Hoitajille apuja hoiva-avustajista. Eikä kelpaa.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006514137.html
Luulis että apu kelpais niin ei tarvis valittaa kun on niiiiin raskasta. Miten potilasturvallisuus vaarantuu jos vanhusta syöttää hoiva-avustaja eikä lähihoitaja??
Hohhoijaa hoitajat. Pelkäättekö että joku huomaa ettei se perushoito niin vaativaa olekaan?
Kommentit (23)
En ymmärrä tuota hoiva-avustajan tutkintoa. Ensin piti apuhoitajista tehdä perushoitajia, sitten perushoitajista lähihoitajia ja nyt tarvitaankin käytännössä apuhoitajan tutkinto takaisin...
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan toisella alalla, mutta meille jatkuvasti työnnetään aina jotain kouluttamattomia ihmisiä ”apukäsiksi”. Läheskään aina näistä käsistä ei ole mitään apua, vaan yhtäkkiä minun työaikaani kuluukin heidän opastamiseensa. Kaikkein rankinta on, kun joutuu avaamaan heille työn eettisiä perusteita tai muuta vastaavaa. Sellaiselle opetuskeskustelulle ei yksinkertaisesti ole aikaa! Lisäksi olen kuitenkin itse vastuussa edelleen kaikesta, ja ottaa päähän vahtia aikuisia ihmisiä, kun loppujen lopuksi teen hommat itse käytännössä yhtä nopeasti. Oikeasti apua olisi kunnolla koulutettujen ihmisten palkkaamisesta. Heidän kanssaan työmäärän ja myös vastuun voi jakaa, ja lähtökohtaisesti voi olettaa, että sellainen henkilö tuntee alan lainsäädännön sekä yleiset eettiset periaatteet yms. Ja jos ei tunne, hän vastaa omasta tontistaan, enkä minä joudu siitä pulaan.
suomessa ei vieläkään näemmä osata ajatella asioita etukäteen hoitolaitoksissa. Meillä on osastolla koulutuspaketti, tiivistettyä tietoa pikapalkatuille kouluttamattomille ihmisille, joissa kerrotaan ettiset näkökulmat, lain vaatimukset ja sen sellaiset pikkusälät, joihin ei ehkä ole aikaa laittaa,mutta jotka on kuitenkin välttämätöntä saada toiselle tietoon. Sitten vain varmistetaan, että se on luettu ja sisäistetty. Koskaan ei ole ollut ongelmia ja jokainen uusi avustaja aloittaa kuitenkin muutenkin helpoimmista työtehtävistä. Täällä tosin kommunikoidaan selvästi enemmän kuin suomessa, lääkäritkin kertovat potilaille mitä ja miksi he valitsiviat tietyn hoitolinjan a potilaan kanssa pohditaan paljon avoimemmin asioita kuin esim. suomessa ja sanoitetaan potilaalle hoitotoimenpiteetkin sen sijaan, että mentäisiin vain ja tehtäisiin.
Olen ihan toisella alalla, mutta meille jatkuvasti työnnetään aina jotain kouluttamattomia ihmisiä ”apukäsiksi”. Läheskään aina näistä käsistä ei ole mitään apua, vaan yhtäkkiä minun työaikaani kuluukin heidän opastamiseensa. Kaikkein rankinta on, kun joutuu avaamaan heille työn eettisiä perusteita tai muuta vastaavaa. Sellaiselle opetuskeskustelulle ei yksinkertaisesti ole aikaa! Lisäksi olen kuitenkin itse vastuussa edelleen kaikesta, ja ottaa päähän vahtia aikuisia ihmisiä, kun loppujen lopuksi teen hommat itse käytännössä yhtä nopeasti. Oikeasti apua olisi kunnolla koulutettujen ihmisten palkkaamisesta. Heidän kanssaan työmäärän ja myös vastuun voi jakaa, ja lähtökohtaisesti voi olettaa, että sellainen henkilö tuntee alan lainsäädännön sekä yleiset eettiset periaatteet yms. Ja jos ei tunne, hän vastaa omasta tontistaan, enkä minä joudu siitä pulaan.