Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikuttaako keneenkään muuhun tämä lisääntynyt valoisuus negatiivisesti?

Vierailija
22.05.2020 |

Usein puhutaan siitä, kuinka suomalaiset masentuvat syksyllä lisääntyvän pimeän myötä, sekä myös alkukevään loska-aikana, kun kaunis luminen talvi vaihtuu sohjoon ja tienvarsilta paljastuviin koirankakkakasoihin. (Ja vähälumisilla alueilla tuo kausimasennus usein jatkuukin keskeyttämättömänä syksystä kevääseen.)

Mutta minulla on toisin: tälläkin hetkellä, kun aurinko paistaa suoraan kirkkaalta taivaalta ”vielä” näin iltakuudeltakin, en jaksaisi tehdä *mitään*. Olen yrittänyt tehdä lähtöä kauppaan jo tuntikausia, mutta aurinko on armoton. Helle ei ole koskaan ollut minulle ongelma, ja rakastan mm. suomalaista kesäyötä, mutta tuo valon määrä...

Voiko oikeasti olla olemassa ihmisiä, jotka ovat ”herkkiä” valolle? Ei tarvitse olla edes niin kirkas päivä kuin tänään, mutta vähänkin kun tilassa tai ulkona on enemmän valoa, joudun siristämään silmiäni. (Näytänkin kesäaikaan lähes koko ajan vihaiselta ja/tai väsyneeltä.)

Löytyykö palstalta ketään muuta, jota suora auringonpaiste ja kirkas valo ihan inhottaa? Alan olla jo väsynyt olemaan näin väsynyt...

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole koskaan kuullut kevätväsymyksestä? Ei mikään harvinainen juttu.

Voiko kevätväsymys todella jatkua koko kevään ja kesän?

Voin yleensä huonosti huhti-elokuun. Ap

Kaikki ei ole kesäihmisiä.

Ei, mutta silti on jokin omituinen oletusarvo että jokainen suomalainen rakastaa kesää ja kaipaa helteitä. Uutisankkurit tenttaa illasta toiseen meteorologeilta, että koska saadaan lämpöä, joko sääkartoilla näkyy helleputki, eikö muka vieläkään lämpene, missä helle viipyy...

Tämä on tosi ärsyttävää. Iltapäivälehdet otsikoi "VIHDOIN HELLETTÄ" ja "IHANA HELLE HELLII VIELÄKIN". Ihan kuin kaikki tykkäisivät helteistä! Ei siinä mitään, jos saisi vaan maata mökin laiturilla ja pulahdella järveen, mutta kun olisi muutakin elämää hoidettavana niin helteet vaan tuskastuttaa.

Vierailija
42/50 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehe. Mulla on pimennysverhot ja viikko sitten teippasin foliosuikaleet verholaudasta roikkumaan sivuille ja yläreunaan vaakatasoon torppaamaan loputkin valonsäteet. Johan pimeni kunnolla. Pakko ne on kyllä poistaa siksi aikaa, jos tulee vieraita. 😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta silti on jokin omituinen oletusarvo että jokainen suomalainen rakastaa kesää ja kaipaa helteitä. Uutisankkurit tenttaa illasta toiseen meteorologeilta, että koska saadaan lämpöä, joko sääkartoilla näkyy helleputki, eikö muka vieläkään lämpene, missä helle viipyy...

Tämä on tosi ärsyttävää. Iltapäivälehdet otsikoi "VIHDOIN HELLETTÄ" ja "IHANA HELLE HELLII VIELÄKIN". Ihan kuin kaikki tykkäisivät helteistä! Ei siinä mitään, jos saisi vaan maata mökin laiturilla ja pulahdella järveen, mutta kun olisi muutakin elämää hoidettavana niin helteet vaan tuskastuttaa.

Välillä tuntee olevansa hyljeksitty, kun ei odotakaan auringonpaistetta ja helteitä. Ihmiset pitävät outona jos toivoo pilvisiä päiviä ja jos vähänkään lipsauttaa ettei pidä auringonvalosta niin sinut leimataan ärsyttäväksi valittajaksi. Marraskuussa saa sitten valitella vaikka mistä.

Vierailija
44/50 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei varsinaisesti ahdista valoisuus, mutta tykkään kyllä eniten loppukesän lämpimistä päivistä ja pimeistä illoista, kun voi tunnelmoida kynttilänvalossa ja tähtitaivaskin taas näkyy.

Mutta olen kokenut masennuksen ja silloin masennukseni syveni keväisin.

Sitä tunnetta on vaikea selittää, mutta kuten jotkut täällä jo sanoikin niin tunne oli sellainen että tulee kauhea energiapiikki, mutta kuitenkaan sille energialle ei kykene tekemään mitään koska mikään ei kiinnosta, eikä mikään tunnu miltään. Joten vaan ahdistuin.

Vierailija
45/50 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keväällä jotenkin olo piristyy kyllä, mutta samalla pää tuntuu olevan "sumussa" ja voi alkaa ahdistaa enemmän. Sellainen levoton olo monesti. Se kevät talvi minulle varmaan pahinta aikaa ja silloin olen väsynyt. Nyt toukokuussa olo vaan levoton ja ahdistunut, vaikka en enää niin väsynyt ole.

Vierailija
46/50 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä virkistyn syksyä kohti mentäessä, kun illat pimenevät ja viilenevät. Olen jotenkin enemmän "elossa" ja tunnen enemmän ihan tunteitakin kuin muina vuodenaikoina. Ei ole masennusta eikä muitakaan diagnooseja, vaan valon määrä vain yksinkertaisesti vie sitä parhainta terää pois. Kevät on vaikeaa aikaa, koska silloin päivät valostuvat yhtäkkiä, mutta kesäkaudella siihenkin on jo kerennyt tottua.

Tuskin tälle on edes mitään virallista selitystä.

Todennäköisesti olen enemmän syys/talvi-ihminen, joka sattuu rasittumaan kesäajasta.

Vierailija
47/50 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä on yleensä koko kevät ja kesä toimintakyvyttömänä. Kokoajan keho jumissa, migreenit, olen todella ärtynyt ja uupumus. Päivät yhtä tuskaa. Mikään ei auta tähän! Ei liikunta, ei masislääkkeet, ei tekemistä. En ole edes masentunut vaan kroonisessa migreenissa.

Kato englanninkielinen termi "spring fever", eri asia kun masennus!

Tekisin mitä vain että voisin paremmin keväällä kesäällä.

Vierailija
48/50 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auringon valo tarkoittaa kasvien kasvua, vihreää.

Ei nyt valiteta, vain 1 kuukausi niin valo vähenee.

Vierailija
49/50 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua jo v*tuttaa tulevat lööpit joissa hehkutetaan että "nyt nautitaan tappokuumuudesta", "helle hellii". Ei helli, vaan kiduttaa kun on koko ajan sellainen olo kuin joskus on saunomisen jälkeen se jälkihiki. Kesällä on hermot kireällä lähes jatkuvasti tuon piinaavan valon ja kuumuuden takia. Hikoilen helposti talvellakin (en ole läski, vaan hyvinkin hoikassa kunnossa oleva mies) ja hikoilu lisääntyy heti kun lämpötila on plussan puolella. Silmiäni häikäisee usein myös pilvisellä säällä, tuollaiset polarisoidut aurinkolasit tosin helpottavat yllättävän paljon, mutta kuumuudelle ei voi mitään. Alastikaan en viitsi liikuskella ihmisten ilmoilla, joten mahdollisuuksien mukaan olen sisällä kesäisin. Teen ulkotöitä, niin se lisää väkisinkin tuota tympeää valossa olemista.

Vierailija
50/50 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tätä keskustelua. Nyt on taas aurinko paistanut niin kirkkaasti että tunkee läpi asti ja mieli yhtä aikaa levoton ja ahdistunut... Lisänä tietenkin pakkososiaalisuus joka rajoitusten poistuttua alkoi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme