27-vuotiaalle lääkärin määräämä elvytyskielto?
Kommentit (10)
Eihän tuo iästä ole kiini vaan niistä mahdollisuuksista selvitä elvytyksestä.
Ei se ikä vaan potilaan kokonaistilanne.
Jos elvytyksen jälkeinen elämä olisi todennäköisesti pelkästään vihanneksena koneissa makaamista... Niin ei se mitään elämää enää ole.
Kamalin tapaus minkä tiedän oli elvytyskielto ystävälleni, 16-vuotiaalle leukemiapotilaalle. Ihan itse halusi sitä ja kirjoitti DNR-kaavakkeen.
Jos on esim vakava perussairaus (syöpä, sydänvika jota ei enää pysty parantamaan, vakava aivovaurio) elvytys ei millään lailla paranna ihmisen toipumismahdollisuuksia eikä varsinkaan sitä perussairautta.
Elvytys ei ole mikään ihmeparannus vaan äärimmäinen hätätoimenpide tilanteessa jossa kaikki mahdollinen on jo ratkaisevalla tavalla pahasti pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Kamalin tapaus minkä tiedän oli elvytyskielto ystävälleni, 16-vuotiaalle leukemiapotilaalle. Ihan itse halusi sitä ja kirjoitti DNR-kaavakkeen.
Tilanne on kamala. Mutta se elvytyskielto on ok, kun siirrytään saattohoitoon. Se on parempi, että itsekin ymmärtää kuolevansa
Sais olla kaikilla se, luonnon valintaa jos iskee sydäri.
Ja olen hoitsu, ja nähnyt iha riittävästi nuita elvytettyjä , nyt ne p'skoo housuun ja kuolaa loppuelämän.
Ne muutamat iltiksen loistokkaat tarinat ei kerro totutta.
Jos olisin siinä kunnossa että todennäköisesti elvytettynä eläisin vihanneksena kunnes onni suosii ja joku tauti vie, mielelläni allekirjoittaisin DNR:n.
T. 27v
Se että jotakuta pidetään hengityskoneessa, aivovammaisena loppuelämä ei ole inhimillistä
Jos tuo 27 vuotias itse haluaa elvystä, niin se tahto menee lääkärin näkemyksen edelle, mutta todennäköisesti on jo nyt sellaisessa tilassa ettei kykene keskustelemaan asiaasta
Jos hän ei todennäköisesti siitä elvytyksestä huolimatta paranisi. Esim. huono sydämen pumppuvoima.