Oma-ehtoinen opiskelu työttömyysetuudella?
Oletko opiskellut tällä tavalla tai aiotko opiskella?
Mulle on epäselvää, että missä tapauksissa asia on ok, ja missä tukea ei myönnetä? Esim. itse kerroin juuri koulutustarpeeni ja työkkärin nainen sano mulle että "mutta sullahan on asiat hyvin ku sulla on jo ammatti (alalla jonka töitä en pysty täysipainoisesti tekemään fysiikan vuoksi)!!" - kun haluan lisäkoulutusta jotta voin edetä alalla/muuten.
Sitten taas tiedän esim. yhden naisen, jolla on 3 ammattia ja sai korkeakoulututkinnonkin suorittaa tollalailla.
?? En ihan ymmärrä nyt.
Kommentit (30)
Olen opiskellut, valmistuin juuri merkonomiksi työttömyysetuudella.
Sun pitää olla pitkäaikaistyötön ja tarpeeksi ikää, että voit sen saada.
Muistaakseni teineille sitä ei anneta ainakaan.
Opiskelen tällä hetkellä. Se myönnettiin, koska minulle tehtiin ensin ammatillinen kuntoutusselvitys, jonka perusteella todettiin, että työllistymiseni edellyttää uudelleen kouluttautumisen. Minulla fyysisiä rajoitteita.
Kannattaa tutustua lakipykäliin ja tehdä esitys niihin pohjautuen. Lisäksi opiskelun on oltava järkevää ja työllistävää eikä esimerkiksi jotain yksisarviskursseja. Hölmöintä on se että tukea voi saada enintään kahdeksi vuodeksi, siinä ajassa ei esimerkiksi inssin tutkintoa kasata. Pakko mennä töihin tai lopettaa opinnot työttömyyskorvausta saadakseen.
Ap:n kantsis taas vähän avata omaa tilannettaan jod haluat vastauksia joista ehkä on hyötyäkin.
Mä opiskelin insinööriksi. Sain työharjoittelun ja vapaavalintaiset hyväksiluettua aiemmista opinnoista (30/240op), kesäisin menin 4kk ajaksi töihin ja keskeytin tuen siksi aikaa. Syksyllä taas jatkui työttömyystuki ja hyvin riitti tutkinnon suorittamiseen 2 vuotta ja 8 kk. Opinnäytetyön jälkeen suoraan työelämään, eli ei menneet veronmaksajien rahat hukkaan :)
Päätökset ovat aivan mielivaltaisia. Voi saada tukea tai sitten ei. Suomessa ei panosteta nopeaan työmarkkinoille siirtymiseen vaan te-toimisto ohjaa mieluummin työvoimakoulutuksien palkattomiin harjoitteluihin tai työnhakuvalmennuksiin. Siis vaikka opiskelemalla ammatin työvoimapula-alalta työllistyisi varmemmin, nopeammin ja pysyvämmin.
Itse opiskelen juurikin omaehtoisella työttömyystuella. Aiempi ammatti lähihoitaja ja nyt opiskelen sairaanhoitajaksi. Opiskelun tarvetta perustelin mm. Omalla kiinnostuksella vastuullisempiin tehtäviin sekä sillä, että sairaanhoitajan ammatti laajentaa entisestään työllistymismahdollisuuksia.
Itse jännitin kovasti saanko opiskella vuoden kestävän ammattitutkinnon ansiosidonnaisella, koska minulla oli jo ennestään kaksi ammattia. Toinen vieläpä ravintola-alalta, jossa silloin oli töitä tarjolla. Mutta sain puoltavan lausunnon ja opiskelut rahoitin ansiosidonnaisella. Kannattaa yrittää, ei voi tietää etukäteen miten juuri sinun kohdallasi käy.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tutustua lakipykäliin ja tehdä esitys niihin pohjautuen. Lisäksi opiskelun on oltava järkevää ja työllistävää eikä esimerkiksi jotain yksisarviskursseja. Hölmöintä on se että tukea voi saada enintään kahdeksi vuodeksi, siinä ajassa ei esimerkiksi inssin tutkintoa kasata. Pakko mennä töihin tai lopettaa opinnot työttömyyskorvausta saadakseen.
Ap:n kantsis taas vähän avata omaa tilannettaan jod haluat vastauksia joista ehkä on hyötyäkin.
Helpottaahan se tuki niitä ekoja kahta vuotta, jonka jälkeen voi vaikka opiskella opintotuella ja opintolainalla loppuajan tai tehdä töitä opintojen ohella.
Päätökset tehdään ihan lakien mukaisesti.
1. työnhakijalla on työ- ja elinkeinotoimiston toteama koulutustarve ja toimisto arvioi, että omaehtoisen opiskelun tukeminen on työvoimapoliittisesti tarkoituksenmukaisin keino parantaa työnhakijan ammattitaitoa ja mahdollisuuksia saada työtä tai säilyttää työpaikkansa => jos jo on ammatillinen koulutus ja alalla on töitä, niin ei ole tarvetta tukea omaehtoisia opintoja. Halu lisäkoulutukseen ei oikeuta omaehtoiseen opiskeluun, sille lisäkoulutukselle tulee olla selkeä työllisyyttä parantava vaikutus!
2. opiskelun katsotaan olennaisesti parantavan työnhakijan mahdollisuuksia työllistyä avoimille työmarkkinoille => lisäopintojen tai opintojen ylipäätään tulee olennaisesti parantaa työllistymisedellytyksiä, ei riitä, että itsestä olisi kiva opiskella lisää .
3. opiskelusta on sovittu työllistymissuunnitelmassa tai sitä korvaavassa suunnitelmassa
Jos itse kokee, että fysiikka on ongelmana, niin sitten Kelan kautta kuntoutukseen ja uusi ammatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpottaahan se tuki niitä ekoja kahta vuotta, jonka jälkeen voi vaikka opiskella opintotuella ja opintolainalla loppuajan tai tehdä töitä opintojen ohella.
Paitsi että suurin osa työkkärin rahoilla opiskelevista on jo aikuisia ihmisiä joilla on tutkinto olemassa, vaikka sillä ei työllisty. Se taas tarkoittaa että opintotuki kuukaudet on käytetty eli tukea ei tipu. Näin esimerkiksi omalla kohdalla.
jos jo on ammatillinen koulutus ja alalla on töitä, niin ei ole tarvetta tukea omaehtoisia opintoja. Halu lisäkoulutukseen ei oikeuta omaehtoiseen opiskeluun, sille lisäkoulutukselle tulee olla selkeä työllisyyttä parantava vaikutus!
-Entä jos on alalla, missä mielenterveys ja fysiikka kärsii? Täytyykö jatkaa alalla, millä ei halua olla?!? Eikö alaa voi vaihtaa?
Tollahan perusteella kenenkään ei esim kannattais korkeekouluttautua tms. Vähemmälläkin pärjää!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa valita ala, jolla työllistyy alalle sen kahden vuoden jälkeen ja voi työn ohessa lukea tutkinto loppuun. Tunnen esim. sosionomeja, sosiaalityöntekijöitä.
Jos aikoo kouluttautua alalle, jossa paljon työttömiä, ei saa puoltavaa päätöstä. Helpommin saa oikeuden opiskella, jos aikomuksena on vaihtaa alaa. Kannattaa miettiä mitkä olisivat riittävän hyvät perustelut koulutukselle. On myöskin aika pitkälti virkailijan mielipiteestä kiinni saako myöntävän päätöksen.
Itse vaihdoin kaupalliselta puolelta tekniikan puolelle ja perusteluni oli mm. suuri todennäköisyys, ettei kaupalliselta alalta löydy kokoaikaista työtä. Varmaan ikä oli myöskin vaikuttavana asiana.
Mulle sanottiin, että vuosi pitää olla työttömänä ennen kuin voi sillä täysipäiväisesti opiskella
Onko muilla käytännön kokemuksia siitä kuinka kauan pitää olla työttömänä ennen kuin lupa tulee?
Vanha ketju, mutta vastaan silti, jos joku vielä
pohtii tätä..
Minä aloitan syyskuussa omaehtoisen opiskelun työttömyysetuudella tuettuna. Olin määräaikaisena töissä elokuu -21-kesäkuu- 22. Sairastuin masennukseen ja uupumukseen huhtikuun alussa ja olin sairaslomalla kesäkuun loppuun -22. Sain päätöksen heinäkuussa, että voin aloittaa uudelleen koulutukseni työttömyysetuudella tuettuna. Eli vaikuttaa varmasti työllisyystilanteen lisäksi terveydentila ja kyky tehdä työtä sen hetkisessä ammatissa.
Tsemppiä hakuun..
Olen opiskellut vuonna 2016, ja edelleenkin on epäselvää, millä perusteella sen saa.
Pääasia on, että työkkäri puoltaa sitä sinun opiskelua. TP-rahalla voi opiskella max 2 vuotta.
Se harkitaan tapauskohtaisesti. Pitää olla jonkinlainen perustelu, että se edes teoriassa parantaa työllistymismahdollisuuksia. Nythän taisi hallitus tehdä taas jonkun muutoksen siihen, eli vaikeuttaa sen saamista. Mutta tuo mitä oli aloituksessa korkeakoulututkinnossa, niin kaksi vuotta on se aika, eli ei riitä koko tutkinnon suorittamiseen, paitsi jos on joku erityisnero.
Älä odota, että noissa päätöksissä olisi mitään johdonmukaisuutta. Ehkä kannattaa vain opiskella, eikä hiiskua kenellekään mitään.