Miten saisin kierrettyä karenssin kun irtisanoudun?
Olen työskennellyt yli 20 vuotta samassa työpaikassa ja nyt keittää yli. Porukkaa on irtisanottu ja töitä lykätty yhdelle ihmiselle kolmen työt, en jaksa tai halua.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota karenssi ja hae karenssiajalle tt-tukea. Ei tarvitse kikkailla.
Tuskin onnistuu, koska jos työssä ollut 20 vuotta niin löytynee säästöjä. Kai te hmiset tajuatte, että tt:ea ei saa ennen kuin omat säästöt ja varallisuus (pl. asunto) on käytetty elämiseen?
Onko jo asuntokin myytävä? Mistä löytyy heti esim. sinkulle kohtuuhintainen vuokrayksiö? Ja jos yhtiövastike on niin pieni, ettei edes asumistukea saa, onko todella kannattavaa laittaa hakija "syömään" joku halpa kämppänsä, jonka jälkeen alkaa kokonaisvaltainen tukien hakeminen? eri
Ei tartte myydä sitä asuntoa, jossa itse asuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin onnistuu, koska jos työssä ollut 20 vuotta niin löytynee säästöjä. Kai te hmiset tajuatte, että tt:ea ei saa ennen kuin omat säästöt ja varallisuus (pl. asunto) on käytetty elämiseen?
Onko jo asuntokin myytävä? Mistä löytyy heti esim. sinkulle kohtuuhintainen vuokrayksiö? Ja jos yhtiövastike on niin pieni, ettei edes asumistukea saa, onko todella kannattavaa laittaa hakija "syömään" joku halpa kämppänsä, jonka jälkeen alkaa kokonaisvaltainen tukien hakeminen? eri
Lukutaito, ystävä hyvä, lukutaito. Katso vaikka googlella mitä lyhenne pl. tarkoittaa, jos et tiedä.
Itse oli viikon poissa ilmoittamatta mitään. Seuraavana maanantaina ilmoitin pomolle, että nyt tarvitsee kuukauden lisää vapaata, koska korona. Totta kai sain (haluamani) potkut. Työkkärin selvitykseen potkujen syyksi korona. Ei seuraamuksia, koska korona. Itselläni tämä koronahomma meni hyvin, pääsin eroon inhoamastani työpaikasta, josta en voinut itse irtisanoutua.
Vierailija kirjoitti:
Etsi ensin uusi työpaikka, ja irtisanoudu vasta sitten. Tällä konstilla ei tarvitse pieraistakaan työkkärin suuntaan.
Ei onnistu näillä kulmilla. Muuten en olisi tätä kysynytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisiä on irtisanottu? Etkö sinäkin voisi pyytää, että jos tulee taas irtisanomisia, sinut valittaisiin? Joku irtisanottu saisi sitten työnsä takaisin.
Meillä on jo kolmannet yt:t koronakriisin aikaan, joten eiköhän se näinä aikoina onnistu helpommin. Työnantajalle on helpompi, jos joku lähtee mielellään.
Meillä on liian ohut organisaatio, jokaisella on oma spesiaali alueensa. Muut eivät näistä tiedä tai osaa, edes sijaistaessaan toisiaan. Kun joku lähtee, butiikki on vähintään puoli vuotta sekaisin. Yt:t meilläkin on jo ollut kolmena viime vuotena, nyt pelataan riskillä.
Sinullahan on puolen vuoden irtisanomisaika ainakin työnantajan puolelta, joten jos on työvelvoite, niin ehtiihän siinä jo perehdyttää. Ymmärrän tietenkin, että jos muutenkaan ei ehdi kaikkea tehdä, niin missä välissä niitä ohjeistuksia laatisi.
Sittenhän on myös opintovapaa, jonka kautta voisi hakeutua muualle ja aikaa jää perehdyttämiseen, kun ilmoittaa ajoissa. Toki joku sijainen siinäkin tarvittaisiin ja opiskelupaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankkimalla lääkärintodistuksen, että et voi tehdä ko. työtä. Sinun tapauksessasi tuskin onnistuu. V'tutus ei ole riittävä peruste.
Eikä auttaisi edes se, etten voi kloonautua kolmeksi työntekijäksi vaikka tehokas olenkin?
No se on ihan omaa tyhmyyttä, jos tekee kolmen ihmisen työt. Kukaan ei sellaista voi sinulta minkään pykälän perusteella vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitähän minäkin. Ois aika puusilmäistä touhua. Kiitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puusilmäinen on sinulta aika osuva sanavalinta. Jos nimittäin olet tuo kyselijä, olet melko puusilmäinen, kun et jo lainaamassasi viestissä nähnyt tietoa siitä, että asuntoa ei tarvitse myydä :D Sorry, oli pakko tarttua tähän. Ei pahalla.
Kaikista helpointa tuossa tilanteessa on mennä pomon puheille ja pyytää että hän irtisanoo sinut taloudellisin ja tuotannollisin syihin vedoten.
Et mitenkään. Ihmettelen näitä jotka ovat heti koronan takia köyhiä kun itse sain myydä ihan kaikki omaisuuteni jota nyt paljoa ei ollut ja elää sillä pitkään ennen kuin virallisesti olin köyhä ja oikeutettu toimeentulotukeen ja silloin pitää olla ihan keppikerjäläinen jo. Yrittäjillä on varmasti omaisuutta pilvin pimein mutta saavutetusta ei kukaan halua luopua. Osa koijareista on siitänyt omaisuuttaan toisten nimiin mitä tiedän näistä konkurssin tekijöistä.
Asunto saa olla ja niin kauan kun saat liiton rahat niin ei tarvitse toimeentulotukea. Elät säästöillä sen karenssiajan. Tein pätkätöitä ja kahden viimeisen kuukauden tulot laskettiin seuraaville kuukausille kun työ loppui niin että työssäkäymisestä ei ollut mitään hyötyä eikä sossu laskenut edes työssä käymisen kuluja. Kahden viimeisen kuun palkasta ei saanut kuluttaa kuin toimeentulotuen verran n. 500 euroa ja ylimääräiset laskettiin seuraaville kuukausille tuloiksi. Jos palkka oli pieni niin se ylijäämä riitti kahdelle kuukaudelle ennen kuin sai toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista helpointa tuossa tilanteessa on mennä pomon puheille ja pyytää että hän irtisanoo sinut taloudellisin ja tuotannollisin syihin vedoten.
Aika harvassa on pomot, jotka tuohon suostuvat. Sehän ei ole työnantajan asia järjestää henkilöä pois töistä, jos tämä ei töissä viihdy.
Vierailija kirjoitti:
Olisi, mutta kun hän ei ymmärrettävästi halua menettää halpaa ja hyvää työntekijää. Ymmärrän molempia osapuolia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puusilmäinen on sinulta aika osuva sanavalinta. Jos nimittäin olet tuo kyselijä, olet melko puusilmäinen, kun et jo lainaamassasi viestissä nähnyt tietoa siitä, että asuntoa ei tarvitse myydä :D Sorry, oli pakko tarttua tähän. Ei pahalla.
Ei ollut ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rupee vaan ottamaan epäkohtia esille ja esittämään liian hyviä kysymyksiä. Loppu hoituu itsestään.
Onnistuu helposti, mutta mitä vaikutusta tällä on karenssiin?
Työnantaja irtisanoo hankalan työntekijän -> karenssia ei tule, koska ei ole itse irtisanoutunut. Ei työnantaja myönnä sitä, että irtisanomisen syy olisi epäkohtien esilletuominen, sillä siitä räpsähtäisi vielä tuomio laittomasta irtisanomisesta.
Viikko ei ole karenssia vaan omavastuuaika, joka tulee yleensä aina ensimmäisen kerran työttömäksi ilmoittautuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rupee vaan ottamaan epäkohtia esille ja esittämään liian hyviä kysymyksiä. Loppu hoituu itsestään.
Onnistuu helposti, mutta mitä vaikutusta tällä on karenssiin?
Työnantaja irtisanoo hankalan työntekijän -> karenssia ei tule, koska ei ole itse irtisanoutunut. Ei työnantaja myönnä sitä, että irtisanomisen syy olisi epäkohtien esilletuominen, sillä siitä räpsähtäisi vielä tuomio laittomasta irtisanomisesta.
Viikko ei ole karenssia vaan omavastuuaika, joka tulee yleensä aina ensimmäisen kerran työttömäksi ilmoittautuessa.
Mikä on irtisanomisen peruste? Ei tuta-syitä noin vain laiteta lappuun perusteetta.
Mene heti uusiin töihin, niitä kuulemma saa kun vain hakee
Olen 2 kertaa irtisanoutunut itse. Siitä tuli ekalla kerralla 3 kuukauden karenssi, vaikka irtisanouduin ollessani vakavasti masentunut. Saikulla olin 1,5kk ja ilman rahaa 1,5kk.
Nykyään en enää sotke te-toimistoa asioihini 3 kuukauteen, jos irtisanoudun, koska siitä tulee karenssi suoraan. Kun ilmoittautuu hakee etuutta 3 kuukauden päästä, ei ole tilivelvollinen kertomaan heille mitä tuli tehtyä 3 kuukautta. Muuten on.
Minusta on nöyryyttävää kertoa heille sairaudesta ja saada rangaistus. Heidän pitäisi sanoa asiakkaalle, että jos on sairas eikä kykene töihin, on kelan asiakas ja hakee sairausrahan sieltä.
Toki toivon aina saavani töitä alle 3 kuukaudessa, mutta aina ei ole niin hyvä tuuri.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi tätä on alapeukutettu, koska tämä on ihan hyvä neuvo. Mä tein joskus aikoinaan noin. Tuli vain se viikon karenssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi tätä on alapeukutettu, koska tämä on ihan hyvä neuvo. Mä tein joskus aikoinaan noin. Tuli vain se viikon karenssi.
Eli siis huijasit valtiolta rahaa.
Valmistuiko kurssilta mihinkään? Saitko sen käytyä loppuun? Onko ollut apua/hyötyä työnhaussa? En tarkoita metallipuolelle, mutta muuten, eli kannattiko kouluttautua?