Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen -79 mutta tunnen silti olevani enemmän millenniaali kuin jonkun muun ikäryhmän jäsen

Vierailija
21.05.2020 |

Ainakin enemmän kuin joku X-sukupolvi vai mikä se edellinen nyt olikaan.

Tämä johtuu siitä, että sain PC:n joskus lukion ekalla luokalla ja pian modeeminkin. Aloin käyttää sitä vimmatusti ja tutkin kaikki sen aikaisen netin syöverit ja sovellukset, joten olen edelleen yhtä sulavasti digitaalisessa maailmassa kuin kuka tahansa nuorempi. Olen edelleen varsin hyvin kärryillä mistä paljon itseäni nuoremmat netissä puhuvat ja mitä he ajattelevat.

Lisäksi erinäisistä syistä jäin joitakin vuosia jälkeen nuoruuden viettämisessä, joten hengasin pitkään itseäni muutamia vuosia nuorempien kanssa, joskus vielä nykyäänkin. Merkitsevimmät nuoruuskokemukset tapahtuivat 2000-luvulla.

Merkittävin ero "aitoihin" millenniaaleihin on varmaan se, että muistan vielä jotain viattomasta 80-luvusta ja lankapuhelimista, maailmasta ilman pelikonsokeita jne.

Onko kellään muilla samanlaisia tuntemuksia?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen -79 syntynyt mies ja ihastunut -01 syntyneeseen naiseen. Onko mahdollisuuksia kun itse näytän kuitenkin noin 30-vuotiaalta, usein kysytään Alkossa paperit jne. Olonikaan ei ole 41-vuotias vaan max 30, ehkä siitäkin reilusti nuorempi. Uskaltaako pyytää treffeille -01 syntynyttä, usein hymyilee minulle, harjoittelija samassa yrityksessä

Senkun pyydät (nätisti!), hän on täysi-ikäinen. Älä kuitenkaan pety pahasti, kun et ole 19-vuotiaan mielestä alle kolmekymppinen saati reilusti nuorempi. Tosielämän alle parikymppisten mielestä meidän ikäiset ovat rinnastettavissa Metusalemiin ihan omasta kokemusmaailmasta riippumatta. - 1

Vierailija
22/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen -79 syntynyt mies ja ihastunut -01 syntyneeseen naiseen. Onko mahdollisuuksia kun itse näytän kuitenkin noin 30-vuotiaalta, usein kysytään Alkossa paperit jne. Olonikaan ei ole 41-vuotias vaan max 30, ehkä siitäkin reilusti nuorempi. Uskaltaako pyytää treffeille -01 syntynyttä, usein hymyilee minulle, harjoittelija samassa yrityksessä

Hyi mikä kehdonryöstäjä, voisit olla tuon tytön isä. Miksi ihmeessä luulet että parikymppinen neito haluaisi alkaa seurustella jonkun vanhan papan kanssa? Tuo parikymppinen tulee vielä nappaamaan hyvän OMANIKÄISENSÄ pojan opiskelijabileistä, miksi ihmeessä se haluaisi jonkun ikivanhan sinkuksi jääneen jämäpalan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään ihme, millenniaalit kun on vuosilta 81-95, parin vuoden heitoilla lähteistä riippuen. Sukupolvikokemuksesi on varmasti varsin yhtenevä vanhimpien millenniaalien kanssa, eivät nuo pari hassua vuotta tee hirveää poikkeusta. Samat jutut toistuvat toki nuorempien millenniaalien muistoissa. Muistat varmasti ajan ennen nettiä, ekat modeemit, Spice Girls/Backstreet Boys -aikakauden, WTC-iskut, kännyköiden yleistymisen ja läpilyönnin, 2008 kriisin, ekat älypuhelimet ja somen nousun. Samat kokemukset ja ilmiöt muovasivat omat lapsuus- ja nuoruusmuistoni, vaikka olen millenniaalien nuorimmasta päästä vuoden 1993 lapsena.

Kännykät yleistyivät -95-97, olet ollut vasta taapero. Ja miten voit muistaa ajan ennen nettiä? Yliopistossa ja työelämässä se oli peruskauraa jo -93 kun synnyit.

Vierailija
24/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hymyilee ystävällisyyttään? Aikamoinen ikäero, mutta sinun elämäsihän se on. :)

minäkin hymyilen itseäni 22 vuotta vanhemmille, isäni ikäisille työkavereille, kun moikkaamme työpaikalla. Mutta moikkailu ja hymyily loppuisi kuin seinään, jos joku niistä papoista alkaisi flirttailla

Vierailija
25/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis transmilleniaali. Kukaan ei voi kiistää kokemustasi ja itsemäärittelyäsi, elleivät ole millenniaalifoobikkoja!

Vierailija
26/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi mikä kehdonryöstäjä, voisit olla tuon tytön isä. Miksi ihmeessä luulet että parikymppinen neito haluaisi alkaa seurustella jonkun vanhan papan kanssa? Tuo parikymppinen tulee vielä nappaamaan hyvän OMANIKÄISENSÄ pojan opiskelijabileistä, miksi ihmeessä se haluaisi jonkun ikivanhan sinkuksi jääneen jämäpalan.

Mistä sinä tiedät minkä ikäisen tyypin se tyttö tulee nappaamaan? Ethän edes tunne koko henkilöä. Sen ei edes pitäisi olla sinun päänsärkysi. Vai pelkäätkö, että miehesi tuossa asiaa kyselee?

Vierailija
27/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen -79, toista ääripäätä. Kasvuympäristön vaikutuksesta selkeästi X-sukupolven rippeitä. Olin 19 käynnistäessäni ensimmäistä kertaa tietokoneen. Nuoruus oli ysäreillä, milleniumina aikuisjuttuja. Naimisiin 2000, lapsi 2001, vakityö 2003. Olen ihan elementissäni nyt keski-iässä.

Joo, moni ikäisemme meni tosiaan tuotakin polkua. Ehkä noihin aikoihin oli joku taitekohta. Itselläni tuttuja molemmissa ryhmissä.

Sekin vaikuttaa tosiaan paljon, että onko lapsia vai ei. Meillä ei ole, joten elämä ei ole kauheasti muuttunut sen jälkeen kun valmistui ja pääsi töihin. Tuntuu sellaiselta pidennetyltä nuoruudelta, vaikka ei puolison kanssa enää käydäkään juhlimassa. Joskus oikein ihmettelee, kun miettii, että miten voikin olla jo 41 v. :D

Vierailija
28/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään ihme, millenniaalit kun on vuosilta 81-95, parin vuoden heitoilla lähteistä riippuen. Sukupolvikokemuksesi on varmasti varsin yhtenevä vanhimpien millenniaalien kanssa, eivät nuo pari hassua vuotta tee hirveää poikkeusta. Samat jutut toistuvat toki nuorempien millenniaalien muistoissa. Muistat varmasti ajan ennen nettiä, ekat modeemit, Spice Girls/Backstreet Boys -aikakauden, WTC-iskut, kännyköiden yleistymisen ja läpilyönnin, 2008 kriisin, ekat älypuhelimet ja somen nousun. Samat kokemukset ja ilmiöt muovasivat omat lapsuus- ja nuoruusmuistoni, vaikka olen millenniaalien nuorimmasta päästä vuoden 1993 lapsena.

Kännykät yleistyivät -95-97, olet ollut vasta taapero. Ja miten voit muistaa ajan ennen nettiä? Yliopistossa ja työelämässä se oli peruskauraa jo -93 kun synnyit.

Meidän perheeseen tuli eka kännykkä joskus 1999, muistan pelanneeni matopeliä mustavalkonäytöllä. Netti (hidas modeemiyhteys) tuli joskus samoihin aikoihin, sen käyttö oli tosi kallista joten me lapset emme saaneet käyttää sitä. Käytännössä nettiä ei siis ollut, vasta vuonna 2003 saimme laajakaistan jota pystyi käyttämään ilman minuuttirajoituksia. Samoihin aikoihin kännykät alkoivat tulla halvemmaksi ja kannettavammaksi, ja perheeni irtisanoi lankapuhelinliittymän. Ekat koulukaverini soittivat meille lankapuhelimeen, minulle tuo oli aikaa ennen kännyköitä.

Tietysti kännykät ja netti olivat monille peruskauraa jo tuota ennen, mutta en kasvanukaan yliopistokampuksella tiilipuhelimiin pälättävien juppien keskellä. 

- tuo 1993 syntynyt

Vierailija
29/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis en ihan ymmärrä pointtia. Olen syntynyt - 74, enkä keksi miten olisin huonommin perillä netistä tai tietokoneista. 10-13-vuotiaana käytin Commodorea niin kuin muutkin ikäiseni. Yläasteella oli koulussa oppiaine nimeltä ATK. - 94 aloin käyttää nettiä ja sähköpostia.

Millenniaalit ennemmin osaavat huonommin, kuin me aiempi polvi. He osaavat usein vain älypuhelimen somesovelluksia, ei kunnolla esim. toimisto-ohjelmia.

Lol, se että osaa kirjoittaa "load 8,1" kuusnepaan tai että ehkä oppi jotain täysin tekstipohjaisen wordperfectin käytöstä atk-tunnilla, jota veti täysin pihalla oleva matematiikan opettaja, ei tarkoita että sukupolvi kokonaisuutena tajuaisi jotain tietokoneista

Luuletko että se oppiminen loppui tuohon, yläasteeseen 😅 Yliopistolla ja AMK:ssa oli heti ekana syksynä pakolliset tietokonekurssit, piti hallita hyvin taulukko- ja tietokantaohjelmat, WP ja Word oli molemmat samanaikaisesti käytössä. Ja sillä Commodorellakin harrastettiin myös yksinkertaista ohjelmointia. Muistan vieläkin ensimmäisen tuotokseni, sillä sai fahrenheitit celsius-asteiksi 😀

Vierailija
30/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis milleniaali on välillä 1980 tai 1981-1995 -syntynyt. Et varmaan eroa vanhimmista milleniaaleista, kun olet heitä vuoden, pari vanhempi. Sen sijaan -95 syntyneissä on jo minuun (1987) aika paljon eroa, onhan välillä jo yli vuosikymmen. Itse aloin käyttää nettiä neljännellä-viidennellä luokalla ja ei siellä mitään kyllä silloin vielä ollut. Altavistalla niukkoja hakutuloksia, hitaasti latautuvia bändikuvia löytyi, käytettiin jyrkin ja suomi24-chattia. Joten jos on tietokoneista olisi kiinnostunut jo aiemmin niin sillä ei sosiaalisen pääoman kannalta ole juurikaan. Mutta pointtini siis lähinnä se, että milleniaali on aika laaja käsite. Ei ihme jos reuna-alueilla olevilla on identiteettiongelmia, mutta ei siinä nyt tarvitse mitään ihme perusteluja keksiä, että miksi saisi kuulua silti eri ikäkauteen.

Vierailija
31/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis milleniaali on välillä 1980 tai 1981-1995 -syntynyt. Et varmaan eroa vanhimmista milleniaaleista, kun olet heitä vuoden, pari vanhempi. Sen sijaan -95 syntyneissä on jo minuun (1987) aika paljon eroa, onhan välillä jo yli vuosikymmen. Itse aloin käyttää nettiä neljännellä-viidennellä luokalla ja ei siellä mitään kyllä silloin vielä ollut. Altavistalla niukkoja hakutuloksia, hitaasti latautuvia bändikuvia löytyi, käytettiin jyrkin ja suomi24-chattia. Joten jos on tietokoneista olisi kiinnostunut jo aiemmin niin sillä ei sosiaalisen pääoman kannalta ole juurikaan. Mutta pointtini siis lähinnä se, että milleniaali on aika laaja käsite. Ei ihme jos reuna-alueilla olevilla on identiteettiongelmia, mutta ei siinä nyt tarvitse mitään ihme perusteluja keksiä, että miksi saisi kuulua silti eri ikäkauteen.

Sori lukuisat kirjoitusvirheet 😖

Itse en muuten ole koskaan ollut hirveän kiinnostunut tietokoneista ja tekniikasta, mutta koen silti että olen ja minulla on täysi oikeus olla ja tuntea itseni milleniaaliksi. Milleniaalille ominainen ajatusmaailma ja ongelmat tuntuvat niin tutuilta, että en voi väärässäkään ryhmässä olla.

Vierailija
32/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jo 70-luvun alussa syntyneet ovat joutuneet suorittamaan opintonsa tietokoneiden kanssa. Etenkin korkeakouluissa ja yliopistoissa opiskelleet. Ennemmin se digikuilu on ennen 70-lukua syntyneisiin ikäpolviin.

Ja valitettavasti 2000-luvun lapset osaavat aika huonosti hallita tietokoneita. Älypuhelimet ja tabletit on lähinnä olleet käytössä. Esim. Excel ja Word osataan heikosti, yläkoululaiset eivät osaa edes laittaa liitetiedostoa sähköpostiin tai siirtää tiedostoa muistitikulle.

Vierailija
33/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1981 ja olen ihan aito milleniaali, mutta enpä ole koskaan ajatellut, että vau olen milleniaali. Varsinkin joskus parikymppisenä, ei minulla ollut mitään yhteistä niiden 5-10 vuotiaiden milleniaalejen kanssa :) Jos menneitä muistellaan, eniten on yhteistä niiden kanssa, jotka ovat lapsuuden viettäneet 80-luvulla. 70-luvulla syntyneet olivat ikäloppuja pitkään ;) 

Vierailija
34/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se millenniaaliluokittelu on jenkkien. Tänne sopisi joku toinen jaottelu. 90-luvun lama oli tosiaan meille merkittävämpi vedenjakaja kuin wtc-iskut.

Vierailija
35/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovathan nuo ikäpolvirajat ihan keinotekoisia. Siskoni on syntynyt -79 ja minä -81, eli olemme näin eri ikäpolvea, mutta oikeasti meillä oli ihan samanlainen lapsuus ja nuoruus. Ei välillämme oleva 1,5 vuoden ikäero tunnu missään ja olemme aina olleet ihan sujuvasti samoissa porukoissa. Ja milläs muulla kuin siskon papereilla sitä olisi 90-luvun loppupuolella baareissa käyty?

Vierailija
36/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 74 syntynyt ja sain 80-alussa ensimmäiset Commodoret. Lähinnä pelasin pelejä.

Terveisin juntti, korkeakoulutettu, 40++ nainen feikkicrocseissa

Vierailija
37/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu ap ihan samalta, olen enemmän millenniaali. Vartuin tietokoneiden kanssa. Olen syntynyt -76.

Vierailija
38/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis en ihan ymmärrä pointtia. Olen syntynyt - 74, enkä keksi miten olisin huonommin perillä netistä tai tietokoneista. 10-13-vuotiaana käytin Commodorea niin kuin muutkin ikäiseni. Yläasteella oli koulussa oppiaine nimeltä ATK. - 94 aloin käyttää nettiä ja sähköpostia.

Millenniaalit ennemmin osaavat huonommin, kuin me aiempi polvi. He osaavat usein vain älypuhelimen somesovelluksia, ei kunnolla esim. toimisto-ohjelmia.

Oli korppuja ja lerppuja. Tosiasiassa nyky-yhteiskuntaan valmensi kaikkein parhaiten oppiaine nimeltä konekirjoitus. Sitä pitäisi ehdottomasti opettaa edelleen.

Vierailija
39/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä -73 ja ostin ensimmäisen tietokoneeni vuonna -93. Kävin sitä varten ATK-ajokortin, jotta osaan käyttää sitä. Tunnilla istui lisäkseni insinöörejä. Olin myös ainut jolla oli tietokone kotona. Muilla se oli työpaikan kone. Insinöörit olivat järjestäen minua vanhempia ja siksi heille oli ihmeellistä,. että miten köyhällä opiskelijalla on varaa tietokoneeseen. No sain kurssin suorittamisesta täydet pinnat.

Jos olisin tajunnut tilanteeni silloin, niin olisin ilman koulutusta (kun ei ollut vielä) opetellut koodausta enemmä jo silloin. No tehtiin me vikalla tunnilla alkeelliset nettisivut 3 värillä. Yksi kohtalotoverini Jyväskylästä jatkoi sillä tiellä ja on nyt ihan huippu alallaan. Jopa se ATK maikka kyuseli, josko olisin halunnut kokeilla nettisivujen koodausta. Oli harvinaista, että niin nuori oli netistä kiinnostunut.

Ikäni puolesta muistan paljonkin 80-luvulta. Jopa sen kun analoginen puhelin vaihdettiin digitaaliseen.

Vierailija
40/54 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheeseen tuli eka kännykkä joskus 1999, muistan pelanneeni matopeliä mustavalkonäytöllä. Netti (hidas modeemiyhteys) tuli joskus samoihin aikoihin, sen käyttö oli tosi kallista joten me lapset emme saaneet käyttää sitä. Käytännössä nettiä ei siis ollut, vasta vuonna 2003 saimme laajakaistan jota pystyi käyttämään ilman minuuttirajoituksia. Samoihin aikoihin kännykät alkoivat tulla halvemmaksi ja kannettavammaksi, ja perheeni irtisanoi lankapuhelinliittymän. Ekat koulukaverini soittivat meille lankapuhelimeen, minulle tuo oli aikaa ennen kännyköitä.

Tietysti kännykät ja netti olivat monille peruskauraa jo tuota ennen, mutta en kasvanukaan yliopistokampuksella tiilipuhelimiin pälättävien juppien keskellä. 

- tuo 1993 syntynyt

-96 sain ekan kännykän, opiskelijoilla oli jo ihan tavallinen. Nokian 2110 oli suosittu, ei lähelläkään tiiliskiveä enää.