toi vauvan hukkumistapaus on aivan järkyttävä eikä mun mielestä
voi vanhempia syyllistää. ei siitä edes ollut suoraa yhteyttä järveen vaan vaunut ovat mutkitelleet. Aivan kamala tapahtuma. Varsinkin kun itsellä samanikäinen niin aina enemmän ahdistaa.
Kommentit (81)
kyllä ne vaihtaa suuntaa jos tulee eteen sopivia töyssyjä tai esteitä, ja harva ranta varmaan ihan tasainen on.
on siinä ollut epäonnea kerrakseen. että miksi niiden vaunujen on täytynyt kulkeutua sinne veteen asti..? olisivat kaatunut jossain mutkassa tai kuopassa, maalla.
uskomattoman huono tuuri. ja aivan älyttömän surullista.
kun oma esikoiseni oli tuon ikäinen, olin niin väsy ettei aivot vaan enää toimineet kunnolla. Mulle olisi ihan hyvin voinut käydä niin että vien vauvan pihalle nukkuu ja unohdan jarrun, enkä olisi tehnyt sitä välinpitämättömyyttäni tai huolimattomuuttani vaan silkasta väsymyksestä.
ja ylipäätään, miten lapsi jätetään vaunuissa yksin mäen päälle nukkumaan? eiköhän pihapiirissä olisi turvallisempikin paikka ollut. syylllistäminen nyt ei tietenkään ole tarpeen, mutta sanotaan nyt näin, että vanhemmat olisivat kyllä voineet estää tapahtuman.
Nehän oli pihassa ne vaunut, "kotitalon edessä". "Omakotitalon piha viettää loivasti järven rantaan".
Kaiken voi jälkikäteen ajateltuna estää. Jälkiviisaus on maailman helpointa.
ja ylipäätään, miten lapsi jätetään vaunuissa yksin mäen päälle nukkumaan? eiköhän pihapiirissä olisi turvallisempikin paikka ollut. syylllistäminen nyt ei tietenkään ole tarpeen, mutta sanotaan nyt näin, että vanhemmat olisivat kyllä voineet estää tapahtuman.
miltä tuntuisi kun oma lapsi on hukkunut, ja muut tulevat sanomaan että "Mikset tehnyt niin?" "Mikset tehnyt näin?" "Minä olisin kyllä tehnyt näin enkä varmasti noin."
(vaunuihin jättämistä) pidettäisiin täysin vastuuttomana.
OK, voihan sisälläkin sattua tulipalo tms, mutta ainakin vauvaa on helpompi valvoa.
asioiden summa, huonoa tuuria. Aina voidaan jälkikäteen viisastella ja sanoa, että olisi pitänyt tehdä niin ja näin ja jättää jotakin tekemättä, mutta mitä se enää auttaa? Tapahtunutta ei saa enää muutettua. Vauva on varmasti puoli vuotta useamman kerran päivässä nukkunut samoissa vaunuissa samassa paikassa ja kaikki on ollut ok. Nyt vain kävi näin onnettomasti ja tapauksessa tuskin voidaan vanhempia syyttää, onnettomuus mikä onnettomuus.
ja syy kuoleman tuottamuksesta. Laki nyt vaan on sellanen.
vaikka se ei ollutkaan vahinko tämä tapahtuma?vain sen vauvan isi ja äiti tietävät totuuden..
Mielenkiintoista kuulla, mitä laki sanoo tässä tapauksessa (ellei mitään tahallisuutta selviä).
laittamalla jarru päälle tai laittamalla vaunut tasamaalle.
Oma äiti oli mun pikkusisarusten ollessa pieniä tosi tarkka tietyistä jutuista. Esim. ei koskaan jättänyt saunan lauteille löylyvettä kulhoon. Silloin ajattelin että voi hyvä luoja, miten tarkkaa, eihän 3v pääse kiipeämään saunan lauteille ja huku vähäiseen määrään löylyvettä. Myöhemmin olen tajunnut että niin voi tapahtua ehkä kerran 10v aikana, eli harvoin. Mutta eipä se niitä vanhempia lohduta, joiden lapsi on niin päässyt tekemään ja hukkunut.
Tämänkin lapsen vanhemmat miettivät loppuelämänsä sitä että jos ne jarrut olisivat olleet päällä tai vaunut eripaikassa.
Kaiken voi jälkikäteen ajateltuna estää. Jälkiviisaus on maailman helpointa.
mutta ihan keskustelun kannalta, minua kiinnostaa kuinka moni teistä uskaltaisi antaa vauvan nukkua vaunuissa puolikin tuntia ilman, että käy vilkaisemassa, että kaikki on ok? En ole mikään malliäiti enkä ylihuolehtiva, mutta minusta puoli tuntia on tosi pitkä aikaa ilman näköyhteyttä vaunuihin. Tietenkin on eri asia, jos on itkuhälytin. Silloin voi olla pois näkyvistäkin (mutta varmaan kävisin myös silloin vilkuilemassa välillä). Ihan vain siksi, ettei jotain odottamatonta tapahdu, jotain mitä ei osaa ennakoidakaan (joku iso eläin, pudonnut oksa tms. hyvin harvinaista ja yllättävää)
Tietenkään tässä kyseisessä tapauksessa ei olisi välttämättä auttanut, vaikka olisi vilkaissut vaunuja jo vartin päästä. Mutta kiinnostaa vain kuulla, miten te muut toimitte vastaavissa tilanteissa. Minun mielestäni vaunut eivät voi olla puolta tuntia vartioimatta edes omassa pihassa, jos ei ole itkuhälytintä. Silloin sentään kuulee heti, että jotain alkaa tapahtua. Mielipiteitä?
jos tämä ei ollutkaan onnettomuus vaan tahallinen teko vanhemmilta?
Eikä tässä jutussa edes ollut varmaa, että jarrut eivät olleet päällä.
Meillä meinas käydä kerran iso vahinko kun tuulenpuuska tarttui tuplarattaisiin jotka olivat tasamaalla ja ne lähtivät liukumaan tuulen voimasta kunnes päätyivät kaltevalle pinnalle ja jarrut pettivät. Onneksi sain kiinni ennen kuin vaunut olivat pakettiauton alla.
laittamalla jarru päälle tai laittamalla vaunut tasamaalle.
Uutisoinnista tulee käsitys, että rantaan oli matkaa enemmän kuin muutama metri...aika uskomaton onnettomuus ja surullinen :(
täytyy joko nähdä koko ajan (siis periaattessa olla näköyhteys, ei tarvitse joka sekunti tuijottaa) tai sitten pitää olla itkuhälytin. Puoli tuntia on niin pitkä aika, että siinä voi tapahtua ihan mitä tahansa, jos vaunuja ei näe. Useimmat onnettomuudethan ovat niitä, jotka tulevat "ihan puun takaa" eli tapahtuu jotain ennakoimatonta. Onhan ollut jopa näitä juttuja "käärme menee vaunuihin" tms. tai hirvi tulee pihaan tai jotain muuta ihan uskomatonta. Tai se tapaus pari vuotta sitten, kun lievästi kehitysvammainen lapsi oli mennyt ja ottanut naapurin vauvanvaunut ajelulle. Kyllä siinä on eroa, vilkuileeko vauvan vaunuja viiden minuutin vai puolen tunnin välein. Lyhyemmässä ajassa ehtii asioihin usein puuttua ennen kuin on myöhäistä... :(
Kyllä se itkuhälytin pitäisi ihan ehdottomasti olla sitten varmistuksena, jos muuten haluaa rennommin olla ja pitää etäisyyttä vaunuihin. Meillä ei leikkipuistossakaan pidetä vauvoja nukkumassa kerhotalon edessä ilman itkuhälyttimiä, vaikka ikkunoista näkyy vaunut koko ajan. Tämä on ihan yleinen käytäntö, joten ei vain yhden äidin "varmistelua".
joten keksivät yhdessä sepityksen ja tappoivat oman lapsen. eikä kukaan muu tiedä totuutta kuin he.