Eri kouluihin peruskoulun jälkeen. Kaveruus?
Asumme pikkukaupungissa ison kaupungin vieressä. Peruskoulun päättävät jakaantuvat moniin eri opinahjoihin. Mitäköhän käy kaveruudelle? Ollaanko niiden vanhojen (luokka)kavereiden kanssa enää missään tekemissä, vai vaihtuuko kaveripiiri oman uuden koulun kavereihin? Ihan harmittaa, jos nämä vanhat kaverit meidänkin lapsilla unohtuvat.
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Lapsihan sen päättää itse, miksi sinä harmittelet?
Kyllähän se kaveripiiri osittain aina vaihtunee, joka on myös hyvä asia - ajattele niin.
No luopumisen tuskaa. Ajatella, jos ensi viikolla näen viimeisen kerran vaikka "Maijan", jonka kanssa lapseni on mennyt kouluun nyt 3 v tai "Matin", joka on eskarilaisesta asti ollut lapsemme kanssa samalla luokalla. Tiedän näistä ihmisistä paljon ja ehkä en enää koskaan kuule heidän kuulumisiaan. Nyyh.
Ap
Mulla ei oo nykyään mitään yhteydenpitoa peruskouluaikaisiin luokkakavereihin. Sen sijaan lukiosta jäi muutama todellinen ystävä. Yliopistolta sen sijaan sain vain hyvän päivän tuttuja. Nykyinen ystäväpiirini on nämä muutama lukioaikainen kaveri ja muutama työkaveri.
Riippuu lapsesta. Mun esikoinen pitää yhteyttä useisiin eri kaveripiireihin, myös vanhoihin peruskoulukavereihin. Kuopuksella sen sijaan kaverit vaihtui kun koulu vaihtui ja vanhat hyvätkin kaverit on nyt jääneet.
Joillain vaihtuu joillain ei. Riippuu ihan siitä miten elämä kutakin vie. Itselläni on yksi ystävä, jonka olen tuntenut 2-vuotiaasta saakka. Loput ovat jääneet matkan varrelle. Uusia toki tullut tilalle. Niin se elämä menee eikä siinä ole mitään ihmeellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se kaveripiiri osittain aina vaihtunee, joka on myös hyvä asia - ajattele niin.No luopumisen tuskaa. Ajatella, jos ensi viikolla näen viimeisen kerran vaikka "Maijan", jonka kanssa lapseni on mennyt kouluun nyt 3 v tai "Matin", joka on eskarilaisesta asti ollut lapsemme kanssa samalla luokalla. Tiedän näistä ihmisistä paljon ja ehkä en enää koskaan kuule heidän kuulumisiaan. Nyyh.
Ap
Luopuminen on osa elämää. Jotenkin nyt tuntuu, että ne lapsen kaverit ovat sinulle tärkeämpiä kuin lapselle. Itselleni on tärkeintä, että lapseni on onnellinen. Kavereita tulee ja menee ja niin sen kuuluu ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se kaveripiiri osittain aina vaihtunee, joka on myös hyvä asia - ajattele niin.No luopumisen tuskaa. Ajatella, jos ensi viikolla näen viimeisen kerran vaikka "Maijan", jonka kanssa lapseni on mennyt kouluun nyt 3 v tai "Matin", joka on eskarilaisesta asti ollut lapsemme kanssa samalla luokalla. Tiedän näistä ihmisistä paljon ja ehkä en enää koskaan kuule heidän kuulumisiaan. Nyyh.
Ap
Luopuminen on osa elämää. Jotenkin nyt tuntuu, että ne lapsen kaverit ovat sinulle tärkeämpiä kuin lapselle. Itselleni on tärkeintä, että lapseni on onnellinen. Kavereita tulee ja menee ja niin sen kuuluu ollakin.
Lapsi pitää itsestään selvänä, että kaveruus jatkuu, eikä siis sure nyt kavereiden jäämistä. Etäkoulun myötä kuitenkin huomasi sen, että jos eivät tapaa koulussa, eipä sitä yhteydenpitoa ole sitten yhtään.
Olisihan se "kätevää", jos joku kaveri asuisi 5 km säteellä kotoa. Voisi vaikka mennä ex tempore yhdessä lenkille, kuten on aiemmin tehnyt.
Ap
Maailmassa on 7 miljardia ihmistä ja Suomessa on 5 miljoonaa, joten kyllä voi hankkia uusia kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa on 7 miljardia ihmistä ja Suomessa on 5 miljoonaa, joten kyllä voi hankkia uusia kavereita.
Onko vanhat pakko unohtaa jos saa uusia?
Nuoret hengaavat niiden kanssa, jotka ovat sooivasti paikalla, ei pidä jumittua sellaisiin joita ei luontevasti tapaa muutenkin.
Kyllähän se kaveripiiri osittain aina vaihtunee, joka on myös hyvä asia - ajattele niin.