Onko kuivaan ihoon mitään muuta helpotusta kuin rasvarumba?
Minulla on luonnostaan todella kuiva iho, päästä varpaisiin, kesät talvet. Naaman vielä rasvaakin, mutta vartalorasvat jäävät käyttämättä. Se rasvaamisen jälkeinen imeytymisen odottelu on raivostuttavaa, kun tuntuu ettei sitä edes tapahdu ja ne voiteet jotka jotenkuten imeytyvät, eivät tunnu kosteuttavan ihoa. Ruokavalio on suhteellisen monipuolinen, mutta ehkäpä turhan vähärasvainen. Mitä ruokaöljyä kannattaisi ruveta käyttämään? Oliiviöljyä käytän yleensä, mutta tosi vähän. Levitteitä en ollenkaan, koska en syö leipää enkä ruoanlaitosssakaan sitä käytä. Ja onko esimerkiksi joku ravintolisä joka oikeasti auttaisi ihon kosteustasapainoon?
Kommentit (18)
Kiitos vinkistä, mutta juon vettä ainakin sen pari litraa päivässä. Ap
Mene luonnonkosmetiikkaan kurssille. Teimme käsivoidetta jota kaupan rasvat eivät ole voittaneet.
Siis eikö edes apteekin perusvoiteet toimi? Mulle sopii tuo Aqualn L vai mikä se on, imeytyy tosi nopeasti ja on ihan kosteuttava. Mullakin on aika kuiva iho.
Hyviä rasvoja lisää ruokavalioon esim. rypsiöljyä tai pellavansiemenöljyä vähintään kaksi ruokalusikallista päivässä. Lisäksi manteleita ja pähkinöitä.
No jospa alat syömään sitä rasvaa, voita, oliivi- ja kookosöljyä ja ruuat normaalirasvaisena. Et liho, älä pelkää.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä rasvoja lisää ruokavalioon esim. rypsiöljyä tai pellavansiemenöljyä vähintään kaksi ruokalusikallista päivässä. Lisäksi manteleita ja pähkinöitä.
Rypsiöljy samoin kuin muutkin siemenöljyt on vahingollisia ihmisen elimistölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun mielestäsi. Ei ravintosuositusten.
Iho Omega -mustaherukansiemenöljykapseli
Vihreä tee-uute auttoi mulla iho-ongelmiin. Oon ikäni suljunnut rasvalla mutta pari vuotta sitten aloitin kokeilut lisäravinteilla. Coriolus ja vihreä tee on tehneet huomattavan vaikutuksen, kurkumaa syön myös lähes päivittäin, myös kookosöljyä ja pellavansiemeniä. Riittävä vedenjuonti on todella tärkeää.
En mä usko, että rasvan laadulla on se olennaisin merkitys, kunhan syö sitä rasvaa kunnolla. Mä käytän ruuanlaitossa oliivi- ja rypsiöljyä, maitorasvoja käytän lähinnä voin ja juuston muodossa, joskun myös jugurtin. Lihaa syön aika vähän, kalaa enemmän. En koskaan pihistele rasvassa. Mun piti ennen rasvata tosi paljon, nykyään rasvaan kädet ja jalkaterät, kyynärpäät ja välillä sääret polvesta alaspäin ja pakarat, ja sitten kylmempään vuodenaikaan naaman.
Oliiviöljyä saa läträtä vaikka kuinka paljon ruokaan, se on älyttömän terveellistä. Avokado, kala, pähkinät (etenkin saksanpähkinä) sekä voi ovat myös hyviä rasvan lähteitä.
Aivot ja iho kärsii, jos ei saa tarpeeksi rasvaa.
Rypsi- ja siemenöljyissä on huono omegasuhde, ja siksi ne aiheuttavat mm. tulehdusta ja nivelongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun mielestäsi. Ei ravintosuositusten.
Ei se ole mielipide. Eikä suositukset perustu terveeseen ravintoon.
Elimistö tarvitsee rasvaa myös sisäisesti, jos et käytä mitään rasvoja ruuanlaitossa niin tietysti näkyy iholla. Nyt sitä rasvaa esim. oliiviöljy leivälle ja ruuanlaittoon!
Vierailija kirjoitti:
En mä usko, että rasvan laadulla on se olennaisin merkitys, kunhan syö sitä rasvaa kunnolla. Mä käytän ruuanlaitossa oliivi- ja rypsiöljyä, maitorasvoja käytän lähinnä voin ja juuston muodossa, joskun myös jugurtin. Lihaa syön aika vähän, kalaa enemmän. En koskaan pihistele rasvassa. Mun piti ennen rasvata tosi paljon, nykyään rasvaan kädet ja jalkaterät, kyynärpäät ja välillä sääret polvesta alaspäin ja pakarat, ja sitten kylmempään vuodenaikaan naaman.
Kyllä rasvan laadulla on suuri merkitys. Margariinit ja siemenöljyt eivät ole ihmisen ravintoa, vaan vahingoittavat elimistöä.
Kannattaa hankkia voide, jossa on myös ainesosa/ainesosia, jotka pitää kosteuden iholla estäen sitä haihtumasta (googleta esim sanalla occlusive moisturizer). Yksi hyvä on Eucerin Aquaphor. Hyviä "kosteuden pitoaineita" tuossa tuotteessa ovat petrolatum, mineral oil ja lanoliini. Kosteuttajana on glyserin. Muuta voi olla vaikkapa ihan vaseliini tai dimethicone, joita on myös useissa voiteissa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia voide, jossa on myös ainesosa/ainesosia, jotka pitää kosteuden iholla estäen sitä haihtumasta (googleta esim sanalla occlusive moisturizer). Yksi hyvä on Eucerin Aquaphor. Hyviä "kosteuden pitoaineita" tuossa tuotteessa ovat petrolatum, mineral oil ja lanoliini. Kosteuttajana on glyserin. Muuta voi olla vaikkapa ihan vaseliini tai dimethicone, joita on myös useissa voiteissa.
Noilla ulkoisilla voiteilla ei ole mitään merkitystä, oli nimi kuinka hieno hyvänsä :)
Mulla auttaa jonkin verran ihoonkin aina kun muistan huolehtia riittävästä vedenjuonnista. En tiedä, kuinka yleispätevä ohje, mutta kannattaa kokeilla, ellet jo juo vettä.