Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmisen saa pakkohoitoon, kun tämä on itse täysin sairaudentunnoton?

Vierailija
21.05.2020 |

Siskollani on mielenterveysongelmia ja hänellä on diagnosoitu kaksisuuntainen mielialahäiriö muutama vuosi sitten. Hän on joutunut psykoosissa suljetulle osastolle kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla hän yritti kävellä autojen alle ja toisella kerralla puhui sekavia ja riehui kaupassa. Kummallakin kerralla paikalle on soitettu poliisit ja hän on päätynyt tahdonvastaiseen hoitoon. Nyt sisko on ollut hyvin sekavassa tilassa jo pari kuukautta, mikä tapahtuu aina kun hän ei syö lääkkeitään. Hän asuu yksin, eikä kukaan voi olla vahtimassa, että hän ottaa ne säännöllisesti. Hän ei myöskään päästä edes sukulaisia kotiinsa. Puhelimessa hän on kertonut häntä tarkkailtavan tv:n välityksellä ja talossa välitetään kuulemma vesiputkien kautta salaisia viestejä. Hän luulee, että ulkona näkyneet rakennusmiehet ovat siellä vakoilemassa häntä.

Kun olen soittanut psykiatriseen päivystykseen, minulle on vastattu, että siskolleni voidaan toki varata aika. Mutta mitä hyötyä siitä on, kun hän ei halua itse mennä vastaanotolle? En saa häntä pakotettua sinne mitenkään. Tuntuu todella pahalta katsoa vierestä, kun läheinen on täydellisen ulkona tästä elämästä. Työssäkään hän ei voi enää käydä ja elämä valuu täysin hukkaan vainoharhaisia ajatuksia pyöritellessä. Onko kenelläkään mitään neuvoa, miten tällainen ihminen saataisiin hoidon pariin eli tässä tapauksessa pakkohoitoon? Kuinka pahasti hänen pitää taas yrittää vahingoittaa itseään tai muita, ennen kuin hoitopaikan ovi aukeaa?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti hänen pitää yrittää vahingoittaa itseään tai muita jotta pakkohoitoon voisi määrätä.

Se, että kuulee viestejä tai epäilee vakoilua ei riitä pakkohoitoon.

Vierailija
2/55 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa häntä pakkohoitoon, jos ei ole vaaraksi muille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoli-ilmoitus sossulle tai tk:een.

Vierailija
4/55 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita johonkin terveysaseman neuvontaan ja kysele apuja?

Vierailija
5/55 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosissa olevan saa pakkohoitoon. Ei muuten.

Vierailija
6/55 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekee jotain itselleen tai muille vaarallista, on psykoosissa eikä muut mielenterveyspalvelut riitä. Jos ei syö tai käytä lääkkeitään, ei huolehdi hygieniasta, teloo itseään, on riski tulipalolle tai muulle vaaratilanteelle, on aseita tai astaloita, joita käyttää tai uhkailee käyttävänsä, voi soittaa hätänumeroon ja ilmoittaa asiasta, tulee ensihoito ja poliisi paikalle ja voivat viedä arvioon. Lääkäri voi tehdä em. kriteereillä M1 päätöksen, jolla voidaan ottaa kolmeksi päiväksi arvioon ja päättää tahdonvastaisesta hoidosta. Se ei toki takaa, että hoitoon joutuu/pääsee, koska kriteerit on juridisesti erittäin tarkat. Jos esim. ei ole sillä hetkellä psykoottinen, ei voida määrätä tahdonvastaiseen hoitoon.

Omalla paikkakunnalla on HEA -ryhmä eli henkisen ensiavun ryhmä, joka tällaisessa tilanteessa olisi hyvä. Onko omalla paikkakunnalla? Kannattaa soittaa vaikka 116117 ja kysyä, miten tässä tilanteessa pitäisi toimia.

Vierailija
7/55 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kos on vaaraksi itselleen tai muille JA on menettänyt todellisuudentajunsa (psykoottinen siis) niin pääsee pakkohoitoon.

Saattaa vaatia kikkailua saada hänet päivystykseen, pystyykö joku virallinen taho mennä katsomaan tilanteen jos ei poistu kotoaan?

Vierailija
8/55 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se hoitoon saaminen on äärimmäisen vaikeaa. Ihminen saa tuhota elämänsä, tuhlata omaisuutensa ja rikkoa kaikki ihmissuhteensa mielenterveysongelmien vuoksi. Vaikka perhe ja ystävät kaikki näkisivät, ettei ihminen ole enää oma itsensä, ei apua saa, ennen kuin yrittää vahingoittaa muita tai itseään pahasti. Kokemusta on. Tässä maassa mielenterveysongelmiin ei saa apua.

Vierailija
9/55 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tossa ylempänä tulikin hyvät ohjeet.

-6

Vierailija
10/55 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaveri, jolla skitsofrenia. On ollut Usei pakkohoidossa. Älyttömän vaikeaa saada hänet sinne, kun ei itse halua. Ollut ajoittain psykoosissa jälleen jo puoli vuotta. Välillä on selvempi ja välillä täysin sekaisin.

Aina pakkohoidosta pois päästyään jättää heti lääkkeensä.

Hänellä on lähisukulaisia, mutta ovat laiskoja tekemään asialle mitään.

Sekopäisyyksissään luulee mua Kiinan agentiksi ja uhkaa t a p p a a.

Vierailija
11/55 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kaveri, jolla skitsofrenia. On ollut Usei pakkohoidossa. Älyttömän vaikeaa saada hänet sinne, kun ei itse halua. Ollut ajoittain psykoosissa jälleen jo puoli vuotta. Välillä on selvempi ja välillä täysin sekaisin.

En tietenkään näistä sukulaisista voi tietää, mutta noin yleisesti ottaen lähisukulaiset ovat jo tehneet kaikkensa ja jossain vaiheessa todenneet, ettei mikään auta. Aikuista ihmistä ei voi fyysisesti pakottaa ottamaan lääkkeitään, jos tämä kategorisesti kieltäytyy niistä. On hyvin vähän asioita, mihin voi vaikuttaa vastentahtoisen ja sairaudentunnottoman läheisen kanssa. Olen ikävä kyllä kokenut tämän käytännössä. 

Vierailija
12/55 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään, että viety moneen kertaan poliisin ja ambulanssin avulla hoitoon, mutta kerran sai tuollaisessa kin tilanteessa puhuttua terveyskeskuslääkärin ympäri.

Hänellä on monta tuevalukkoa ovessaan, joten talkkarin avain ei toimi. Poliisi joutuu rikkomaan oven.

Vierailija
13/55 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on naapurissa pariskunta jonka mies kärsii ihan selvästi skitsofreniasta,

Mutta tämä mies on sairauden tunnoton, ja ainakin

täällä Tampereen seudulla näköjään hullutkin kulkevat vapaana.

Siksi olisi hyvä jos olisi puhelin numero jonne voisi ilmoittaa niin että mies pääsee hoitoon.

Se olisi kaikkien osapuolten kannalta parasta

Vierailija
14/55 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tekee jotain itselleen tai muille vaarallista, on psykoosissa eikä muut mielenterveyspalvelut riitä. Jos ei syö tai käytä lääkkeitään, ei huolehdi hygieniasta, teloo itseään, on riski tulipalolle tai muulle vaaratilanteelle, on aseita tai astaloita, joita käyttää tai uhkailee käyttävänsä, voi soittaa hätänumeroon ja ilmoittaa asiasta, tulee ensihoito ja poliisi paikalle ja voivat viedä arvioon. Lääkäri voi tehdä em. kriteereillä M1 päätöksen, jolla voidaan ottaa kolmeksi päiväksi arvioon ja päättää tahdonvastaisesta hoidosta. Se ei toki takaa, että hoitoon joutuu/pääsee, koska kriteerit on juridisesti erittäin tarkat. Jos esim. ei ole sillä hetkellä psykoottinen, ei voida määrätä tahdonvastaiseen hoitoon.

Omalla paikkakunnalla on HEA -ryhmä eli henkisen ensiavun ryhmä, joka tällaisessa tilanteessa olisi hyvä. Onko omalla paikkakunnalla? Kannattaa soittaa vaikka 116117 ja kysyä, miten tässä tilanteessa pitäisi toimia.

Minä tiedän yhden miehen joka ei syö hänelle määrättyjä lääkeitä,

Tämä on sossupummi joka tekee jatkuvasti pimeää verovapaata työtä raksoilla

Vierailija
15/55 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri oli psykoosissa ja ajoi autoaan monta vuotta sekaisin ollessaan. Näki kallioissa tekstejä, jotka olivat tehty häntä varten. Ym.

Oli sairaalajaksoilla moneen kertaan. Silti ajokortti säilyi. Miettikää, miten vaarallinen kuski.

Vierailija
16/55 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittamalla poliisit

Vierailija
17/55 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohoito edellyttää, että potilas on vaaraksi omalle hengelleen tai toisten. Kynnys on hyvin korkea.

Vierailija
18/55 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se hoitoon pääseminen auttaa, kun sitten kotiuduttuaan jättää lääkkeet ottamatta ja tilanne taas palautuu huonoksi? Nää sairaudet on kauheita, mutta äärimmäisen vaikeasti hoidettavia.

Vierailija
19/55 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi erilainen lähestymistapa? Älä kohtele häntä hulluna tia sairaana vaan ystävänä tai siskona. Ota hänet mukana elämääsi. Kutsu kylään, elokuviin, lenkille jne. Innosta hänet johonkin harrastukseen. Näytä, että ihmiset eivät ole pahoja eikä mitään pahaa tapahdu kodin ulkopuolella. Ala kohdella häntä normaalisti. Älä reagoi mahdollisiin "outoihin" käyttäytymistapoihin negatiivisesti. Muista itse siskosi tilanne, mutta älä muistuta häntä siitä.

Vierailija
20/55 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se hoitoon pääseminen auttaa, kun sitten kotiuduttuaan jättää lääkkeet ottamatta ja tilanne taas palautuu huonoksi? Nää sairaudet on kauheita, mutta äärimmäisen vaikeasti hoidettavia.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että joillekin auttaa ja toiset päätyvät uudestaan ja uudestaan samaan tilanteeseen.

Vietin nuorempana yli kuukauden pakkohoidossa osastolla, "maaninen psykoosi", kokemus oli todella traumaattinen ja lähinnä olin helpottunut siinä vaiheessa kun kuukausia kotiinpääsyn ja pitkän sairasloman jälkeen alettiin purkamaan lääkitystä.

Takaisin en ole tuon jälkeen päätynyt, mutta jos psykoosiin joutuisin niin olisin kiitollinen jos joku auttaisi minut hoidon piiriin ennenkuin tilanne on vakava.

Muutaman kerran meinannut uusia vuosien varrella, tunnistan tilan alkuvaiheessa ja osaan itse pyytää apua, tilanteen pahentuessa entisestään ja kun se lähtee ns lapasesta sitä ei varmasti enää sillä hetkellä tiedosta itsenäisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä