Lääkkeet lievään akneen?
Olen lopen kyllästynyt aikuisiän akneen ja siihen, ettei terveyskeskuksen lääkärit ota sitä tosissaan. Joka vuosi kertyy vain lisää arpia, epätasaista väritystä ja ihohuokoset suurenee. Nytkin KORVASSA finni. Joka kuukausi ainakin yksi iso paise, joka pahimmillaan turpoaa jumalattoman kokoiseksi. Mulle on sanottu, että menee iän kanssa ohi, mutta vanhemmallani ja sisaruksella iho on kukkinut vanhemmallakin iällä. Bentsoyyliperoksidi-puhdistusaine kyllä rauhoittaa finnit ja kemiallinen kuorinta pitää mustapäitä vähän kurissa, mutta eihän mun iho hyvä ole. En ole löytänyt mitään tasapainoa, kun tuo puhdistusaine ärsyttää ihoa, kuorinta kuivattaa ja öljyt tukkivat ihohuokoset.
Oletteko saaneet mitään apua lievään akneen lääkäristä? Onko pakko mennä yksityiselle? Voiko liittyä hormooneihin ja miten sitä hoidetaan?
Kommentit (3)
Liittyy hormoneihin. E-pillerit auttaa tai esim. 3 kk antibioottikuuri. Itse syönyt 5 krt elämäni aikana kuurin. E-pillereillä pysyi iho hyvänä mutta ne lopetin kolmekymppisenä. Nyt olen 48-v ja vieläkin iho kukkii jossain vaiheessa kiertoa mutta vähemmän. Nelikymppisenä söin viimeisimmän ab-kuurin. Hormonaalinen akne on tylsä🤨
En tiedä saako julkiselta puolelta, mutta työterveyslääkärit ainakin määrää antibiootit tarvittaessa. Tosin, jos finnejä on vaan muutama, kannattaa ensin kokeilla muut keinot.
Pyydä Avitcid-voiteeseen resepti. Loistava lääke akneiholle.