Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko lomarahan vaihtaminen vapaaksi kannattavaa?

Vierailija
21.05.2020 |

Meillä tarjotaan siihen mahdollisuutta nyt eikä vastaavaa ole ollut kertaakaan liki 20v työurani aikana. Tosin asiassa sellainen juitsu ettei vaihtajan poissaolo saa aiheuttaa yhtään kuluja työnantajalle, ts sijaista ei loman ajalle oteta ja se taas ongelmallista, koska työ varhaiskasvatuksessa jossa henkilöstömäärän muutenkin niin tiukilla.
Eli tuntuu myös siltä että tämä "etuisuus" kuten noussut ilmoituksessaan sanoo, onkin vertailua toteutuksen hankaluudet vuoksi 🤔

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomarahapäiviltä maksetaan varsinainen palkka, sanoo saamamme info asiasta, miten tuo lause sopii tuohon palkattomuusasiaan josta puhutte?

Ap

Palkaton loma on eri asia kuin lomarahojen vaihto. Lomarahojen vaihdossa ostat niillä rahoilla mitkä saisit itsellesi lomapäiviä. Lomarahathan on ylimääräisiä palkan päälle tulevia rahoja eli totta kai saat palkkaa siltä ajalta kun sitä lomarahavapaata pidät. Sen vuoksi näistä kertyy myös normaalisti lomaa (ei haittaa vaikka kuukaudessa ei tule riittävästi työpäiviä), samaten kaikki luontaisedut tulee normisti.

Vierailija
22/76 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomarahan vaihdossa olisi reilua jos lomapäivällä olisi jokin "hinta" esim jos lomaraha olisi vaikka 1400€, sillä saisi 7 päivää, 200€/päivä. Jos lomaraha olisi 4200€ sillä saisi 21 päivää, samalla 200€/päivä "hinnalla".

Itseä ei kiinnosta vaihtaa reilun 4 tonnin lomarahaa muutamaan päivään, mutta jos kuukauden saisi lomaa niin voisin harkita.

Niin että meinaat, ettei lomarahan vaihdolla ole määriteltyä hintaa? Voin kertoa sulle "salaisuuden". Jos vaihdat 24 päivän (= 4 viikon kesäloma, jossa 20 arkipäivää ja 4 laskennallista lauantaita), saat vapaata tuosta puolet, koska lomaraha on puolet lomapalkasta eli saat 12 vapaapäivää. Nettoat lauantait eli siinä mielessä on kannattavampaa vaihtaa lomarahat vapaaksi kuin olla töissä, jos ei tarvitse sitä rahaa näppiin ja vapaa kiinnostaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lomarahan vaihdossa olisi reilua jos lomapäivällä olisi jokin "hinta" esim jos lomaraha olisi vaikka 1400€, sillä saisi 7 päivää, 200€/päivä. Jos lomaraha olisi 4200€ sillä saisi 21 päivää, samalla 200€/päivä "hinnalla".

Itseä ei kiinnosta vaihtaa reilun 4 tonnin lomarahaa muutamaan päivään, mutta jos kuukauden saisi lomaa niin voisin harkita.

No onhan niillä joku hinta. Mulla se hinta on 1800 euroa 10 lomapäivää. Siis voin vaihtaa 1800 euron lomarahani 10 lomapäivään.

Kyllä, ja minä voin vaihtaa 4200€ lomarahan 12 lomapäivään. Sinulla hinta on 180€/päivä, minulla 350€/päivä.

No nii, eli onhan niillä jokin hinta.

Vierailija
24/76 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vaihtanut lähes aina, 16 lomapäivää lisää, ei huono, vielä kun normaali Lomakin on 38 päivää.

On sitten vuoden aikana mistä ottaa.

Vierailija
25/76 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaihtaisi.

Vierailija
26/76 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo, joka halusi tiettyä "hintaa" lomapäiville, tarkoitti, että se olisi kaikille ihmisille sama hinta. Tää toteutuu tasan sinä päivänä, kun myös kaikesta työstä maksetaan ihan sama palkka.

Vierailija
27/76 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä vaihtanut lomaltapaluurahoja vapaiksi.Loman jälkeen alkaa aina lomautus, joten miksi vaihtaisin, kun joka tapauksessa on vapaata luvassa?!? Silti ne työpaikalla kysyvät tuota vaihdosta.Onhan siinä sitten se riski, että soittavat töihin, ku on lomautus, mutta eipä tuo haittaa.

Vierailija
28/76 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo, joka halusi tiettyä "hintaa" lomapäiville, tarkoitti, että se olisi kaikille ihmisille sama hinta. Tää toteutuu tasan sinä päivänä, kun myös kaikesta työstä maksetaan ihan sama palkka.

No ei kai kukaan mitään niin pönttöä voi tarkoittaa?

Vierailija
29/76 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

... kirjoitti:

En ole ikinä vaihtanut lomaltapaluurahoja vapaiksi.Loman jälkeen alkaa aina lomautus, joten miksi vaihtaisin, kun joka tapauksessa on vapaata luvassa?!? Silti ne työpaikalla kysyvät tuota vaihdosta.Onhan siinä sitten se riski, että soittavat töihin, ku on lomautus, mutta eipä tuo haittaa.

Osassa työehtosopimuksia on nyt koronalauseke, että voi pakottaa lomarahan vapaaksiottoon, mikäli toinen vaihtoehto olisi lomautukset tai irtisanomiset. 

Vierailija
30/76 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vaihtanut lähes aina, 16 lomapäivää lisää, ei huono, vielä kun normaali Lomakin on 38 päivää.

Ai niitä päiviäkö ei tarvitse käyttää kesäloman yhteydessä?? No enpä oo tiennyt tuota.Koskaan ei ole työnantaja tuollaista maininnut.

Vierailija
31/76 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä iällä loma merkitsee enemmän kuin lomaraha, sen verran on tilillä rahaa ettei muutaman tonnin lomaraha pelasta / pilaa kesälomaa.

Vierailija
32/76 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otin viime vuonna kun olin aika kypsä työhöni. 10 ylimääräistä vapaapäivää auttoi jaksamaan pitkän syksyn.

Vierailija
33/76 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

... kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niitä päiviäkö ei tarvitse käyttää kesäloman yhteydessä?? No enpä oo tiennyt tuota.Koskaan ei ole työnantaja tuollaista maininnut.

Äiti käytti kesäloman lomarahavapaita yleensä loka-marraskuussa. Kannattaa kysyä työnantajan politiikkaa. 

Vierailija
34/76 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

... kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei edes saa käyttää kuin 5 kesälomakaudella.

Vierailija
35/76 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä mikä on sinulle tärkeää, raha vaiko ylimääräinen palkallinen vapaa.

Kantsii varmaan olla kriittinen sen suhteen tuleeko koskaan sellaista aikaa jolloin voit vapaat pitää. Aloituksen perusteella lomat ehtii vanheta ennen kuin saat niitä pidettyä :( Koska syksy = flunssakausi, osa henkilöstöä poissa eli ei lomia, loppuvuosi = joulunajan lomat ja influenssakausi alkaa, talvella pyöriikin jo talvilomat ja keväällä kaikki muut lomat, poissaolot ja flunssakausi. Nämä ilman koronaa. Jos itse olisin tuossa tilanteessa en ottaisi lomarahoja vapaana. Omassa työssä olen ottanut osan vapaana ja se meillä se toimii.

Vierailija
36/76 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan varmistat, ettei lomarahavapaat vähennä kertyvää lomaoikeutta. Lomarahavapaat eivät ole työssäolopäiviin verrattavia päiviä toisin kuin vuosilomapäivät. Jos pidät saman kuukauden aikana "omia lomia" tai lomarahavapaita niin paljon, etyä työpäiviä jää siltä kuukaudelta alle 14, niin saatat menettää tuolta kuukaudelta lomapäivien kertymisen seuraavalle vuodelle.

Nämä lomarahavaihdot vapaaksi kannattaa hoitaa luottamusmiehen kautta, jotta sopimuksessa otetaan kaikki asiat huomioon siten, että myös työntekijä tietää, mitä se sisältää.

Vierailija
37/76 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös miettiä töihin jääviä työkavereita. Meillä aikoinaan yksi otti tuon vapaan, niin siinähän sitten kaatui kaikki sen hommat muiden tehtäviksi ja kaikkia ei saatu edes tehtyä, mistä koitui tappiota työnantajallekin, kun tilattua tavaraa ei ehditty ohjeistaa eikä tarkastaa. Ei pomot tällaisia asioita mieti.

Vierailija
38/76 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä mikä on sinulle tärkeää, raha vaiko ylimääräinen palkallinen vapaa.

Kantsii varmaan olla kriittinen sen suhteen tuleeko koskaan sellaista aikaa jolloin voit vapaat pitää. Aloituksen perusteella lomat ehtii vanheta ennen kuin saat niitä pidettyä :( Koska syksy = flunssakausi, osa henkilöstöä poissa eli ei lomia, loppuvuosi = joulunajan lomat ja influenssakausi alkaa, talvella pyöriikin jo talvilomat ja keväällä kaikki muut lomat, poissaolot ja flunssakausi. Nämä ilman koronaa. Jos itse olisin tuossa tilanteessa en ottaisi lomarahoja vapaana. Omassa työssä olen ottanut osan vapaana ja se meillä se toimii.

Aina ne rahana saa, jos ei ehdi pitää. Mitäänhän ei voida kokonaan pois ottaa.

Vierailija
39/76 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten tarkastelee. Taloudellisesti Ei ole, menetät rahaa. Muuten, voi ollakin, riippuu kuinka paljon arvostat vapaata, ja kuinka hyvin saat päättää siitä milloin sen vapaan saat ottaa...

Vierailija
40/76 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai kukaan mitään niin pönttöä voi tarkoittaa?

Valitettavasti voi. Mitä isommat tulot, sitä ahneemmaksi moni käy.