.
Synnytyksestä on pian jo 5v, mutta yhä on kiusanani nuo järkyttävät ovulaatio- ja kuukautiskivut. En käsitä, miksi ne noin muuttuivat, enkä tosiaan tunne pärjääväni niiden kanssa. Juuri tässä yksi päivä mietin, että tirvaisen nyrkillä seuraavaa, joka kehtaa sanoa minulle, että liikunta helpottaa kuukautiskipuihin. Olin ottanut särkylääkkeen ennen kuin lähdin pyöräilemään, mutta niin vain iskivät kesken matkan ja pari kertaa oli pakko pysähtyä oksentamaan. Särkylääkkeitä vedän joka päivä kuukautisten aikaan valtavasti enemmän kuin se 3kpl/pvä. Sama ovulaatiokipujen kanssa, ovulaation aikaan kävelykin sattuu, kun pieninkin tärähdys tuntuu siltä, että munasarjat puskee itsensä ulos hetkenä minä hyvänsä.
Mulle tapahtui sama nyt tässä kuussa, siis massiiviset pms-oireet. Muutoin ovat tyyliin edellisen päivän, jolloin olen alavireinen, kipuja ei ole ollut synnytyksen jälkeen (lapsi 4v), menkat tarkat.
Tässä kuussa viikkoa ennen menkkoja niin kovat vatsakivut ja rintojen arkuus että todella luulin olevani raskaana, vaikka se ei ole mahdollista. Silti luulin ja googlailin jo aikaa gynelle. Luulin sekoavani.
En tiedä voiko johtua koronasta ja tästä pitkästä poikkeuksellisesta ajanjaksosta, lomautuksesta ja muusta henkisestä ahdistuksesta. En normaalisti ole lainkaan ahdistunut.
Täällä yksi pms-oireista kärsivä. Oireet paheni selkeästi sen jälkeen kun täytin 30v. ja elämään tuli isompia stressitekijöitä. Tätä ennen oireet oli huomattavasti vähemmän havaittavissa. Aiemmin oireet alkoi muutamaa päivää ennen, tai ihan max. viikkoa ennen. Nyt alkoivat heti ovulaation jälkeen, jolloin silloinkin mielialat heittelee. Kaikkiaan tässä tulee pari viikkoa mielialanheittelyitä, hirveää turvotusta, vatsajomotusta, vitutusta ja voimakasta ärtymystä. Mieli on myös tosi maassa, enkä koe olevani yhtään oma itseni. En haluaisi aloittaa hormonaalista ehkäisyä tässä vaiheessa, koska toiveissa on lapsen yritys vuoden sisällä.
Totuus ei ole. suoosittu täällä, sitä vihataan koska se on pelottava. Syy tähän on fizeri.
Juu sama homma täällä, joskus 27v jälkeen (nyt 29v) paheni ja just ennen viikkoa menkkojen alkua hirveät mielialanvaihtelut, olen tekemässä eroa miehestä, itken vähän joka asiasta tai sitten on pinna kireellä muuten. Rinnat on toodella kipeät ehkä jokatoinen/kolmas kuukausi, ei jokaisella kerralla. Mutta niin kipeät että yöllä herään siihen kun vaihdan asentoa. Ja töissä en pysty pitämään radiopuhelinta rintataskussa. Satunnaisia kipeitä finnejä saattaa ilmestyä naamaan tai yläselkään. Nuorempana ei oikeastaan ollu mitään. Pelkkä kondomi käytössä ehkäisynä. Ja ärsyttää muuten se yleinen lausahdus että "se on kiukkuinen, sillä on menkat".. ei todellakaan, silloin olen itse ainakin jo palautunut melkein "normaaliksi".
Vierailija kirjoitti:
Totuus ei ole. suoosittu täällä, sitä vihataan koska se on pelottava. Syy tähän on fizeri.
No itsellä ei koska en ole "fizeriä käyttänyt". Nro 19 vastaaja siis..
Käytätkö mitä ehkäisyä? Jos hormonaalista niin siinä syy. Jos et niin voi olla, että oma hormonitoimintasi on solmussa. Kannattaa käydä lääkärissä.