Vierailija

Olen nähnyt elokuvan juuri sen valmistuttua "sata" vuotta sitten.
Olen lukenut kirjan.

Katsoin eilen TV5:ltä.
Meinasin nukahtaa puolen yön aikaan sohvalle, mutta nousin istumaan ja katsoin elokuvan loppuun, jonka jälkeen itkin sängyssä puoli kolmeen.

Elokuva on mielestäni vaikuttavampi kuin kirja, jonka olen kahdesti lukenut.

Elokuvan mustavalkoisuus ( lukuun ottamatta sen pikkutytön punaista takkia) tuo hirveyden ja ylipäätään ajan paremmin tykö kuin värinä tekisi.

Suosittelen, mutta en ilman varoitusta tällaisille herkkiksille kuin itse olen.
Itken edelleen.

Sivut

Kommentit (65)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Todella hyvä ja vaikuttava elokuva. Mustavalkoisuus tekee siitä melkein dokumentaarisen.

(Vaikka tositapahtumiinha se perustuukin)

Vierailija

Pieni yksityiskohta. Syksyllä 1944 Schindlerin tehdas ajettiin alas Krakovassa ja hän oli hätää kärsimässä. Jos hän ei pikaisesti keksisi jotain, joka todistaisi hänen olevan varusteluteollisuudelle, sotaponnisteluille tärkeä henkilö, niin olisi ollut suuri vaara, että hän olisi päätynyt volksturmin (nostoväen) riveissä itärintamalle. Huonot tulevaisuudennäkymät kenelle tahansa mutta Schindlerin onneksi hänellä oli tehdas ja niin, ne juutalaiset.

Vierailija

Merkitävää on, että Oskar Schidler oli natsipuolueen jäsen, mutta silti hänet on haudattu Jerusalemiin.

Hänellä oli erittäin loistavia diplomaattisia kykyjä puhua, lahjoa ja...

...pelastaa.

Mielestäni yksi elokuvan/tarinan koskettavimmista hetkistä on se, kun hän vaati vettä suihkutettavaksi tulikuumiin junavaunuihin janokuoleman partaalla oleville ihmisille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hieno elokuva. Mutta vielä parempi ja raadollisempi saman aihepiirin elokuva on Pianisti.

Olet oikeassa.

Pianisti on tuskaisampi, täynnä suurta epätoivoa.

Mutta tuskaa ja epätoivoa, luopumista ja luovuttamista kaikki natsien tuhoaman elämän kuvaamat elokvat ovat.

Emmekä me tiedä mitään siitä tuskasta, joka on subjektiivista.

ap

Vierailija

Olet oikeassa Pianistista.

Pianisti on tuskaisampi, täynnä suurta epätoivoa ja yksinäisyyttä.

Mutta tuskaa ja epätoivoa, luopumista ja luovuttamista kaikki ---atsien tuhoaman elämän kuvaamat elokvat ovat.

Emmekä me tiedä mitään siitä tuskasta, joka on subjektiivista.

ap

(Jouduin muuten copypasteamaan ja muokkaamaan tämän tekstini... HUOH.)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvä ja vaikuttava elokuva. Mustavalkoisuus tekee siitä melkein dokumentaarisen.

(Vaikka tositapahtumiinha se perustuukin)

Se perustuu kyllä fiktiiviseen romaaniin

"Elokuva perustuu Thomas Keneallyn romaaniin Schindlerin lista (Schindler’s Ark, myöhemmin Schindler’s List)."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Schindlerin_lista

Hiusten halkomista: Oskar Schidnler oli kuitenkin oikea Ihminen isolla I:llä.

ap

Vierailija

Molemmat elokuvat, Scindlerin lista ja Pianisti, pysähdyttävät toden teolla.

Niissä näkyy ihmisen pahuus ja se, miten ohut on sivistyksen kuori.

Järkyttävintä näissä on, että tämä on oikeasti tapahtunut. Tätä on Euroopassa ollut vajaa 80 v. sitten.

Vierailija

Roman Polanskista ei tarvitse pitää mutta Pianisti oli todella liikuttava. Perhe jakaa keskenään karkin ennen kuljetusta Treblinkaan. Kuin viimeinen ehtoollinen.

Elokuvan parissa oli ilmeisesti ollut ihmisiä, jotka tosiaan tiesivät jotain ajan militariasta ja kalustosta esim. ei siellä Varsovan ghetossa nazit kulkenut mustat paraatiunivormut päällä vaan siellä oli 40-kymppisiä perheenisiä polizei-joukkojen (ei SS-joukkojen kaksoissalamoja)  univormussa, koska he olivat liian vanhoja etulinjaan mutta kelpasivat taistelemaan rotuvihollista vastaan.

Vierailija

Näin tuon leffan joskus lapsena, vaikutti silloin paljon. Muutama vuosi sitten kun katsoin dokkaria keskitysleiristä, tajusin vasta miten kaukana totuudesta ja siloiteltu versio se leffa oli.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat elokuvat, Scindlerin lista ja Pianisti, pysähdyttävät toden teolla.

Niissä näkyy ihmisen pahuus ja se, miten ohut on sivistyksen kuori.

Järkyttävintä näissä on, että tämä on oikeasti tapahtunut. Tätä on Euroopassa ollut vajaa 80 v. sitten.

Kuinkakohan paljon tapahtunutta on vaan liioiteltu...

Nykyaikainen krematorio Italiassa pystyy tuhkaamaan 24 koronaruumista päivässä, mutta 40-luvun saksalaisessa krematoriossa poltettiin tuhansia ruumiita päivittäin. Jos matematiikkaa yhtään ymmärtää, niin kyllähän tuo pistää miettimään

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006445361.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Topf_and_Sons

Voisiko alapeukuttajat kertoa miksi noilla luvuilla on noin suuri ero? En nimittäin ymmärrä

Oletko todellakin niin yksikertainen, että et ymmärrä, että maailman suurimmassa murhatehtaassa uunit suunniteltiin aivan eri tavalla kuin modernissa hautausurakoinnissa, jossa on tarkoituksellista kohdella vainajia kunnioittavasti ja laadukkaasti. Myös vainajien koko on aivan eri.

Vierailija

Näin on tapahtunut monta kertaa ja tulee vielä tapahtumaan monesti. Meillä on ollut uskomaton onni ja etuoikeus syntyä suurten sota-aikojen väliin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vaikuttava ja järkyttävä elokuva. 

Onneksi aina on ihmisiä, jotka ovat sorrettujen puolella. 

Näitkö leffan: Tengelen lista

?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Poika raidallisessa pyjamassa jäi myös mieleen.

Tuokin elokuva ihan keksitty tarina ja elokuvan kaasukammiokohtauksessa sama ongelma kuin monissa elokuvien kaasukammioversioissa, fysikaan lakien mukaan ei olisi ollut edes mahdollinen.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla