Heips,taaperoiden äidit!
Kysyisin neuvoa kun....tyttäreni aloitti päiväkodissa viikko sitten ja ensi viikolla on 2v synttärit! Nii mitä voisi viedä tarjottavaksi päiväkotiin?halpaa,riittoisaa...mulla ei ole mitään ideoita kun ei oo kokemusta päiväkotielämästä...vielä....kiitos jos viitsitte antaa vinkkejä!
Kommentit (10)
Jossain ovat kovin tarkkoja, esim. omia leipomuksia ei saa viedä.. en oikein tiedä onko syynä turvallisuus, ettei vaan pääse mitään bakteereja tms.. hullulta tuntuu, mutta näin on ainakin joissain paikoissa. Tietysti sekin on mahdollista että allergioiden takia pitää olla sellaista, missä tuoteseloste, ettei vaan allergikot saa sellaista mitä eivät saisikaan syödä.
Joku jätskipakkaus, missä vaikka paljon eskimoita tai muita puikkoja voisi olla hyvä. Tai mehujäitä niin sopii maitoallergisillekin! Tai sitten iso karkkipussi mistä jokainen saa muutaman.
Meidän isommalla pojalla oli neuvottu että jotain sellaista, mikä on suljetussa pakkauksessa, edes avattua karkkipussia eivät huoli. Eikä tosiaan niitä itse leivottuja juttuja...
Minni
mehujäätä.
Minusta on hyvä, että ovat tarkkoja ulkopuolisten tuomien ruokien suhteen. Meillä on vauva, jolla muna/maitoallergia. Tulevaisuudessa haluan olla varma, ettei hälle päiväkodissa tarjota jonkun tietämättömän mamman tekemiä leivoksia, jossa on " ihan vähän vaan munia ja pikkasen hylamaitoa" .
Kysyin aikoinani opeilta ja he toivoivat HYLA jäätelöä. Sitä siis vein. Minä en halua lapseni syövän karikkia tarhassa, enkä varmasti ole ainoa äiti joka niin ajattelee. Meillä on kotona karkkipäivä, ja silloin saa hyvin vähän karkki (tyttö 3.5 v). Minusta se riittää hyvin.
Minusta kotitekoisten kakkujen kieltäminen on ihan ymmärrettävää. Koskaan ei voi tietää missä lämpötiloissa niitä on säilytetty ja missä sotassa ne on leivottu. Minulla nimittäin äiti ei ymmärrä työntää tavaroita jääkaappiin ja ystävä, joka on rakas ja ihana, mutta asuu kirjaimellisesti tyttärensä kanssa mullassa, hiekassa (miksei hiekalla saisi leikkiä kotona?) ja siivossa. Molempia rakastan syvästi, mutta ruokapöydässä meinaa mennä ruuat väärään kurkkuun.
Oman kokemukseni mukaan lapsille on tärkeää se, että he saavat tarjota jotain. Siis itse antaa esim. synttärihetken lopuksi jotain namia, keksiä... Se on suuri hetki lapselle kun juuri hän saa kiertää ja antaa herkun muille ja saa siitä suoraan heti kiitoksen. Hyla-jätskilitra on helppo ratkaisu, mutta oon huomannu et jätski tarjotaan ruuan jälkeen jälkkäriksi ja harva lapsi siinä kohti muistaa keneltä se on. Aikuisten mielestä tällä ei varmasti ole mitään väliä, antamisen ilo on parasta. Mutta olen päiväkodissa huomannut että lapselle se on tosi hieno hetki kun saa sen herkun itse antaa ja olla näin hetken vielä " keskipisteenä" .
Eli toki on aivan ymmärrettävää ja hyvä juttu että päiväkodit ovat tarkkoja tarjottavien kanssa! Allergikkoja kun on kuitenkin niin paljon. Omalla pojallammekin oli maitoallergia ja siis tarkkana sai olla syömisten kanssa. maitoallergia lienee vieläpä kokoajan yleisempää pienten lasten kohdalla. Ja silloinhan ei edes se hyla sovi, vaan mehujäät ovat turvallisempia. :-) ellei sitten ole varma että ryhmässä ei ole ketään maitoallergikkoa.
Minni
Minä kyllä uskon et tuo sääntö et päiväkoteihin ei saa viedä itse leivottua tarjottavaksi johtuu ihan uusituista hygienia säädöksistä. Nykyäänhän työntekijöilläkin päiväkodissa pitää olla hygieniapassi kun jakavat siellä aamupalaa ja välipalaa. Siks ei varmaan oteta sitte ulkopuoleltakaan mitään ite tehtyä tarjottavaa.
Tosiaan pienille hyviä tajottavia on just tikkujäätelö, keksit esim. muumikeksit tai isommille voi kanssa karkkipussin ostaa. Nii ja maissinaksut on kanssa kivoja pienille, varsinki ne vaniljalla maustetut. Ja niinku aiemmatki kirjotti nii kannattaa ottaa selvää allergioista ym päiväkodin tädeiltä ettei kukaan jää sit ilman namia ku ei saa syödä jotain ruoka-ainetta.
ja on totta, että hygieniasyistä ei saa viedä itseleipomia juttuja päiväkotiin. Jäätelö on varmasti hyvä ja helppo ratkaisu. muistaa vaan kysyä allergiat. Meidän päiväkodin keittiöllä on allergisille varaherkkuja joita voi antaa jos on synttärit eikä herkkujen tarjoaja ole huomioinut allergisia. Myös monet allergisten vanhemmat tuovat päiväkotiin varalle omia herkkuja erikoistilanteita varten.
Itse en pidä hyvänä asiana tuoda esim. tikkareita. Kestää pitkään imeskellä ja sitten kun niitä ei jaksakkaan syödä niin sitten en puoliksi syödyt pyörivät lokeroissa tai jossain ihan muissa paikoissa. Myös sipsit ja popparit on vaikea jakaa, saako sitä nyt tasapuolisesti jaettua kaikille, jos sanoo, että ottakaa kourallinen, kun toisella se on isompi kuin toisella. Ja lapset rakastavat synttaripäivänä tarjota kavereille, joten ehkä ihan joku perusirtokarkki, josta voi sanoa että ottakaa 2, niin se on helpoin ja usein herkullisin.
Synttäritarjoilut eivät kuitenkaan ole " pakollisia" . Ne tuo, jotka haluaa. Useimmiten lapsen synttäreitä vietetään joka tapauksessa päiväkodilla, kuului siihen tarjoilut tai ei.
ei välttämättä osaa syödä jäätelöä.
Itse suosittelisin viemiseksi keksipakettia, josta hoitajat voivat ruokailun päätteeksi antaa keksit lapsille. Esim jotain kaurakeksejä, muumikeksejä tai carnevaleja.
Hoitajat näkevät paketin kyljestä mitä aineita kekseissä on ja allergikoille voidaan tarjota muuta.
Ja tytön mielestä se oli tosi upeeta :) Kun hän tarjosi muille lapsille herkkuja ;)
Näin kesällä melkein jäätelö voisi olla parasta. Lisäksi jotain strösseleitä tai kastiketta. Tarkista tädeiltä mahdolliset allergiat. Itse olen vienyt pehmeitä hedelmänameja (esim nalle), mutta aina näin pienillä voi olla jonkin vanhemmat , jotka eivät halua antaa lapselleen karkkia (huom keskustelu jokin aikaa sitten luomupalstalla). Ei sitä tarjottavaa paljon tarvitse olla, antavat jälkiruuaksi tai välipalan lisänä.
Onnea sankarille!