Miten Suomella on varaa vielä pitää näinä aikoina arkipyhiä?
Luulisi tässä poikkeuksellisessa tilanteessa voivan soveltaa ja lakkauttaa näitä joihinkin tarinoihin perustuvia "pyhiä" keskellä viikkoa.
Jokainen saa uskoa vaikka Ukko Hallaan ja elää sen mukaan, mutta ei sen nojalla pidä tehdä mitään pakollista valtiollista pyhänviettopäivää.
Yhteiskunta muutenkin natisee liitoksistaan tällä tyhjäkäynnillä, ja vielä on varaa tällaiseen luksukseen.
Kommentit (42)
No nimenomaan, työnantaja joutuu maksamaan jotain käsittämättömiä "pyhälisiä". Juuri tämän vuoksi ei kannata pitää työntekijöitä pyhäisin töissä. Tästä kärsivät sekä työnantajat sekä tekijät. Työllistyisi monta opiskelijaa ja työtöntä, jos näistä lisistä luovuttaisiin - ja pyörät pyörisivät tuottaen.
Totta, vaikka mielellään vietän vapaapäivää. Milloinhan kirkosta irtautuminen alkaa?
Tuo on niin totta.
Työssä käyvien osuus verrattuna niihin, joita työnteko ei enää innosta kasvaa koko ajan, ekä rahaa enää riitä jaettavaksi kaikille.
Ainoa keino korjata tämä on lisätä tyässäkäyvien työntekoa. Eli kaikki arkipyhät pois, ja samalla jatketaan työpäivät 14 tuntisiksi.
Sunnuntait voisi toki määrätä vapaiksi, mutta näihin pitäisi kyllä saada jonkinlaista joustoa, niin että tarvittaessa työnantaja voi velvoittaa työskentelemään myös sunnuntaisin.
Toki voitaisiin vielä miettiä sitä, pitäisikö työlaisten lapset vielä velvoittaa auttamaan työnteossa. Voisivat esin koulun jälkeen tulla pakkaamaan tuotteita tai huolehtimaan siisteydestä.
Niin juuri. Juhannus ja joulukin saisivat olla tavallisia arkipäiviä. Juhlikoot ne, jotka siihen tuntevat tarvetta. Samoin sunnuntailisät saisi poistaa. Ylityökorvaukset ymmärrän, mutta en muita ylimääräisiä lisiä.
Olen täysin samaa mieltä.
Jos kuuluu kirkkoon, niin saa pitää vapaapäivän. Jos ei kuulu, niin töihin arkipäivän palkalla.
Vierailija kirjoitti:
No nimenomaan, työnantaja joutuu maksamaan jotain käsittämättömiä "pyhälisiä". Juuri tämän vuoksi ei kannata pitää työntekijöitä pyhäisin töissä. Tästä kärsivät sekä työnantajat sekä tekijät. Työllistyisi monta opiskelijaa ja työtöntä, jos näistä lisistä luovuttaisiin - ja pyörät pyörisivät tuottaen.
Miks niitten pitäisi tuottaa. Eikö maapallo ole jo nyt liian saastunut?
Ei pyhät ole Jumalaa varten, vaan ihmistä varten.
"Siinä on Jumalan rakkaus, ei siinä, että me Rakastaisimme häntä, vaan siinä, että hän on rakastanut meitä ensin."
Onhan meillä rahaa afrikkaan lähetettäväksikin.
Arkipyhänä, kuten tänään, rentoutuu ja lepää, ja jaksaa huomenna ja ensi viikolla tehdä töitä paljon tehokkaammin.
Kuinkahan moni näistä lisistä nauttiva ei kuulu kirkkoon? Samaan aikaan nitisee uskosta. Se on aika mielenkiintoinen ilmiö.
Joulu ja juhannus ovat niiden myös kristillisestä toiminnasta huolimatta Suomessa perinteeksi muodostuneita juhlia. Kaikille ne eivät merkitse kristillistä juhlaa, mutta ovat silti tärkeitä päiviä. En ymmärrä miksi niistä pitäisi luopua. Ne ovat monille lapsillekin tärkeitä juhlia. Pääsiäisenä pääsee virpomaan ja uutena vuotena saa lähettää raketteja. Miksi näistä halutaan luopua kokonaan ja arkipäiväistää kaikki päivät vuodessa? Ymmärrän etteivät kaikki välitä, mutta uskallan väittää että suurimmalle osalle kansasta nuo päivät merkitsevät jotain. Itselle ainakin merkitsevät, vaikka en ole uskonnollinen.
Valitettavasti näyttää siltä, että ihmiskunta eksyy koko ajan kauemmaksi Jumalasta.
Omaksi onnettomuudekseen vieläpä, sillä Jumala on rakkaus, eikä se tahdo kenellekkään mitään pahaa.
Rakkaus ei silti ole Jumala :).
Vierailija kirjoitti:
Jos kuuluu kirkkoon, niin saa pitää vapaapäivän. Jos ei kuulu, niin töihin arkipäivän palkalla.
Minä uskon Marvelin supersankareihin ja olen täten oikeutettu pitämään palkallisen vapaan aina kun jollakin supersankarilla on syntymäpäivä.
Vierailija kirjoitti:
Korjaan väitteesi: "Jos kuuluu kirkkoon, niin saa pitää palkattoman vapaapäivän. Jos ei kuulu, niin töihin arkipäivän palkalla."
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti näyttää siltä, että ihmiskunta eksyy koko ajan kauemmaksi Jumalasta.
Omaksi onnettomuudekseen vieläpä, sillä Jumala on rakkaus, eikä se tahdo kenellekkään mitään pahaa.
Rakkaus ei silti ole Jumala :).
Kristinusko on nuori uskonto ihmiskunnan historiassa ja sille tulee käymään aikojen saatossa niinkuin muillekin uskonnoille eli joko se katoaa tai muuttaa muotoaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja kirkkoon kuuluvat menee sitten lauantaina töihin. Raamatun mukaan yksi lepopäivä viikossa riittää. (Ja sunnuntaina on pakko mennä kirkkoon muuten sinut erotetaan kirkosta), eikös niin :).
Kaikki tämmöiset turhat ryyppy"pyhät" keskellä viikkoa hiuksista v*ttuun!
On se kumma kun yrityksillä menee huonosti kun vielä kaiken muun lisäksi pitää maksaa toisille makoilusta. Ei näin.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, et taida olla ihan perillä asioista. Moni meistä kirkkoon kuuluvista työskentelee helatorstaisin ”palkatta”, kiitos kikyn. Onneksi tämä vääryys tulee päättymään. Kaikilla aloilla se ei kuitenkaan jatkossakaan ole automaattisesti mikään palkallinen vapaa.
Ei. Nytkin olen töissä 200% tunneilla. Sopii mulle
mies52v
Naurattaa aina miten proletaari on innoissaan siitä että saa tehdä töitä :S Ja ihan vinkkinä kotona oisit saanut 100% tunnit tekemättä mitään. Nyt saat tuohon päälle normipalkan josta verottaja vie 50%. Eli hyödyt tästä päivästä nettona ehkä 10€ tunti lisätuloja. Kohotan kaljapullon ylös ja kaadan nestettä huulieni ohi sinun vuoksesi nyt
No adressit vaan nettiin, ja vaatimaan eduskunnalta lainmuutosta.
Kansalaisaloitetta sitten allekirjoittemaan, jos tarpeeksi nimiä, eduskunta ottaa käsittelyyn, kun ehtii.
Ei. Nytkin olen töissä 200% tunneilla. Sopii mulle
mies52v