Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt alkaa loppua ymmärrys ystävää kohtaan

Vierailija
25.05.2020 |

Ollaan tunnettu yli 10 vuotta. Aina hän on ollut hiukan taipuvainen skeptisyyteen. Ei se ennen niin paljon haitannut, mutta pari vuotta sitten hän kertoi saaneensa mielialalääkkeitä masennukseen ja silloin jo huomasin muutoksen, ettei minun asiat kiinnosta, eikä mistään minun sanomisista keksi hyvää sanaa. Olen yrittänyt kysellä kuulumisia, olla kiinnostunut hänestä ja perheestään ja kannustaa. Häneltä taas tulee yleensä pelkkää lyttäystä.

Viimeksi pari viikkoa sitten ehdotin, että otetaan termarit ja mennään vaikka johonkin meren rannalle istumaan, turvavälit huomioiden. Ei hän jaksanut, kun ei tässä koronassa ole mitään järkeä. Hän itse kysyi viime viikonloppuna, mitä suunnitelmia ja vastasin, että aiotaan olla yötä omalla pihalla asuntoautossa, jos ei ole kovin kylmä yö. Sieltähän tuli erikoinen vastaus, että eikö ennemmin kannata ajaa jonnekin, niin edes kotiympyrät vaihtuu ja että hän ei lähtisi johonkin asuntoautoon töröttämään omalle pihalle. Nyt tätä pari päivää mietittykin olen päättänyt, että olkoon koko ihminen. Mistään ei mitään hyvää löydä. Enkä välitä, vaikka kävisi tämän lukemassa. Tuskin käy, koska on aiemmin sanonut, että kaikki keskustelupalstat on epätoivoisten tyyppien ruikutuspalstoja.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provoilet? Kai sinä nyt tajuat, että noinhan masentunut ihminen juuri puhuu.

Vierailija
2/35 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kannattaisi mieluummin nostaa kissa pöydälle ja sanoa suoraan että tuo asenne alkaa vituttaa, eikä sellaista kukaan jaksa kauaa kuunnella. Eihän sitä tiedä vaikka se aukaisisi hieman silmiä. Selvästi hän voi huonosti ja purkaa pahaa oloa muihin. Kylmä välien katkaisu on aika kova temppu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enkä provoile. Mitä provoilemista tässä aiheessa on? Jos hän ei ole saanut apua masennukseensa, enkä ole varma edes, mitä hoitoa on hakenut, niin sitten taitaa olla vähän pysyvämpi tilanne.

Ap

Vierailija
4/35 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus tai ei, niin eihän se oikeuta puhumaan ystäville rumasti! Olen itse sairastanut synnytyksenjälkeisen masennuksen 13 vuotta sitten. Myönnän, että saatoin olla silloin yleisilmeeltääni totinen ja tyly, mutta ei olisi tullut mieleenkään olla noin töykeä ystäville. Ehkä hänellä ei ole resursseja säilyttää enää ystävyyssuhteita.

Vierailija
5/35 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin ehkä asian puheeksi, jos olisi oma kaverini ja sanoisin, että olet ollut aika töykeä minua kohtaan, tiedätkö, miltä se minusta tuntuu. Voihan olla, että tuo ihminen ei itse huomaa puhuvansa töykeästi.

Vierailija
6/35 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa antaa palautetta. Rakentavasti. Kun ihminen on masentunut se pahin olo on hänellä itsellään. Kun joku vaivautuu keskustelemaan tilanteesta se voi olla parempi apu  kuin vain tylysti jättää niille sijoilleen.

Vierailija
7/35 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka eivät ole karavaanareita, eivät tosiaankaan "ymmärrä" (lue:pitävät typeränä) sitä, että vietetään aikaa vaunussa tai autossa omalla pihalla. Heille ei avaudu se, että se on edes jotain, jos ei pääse reissuun. Ja nyt ei moni viitsi ottaa autoa liikennekäyttöön sen takia, että ajaisi sinne järven rantaan, jos ei oikeasti pääse reissuun kunnolla. Se ei kuulosta kivalta, viisaalta, järkevältä niille, joille tämä harrastus ei ole oma. Ei siitä kannata pahastua. 

Vierailija
8/35 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka eivät ole karavaanareita, eivät tosiaankaan "ymmärrä" (lue:pitävät typeränä) sitä, että vietetään aikaa vaunussa tai autossa omalla pihalla. Heille ei avaudu se, että se on edes jotain, jos ei pääse reissuun. Ja nyt ei moni viitsi ottaa autoa liikennekäyttöön sen takia, että ajaisi sinne järven rantaan, jos ei oikeasti pääse reissuun kunnolla. Se ei kuulosta kivalta, viisaalta, järkevältä niille, joille tämä harrastus ei ole oma. Ei siitä kannata pahastua. 

Ystävyyteen kuuluu osata pitää mölyt mahassaan. En minäkään pidä maaseudusta, enkä silti kritisoi, jos joku ystävistäni lähtee maalle tai ostaa kesämökin. Tuo on pelkästään huonoa käytöstä moittia toisen valintoja. Tuskinpa kyse on ainoasta kerrasta, kun aloituksessa nimenomaan kerrottiin, että aina tuollaista marisemista. Yksipuolinen ystävyys kannattaa lopettaa.

Vierailija
9/35 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huh huh, nythän tulee olettamusta. ”Noinhan masentunut ihminen juuri puhuu.” Ei pidä paikkaansa todellakaan. Tuo on pelkkä typerä stereotypia. Meitä masentuneita ihmisiä on monenlaisia, eikä meitä voi yhteen muottiin laittaa. Ei tulisi mieleenikään haukkua toisten viikonloppusuunnitelmia tai olla inhottava. En ehkä aina jaksa mennä suihkuun tai jaksa vastata puheluihin. Saatan haluta olla yksin. Kerran kun oli oikein aikaansaamaton olo vietin kokonaisen viikonlopun sängyssä katsellen Netflixiä ja söin jäätelöä suoraan paketista. Huono käytös ystäviä tai työkavereita kohtaan taas on pelkkää huonoa käytöstä minun mielestäni. Me masentuneet emme ajattele niin, että on ok olla inhottava toisille, jos itseä v*tuttaa. Kun ollaan yksilöitä, joku saattaa toimia niin, mutta ei sitä sairauden piikkiin voi suoraan laittaa.

Vierailija
10/35 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on outoa että joku retkeilee asuntoautossa omalla pihalla. Ajakaa edes naapurikuntaan parkkipaikalle tms. 

Vierailija
11/35 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentuneet on itsekkäitä ja kaikessa on aina kyse yksin heistä ja vain heistä.

Vierailija
12/35 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen, joka ei keksi mistään toisten sanomisista tai tekemisistä hyvää sanottavaa, on yksinkertaisesti itsekeskeinen vallan käyttäjä. Taustalla voi olla esim persoonallisuushäiriö.

Omassa perhepiirissä on tuollainen hlö, minkä takia olen aika paljon lukenut aiheesta. Negatiivisuus ja toisen vähättely antaa vallan tunnetta. Monesti nuo tyypit piiloutuvat sen taakse, että toinen on herkkänahkainen ja nauttivat saadessaan muut ihmiset loukkaantumaan ja päivän pilalle.

Vierailija
13/35 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on outoa että joku retkeilee asuntoautossa omalla pihalla. Ajakaa edes naapurikuntaan parkkipaikalle tms. 

Minusta taas on outoa, että sinulle tuottaa mielihyvää heitellä tarpeettomia loukkauksia. Antaako se sinulle hyvää mieltä, että saat painaa toisia alas. Voit ajatella siis itse olevasi parempi kuin muut? Käytät valtaa ilkeilemällä. Ikävä kyllä tuo käyttäytymismalli on tuhoisa sinullekin pikkuhiljaa.

Vierailija
14/35 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus tai ei, niin eihän se oikeuta puhumaan ystäville rumasti! Olen itse sairastanut synnytyksenjälkeisen masennuksen 13 vuotta sitten. Myönnän, että saatoin olla silloin yleisilmeeltääni totinen ja tyly, mutta ei olisi tullut mieleenkään olla noin töykeä ystäville. Ehkä hänellä ei ole resursseja säilyttää enää ystävyyssuhteita.

Mitä hirveen tylyä on sanoa mielipiteensä?

Että ajaisi muualle.

Toki aapee ei tajua masentunutta.

Masentunut tavallaan tuuppaa ihmiset pois, koska on masentunut. On surullinen ja ne lääkkeet saattaa vaikuttaa huonostikin.

Ikävä tilanne. Kumpikin tarvitsee toisiaan, mutta on vaikea tilanne.

Voisi olla hyvä, että aapee kerrot suoraan miltä sinusta tuntuu. Ei syyttely auta, kun toinen kokee jo itsekin syyllisyyttä, kun ei voi hyvin.

Kerro, että on tärkeä.

Kerro, että toivot yhteyttä.

Masentunut vaan kyllä kokee helposti syyttelynä,

Silti on parempi puhua kuin vaieta - varsinkin jos meinaat vaan poistua pois.

Vierailija
15/35 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan telttailtukin omalla pihalla - nyt ei enää uskalla, kun punkit ovat todellinen vaara (peuralauma myös katsoo omistavansa ainakin osan takapihaamme).

Jos omistaisin asuntoauton, uskon, että lasten kanssa olisi kesällä kiva nukkua välillä siellä. Matkoille vähin vaivoin :D

Vierailija
16/35 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävyyteen kuuluu osata pitää mölyt mahassaan. En minäkään pidä maaseudusta, enkä silti kritisoi, jos joku ystävistäni lähtee maalle tai ostaa kesämökin. Tuo on pelkästään huonoa käytöstä moittia toisen valintoja. Tuskinpa kyse on ainoasta kerrasta, kun aloituksessa nimenomaan kerrottiin, että aina tuollaista marisemista. Yksipuolinen ystävyys kannattaa lopettaa.

No joo, tuo oli vain yleinen kommentti siihen, miten ne jotka eivät perusta karavaanarijutuista, eivät tule ajatelleeksi, että mitkä asiat siinä ovat asiasta pitäville kivoja. 

Vierailija
17/35 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan telttailtukin omalla pihalla - nyt ei enää uskalla, kun punkit ovat todellinen vaara (peuralauma myös katsoo omistavansa ainakin osan takapihaamme).

Jos omistaisin asuntoauton, uskon, että lasten kanssa olisi kesällä kiva nukkua välillä siellä. Matkoille vähin vaivoin :D

Hih hih

Vierailija
18/35 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi otit asian noin henkilökohtaisesti? Ystävä ei kuitenkaa ole = sinä, joten hän tulisi voida olla asioista eri mieltä ilman, että siitä toinen loukkaantuu.

Vierailija
19/35 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ystäväsi vain kysyi...

Vierailija
20/35 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän useimmat ihmiset kokisi huvittavaksi, jos tuttu kertoo retkeilevänsä kotipihassa. Ymmärrän, että lapset joskus telttailee kotipihassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi