Onko muka harvinaista että 4-5 v käyttää vaippaa?
Kommentit (11)
En kyllä muista koskaan tavanneeni normaalia 5-vuotiasta, joka käyttää vaippaa. Eikö kaksivuotiaana yleensä aleta jättää päivävaippaa pois, ainakin kotona? Vahinkoja tietysti tulee satunnaisesti vielä viisivuotiallekin, mutta säännöllisellä vessarytmillä hyvin harvoin.
On harvinaista. Yövaippaa käytti yksi poika tuossa iässä, kun oli joku kypsymättömyysongelma ja kuseskeli sänkyyn öisin.
Meän 5v käyttää yökylässä vielä yö vaippaa. Kotona siis kastelee melkein joka yö sängyn eikä taho oppia kuivaksi. Oon antanu yön takia luvan et ku menee yöksi nii saa pukea vaipan nii tarvi kauheesti pyykätä sitte. Ite taas elän kusipyykin keskellä... Päivällä siis ei ikinä käy vahinkoja eikä illallakaan saa juoda mtn tuntua ennen nukkumaanmenoa
Tiedän tytön joka käytti 8v yövaippaa.
Ei ole harvinaista. Minun ukkini käyttää vieläkin vaippoja vaikka on jo 90v
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tytön joka käytti 8v yövaippaa.
Yökastelu on ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Meän 5v käyttää yökylässä vielä yö vaippaa. Kotona siis kastelee melkein joka yö sängyn eikä taho oppia kuivaksi. Oon antanu yön takia luvan et ku menee yöksi nii saa pukea vaipan nii tarvi kauheesti pyykätä sitte. Ite taas elän kusipyykin keskellä... Päivällä siis ei ikinä käy vahinkoja eikä illallakaan saa juoda mtn tuntua ennen nukkumaanmenoa
Miksette käytä kotonakin yövaippaa? Meillä odotettiin kovasti 3,5 v:n kanssa, että oppisi yökuivaksi, mutta kun lakanapyykkiä kertyi liikaa, todettiin että vaippa on helpompi. Ja suunnilleen 4,5 v:nä oliki sitten yökuivakin.
Yövaippa saattaa olla jos on yökastelija, meillä oli yöllä vaippa 4-vuotiaalla, joka todellakin siis pissasi joka yö sänkyyn. Sai siihen lääkityksen ja yökastelu loppui sitten kuin seinään, eikä palannut enää kun lääkitys alle kuukauden kokeilun jälkeen lopetettiin.
Päiväkäytössä en kyllä tiedä ketään yli 3-vuotiasta vaipan käyttäjää.
Huomauttaisin että yövaipan käyttö on eri asia kuin päivävaipan. Yökasteluun vaikuttaa hormonit, perintötekijät ja unen syvyys ym.
Vielä 10% seitsemänvuotiaistakin on vielä yökastelijoita.
Päivävaipastakin lapset oppivat pois hyvin eri tahtiin, oma poikani oppi vasta 3 vuotiaana. Opeteltiin kyllä hyvissä ajoin, mutta lasta ei nyt vain kiinnostanut onko pissa vaipassa, pöntössä, housuissa tai lattialla. Päiväkodissa sitten huomasi että vaipat on pienten juttu, ja hän on jo iso poika.
Täytti juuri neljä, ja käyttää yövaippaa, joka on usein täynnä pissaa. Neuvolassa asiasta ei vielä huolestuttu, vaan asia otetaan käsittelyyn viisivuotisneuvolassa mikäli tarve silloin on.
Mä tiedän vain yhden lapsen, joka käyttää päivävaippaa, ja on nyt 6-vuotias. Hän on lapseni päiväkotikaveri, ja luulisin, että hänellä on joku kehitysviivästymä. Päiväkodin perusteella joillakin 4–5-vuotiailla on univaippa myös päiväunilla. Kyllä päivävaippa tuon ikäisellä taitaa aika harvinaista olla. Mutta joku syyhän sille aina on, jos lapsi on tuossa iässä vaipoissa.