Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten Suomella on varaa vielä pitää näinä aikoina arkipyhiä?

Vierailija
21.05.2020 |

Luulisi tässä poikkeuksellisessa tilanteessa voivan soveltaa ja lakkauttaa näitä joihinkin tarinoihin perustuvia "pyhiä" keskellä viikkoa.
Jokainen saa uskoa vaikka Ukko Hallaan ja elää sen mukaan, mutta ei sen nojalla pidä tehdä mitään pakollista valtiollista pyhänviettopäivää.
Yhteiskunta muutenkin natisee liitoksistaan tällä tyhjäkäynnillä, ja vielä on varaa tällaiseen luksukseen.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tämmöiset turhat ryyppy"pyhät" keskellä viikkoa hiuksista v*ttuun! 

On se kumma kun yrityksillä menee huonosti kun vielä kaiken muun lisäksi pitää maksaa toisille makoilusta. Ei näin. 

Mitä se sulle kuuluu. Toimiva yritys kyllä kestää tuon.

Vierailija
22/42 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä. 

Jos kuuluu kirkkoon, niin saa pitää vapaapäivän. Jos ei kuulu, niin töihin arkipäivän palkalla.

Jos noin kiivaasti haluat noudattaa raamatun oppeja, niin muista jatkossa käydä lauantaisin töissä. Me muut saamme pitää silloin vapaapäivän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä Helatorstait ym. pyhät ovat kyllä täysin turhia ja sekoittavat vaan pakkaa. Esim. eskarilaisella ei ollut tänään eskaria, eikä päivähoitokaan ollut auki. Mutta huomennakaan ei ole eskaria (miksi??), kun taas päivähoito ON auki! :D Kuka näitä keksii??

Vierailija
24/42 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on töissä normaalisti, kivasti tulee arkipyhän lisiä jne. normituntien päälle. 

Tosin samalla työpaikalla ei ole varaa tiskariin, koska korona. :)

Vierailija
25/42 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ja monelle muulle tämä on ihan tavallinen työpäivä, josta ei saa mitään pyhälisää.

Vierailija
26/42 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on  niin totta.

Työssä käyvien osuus verrattuna niihin, joita työnteko ei enää innosta kasvaa koko ajan, ekä rahaa enää riitä jaettavaksi kaikille.

Ainoa keino korjata tämä on lisätä tyässäkäyvien työntekoa. Eli kaikki arkipyhät pois, ja samalla jatketaan työpäivät 14 tuntisiksi.

Sunnuntait voisi toki määrätä vapaiksi, mutta näihin pitäisi kyllä saada jonkinlaista joustoa, niin että tarvittaessa työnantaja voi velvoittaa työskentelemään myös sunnuntaisin.

Toki voitaisiin vielä miettiä sitä, pitäisikö työlaisten lapset vielä velvoittaa auttamaan työnteossa. Voisivat esin koulun jälkeen tulla pakkaamaan tuotteita tai huolehtimaan siisteydestä.

Toivottavasti tekstisi oli sarkasmia. Ei kenenkään enää kannata käydä töissä, jos edes pyhäpäiviä ei saa viettää. Minä joudun käymään lauantaisin töissä ilman mitään lisiä. Kyllä syö ihmistä. Monesti mietin kannattaisiko sittenkin vaan maata kotona. Jos nämä lisät viedään pyhäpäivistäkin niin ei tässä ole enää mitään järkeä.

Vierailija
27/42 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On orjan moraalia vaatia töitä kaikille. Emme vaadi kaikille töitä, vaan vaadimme työttömyyttä tasaisesti kaikille. Nykyään osa nääntyy taakkansa alle ja osa on tyhjänpanttina, eli tuottavuuden hedelmä jakautuu epätasaisesti. Oikeudenmukaisessa yhteiskunnassa kaikilla olisi töitä ja nauttisimme lisäksi lyhyistä työtunnneista ja lyhyestä työviikosta.

Vierailija
28/42 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille jotka kuvittellee että rahaa riittää jaettavaksi loputtomasti makailusta tulee kyllä melkoinen shokki kun tajuavat että nykyhistorian suurin megalama on tosiasia. Kannattaisi jo pikkuhiljaa alkaa totutella siihen että kaikki tämmöiset "pyhä"lisät ja lomat jää historiaan. Ei kellään ole varaa enää tämmöiseen järjettömään systeemiin. Kissan päivät on ohi.

Vierailija
29/42 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomella on varaa kaikenlaisiin kotkotuksiin ja lahjoituksiin ulkomaita myöten joten varmasti on varaa myös vapaisiin. Jos joku haluaa kuitenkin mennä tänään töihin niin siitä vaan. Pitäkää myös mielessä että valtio jakaa vuosittain 4,5 miljardia euroa yrityksille tukiaisia. Miksi hemmetissä työntekijöiltä aina leikataan eikä pääomalta? Näköjään haluamme kurjistaa omaa elämäämne esim. poistamalla vapaat. Hohhoijaa tätä itsensärääkkäämisen jaloa taitoa..only in Finland.

Vierailija
30/42 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomella on varaa kaikenlaisiin kotkotuksiin ja lahjoituksiin ulkomaita myöten joten varmasti on varaa myös vapaisiin. Jos joku haluaa kuitenkin mennä tänään töihin niin siitä vaan. Pitäkää myös mielessä että valtio jakaa vuosittain 4,5 miljardia euroa yrityksille tukiaisia. Miksi hemmetissä työntekijöiltä aina leikataan eikä pääomalta? Näköjään haluamme kurjistaa omaa elämäämne esim. poistamalla vapaat. Hohhoijaa tätä itsensärääkkäämisen jaloa taitoa..only in Finland.

Eihän niihin kotkotuksiin ja lahjoituksiin ulkomaita myöten olekaan varaa. Lainattua rahaahan me sinne Afrikan heimopäälliköille syydetään.

Vierailija
31/42 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuuluu kirkkoon, niin saa pitää vapaapäivän. Jos ei kuulu, niin töihin arkipäivän palkalla.

Entä jos perustan oman uskonnon jossa arkipyhiä piisaa?

Toki minun satuolentoni on samanarvoinen muitten jo vakiintuneitten satuolentojen kanssa, eikö niin?

Vierailija
32/42 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nimenomaan, työnantaja joutuu maksamaan jotain käsittämättömiä "pyhälisiä". Juuri tämän vuoksi ei kannata pitää työntekijöitä pyhäisin töissä. Tästä kärsivät sekä työnantajat sekä tekijät. Työllistyisi monta opiskelijaa ja työtöntä, jos näistä lisistä luovuttaisiin - ja pyörät pyörisivät tuottaen.

Jos pyhäisin ei pidettäisi henkilökuntaa töissä esim. sairaaloissa, niin siitä kärsisivät potilaat. Sekö olisi sitten mielestäsi parempi vaihtoehto?

Vierailija
33/42 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelepa ehdotustasi työnantajan kannalta. Miksi mikään työnantaja suostuisi antamaan ylimääräisiä vapaita kenellekään kirkkoon kuulumisen perusteella? Millä tavalla se on työnantajalle eduksi tai hyödyksi, että työntekijä kuuluu kirkkoon? Helpompi vaan pitää samat vapaat (tai tuplapalkkaan oikeuttavat päivät) kaikille, niin ei tarvi uskonnon perusteella suosia tai syrjiä ketään.

Vierailija
34/42 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos on uskova, muttei kuulu ev.lut. kirkkoon? Tai jos kuuluu kirkkoon, muttei ole uskova?

Vierailija
35/42 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä johtaisi siihen, että työnantajat alkaisivat rekrytoinnissa suosia kirkkoon kuulumattomia, koska heille ei tarvisi antaa niin paljoa vapaapäiviä. Eli käytännössä uskovaisten työnsaanti vaikeutuisi. Olisiko se sitten mielestäsi oikeudenmukaista? Ja sitäpaitsi eihän työntekijällä ole mitään velvollisuutta kertoa (eikä työnantajalla mitään oikeutta kysyä) mihin uskontokuntaan kuuluu tai on kuulumatta.

Vierailija
36/42 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja ei saa asettaa työntekijöitä uskonnon perusteella eriarvoiseen asemaan.

Lähde: Työsopimuslaki (toinen luku, toinen pykälä)

Vierailija
37/42 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hans_Kruber kirjoitti:

Ei. Nytkin olen töissä 200% tunneilla. Sopii mulle

mies52v

Naurattaa aina miten proletaari on innoissaan siitä että saa tehdä töitä :S  Ja ihan vinkkinä kotona oisit saanut 100% tunnit tekemättä mitään. Nyt saat tuohon päälle normipalkan josta verottaja vie 50%. Eli hyödyt tästä päivästä nettona ehkä 10€ tunti lisätuloja. Kohotan kaljapullon ylös ja kaadan nestettä huulieni ohi sinun vuoksesi nyt

Kaikki on suhteellista. Saman arvoiset kaverit tienaa vuodessa yli 25 tuhatta vähemmän. Insinöörit, päivämestarit jne. Elämänvalintoja.

mies52v

Vierailija
38/42 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos perustan oman uskonnon jossa arkipyhiä piisaa?

Samallahan kannattaa perustaa se oma yrityskin ja jakaa itselleen kaikki mahdolliset edut ja vähän päälle?

Vierailija
39/42 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan meillä varaa ruokkia 500.000 työtöntä kotisohvalle, miksei sitten muutamaan arkipyhään työssä raataville?

Vierailija
40/42 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin juuri. Juhannus ja joulukin saisivat olla tavallisia arkipäiviä. Juhlikoot ne, jotka siihen tuntevat tarvetta. Samoin sunnuntailisät saisi poistaa. Ylityökorvaukset ymmärrän, mutta en muita ylimääräisiä lisiä.

Jos ei olisi lisiä, niin harvempi haluaisi tehdä pyhiä ja juhlapäiviä. Lisien ansiosta niihinkin löytyy huomattavasti paremmin tekijöitä. Esimerkiksi itse pystyn päättämään milloin teen töitä, ja jos pyhistä ja juhlapäivistä ei saisi mitään ekstraa, niin tekisin pelkkiä arkipäiviä. Enkä varmasti ole ainoa työntekijä, joka näin ajattelee. Lisät on siis sitä varten, että työnantajalla olisi helpompi saada työntekijöitä pyhäpäiviksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän