Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako opiskella OTM-tutkinto?

Vierailija
21.05.2020 |

Täällä kun on kaikenlaisia tietäjiä, niin sanokaas tämä. Olen HTM, jolla paljon oikeudellisia opintoja takana. Jos menisin lukemaan OTK/OTM tutkinnon, niin lisäopintoja pitäisi suorittaa noin 2v edestä. Olisiko se sen vaivan arvoista? Olisiko työllistyminen helpompaa?

Tämä tuli taas mieleeni, kun avautui yksi työpaikka, joka vastaa osaamistani ja koulutustani, mutta siinä oli vaatimuksena OTM-tutkinto.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluat työpaikkaan, johon sinulla ei ole koulutusta?

Haluat tuon tyyppiseen työhön, niinpä kouluttaudut siihen.

Vierailija
2/14 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla EI ole hyvin töitä nyt niin MIKSI ET opiskelisi lisää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on koulutus kyseisiin tehtäviin, mutta ei tuota tutkintonimikettä.

Ap

Vierailija
4/14 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hakea kannattaa silti.

Vierailija
5/14 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miten HTM voi sanoa, että on sama koulutus kuin OTM:llä? Oletko siis istunut HY:ssä kaikki oikkarien luennot ja suorittanut tentit, vaikka olet eri tiedekunnassa?

Vierailija
6/14 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No eihän ole, jos siinä on vaatimuksena OTM tutkinto.

Vierailija
7/14 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole OTM, mutta omalla kohdalla oon paradoksaalisesti huomannut, että lisäkouluttautuminen on vain heikentänyt työllistymismahdollisuuksiani

Vierailija
8/14 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa se yritys itsekään ei oikein tiedä, tarvitseeko puhtaasti lakimiehen, vaiko työntekijän jolla on myös lakiopintoja siltä alalta, mitä työpaikassa tarvitaan.

Pistä haku päälle, mutta arvelen että sinne on kyllä hakijoita ihan vaaditullakin tutkintonimekkeellä.

Mutta jos katsot hallitsevasi vaaditut tehtävät, miksi et hakisi paikkaa?

Tee selkeä CV ja hakemus.

Vierailija
9/14 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pääse sisälle, koska et ole ensikertalainen. Käy uusiksi yo-kokeet ja katsotaan sitten, pääsetkö sisälle. Eli lukion penkille vain ;) sellaiset typerät kiintiöt on nykyään

Vierailija
10/14 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miten HTM voi sanoa, että on sama koulutus kuin OTM:llä? Oletko siis istunut HY:ssä kaikki oikkarien luennot ja suorittanut tentit, vaikka olet eri tiedekunnassa?

En ole suorittanut kaikkia samoja tenttejä (en ole opiskellut esim. rikos-, perintö- ja lahjaverotusta ollenkaan), mutta tuon työn kannalta olennaisista oikeudenaloista olen varmasti käynyt enemmän opintoja kuin oikiksessa opiskelleet.

Nuo aiheet olisi juuri niitä, joita minun täytyisi täydentää, jos tekisin OTM-tutkinnon.

Ap

Vierailija
11/14 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti lähdet hankkimaan juristin paperit! Itsekin tein niin, enkä päivääkään ole katunut. Tai siis, okei okei, en ole vielä valmistunut, n. vuos vielä jäljellä.

Se on totta, et harvemmin uudella tutkinnolla mitään välttämättä tekee, mut OTM on kyl poikkeus. Sillä teet vaikka ja mitä! Kadut vielä, jos et yritä.

Itsellänikin yks akateeminen loppututkinto jo pohjalla.

Vierailija
12/14 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei sinulla ole koulutusta kyseiseen tehtävään, jos siinä on vaatimuksena OTM-tutkinto. OTM-tutkinto on erilainen kuin HTM vaikka jälkimmäiseen sisältyisikin paljon oikeudellisia opintoja. Myös gradun arvostelu eroaa näiden tutkintojen välillä. Olen niin kyllästynyt tähän, että HTM puolen ”erikoisjuristit” selittävät, että heillä on pätevyys ja koulutus OTM-tehtäviin kuten syyttäjän tai tuomarin tehtäviin taikka asianajotehtäviin.

Ja niin olen itsekin sekä OTM että HTM ja tiedän kyseisten tutkintojen erot. Opiskelin itse ensin HTK:ksi, sitten ON/OTM ja sen jälkeen vielä HTM tutkinnon.

HTM on hyvä tutkinto ja pätevöittää hyvin esimerkiksi verotarkastajan tai ympäristöoikeuden alalle, mutta OTM:ssa korostuu yleisjuridiikan ja oikeusperiaatteiden tuntemus ihan eri tavalla ja nämä vaatimukset myös käyvät selkeästi ilmi tutkintorakenteesta. HTM:n tutkintorakenne on aivan erilainen.

Vierailija
13/14 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti ole opiskellut HTM mitenkään samoja ja samantasoisia opintoja kuin OTM eikä lähellekään samaa sivumäärää. Esim. Lapissa , jossa on/oli rinnakkain OTM/HTM(julkisoikeus) niin HTM:n kansainvälinen oikeus sisälsi 6 kirjaa parista kaikkia sivuja ei sisällytettyja sai 6 opintoviikkoa . OTM luki samat kirjat ja 5 kirjaa päälle kansainvälisine sopimuksineen ja sai 4 ov. kansainvälisen julkisoikeuden tentissä.

Vierailija
14/14 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tee mitään OTM papruilla. Täällä yksi pitkäaikaistyötön ko. papruilla. Käöt, eri viranomaiset , jossa tutkintoa tarvitaan, vähenee ja säästetään ja virkaan ottajat ottaa tradenomeja, HTM:ä ohi sinun ylitarkastajiksi, ulosottomiehiksi, esittelijöiksi, paitsi jos omaat suhteita ja esim. isin , jolla AA-tsto tai laamannius niin voi ottaa sinut vaikka ma. käräjätuomariksi koulun penkiltä ja lakimiesliitto ei tee asialle mitään!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän