Miksi jotkut ihmiset kiinnittävät huomion?
En puhu sellaisista jotka sitä hakevat vaan pienemmän tason huomiosta.
Esimerkki. Istun junassa ja katson ilkunasta omissa ajatuksissa. Juna pysähtyy asemalla ja ihmisiä kävelee ohitseni. Yhtäkkiä ajatukseni katkeaa ja huomioin täysin tuntemattoman ihmisen ohi menemisen, ainoastaan sivusilmällä hänet havaitsin, aivan kuten ne monet muutkin joihin en kuitenkaan kiinnittänyt huomiota.
Näitä käy välillä että ihmisvilinässä vain huomio menee johonkin ihmiseen ilman että hän tekee mitään erityisempää kuin kukaan muu.
Tänään istuin metrossa. Hieman edelläni istui minua hieman nuorempi nainen. Ei mitenkään erityisen näköinen, ei tee mitään muuta kuin kuuntelee musiikkia ja plärää puhelinta. Sitä samaa kuin minä ja melkein kaikki muut.
Häneen jäi huomioni. En tuijota tai vilkuile mutta katseeni lipuessa ohi hän katsoo minua. Hetken katsomme toisiamme silmiin ja jatkamme mitä teimme.
En usko että hänkään tuojotteli kaikkia tai näki minussa mitään erikoista.
Mikä siinä on että joku saa omassa päässä, ei niinkään aktiivia ajatuksia mutta kuitenkin huomiota siinä kun toinen ei.
En tiedä teinkö asiaani ymmärrettäväksi.
Kommentit (8)
Toisessa saattaa olla joku alitajunnasta tuleva juttu, mikä kiinnittää huomion. Ja välttämättä ei saa siitä kiinni, mikä se on. Esim tuttuus voi olla yksi syy, muistuttaa jotakuta, vaikkei itse hahmottaisi ketä.
Silloin kun vielä heiluin baareissa, yhdessä vaiheessa iltaa vaan joku ikäänkuin erottui taustasta.
Jokunen on yhä tuttavapiirissä. Joku yhteensopivuus vaan oli aistittavissa.
Karisma. Jota myös valovaimaisuudeksi kutsutaan.
Jotkut vain on kiehtovan näköisiä, vaikkeivät erityisen komeita tai kauniita olisikaan. Olemua myös vaikuttaa; asento, eleet ja ilmeet kertovat melko pitkällekin, millainen ihminen kukin on. Katsoja ei niitä välttämättä analysoi, mutta alitajuisesti voi kuitenkin rekisteröidä.
Vierailija kirjoitti:
Olet hullu.
No ehkä sitten olen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Karisma. Jota myös valovaimaisuudeksi kutsutaan.
Näitä on ollut esim ujon teinityttö, spuge ja muita joilla ei olettaisi olevan karismaa mutta ehkä olet jäljillä. Jokin sanomaton olemuksessa?
Ilmeisesti en tehnyt.