toi vauvan hukkumistapaus on aivan järkyttävä eikä mun mielestä
voi vanhempia syyllistää. ei siitä edes ollut suoraa yhteyttä järveen vaan vaunut ovat mutkitelleet. Aivan kamala tapahtuma. Varsinkin kun itsellä samanikäinen niin aina enemmän ahdistaa.
Kommentit (81)
Vaunut voi todellakin lähteä vierimään mäellä, itse olen aika hysteerinen näiden mäkien suhteen ja näen kauhukuvia kuinka rattaat voisi lähteä vierimään, niinpä kun menen rattaiden kanssa mäessä pidän aina molemmilla käsissä tiukasti kahvasta kiinni, talvella laitan useasti jarrun päälle ja laahaan vaunuja eteenpäin, että jos vaunut lähtisivät vierimään, niin olisi paremmin aikaa reagoida.
En ole KOSKAAN laittanut jarruja päälle kun lapsi on nukkunut ulkona vaunuissa, tosin ihan tasamaalla mutta kuitenkin. Lisäksi olen itse saattanut vauvan nukkuessa vetää kahdenkin tunnin tirsat itse sisällä. Olisin toki kuullut avoimesta ovesta jos lapsi olisi herännyt ja esim. itkenyt mutta mitään pientä ääntä tuskin olisin kuullut.
Huolimatta noista "laiminlyönneistä" mulla on aina ollut jotenkin ahdistava olo koko ulkona nukuttamisesta. Kuukausi sitten päätinkin että päiväunet siirretään meillä nyt sisätiloihin. Paljon levollisempi olo itselläni nyt. Seuraavaa lasta tuskin nukutan ulkona ollenkaan. Nythän on olemassa jo tutkimustietoakin siitä, ettei ulkona nukuttaminen mitenkään edistä lasten terveyttä. Se on vain uskomus jostain 1950-luvulta.
tunnustan miettineeni oliko tämä onnettomuus vai tahallinen teko. Jos on viettävä rinnepaikka mitä järkeä on laittaa vaunut niin että on mahdollisuus vieriä.
Tätä ei olisi tapahtunut jos vaunut olisi ollut poikittaissuunnassa rinteen kaltevuuteen nähden.
Jutussa on kerrottu että on ensin muutama metri loivaa ja sitten jyrkkää rinnettä 30 metriä.
Ennakoiminen olisi pelastanut tämän vauvan jos oli onnettomuus.
Luulisi poliisien selvittävän onko kyseisellä vauvalla ollut koliikkia, oliko vanhemmilla masennusta yms.
Niin paljon on viime aikoina tullut julkisuuteen lasten pahoinpitelytapauksia ja laiminlyöntejä ettei tämä kotoinen maammekaan jää niistä osattomaksi. Normaalia on pohtia tämän tapauksen taustoja. Jotka torjuu tahallisuuden mahdollisuuden eivät ole realisteja vaan elävät pilvilinnoissa siis satumaailmassa.
Toivon että juttu selviää ja toivon että vanhemmat ovat syyttömiä.
miten tilannetta tällä palstalla olisi muuttanut se että, vaunut olisivat kaatuneet matkalla. Jos niin olisi käynyt ja vauva vain loukkaantunut, sama syyllistäminen täällä olisi käynnissä siitä huolimatta!
Tämän palstan suuntaus on se että, lapsi loukkaantuu ja jää henkiin tai loukkaantuu ja menehtyy, ihan samalla tavalla syytetään...
en ole syyllistänyt ketään. heitin vaan ajatuksen ilmaan. kaikki on nykypäivänä mahdollista myös tuo kirjoittamani. maailma on paha paikka. ei kannata olla liian sinisilmäinen. niin, ja siiä hopitoon menemisestä...tuskin ne minua ottaisivat. eihän ne hoitaneet keravan surmaajaakaan, joka sentään riisti toisen hengen. minä vaan toin ajatukseni esille.harmittava tapaus :(
..ainoa asia, joka mulle tapaturman lisäksi tuli mieleen, oli se, olisiko joku ulkopuolinen (esim. lapsi) saanut vietyä ne vaunut siitä sinne veteen...Vanhempia en todellakaan ole ajatellut syyllisiksi ja viittaus tuohon kaivojuttuun on mielestäni näiden tietojen valossa aika uskomaton...
sukulainen tai tuttava. Tuli vaan mieleen.
Tämän tapauksen vanhempien syyllisyyteen en ota kantaa kun en tiedä asiasta sen enempää.
että olisiko joku lapsi voinut ottaa ne vaunut?
että olisiko joku lapsi voinut ottaa ne vaunut?
Miksei joku olisi edesauttanut tapahtunutta? Paikalla on kuitenkin tehty jo teknisiä tutkimuksia ja vahingolta tässä vaiheessa näyttää. :-(
Enkä mäkään voisi kuvitellakaan jättäväni vaunuja mäkeen, loivaankaan, ilman lukitusta. Kuitenkin tänä kesänä kahden lapsen kanssa pysähdyin kioskin eteen ja rattaat lähtivät liikkeelle. Onneksi ohikulkija näki tilanteen ja otti rattaista kiinni. Mutta mitä jos... Autoja siinä kyllä kulki. Enkä mä edes mielestäni ole enää mikään yliväsynyt, nuorempikin on jo yli 1,5v. En tiedä miten niin kävi, olin vaan ajatuksissani tai jotain.
Vauva-puolella (?) on paljon väsyneiden äitien mokia. Ainakin oli joskus. Se yksi kertakin voi olla se kohtalokas. Te joiden mielestä äidin olisi pitänyt vaan laittaa jarrut vaunuihin olette kyllä varsinaisia neroja...
40 naista oman puolison tappamana. Myös lapsiin kohdistuu väkivaltaa, jopa tappoja. Muistatteko sen tapauksen kun äiti lavasti tai siis yritti lavastaa tulipaloksi lastensa murhat. Tällaiset on karmeita tapauksia, että useimmat eivät halua uskoa sellaista tapahtuvan. Tällä en siis tarvkoita nyt sattunutta onnettomiuutta.
Se että osa porukasta ihan selkeästi tuo esiin mielipiteensä siitä kuinka tältä olisi vältytty kertoo vain heidän omasta luulostaan hallita kaikkea. Valitettavasti näin se ei oikeassa elämässä mene, teet väsyneenä, ajatuksissasi, huomaamattasi jne. pienen poikkeuksen tai jätät tekemättä ja se on siinä. Jospa äiti/isä viedessään vaunuja laittoikin ne normaalista poiketen auringon paistaessa toisin päin tai puhelin soi jossain juuri kun laitoit vaunuja ja jarru jäi ja tulos oli näinkin kohtalokas.
tahallisuuskin varmasti pois suljetaan mutta ei täällä pitäisi kaikkien olla ensimmäisenä toitottamassa kuinka se olisi voitu estää tai kuinka pahoinpitelijä/ murhaaja on useimmiten lähisukulainen.
Aatelkaapa itte, ajatte tiellä (niinkuin joku sanoikin) lapset kyydissä etkä syystä tai toisesta huomaakaan edellä ajavaa autoa ja rysäytät perään, joku lapsistasi kuolee tai vammautuu. Varmasti silloin itse hoidat syyllistämisen loppuelämäsi eikä sitä auta se että mediassa ym. sinut tuomitaan huolimattomuudesta/liikenteen vaarantamisesta ja ehkäpä oman lapsen kuolemantuottamuksesta...
Oman vauvani pelastui kerran ihmeen kaupulla vierivistä vaunuista. Itse en voinut tehdä muuta kuin juosta vaunujen perässä ja seurata, miten vaunut kaatuivat lievässä alamäessä pihalaattakasaan (joka oli pihatiellä piharemontin ajan) - onneksi sivuttain. Näen vieläkin silmissäni sen kauhukuvan, minkä ehdin ajatella: vauva lentää kaaressa päin asfalttia, koska oli kesä, eikä hänellä ollut peittoa tms. joka olisi hidastanut vaunusta lentämistä. Uusien vaunujen jarru ei mennytkään niin helposti päälle kuin olin tottunut edellisissä vaunuissa ja ehdin kääntää selkäni vaunuihin, kun tajusin, että vaunut alkavat valua ulko-oven edestä. Tämän kokemuksen jälkeen käänsin AINA vaunut poikittain lieväänkin alamäkeen nähden. Tätä vaaratekijää en ollut osannut koskaan aikaisemmin miettiä.
Toisen kerran 2-vuotias isosisko vähän "hyssytti" nukkuvan pikkuveljen vaunuja. Olin hakemassa sisältä jotain vaunuihin, ulko-ovi jäi auki ja kun tulin takaisin, näin vaunut ylösalaisin, renkaat ilmassa pyörien. Vauva oli ihan hiljaa, joten kaunusta kankeana käänsin vaunut ympäri ja pelkäsin pahinta. Rauhallinen pikkuveli ei ollut edes herännyt! Oli talvi ja hänet oli topattu niin hyvin vaunuihin, että pehmusteet suojasivat häntä.
Ei kaikkia vahinkoja voi koskaan täysin välttää, vaikka kuinka rakastava ja huolehtiva vanhempi olisi.
minun lapseni ovat nukkuneet aina huippuhyvin ulkona monta tuntia kerrallaan vaunuissa ja en ole kyllä puolen tunnin välein käynyt katsomassa kuistilla nukkuvaa vauvaa.
T.5:n äiti
opettelin ensimmäisenä laittamaan turvavyön ennen kuin ajan senttiäkään. Kun sain lapsen, opettelin ekana laittamaan jarrut kiinni kun lapsi oli vaunuissa ja vaunut "parkissa" kyllä, siis aivan missä tahansa! Suosittelen, opetteluun menee muutama päivä, mutta saattaa pelastaa henkiä.
Lähinnä juuri sitä, että miksi kukaan jättää vaunuja mäkeen..
Ja toiseksi sitä, että vauva oli jo puoli vuotias, sen ikäinen liikkuu aika paljon ja saa vaunut liikkeelle. Mietin omaani tuossa iässä, osasi nousta seisomaan, joten en olisi edes uskaltanut jättää ulos nukkumaan (jos nyt ylipäänsä olisi edes vaunuihin nukahtanut...).
Kamala juttu kaiken kaikkiaan... :(
en jaksanut edes kaikkia lukea. Oikeestiko te luulette urpot että vanhemmat on tehnyt tuon tahallisesti? Jumakauta teillä on pieni maailma ja olette negatiivisia ihmisiä. Olette juuri niitä tyyppejä jotka ajattalevat kaikesta pahaa ja puhuvat pahaa eikä koskaan hyvää. Hävetkää!
Kolmipyöräiset rattaat on just tollaset että pystyvät kiemurtelemaan kaatumatta. Voimia vauvan vanhemmille.
Me asutaan tasamaalla mutta etupihallamme on loiva "mäki". Se on niin loiva ettei kukaan edes huomaa "mäkeä".
Itse sen huomasin yhtenä päivänä kotiin tullessani kun jätin vaunut oven eteen siksi aikaa kun avasin ovea, ihan kuten joka päivä olin tehnyt. Jarrua en siinä kohdassa ollut koskaan laitanut päälle. Miksi olisinkaan tasamaalla sellaista tehnyt. Kuitenkin silloin yhtenä päivänä vaunut lähtivät vierimään pois päin ovelta. Pysähtyivät vähän matkan päässä olevaan pyörätelineeseen ja melkein lensivät nurin törmäyksen voimasta. Vauhti oli yllättävän kova kun miettiin kuinka loivasti piha viettää alaspäin, todellakin niin loivasti ettei sitä huomaa.
Säikähdin todella pahasti, sillä vasta oli ollut otsikoissa kuinka vauva oli kuollut vaunujen kaaduttua :(
Tuon tapahtuman jälkeen olen sanonut kaikille jotka joskus vaunujen kanssa pihaan tulivat, että laittakaa jarrut päälle tai vaunut poikittain etteivät lähde kulkemaan. Moni on todella ihmeissään ohjeistani mutta ymmärtää kyllä kun selitän miten omat vaunut lähtivät yhtäkkiä vierimään.
Entä jos vanhemmat olisivat nukuttaneet lapsen toisessa huoneessa. Sähkölaitteeseen olisi tullut vika ja huone täyttynyt häkäkaasuilla ennen palohälyyttimen varoitusta ja vauva kuollut tähän?
Entä jos lapsen vuoteessa valmistusvirhe. Sänky rikkoutunut ja lapsi kuollut tähän?
Naurettavaa porukkaa jossitteluinnenne. Voimia vanhemmille. Kukaan ei pysty syyllistämään enempää kuin he itseään.