Kauanko kipu kestää viisaudenhampaan poiston jälkeen?
Mulla jo 5 päivää kestänyt. Milloin pystyitte syömään normaalia ruokaa?
Kommentit (15)
Mulla kesti melkein kaksi viikkoa ja söin maksimimäärän kolmiolääkkeitä ja buranaa koko ajan..olin saikulla.
Kävin operaation tehneellä hammaslääkärillä hakemassa järeämmät lääkkeet - aluksi oli vaan buranaa ja antibioottia
Hmm.. eli huomenna yhteys hammaslääkäriin? Aika yksilöllistä ilmeisesti tuo toipuminen :) Ap
Ei minulle ollut mitään erityisiä kipuja ja ne viisaudenhampaat poistettiin enemmän ennakoivasti joskus 25-vuotiaana kuin että ne olisivat suoranaisesti vaivanneet. Minulla on vielä tänäkin päivänä ne kaksi viisaudenhammasta tallelle yhdessä rasiassa jos tarvitsee joskus "varahampaita".
Riippuu aika paljon potilaan iästä, alle 20-vuotiaalla kipu voi hellittää jo viikossa, yli 40-kymppisellä kuukausi-kaksikin. Aina se kipu on kuitenkin yksilöllistä.
Voi jomotella vuodenkin päivät. Minulla oli niin. Menin jo Röngteniinkin kun olin jo niin vainoharhainen, mutta ei siellä mitään näkynyt.
Viime viisurinpoistossa meni muutama viikko kivun kanssa elellessä. Nyt ois taas edessä, tosin isompana operaationa kun on leikkaus kyseessä. Kauhulla odotan..
Jos kipu ei katoa niin voi olla, että viisauden hammas ei ole se, joka kipua on aiheuttanut. Mulla näin kävi ja oikea kivun kohde oli pahasti tulehtunut hammas sen vieressä, jota jostain syystä hammaslääkäri ei huomannut
Vierailija kirjoitti:
Voi jomotella vuodenkin päivät. Minulla oli niin. Menin jo Röngteniinkin kun olin jo niin vainoharhainen, mutta ei siellä mitään näkynyt.
Lopultako kipu sitten lakkasi? Aika hurja, että noin kauan vaivaa!
Alaviisurit poistettiin kunnallisella kun olin 18. Elin jogurtilla ja jäätelöllä pari viikkoa ja räin verta viikon. Vuotta myöhemmin intissä poistettiin yläviisurit, sen päivän oli kipeä mutta jo seuraavan päivänä pystyi syömään normaalisti.
Ei ollut kipuja yhtään, vaikka särkylääkettä oli varuiksi, kun puudutus lakkaa. Ei tarvinnut syödä lainkaan kipulääkkeitä. Minulta otettiin ensin vasemmat ylä- ja alavisurit, sitten oikealta puolelta. Näin ruokaa pystyi pureksimaan aina toisella puolella.
Oikean alahanmpaan jättämä aukko ei kyllä meinannut hyytyä lainkaan, veri valui kaksi päivää. Olisi vissiin pitänyt jättää ennen operaatiota kalaöljyt syömättä. :)
Mulla poistettiin kaikki 4 kerralla. Liemillä mentiin viikko. Kipuja ei tullut, eikä turvotusta tai mustelmia.
Viisaudenhampaan poiston jälkeen voi olla heti lähes kivuton (kuten minä ensimmäisen visurin poiston jälkeen) tai aivan hirveissä kivuissa viikon kunnes joutuu menemään uudestaan hammaslääkärille (sekin koettu toisen visurin poiston jälkeen), molemmat poistot noin 20-vuotiaana.
Toisessa visurin poistossa veripaikka irtosi ja tuli paha tulehdus: ensin koski hampaan kohdalle, siitä kipu levisi niin, etten enää tiennyt, mihin kohtaan tarkalleen koskee, koski koko päähän, todella kamalaa kipua. Hammaslääkärissä mätäpaise puhkaistiin ja sain antibiootit, sen jälkeen aloin parantua.
Eli voi käydä kummin kammin, mutta ap:n kannattaa kyllä mennä uudestaan hammaslääkäriin, jos kipu ei tunnu vähenevän.
Otsonoitua oliiviöljyä kannattaa ostaa ja laittaa kuoppaan niin ei tulehdu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopultako kipu sitten lakkasi? Aika hurja, että noin kauan vaivaa!
Juu kyllä se sitten lakkasi, ja nykyään ei näy enää tilaakaan missä oli. Poistosta toki jo 10 vuotta.
Minulla ei tullut mitään kipua. En edes buranaa tarvinnut. Seuraavana päivänä söin jo normi ruokaa, välttelin kyllä pureskelua sillä puolella josta hammas oli poistettu. No problem. Mutta...sinun kannattaisi käydä uudestaan hammaslääkärissä, voi olla tulehtunut.