Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pesetkö taaperon (2 v.) hampaita kaksi minuuttia?

05.07.2006 |

Sehän on kai suositus sekä lapsilla että aikuisilla. Kuulin, että fluori alkaa vaikuttamaan vasta tuon ajan jälkeen - muuten pesusta ei ole mitään hyötyä.

Meillä vaan tuo hampaidenpesu on mennyt jo ihan pakottamiseksi ja tekisi mieli höllentää hieman - muuten meillä on hampaanpesutraumaisia perheessä!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä hammastahnassa välttämättä ole fluoria (esim. Weleda), jonka vaikutuksen alkamista pitäisi odottaa.

Meillä ei olla kellosta katsottu aikaa, kunhan vaan on saatu joka kohdasta harjatuksi muutama kerta eestaas.

Vierailija
2/19 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinä iltoina/aamuina saan nopeasti pestyä kaikki pinnat, kun pikkuneiti (1v 10kk) on suosiollisella päällä. Huonoina kertoina harja käväisee suussa melkoisen kiljunnan/huudon säestyksellä. Ehkä jonain päivänä pääsemme vielä suosituksiin. Teini-iässä viimeistään.. ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
05.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi minuuttia hammasten pesua on varmasti jo kidutusta jos tytöltäni, 1 v 9 kk, kysytään :)

Joka aamu ja ilta toki pestään ja hammastahnaa (lasten, apteekista) käytetään mutta välillä sellaisen huudon kera että ...

Päivisin annan ruokailujen päätteeksi ksylitol-pastillin joten eiköhän hammashuolto ole ihan riittävää.

Vierailija
4/19 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielellään lapsi (3 v) kuuntelee harjan " musiikit" . Harjauskin sujuu pääsääntöisesti ongelmitta, jopa useampi minuutti hammaspeikkoja metsästetään. Itse saattaa ilmoittaa että täällä menee/tanssii peikko ja osoittaa yhtä hampaista;))

Vierailija
5/19 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sanottu, että fluori alkaa vaikuttaa vasta tuon kahden minuutin jälkeen, mutta meillä ainakin taapero (1 v 4 kk) vaan " sylkee" (ei osaa kunnolla) pesun jälkeen ja tahna jätetään suuhun vaikuttamaan, ei siis huuhdella pois. Tämä oli hammaslääkärin suositus. Eli minun logiikkani mukaan vaikka harja on suussa vaan hetken, niin kyllähän se fluori jää vielä sinne pesun jälkeen. (Meillä käytetään matalasta iästä huolimatta pieniä määriä lasten fluoritahnaa, kun lapsen poskihampaat puhkesivat jo n. 1 v 1 kk iässä.)

Vierailija
6/19 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja myös meillä tahnaa jätetään suuhun, ei huuhdella kuin harja, josta saa sitten imeä vettä suuhunsa, mikä onkin pojan mielestä hauskinta koko hommassa. =) " Vahingossa" vettä tipahtaa paljaalle rintamukselle, ja sekös naurattaa pikkuista..!

Leijona76 & poika 2v

Vierailija
7/19 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hammasharja soittaa musiikkia? Onko se tarkoitettu nimenomaan pienille lapsille? Kysyn, koska hammashoitaja sanoi ettei 2v:n hampaita saisi usein pestä sähköharjalla. Meillä hammaspesu tehdään niin, että tyttö makaa sylissäni selällään ja huutaa ja minä harjaan ja laulan. Tappelua se on ollut alusta asti, joka ikisessä asennossa, mutta tässä asennossa tuntuu olevan paras näkyvyys lapsen suuhun. Voisin kokeilla soittavaa hammasharjaa jos sellaisen löytäisin, tytär tykkää lauluista. Ja musiikkia olisi kivampi kuunnella kuin hutoa...

Vierailija
8/19 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei vie yli minuuttia.

Vierailija
9/19 |
07.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 2-vuotias tyttömme " suhii" ensin itse omat hampaansa harjalla (helposti voi mennä viisikin minuuttia) lopuksi itse " tarkistan" harjalla hampaat. Tyttö antaa kiltisti minun niitä vähän pestä mutta ei tosiaankaan kahta minuuttia.

Tyttö syö aina ruuan jälkeen hetken purukumia tai saa ksylitoli pastillin, ja hampaat pestään aamuin illoin niin uskon sen riittävän.

Vierailija
10/19 |
07.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran että ovat puhtaat. Itse saa ensin pestä vedellä ja minä harjaan lopuksi tahnan kans. Laitan sekaisin vähän lasten ja aikuisten tahnaa niin tulee raikkaammat. Meillä kyllä huuhdellaan suu vedellä, koska itse lapset niin haluavat, heitä ällöttää jos suuhun jää vaahtoa. Pienempänä kun eivät osanneet vielä purskuttaa niin imivät harjasta sitä vettä. Kaks kertaa päivässä pesevät ja purkkaa syövät pitkin päivää, hyvässä kunnossa on molemmilla hampaat!

Vierailija
11/19 |
07.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos 20 sekunttia.

Vierailija
12/19 |
07.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani ei ikinä malttaisi olla niin kauan hampaidenpesu hommissa. Mielestäni se on hyvä, kun hän antaa hyvin pestä. Sen pitää olla mielestäni, koska se on yksi rutiini jutuista läpi elämän.

Vierailija
13/19 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupukki toi 3-vuotiaalle, joten hintaa en tiedä.Harja pysyy hyvin kädessä, ei oleliukas, vaihtoharjoissa disney-hahmoja. eihän tämä vauvaharja olw, mutta kylläkin lastenharja. 3-vuotiaallahan on jo kaikki maitohampaat.

gekkokolmonen:

Mikä hammasharja soittaa musiikkia? Onko se tarkoitettu nimenomaan pienille lapsille? Kysyn, koska hammashoitaja sanoi ettei 2v:n hampaita saisi usein pestä sähköharjalla. Meillä hammaspesu tehdään niin, että tyttö makaa sylissäni selällään ja huutaa ja minä harjaan ja laulan. Tappelua se on ollut alusta asti, joka ikisessä asennossa, mutta tässä asennossa tuntuu olevan paras näkyvyys lapsen suuhun. Voisin kokeilla soittavaa hammasharjaa jos sellaisen löytäisin, tytär tykkää lauluista. Ja musiikkia olisi kivampi kuunnella kuin hutoa...

Vierailija
14/19 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin mielenkiintoisia ja erittäin tuttuja kommentointeja pienen leikki-ikäisen käytöksestä hampaidenharjauksen yhteydessä.Meillä esikoistyttö opetteli pesemään 1,5v:n ikään mennessä hampaansa itse.Sitten syntyi pikkusisar,ja tytölle puhkesi uhmaikä 1v8Kk:sena.Hampaita saa toisinaan harjata kunnolla,joskus niihin ei saa kuin vilkaista hammasharjan päällä.Toisinaan tyttö pesee hampaat hutaisten itse,toisinaan hyvinkin harjaten.Osaa homman,mutta on pistänyt taidon piiloon,ja tätä on jatkunut yli vuoden.Fludent on säännöllisesti 1/krt. päivässä mukana.Reikiä ei ollut 2-vuotis tarkastuksessa.Xylitol-purkan annan harvemmin,koska useimmiten nielaisee sen...Nyt hampaiden harjaus kesän alusta lähtien on alkanut taas maittaa ,kun ikää on 2,6v.Kyllä tässä vuoden aikana on välillä hermostuttanut aamuin-illoin tapahtuvan säännöllisen rutiinin/hampaidenharjaamisen suorittaminen,koska väliin on mahtunut paljon veteläksi heittäytymistä koko vartalon voimalla,nipistelyä,suun kiinni pitoa,oman pään kolhimista tahattomasti mihin sattuu harjaa vältellessä jne.,mutta ei kukaan seppä syntyessään!Kiitoksia myöskin vinkistä soiva hammasharja...!

Vierailija
15/19 |
08.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, onneksi kukaan ei pese kahta minuuttia ja mekin voimme hyvällä omalla tunnolla hellittää hieman.

Xylitol-pastillit on myös käytössä.

Meillä ei ollut 2 v. hammaslääkäriä ja seuraava käynti vasta vuoden päästä joten kommentit ovat olleet tervetulleita.

Vierailija
16/19 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mie oon sitten muistanu väärin ku oon muistant että se on 5min... noh, mutta aina parempi noin :D tosin meillä tykätään hampuleiden pesusta. ensin ite harjaan kaikki pinnat ja sitten poika vielä ite harjailee aikansa, ja etuhampaat ainakin kiiltää kun on poikaki keksiny miten saadaan se kiva harjaus ääni aikaseks :D pää heiluu ja käsi pysyy paikallaan, mutta samapa tuo miten sen harjauksen suorittaa, varsinkin kun homma on jo hoidettu ensin alta äitin kanssa ;)

meille hammaslääkäri suositteli kanssa sitä soivaa lasten sähköhammasharjaa. oli ihan intopiukeena siitä ja hyvä ettei innoissaan hyppiny ylös alas ku musiikki alko :D

Vierailija
17/19 |
09.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minkä hintanen on tuo soiva hammasharja?

2,6-vuotiaan pojan äiti

Vierailija
18/19 |
10.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nykyään suositellaan, että vanhemmat pesevät lapsen hampaat 8-vuotiaaksi asti!! Ennen suositus oli muistaakseni 7-v (kouluikä). Nyt nostettu, koska nykylapsilla on hampaat niin huonossa kunnossa. Alle 8-v. ei osaa tarvittavaa hienomotoriikkaa, jolla hampaat saa takaakin putipuhtaiksi.

Toki lapsi saa itse harjata hampaat, mutta sen jälkeen vanhemman pitää käydä ne vielä harjalla läpi. Ja tosiaan, tahnaa ei tarvitse huuhdella, vaan saa jättää suuhun vaikuttamaan.

Vierailija
19/19 |
10.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö 3,5v eikä päästä vieläkään kahteen minuuttiin. Me ei myöskään huuhdella hammastahnaa pois ja XyliBon-pastilleja otetaan kun muistetaan. Mä olen aina ajatellut, että hampaita harjatessa on tärkeää, että plakki saadaan pois, fluorinhan voi ottaa vaikka tablettina.