Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikuttaako keneenkään muuhun tämä lisääntynyt valoisuus negatiivisesti?

Vierailija
22.05.2020 |

Usein puhutaan siitä, kuinka suomalaiset masentuvat syksyllä lisääntyvän pimeän myötä, sekä myös alkukevään loska-aikana, kun kaunis luminen talvi vaihtuu sohjoon ja tienvarsilta paljastuviin koirankakkakasoihin. (Ja vähälumisilla alueilla tuo kausimasennus usein jatkuukin keskeyttämättömänä syksystä kevääseen.)

Mutta minulla on toisin: tälläkin hetkellä, kun aurinko paistaa suoraan kirkkaalta taivaalta ”vielä” näin iltakuudeltakin, en jaksaisi tehdä *mitään*. Olen yrittänyt tehdä lähtöä kauppaan jo tuntikausia, mutta aurinko on armoton. Helle ei ole koskaan ollut minulle ongelma, ja rakastan mm. suomalaista kesäyötä, mutta tuo valon määrä...

Voiko oikeasti olla olemassa ihmisiä, jotka ovat ”herkkiä” valolle? Ei tarvitse olla edes niin kirkas päivä kuin tänään, mutta vähänkin kun tilassa tai ulkona on enemmän valoa, joudun siristämään silmiäni. (Näytänkin kesäaikaan lähes koko ajan vihaiselta ja/tai väsyneeltä.)

Löytyykö palstalta ketään muuta, jota suora auringonpaiste ja kirkas valo ihan inhottaa? Alan olla jo väsynyt olemaan näin väsynyt...

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin tykkään enemmän syksystä ja talvesta kuin keväästä ja kesästä, ja haluan nukkua pimeässä yöllä (on pimennysverhot), mutta ei mua valo sinänsä väsytä. Kyllä keväässä ja kesässä on paljon hyvääkin, esim. tuo luonnon vihreys on suorastaan huumaavaa- mutta enemmän olen pimeyden lapsi (masennustakin löytyy). Olen iloinen, että asun täällä, missä kesä on lyhyt.

Vierailija
22/50 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan tätä aikaa. Pimennysverhotkaan ei auta, en nuku. Asunto kuumuu ja on jo valmiiksi kuumat aallot. Joulun seutuna nukun makeasti pimeässä. Pää tulee kipeäksi ulkona auringossa vaik on hattu. Iho ei siedä aurinkoa ja nyt vielä pitää olla tarkka sädetetyn ihon kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ihan ok olla karanteenissa kun oli kylmää ja pimeää. Nyt kyllä alkaa karanteeni jurppimaan.

Vierailija
24/50 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole koskaan kuullut kevätväsymyksestä? Ei mikään harvinainen juttu.

Voiko kevätväsymys todella jatkua koko kevään ja kesän?

Voin yleensä huonosti huhti-elokuun. Ap

Kaikki ei ole kesäihmisiä.

Vierailija
25/50 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minulta kysytään niin ikuinen syksy olisi ihanaa :)

Valo, kuumuus ja kesä.. ihan hirveää aikaa.

Vitut.

Viime talvihan oli yhtä syksyä... totaalisen perseestä koko aika.

Suo,essa viitsii olla ainoastaan kesällä -muuten on parempi olla jossain missä on lämmintä.

Vierailija
26/50 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasken päiviä siihen, että yöt alkavat pidentyä ja pimeä tulee varhain. Vain yksi himmeä pöytälamppu valaisee television ja parin kynttilän kanssa. Eläköön elämä ja yö, taivaan tähtivyö...

Vierailija
27/50 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyn pimenevät illat ovat rauhoittavia. Kesällä on sellainen olo, että koko ajan pitäisi tehdä jotain ja liehua ulkona, kun on valoisaakin. Nyt alkukesällä vielä menee, mutta heinäkuu on pahin kuukausi, koska silloin on yleensä niin perkeleen kuuma. En kestä hellettä yhtään, päätä särkee ja tulee nestehukka. Onneksi asun Suomessa, missä hellettä harvoin kovin paljoa on.

Vierailija
28/50 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Tavallaan kesän tulo on ihana asia ja haluaisin vain iloita siitä, mutta kun on niin pahuksen raskasta! :D

Sama. On ihanaa kun alkaa vihertää ja kun se vihreys on niin vaaleaa ja raikasta, mutta tuo valo on ihan liikaa ja saa ärtyneeksi. Alkukesästä onkin tosi kaunista pilvisellä säällä, koska pilvet harvemmin on niin paksuja sateellakaan ja valon "sävy" on niin nätti. Sinänsä kyllä tykkään valoisista illoista, mutta siis vasta siitä hetkestä kun aurinko on laskemassa ja just tähän aikaan tuo valoisuus on vain tuskastuttavaa.

Itsellä alkaa aina helpottamaan juhannuksesta kun se pahin alkushokki on ohi ja parasta on se, että jokainen päivä on eilistä lyhyempi.

Vierailija
29/50 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Queen of nights kirjoitti:

Lasken päiviä siihen, että yöt alkavat pidentyä ja pimeä tulee varhain. Vain yksi himmeä pöytälamppu valaisee television ja parin kynttilän kanssa. Eläköön elämä ja yö, taivaan tähtivyö...

Mulla on tuo sama, että tykkään hämärästä ja liki pimeästä myös sisällä ja oikeasti vihaan kattolamppuja ja niiden pistävän kirkasta valoa..

Tämä auringonhelotus on ollut tänäänkin kuin kidutusta eikä mitkään aurinkolasit tunnu olevan tarpeeksi tummat.

Vierailija
30/50 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, se kevätväsymys taitaa tarkoittaa todellakin vain kevättä, kun ihminen ei ole vielä tottunut valoon. Myös masentuneet voivat usein huonommin keväisin. Mutta sulla on siis kevät- ja kesäväsymys, koska et siedä valoa. Lienee harvinaista, mutta tuskin ainutlaatuista. Kai sulla on kotona pimennysverhot?

Juu, pimennysverhot ja sälekaihtimet, mutta eivät nekään blockaa 100% luonnonvalosta, valitettavasti. Kuten joku muukin jo totesi, saisipa vain nukkua jossain bunkkerissa. :D Olen hulluimpina hetkinäni miettinyt josko teippaisi jätesäkit ikkunoiden eteen, ettei sieltä pimennysverhojen reunoilta karkaisi ne pienetkään valonkaistaleet.

Asunnossani on näistä varotoimista huolimattakin kesäisin niin valoisaa, ettei minun tarvitse pitää valoja päällä ollenkaan (muuta kuin vessassa). Ap

Onko sulla pimentävä rullaverho vai sivuverhot? Itse olen nimittäin ihan pokkana teipannut sen pimentävän rullaverhon reunoistaan vielä ikkunanpokiin kiinni (en siis avaa verhoja makkarista päiväksi) ja ah, yksikään typerä valonsäde ei pääse sieltä raosta. 

Miksei varmaan onnistuisi jotenkin teipata tuollaista sivuverhoakin reunasta kiinni seinään ja keskeltähän ne voi laittaakin jo ripustusvaiheessa osittain päällekkäin samoihin klipsuihin niin ei jää siihen keskellekään turhaan rakoa. Toki niitäkään ei sitten voi avata koko kesänä, mutta mua sellainen ei haittaa.

Vierailija
31/50 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeasti masentunutta vierestä seuranneena kevät on selkeästi pahinta aikaa. 

Vierailija
32/50 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli ihan ok olla karanteenissa kun oli kylmää ja pimeää. Nyt kyllä alkaa karanteeni jurppimaan.

Jos ei ole koronaa, ei tarvitse olla karanteenissa. 

Vierailija
33/50 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta silti on jokin omituinen oletusarvo että jokainen suomalainen rakastaa kesää ja kaipaa helteitä. Uutisankkurit tenttaa illasta toiseen meteorologeilta, että koska saadaan lämpöä, joko sääkartoilla näkyy helleputki, eikö muka vieläkään lämpene, missä helle viipyy...

Vierailija
34/50 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sääntö ole että kaikki on karanteenissa, vai ootko persu joka mamukriittinen, tiedekriittinen ja koronakriittinen?

Vierailija
35/50 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kevät on vaikeaa aikaa, mulla on keskivaikea masennus ja keväisin se pahenee. Luonto herää eloon, on valoisaa ja kaikki jotenkin tohkeissaan. Itse oon lähinnä ahdistunut.

Vierailija
36/50 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sääntö ole että kaikki on karanteenissa, vai ootko persu joka mamukriittinen, tiedekriittinen ja koronakriittinen?

Ei ole nyt eikä ole koskaan ollutkaan. On ainoastaan suositeltu välttämään lähikontakteja. Se on täysin eri asia kuin karanteeni. Karanteenissa kun ei saa mennä edes ruokakauppaan. Vain yli 70-vuotiaille oli ohje olla karanteenia vastaavissa oloissa. Heillekään ei ole enää. En ole mikään mainitsemistasi. Ihan tavallinen ihminen, joka ymmärtää selkokieliset ohjeet, jotka on kerrottu moneen kertaan. 

Vierailija
37/50 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ainakin on ihan selvää että jos makuuhuone ei ole täysin pidennetty niin uneenhan ja sivokemiaanhan se ainakin vaikuttaa että viiden aikaan aamulla herää valoon väkisin. Ja mitä pidempään on valoisaa, unihormonien eritys lykkääntyy myöhemmäksi.

Vierailija
38/50 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta silti on jokin omituinen oletusarvo että jokainen suomalainen rakastaa kesää ja kaipaa helteitä. Uutisankkurit tenttaa illasta toiseen meteorologeilta, että koska saadaan lämpöä, joko sääkartoilla näkyy helleputki, eikö muka vieläkään lämpene, missä helle viipyy...

Itse asun Suomessa juuri siksi, että täällä on harvoin hellettä. Jos kaipaisin helteitä muuttaisin Etelä-Eurooppaan tai muulle lämpimälle alueelle. 

Vierailija
39/50 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään jo pärjää kun on oppinut pimentämään kaiken. Ennen yritin vain sinnitellä, ihan hirveää.

Vierailija
40/50 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole nyt eikä ole koskaan ollutkaan. On ainoastaan suositeltu välttämään lähikontakteja. Se on täysin eri asia kuin karanteeni. Karanteenissa kun ei saa mennä edes ruokakauppaan. Vain yli 70-vuotiaille oli ohje olla karanteenia vastaavissa oloissa. Heillekään ei ole enää. En ole mikään mainitsemistasi. Ihan tavallinen ihminen, joka ymmärtää selkokieliset ohjeet, jotka on kerrottu moneen kertaan. 

Hyvää perseilyä, peukku ylös. Sulle ei ole koronaa joten sä meet ja teet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi