Mitä tehdä nirson teinin kanssa?
Laitan joka päivä terveellistä kotiruokaa vähistä varoistani kuten kaali- tai silakkalaatikkoa lisukkeineen. Tänään teini taas huusi että kaikki mitä laitan on paskaa ja haluaa jo muuttaa pois kotoa. Lähtivät poikaystävän kanssa grillille syömään. Tuli paha mieli, laitan sitä ruokaa mihin on varaa ja mikä on terveellistä. Teini saa isältään rahaa omiin menoihinsa. Toivon että teini täysi-ikäistyisi pian ja muuttaisi pois. Anteeksi, olen kamala äiti.
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole ollut ikinä sopimuksia?
Mitä sopimuksia?
No hyi en ikinä söis mitään tollasta paskaa :DDDDDD
No sitten ei teini syö, jos ei kelpaa... Ei teinin syömisiä enää tarvitse niin vahtia, ellei kyse ole mistään syömishäiriö asiasta... Grilliruoka näköjään kuitenkin kelpaa...
Jos tuo syömättömyys on tavanomasita niin laita teini tekemään itse omat ruokansa, ja teet itselle sen mitä itse syöt... Kyllä yläkoulussa on jo köksää on ja helppoja ruokareseptejä netti täynnä... Itse aloin tekemään kotona useinkin ruokaa kun koulussa alkoi kotitalous... Teinille pitää alkaa antamaan jo vastuuta.... ei siihen montaa vuotta enää mene kun oikeasti muuttaa pois, ja kuka silloin sitä ruokaa tekee jos ei hän itse....
Itse en todellakaan katsoisi teini-ikäistä ruuasta kiukuttelijaa...
Kaalilaatikosta tykkään, mutta silakkalaatikkoa en suostu syömään. Perheen teini ei suostu syömään kumpaakaan.
Vierailija kirjoitti:
No hyi en ikinä söis mitään tollasta paskaa :DDDDDD
Samaa olin tulossa kirjoittamaan. Vaikka rahaa ei olisikaan paljon, niin voi sillä nyt ostaa hyvää kunnollista ruokaa.
Totea teinille, että joko hän saa tehdä itse omat ruokansa tai sitten voit laittaa jotain kalliimmista aineksista, jos hän osallistuu kustannuksiin.
Miettisin kyllä vielä, saisiko samalla rahalla jotain muutakin kuin kaali- tai silakkalaatikkoa. Esim. me söimme eilen K-Supermarketin tarjouksesta ostettuja muikkuja, jotka paistoimme. Muikut kahdelle hengelle maksoivat alle 2 euroa, muut tarvikkeet ja lisukkeet yhteensä noin 2 euroa.
Onhan se nyt vähän v*tt*ilua laittaa kaali- tai silakkalaatikkoa, jos kotona on teini. Samalla rahalla saisi kuitenkin esim. monia jauheliharuokia, jotka ovat yleensä teinien mieleen tai kasvisruokia suosivalle esim. linsseistä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Totea teinille, että joko hän saa tehdä itse omat ruokansa tai sitten voit laittaa jotain kalliimmista aineksista, jos hän osallistuu kustannuksiin.
Miettisin kyllä vielä, saisiko samalla rahalla jotain muutakin kuin kaali- tai silakkalaatikkoa. Esim. me söimme eilen K-Supermarketin tarjouksesta ostettuja muikkuja, jotka paistoimme. Muikut kahdelle hengelle maksoivat alle 2 euroa, muut tarvikkeet ja lisukkeet yhteensä noin 2 euroa.
Teinille silakka = muikku = kala. Kalat on oksettavia. Kaali oksettaa. Lanttu oksettaa. Parsa oksettaa. Kaikki oksettaa paitsi grilliruoka. Minua oksettaa teini.
Pastaa, riisiä ja pottua saa yhtä halvalla kuin kaaliakin. Kaali pierettää ja haisee pahalta. Samoin lanttu. Ei ihme, ettei teinille maistu.
Kaalilaatikko on hyvää mutta en enää ikinä laita silakkalaatikkoa suuhuni. Sen verran huonoja muistoja koulusta.
Valitettavasti kaali- ja silakka laatikko ovat niitä mitä menee kouluissakin eniten roskiin... silakkalaatikkoa taideta enää edes tehdä kun ei sitä ketään syö...
Laita teini tekemään myös itse ruokaa... Neuvottele teinin kanssa mitä hän haluaisi syödä, ei pelkästään mitä itse haluaisi syödä... Voit tehdä teinin kanssa myös yhdessä sapuskaa niin oppii sitä sitten myös itse tekemään... Laita teini joskus itse kauppaan kauppalistan kanssa... Laita teini etsimään mieleisiä reseptejä... Kana ja jauheliharuokia on vaikka millä mitalla ja molmpia saa tehtyä pienellä rahalla. Myös peruna, pasta ja riisi halpaa...
Itselle tuo silakka on sellainen, ettei pysty missään muodossa syömään. Kirjaimellisesti se tulee ylös, enkä voi sille mitään... tämä johtuu kouluajoista kun pakotettiin syömään höyrytettyjä silakoita... joutuisin kieltäytymään jos sitä jossain tarjottaisiin... ja hitto että hävettäisi näin 33v... toivottavasti kukaan ei koskaan tarjoa sitä ruuaksi...
Vierailija kirjoitti:
Pastaa, riisiä ja pottua saa yhtä halvalla kuin kaaliakin. Kaali pierettää ja haisee pahalta. Samoin lanttu. Ei ihme, ettei teinille maistu.
Pasta, riisi ja pottu ei ole sen terveellisempiä. Toki niitäkin ostan ja niistä laitan ruokaa, reaktio ei ole sen kiitollisempi.
Anna teinille budjetti ja pyydä häntä suunnittelemaan menu budjetin puitteissa.
Suosittelen samaa... Näkee teini myös vähän kuinka paljon mikäkin maksaa...
Jos ei ole kiitollinen mistään ruuasta, niin syy on sitten jossain muussa kuin itse ruuassa... Kaikkea ei saa tehdä puolesta, varsinkaan enää tuossa iässä. Teinille pitää antaa myös vastuuta erinäisistä asioista...
Maksatko teinille viikkorahaa? pistätkö tekemään mitään sen eteen? esim. siivoamaan muutakin kuin omaa huonetta...
Teinin kanssa kannattaa myös keskustella. Tuohon ruokaan liittyen voi esim. kysyä mitä ei syö... jos on oikeita inhokkiruokia...
Ei kannata itse ns. uhriutua uhmateinin edessä vaan pistää se teini myös itse ajattelemaan...
Silakkalaatikko on herkkuruoka mutta ne koulun silakkalaatikot oli karmeita.
Isän vuoro ottaa likka luokseen. Muutamaksi vuodeksi. Sitten se voikin jo hankkia oman kämpän ja kokata omat pöperönsä. Problem solved.
Paska teini. Kertoisin hänellekin.
Porvoon teinit voi piiskata.