Velat eivät taida olla kuulleet Kantin kategorisesta imperatiivista
Toimi aina siten, että toimintatavastasi voitaisiin tehdä yleinen moraalilaki.
Jos velojen kanssa toimittaisiin näin, ihmiskunta kuolisi sukupuuttoon.
Kommentit (30)
Olen toki kuullut. Sitä taas en ole kuullut, että Kantista olisi tehty jonkinlainen auktoriteetti.
Minulle sopisi enemmän kuin hyvin, että ihmiskunta päättäisi oma-aloitteisesti kuolla sukupuuttoon. Se tuntuisi oikeastaan eettiseltä ja järkevältä moraalivalinnalta.
Veloille sopii, että nuoremmat eivät maksa heidän eläkkeitään. Vastuu toimeentulosta loppuu velan isensä mukana.
Vierailija kirjoitti:
Minulle sopisi enemmän kuin hyvin, että ihmiskunta päättäisi oma-aloitteisesti kuolla sukupuuttoon. Se tuntuisi oikeastaan eettiseltä ja järkevältä moraalivalinnalta.
Samaa mietin, että velathan nimenomaan toteuttavat Kantin kategorista imperatiivia toisin kuin ne, jotka hankkivat lapsia ja vievät maapallon tuhoon.
Käsittääkseni kyse ei ole niinkään siitä, että itse toiminnasta pitäisi voida muodostaa yleinen moraalilaki, vaan sen toiminnan perusteesta, periaatteesta toiminnan taustalla, pitäisi voida muodostaa sellainen. Jos siis lapsettomuusvalinnan taustalla, sen motiivina on vaikkapa se, ettei halua lapsia ja pitää tärkeänä ihmisen vapautta päättää itse lisääntymisistään, tuo valinnanvapauden vaaliminen on se periaate, jonka tahtoisi muodostuvan yleiseksi moraalilaiksi.
"Toimi niin kuin säätäisit lakia kaikille. Toimi vain sellaisen periaatteen mukaan, jonka tahtoisit muodostuvan yleiseksi laiksi. Tämä on kategorisen imperatiivin muodollinen periaate."
Omasta puolestani voin todeta että minä en ole koskaan halunnut omia lapsia ja siitä syystä olen jättänyt ne tekemättä. Koen olevani onnekas että maailman historiassa olen sattunut syntymään juuri tähän maahan ja tähän aikakauteen, jossa tällaisen valinnan tekeminen on ollut juridisesti, realisesti ja helposti mahdollista. Vielä sata vuotta sitten realistisia mahdollisuuksia vaikuttaa lapsilukuun oli huomattavasti nykyistä vähemmän, mikäli parisuhde ja seksielämä kuitenkin kiinnosti. Minä voin kyllä ilomielin toivoa, että realistisesta mahdollisuudesta valita itse haluatko lapsia vaiko etkö ja kuinka paljon niitä haluat tehtäisiin yleinen moraalilaki.
Minusta on jotenkin ihan käsittämätöntä kuinka jotain voi ahdistaa käytännössä vielä hyvin pienen vähemmistön päätös olla liääntymättä niin paljon, että siitä on pakko spämmätä tänne jatkuvasti aloituksia. Maailman väkiluku nousee ihan koko ajan, joten tässä ollaan ihan kaikkea muuta kuin sukupuuton partaalla.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on jotenkin ihan käsittämätöntä kuinka jotain voi ahdistaa käytännössä vielä hyvin pienen vähemmistön päätös olla liääntymättä niin paljon, että siitä on pakko spämmätä tänne jatkuvasti aloituksia. Maailman väkiluku nousee ihan koko ajan, joten tässä ollaan ihan kaikkea muuta kuin sukupuuton partaalla.
Useimpia varmaan huolestuttaa se, kuka maksaa eläkkeet. Jos maaimalta saataisiinkin Suomeen palkansaajia, joilta voisi kupata nykyisen 25% eläkemaksun joka palkasta, ei olisi mitään ongelmaa. Ikävä kyllä kaikki kuollaan nälkään eläkeiässä jos maksajia ei jostain siunaannu. Ei ne pienet ikäluokat pysty maksamaan 50% eläkemaksuja.
Kyllä minä olen Cuntista kuullut ja jopa maistellutkin.
Sen tiedän etten uimareitani sinne laske.
Kortsun keulaan, kortsun keulaan....mutta mukavaa hommaa se harjoittelu ilman tulostakin on.
Se yleinen laki tietysti on, että lasten hankkiminen on vapaaehtoista.
Vierailija kirjoitti:
Useimpia varmaan huolestuttaa se, kuka maksaa eläkkeet. Jos maaimalta saataisiinkin Suomeen palkansaajia, joilta voisi kupata nykyisen 25% eläkemaksun joka palkasta, ei olisi mitään ongelmaa. Ikävä kyllä kaikki kuollaan nälkään eläkeiässä jos maksajia ei jostain siunaannu. Ei ne pienet ikäluokat pysty maksamaan 50% eläkemaksuja.
Milloin tajutaan, että eläkejärjestelmä on pyramidihuijaus?
Olen kyllä kuullut. Se ei ole mikään universumin laki vaan yhden filosofin höpinää. Lisäksi, minun moraalini mukaan on vain hyvä jos kaikki kieltäytyvät lisääntymästä ja ihminen kuolee sukupuuttoon, näin maailma pelastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin tajutaan, että eläkejärjestelmä on pyramidihuijaus?
Ilmeisesti olet ainoa joka ei ole tajunnut asiaa. Jokainen palkansaaja varmasti on tajunnut kuinka eläkejärjestelmä toimii. Nykyeläkeläisillä on hyvät eläkkeet, joista itse eivät maksaneet käytännössä paljon mitään. Nykyiset palkansaajat ja yrittäjät maksavat 25% tuloistaan ja saavat merkittävästi huonommat eläkkeet, ja korkeamman eläkeiän. Jonkun on maksettava meidänkin eläkkeemme, ellemme aio pärjätä ilman. Toki velat pystyvät säästämään helpommin työuransa aikana kun heidän ei tarvitse olla lasten takia töissä puoliteholla eikä myöskään maksaa lasten kuluja. Eli melko epäreilua, että veronmaksajia tehneet vanhemmat saavat silti vain saman eläkkeen kuin vapaamatkustajat eli velat.
Huvittavaa, että joku kuvittelee, että 40-50 vuoden päästä on vielä jotain eläkejärjestelmiä :D
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä kuullut. Se ei ole mikään universumin laki vaan yhden filosofin höpinää. Lisäksi, minun moraalini mukaan on vain hyvä jos kaikki kieltäytyvät lisääntymästä ja ihminen kuolee sukupuuttoon, näin maailma pelastuu.
Mitä tekee maailmalla, jos siellä ei ole ihmisiä? Joku voisi kysyä.
Sama henkilö voisi myös miettiä, mitä tai ketä varten pelastamme maailmaa. Luontoa ja eläimiä? Kuinka kiitollisia tai yleensäkään mitään mieltä luonto ja eläimet osaavat olla?
Olen kyllä kuullut, ja olen kuullut myös 1700-luvun jälkeisestä moraalifilosofisesta ja eettisestä ajattelusta. Silti, normaali kun olen, henkilökohtainen etiikkani toimii enemmän mutulla kuin soveltamalla teorioita.
Vierailija kirjoitti:
Maailman väkiluku joo. Täällä sen sijaan väestö ikääntyy sellaista tahtia, että hyvinvointivaltiolle voidaan kohta sanoa hyvästit.
Oikea ratkaisu olisi palauttaa Suomeen perhearvot ja lakata pumppaamasta rahaa Afrikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa, että joku kuvittelee, että 40-50 vuoden päästä on vielä jotain eläkejärjestelmiä :D
Tuskinpa on, koska velat. Saattaisi joku velakin silti hyötyä eläkkeestä, ei kaikki pysty säästämään työuransa aikana miljoonia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman väkiluku joo. Täällä sen sijaan väestö ikääntyy sellaista tahtia, että hyvinvointivaltiolle voidaan kohta sanoa hyvästit.
Oikea ratkaisu olisi palauttaa Suomeen perhearvot ja lakata pumppaamasta rahaa Afrikkaan.
Ei me pumpata rahaa Afrikkaan, vaan köyhistä maista siirtyy joka vuosi valtavat summat rahaa rikkaisiin. Joku kehitysapu on kokonaisuudessa mitätöntä.
Velat eivät usein myöskään ole kuulleet saatavista.