Desinfioitteko kännykkänne, kellonne ym. kun tulette ulkoa sisään?
Vai jääkö desinfiointi väliin, jolloin siitä muodostuu bakteeripesä ja viruslinko johon kosketaan sekä likaisilla käsillä vaikka kaupassa ja puhtailla käsillä (jotka tosin sen koskemisen jälkeen eivät enää ole puhtaita) kotona?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
En käytä rannekelloa. Kännykkä on suljetussa pussissa mukana, enkä käytä sitä kodin ulkopuolella kuin hätätilanteessa. Toistaiseksi ei ole tarvinnut käyttää.
Mistä näet kellonajan ollessasi kodin ulkopuolella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä rannekelloa. Kännykkä on suljetussa pussissa mukana, enkä käytä sitä kodin ulkopuolella kuin hätätilanteessa. Toistaiseksi ei ole tarvinnut käyttää.
Mistä näet kellonajan ollessasi kodin ulkopuolella?
Aika vähän liikun kodin ulkopuolella. Aika vähän on myös tarvetta nähdä kellonaika mistään. Jos liikun jossain, liikun autossa ja autossa on kello. Lähden joka paikkaan ajoissa, joten kellonajan tietäminen on turhaa. Vapaa-ajan reissussa kellonajan näkee auringosta riittävällä tarkkuudella.
En. Pesen kädet saippualla kotiin tullessani heti ensimmäiseksi. Näprään kännyä kaupassa, koska mulla on ostoslista siellä ja kuuntelen musaa.
En todellakaan desinfioi yhtään mitään, aivan älytöntä pelleilyä.
Vierailija kirjoitti:
En. Pesen kädet saippualla kotiin tullessani heti ensimmäiseksi. Näprään kännyä kaupassa, koska mulla on ostoslista siellä ja kuuntelen musaa.
Tiedätkö, mitä tapahtuu, kun näpräät kännyä kotona? Sen kännyn pinnasta leviävät kotiisi ne samat pöpöt joita oli esim. kaupan ovenkahvassa.
En enää, koska tartuntoja ei ole todettu yli kuukauteen tässä kaupungissa ja muutenkin koko maakunta ollut todella koronavapaata aluetta viime viikot. Tiedostan kyllä, että puhelimeni kerää kaikki pöpöt käsieni kautta ihan muutenkin.
Desinfion kännykän kapasta tultuani. Kauppalaput saan kännykkään viestinä (haen ruota kolmelle riskiryhmäläiselle ja lisäksi ostan omat) ja joskus pitää ostoksilla ollessamyös varmistaa mitä tilalle jos kauppalapussa olevaa tuotetta ei ole. Mulla ei myöskään ole rahapussia vaan kortti kulkee kännykän kuoressa.
Desinfioin kännykän ja kortit tultuani kaupasta. Samoin kuin kädet kun olen vienyt ostoskärryn pois. Pyyhin pintadesinfiointiaineella myös auton hallintalaitteet ja avaimet samoin kuin kotiavaimen tultuani kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, mitä tapahtuu, kun näpräät kännyä kotona? Sen kännyn pinnasta leviävät kotiisi ne samat pöpöt joita oli esim. kaupan ovenkahvassa.
En koske kaupan ovenkahvaan. Koriin kosken ja ruokatavaroihin, mutta enhän niitä ruokia muutenkaan desinfioi. Jos näplään jotain yleisiä ovenkahvoja, sitten pyyhin kännyn. Terve olen ja flunssassa ehkä 1-2 x vuodessa.
Kaupoissa on automaattiovet. Kelloja on kaupungilla.
Joo tottakai. Etenkin esinahan alta.
En ota puhelinta kauppaan mukaan, etenkään nyt, kun olen etätöissä jatkuvasti. Silloin, kun tein töitä vielä ihan työpaikalla, kännykkä oli toki laukussa mukana, kun menin työpäivän jälkeen kauppasaartoon käymään. Saa nähdä, milloin taas.
En desinfioi koska omistan vedenpitävän puhelimen (ip68), jonka pesen aina saippualla kun tulen ulkoa. Kyseinen ominaisuus on karsittu uusista keskihintaisista malleista koska lampaat eivät ymmärrä tarvitsevansa sitä ja markkina on tähän reagoinut.
Mä en ole edes vienyt kännykkää kodin ulkopuolelle.
Jalkaan vedän feikkicroksit ja pankkikortin laitan takin taskuun kauppareissulle. Alkossa maksan käteisellä.
Desinfioin auton sisustan, puhelimen, avaimet ja ulko-oven kahvat. Joka kerta kotiin tullessa.
Aika hyvin kaupassa pystyy liikkumaan koskematta mihinkään. Lidlissä ei tarvitse edes itse punnita vihanneksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko tosissanne? En todellakaan desinfioi yhtään mitään. Kädet pesen.
Kyllä olen.
Tervetuloa tänne rikkaaseen itähelsinkiin, voi olla että haluaisit visiitin jälkeen itsekkin muuttaa tapasi, desinfioivempaan suuntaan😁
Minä luulin että täällä vitsaillaan. Maakunnissa elämä on jo samanlaista kuin ennen koronaa. Kun koulut aukesi, kaikki lopettivat koronahössötyksen. Nyt suunnittelen jo kesän huvipuistoreissuja ja missä kahvilassa kävisi kun ne kohta aukeaa. Torilla käy jo kuhina ja ihmiset liikkuvat taas porukoissa ja kyläilevät.
Vierailija kirjoitti:
Objektiivisesti katsottuna käsien pesussa ei ole mitään järkeä, kun samat pöpöt ovat kumminkin kohta takaisin käsissä, kun alkaa esim. kännykän ruudun hipelöinti. Pahimmillaan ruokapöydässä koko perhe hipelöi ruutuja.
En tiedä yhtäkään perhettä missä toimitaisiin näin. Aina on puhelimet poissa ruokapöydästä.
Säännöllisin väliajoin pyyhkäisen ja olen näin tehnyt jo vuosia. Ja kädet pesen aina kun tulen kotiin vaikka olisin käynyt vain pyykkituvalla, näin olen tehnyt myös jo vuosia. Nyt korona-aikaan en käytä puhelinta lainkaan kaupareissuilla, käytän kauppareissun ajan sormikkaita jne. Kuulun riskiryhmään, krooninen keuhkosairaus.
Jos se on vain laukussa niin en mutta jos käytän sitä niin usemmiten joo. Riippuu vähän tilanteesta.