Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen -79 mutta tunnen silti olevani enemmän millenniaali kuin jonkun muun ikäryhmän jäsen

Vierailija
21.05.2020 |

Ainakin enemmän kuin joku X-sukupolvi vai mikä se edellinen nyt olikaan.

Tämä johtuu siitä, että sain PC:n joskus lukion ekalla luokalla ja pian modeeminkin. Aloin käyttää sitä vimmatusti ja tutkin kaikki sen aikaisen netin syöverit ja sovellukset, joten olen edelleen yhtä sulavasti digitaalisessa maailmassa kuin kuka tahansa nuorempi. Olen edelleen varsin hyvin kärryillä mistä paljon itseäni nuoremmat netissä puhuvat ja mitä he ajattelevat.

Lisäksi erinäisistä syistä jäin joitakin vuosia jälkeen nuoruuden viettämisessä, joten hengasin pitkään itseäni muutamia vuosia nuorempien kanssa, joskus vielä nykyäänkin. Merkitsevimmät nuoruuskokemukset tapahtuivat 2000-luvulla.

Merkittävin ero "aitoihin" millenniaaleihin on varmaan se, että muistan vielä jotain viattomasta 80-luvusta ja lankapuhelimista, maailmasta ilman pelikonsokeita jne.

Onko kellään muilla samanlaisia tuntemuksia?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1981 ja olen ihan aito milleniaali, mutta enpä ole koskaan ajatellut, että vau olen milleniaali. Varsinkin joskus parikymppisenä, ei minulla ollut mitään yhteistä niiden 5-10 vuotiaiden milleniaalejen kanssa :) Jos menneitä muistellaan, eniten on yhteistä niiden kanssa, jotka ovat lapsuuden viettäneet 80-luvulla. 70-luvulla syntyneet olivat ikäloppuja pitkään ;) 

Onhan ne 70-luvullakin syntyneet viettäneet lapsuuttaan 80-luvulla.

Vierailija
42/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun naapurilla onkin pyöritettävä kiekkopuhelin, toimiva. Mun 2005 syntynyt tyttäreni ei osannut käyttää sitä kun naapuri pyysi soittamaan hänen puolestaan 😅

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen -79, toista ääripäätä. Kasvuympäristön vaikutuksesta selkeästi X-sukupolven rippeitä. Olin 19 käynnistäessäni ensimmäistä kertaa tietokoneen. Nuoruus oli ysäreillä, milleniumina aikuisjuttuja. Naimisiin 2000, lapsi 2001, vakityö 2003. Olen ihan elementissäni nyt keski-iässä.

Joo, moni ikäisemme meni tosiaan tuotakin polkua. Ehkä noihin aikoihin oli joku taitekohta. Itselläni tuttuja molemmissa ryhmissä.

Sekin vaikuttaa tosiaan paljon, että onko lapsia vai ei. Meillä ei ole, joten elämä ei ole kauheasti muuttunut sen jälkeen kun valmistui ja pääsi töihin. Tuntuu sellaiselta pidennetyltä nuoruudelta, vaikka ei puolison kanssa enää käydäkään juhlimassa. Joskus oikein ihmettelee, kun miettii, että miten voikin olla jo 41 v. :D

Mulla on samanikäisenä nuorisoa ja on kiva olla perillä niiden jutuista ja uusista asioista.

Vierailija
44/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen väliä sillä on, mihin sukupolveen pitäisi ns. kuulua? Nehän on jonkun keksimät jaottelut, ei mitään virallisia totuuksia.

Vierailija
45/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, me 70-luvulla syntyneet olemme joutuneet suorittamaan tietokoneen A- ja AB-ajokortteja. Nykyään tuollaisia harvoin missään työelämässä enää kysytään, vaikka hyviä peruspaketteja ne oli tietokoneen käyttöön.

Vierailija
46/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis en ihan ymmärrä pointtia. Olen syntynyt - 74, enkä keksi miten olisin huonommin perillä netistä tai tietokoneista. 10-13-vuotiaana käytin Commodorea niin kuin muutkin ikäiseni. Yläasteella oli koulussa oppiaine nimeltä ATK. - 94 aloin käyttää nettiä ja sähköpostia.

Millenniaalit ennemmin osaavat huonommin, kuin me aiempi polvi. He osaavat usein vain älypuhelimen somesovelluksia, ei kunnolla esim. toimisto-ohjelmia.

Samaa mieltä -75 syntyneenä X-sukupolven edustajana. IT-buumihan on meistä lähtöisin,  huomautuksena varsinkin ettei vuosituhannen vaihteessa some-kulttuuri ollut samanlaista kuin nyt.

En miellä itseäni suurien sukupolvien edustajiksi mutten milleniaaniksikaan. Erona on tiettyjä sukupolvikokemuksia: en koskaan katsonut Muumeja, Leijonakuningasta enkä tämmöisiä. Niitä katsoivat ehkä milleniaalilapset "boomerivanhempiensa" seurassa. Lama iski teini-iässä, mutta Radiomafia auttoi tästäkin yli.

Me kasvoimme analogisessa lapsuudessa/nuoruudessa,  mutta koimme digitaalisen aikuisuuden... siirtymävaihetta.

Vierailija
47/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan yhden jutun ysäriltä. Opiskelin silloin AMKssa. Joku oli onnistunut printtaamaan netistä Juoppohullun päiväkirjan. Luettiin sitä ja hauskaa oli.

Vierailija
48/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myyn IOT-kamaa. En todellakaan sitä yksinkertaisinta.

Oliko tuo muka joku milleniaalihomma?

n45

Vierailija
49/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis en ihan ymmärrä pointtia. Olen syntynyt - 74, enkä keksi miten olisin huonommin perillä netistä tai tietokoneista. 10-13-vuotiaana käytin Commodorea niin kuin muutkin ikäiseni. Yläasteella oli koulussa oppiaine nimeltä ATK. - 94 aloin käyttää nettiä ja sähköpostia.

Millenniaalit ennemmin osaavat huonommin, kuin me aiempi polvi. He osaavat usein vain älypuhelimen somesovelluksia, ei kunnolla esim. toimisto-ohjelmia.

Sekoitatko millenniaalit Z-sukupolveen? Millenniaalithan nimenomaan hallitsevat tietotekniikan, sillä se yleistyi lapsuudessamme (90-luvun loppu), mutta älypuhelimia ei ollut vielä pitkään aikaan. Toimisto-ohjelmat oli pakko opetella peruskoulun ATK-tunneilla, tosin moni käytti niitä muutenkin, HTML:n parissa monet väsäsivät ensimmäisiä (tuolloin kömpelöitä) nettisivujaan vuosituhannen vaihteessa. Nokian matopeli oli pitkään kova juttu, mistään iPhonesta osattu haaveillakaan. Itse istuin käytännössä kaiket päivät koneen ääressä, tuolloin koulukiusatut saivat onneksi olla melko rauhassa netissä kun somea ei vielä ollut...

Osalla 70-luvulla syntyneistä voi toki olla samantyylisiä kokemuksia, sukupolvi on aina hieman veteen piirretty viiva, mutta noin yleensä millenniaalit ovat ensimmäinen sukupolvi joka on kasvanut hiiri kädessä.

Vierailija
50/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään ihme, millenniaalit kun on vuosilta 81-95, parin vuoden heitoilla lähteistä riippuen. Sukupolvikokemuksesi on varmasti varsin yhtenevä vanhimpien millenniaalien kanssa, eivät nuo pari hassua vuotta tee hirveää poikkeusta. Samat jutut toistuvat toki nuorempien millenniaalien muistoissa. Muistat varmasti ajan ennen nettiä, ekat modeemit, Spice Girls/Backstreet Boys -aikakauden, WTC-iskut, kännyköiden yleistymisen ja läpilyönnin, 2008 kriisin, ekat älypuhelimet ja somen nousun. Samat kokemukset ja ilmiöt muovasivat omat lapsuus- ja nuoruusmuistoni, vaikka olen millenniaalien nuorimmasta päästä vuoden 1993 lapsena.

Juuri noin! Ja reisitaskuhousut, ne oli kova juttu ne.

Voi ei! Minulla oli khakin väriset reisitaskuhousut, niissä oli jopa vetoketjut polven alla. Tosi cool. Jossain välissä oli muodissa myös moonbootsit ja skeittikengät, luojan kiitos en ikinä ostanut noita.

Se onkin helvetin hyvä että ManBoobsit on aina, ny ja tulevaisuudessa muodissa. Olenhan selvästikin uusimman muodin edelläkävijä. Hoorau for Boobies !

Vierailija
51/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen -79 syntynyt mies ja ihastunut -01 syntyneeseen naiseen. Onko mahdollisuuksia kun itse näytän kuitenkin noin 30-vuotiaalta, usein kysytään Alkossa paperit jne. Olonikaan ei ole 41-vuotias vaan max 30, ehkä siitäkin reilusti nuorempi. Uskaltaako pyytää treffeille -01 syntynyttä, usein hymyilee minulle, harjoittelija samassa yrityksessä

Voisit olla hänen isänsä ikäsi puolesta, yök.

Vierailija
52/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, me 70-luvulla syntyneet olemme joutuneet suorittamaan tietokoneen A- ja AB-ajokortteja. Nykyään tuollaisia harvoin missään työelämässä enää kysytään, vaikka hyviä peruspaketteja ne oli tietokoneen käyttöön.

Minä en ole 74 syntyneenä suorittanut ainuttakaan tietokoneajokorttia.

Terveisin DI

Tosin osaan ohjelmoida ja tehdä mitä haluan tietokoneella.

Olen muuten joskus käyttänyt puhelinta, jossa numerot piti kiertää ja pelannut pentuna elektroniikkapelejä.

Vierailija
53/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pakko käyttää jotain jaottelua, niin kuulut mikrosukupolveen nimeltä xenniaalit.

Ja jos haluatte ”servata” nämä ok boomer -sanontaa ylimalkaisesti ja väärin jakelevat nykyteinit, niin muistuttakaa, että boomer-sukupolvi käytännössä loi modernin tietotekniinan, netin, kännyköiden ja muut heille niin rakkaan teknologian perustan.

Vierailija
54/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen -79, toista ääripäätä. Kasvuympäristön vaikutuksesta selkeästi X-sukupolven rippeitä. Olin 19 käynnistäessäni ensimmäistä kertaa tietokoneen. Nuoruus oli ysäreillä, milleniumina aikuisjuttuja. Naimisiin 2000, lapsi 2001, vakityö 2003. Olen ihan elementissäni nyt keski-iässä.

Joo, moni ikäisemme meni tosiaan tuotakin polkua. Ehkä noihin aikoihin oli joku taitekohta. Itselläni tuttuja molemmissa ryhmissä.

Sekin vaikuttaa tosiaan paljon, että onko lapsia vai ei. Meillä ei ole, joten elämä ei ole kauheasti muuttunut sen jälkeen kun valmistui ja pääsi töihin. Tuntuu sellaiselta pidennetyltä nuoruudelta, vaikka ei puolison kanssa enää käydäkään juhlimassa. Joskus oikein ihmettelee, kun miettii, että miten voikin olla jo 41 v. :D

Mulla on samanikäisenä nuorisoa ja on kiva olla perillä niiden jutuista ja uusista asioista.

Niinpä, sekin on varmasti kivaa ja palkitsevaa. Me menetettiin lapsemme, joten tuo kaikki jäi kokematta.