Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieras lapsi häiritsee

Vierailija
20.05.2020 |

Mitä voin tehdä 5v lapselle joka kerta toisensa jälkeen tulee kurkkimaan meidän ikkunoista, hyppimään meidän trampalla ja muuten vaan leikkimään meidän pihalle ilman lupaa? Oma lapseni on hänen kaverinsa, ja toki asia on silloin ok kun leikkivät sovitusti yhdessä. Mutta todella usein huomaan tämän vieraan lapsen vaan ilmestyneen meidän pihalle hengailemaan, tai leikkivän siellä kun vaikka tulemme kaupasta kotiin.

Olen sanonut lapselle itselleen lukemattomat kerrat ettei homma ole ok. Sekä ystävällisesti että vihaisesti. Olen myös sanonut asiasta hänen vanhemmilleen joita en oikeastaan edes tunne, mutta kerran pyysin lasta näyttämään missä hän asuu niin että pääsin vanhempien kanssa juttusille. Hyvin selvästi ilmaisin, että vaikka periaatteessa haluan tukea lastemme ystävyyttä, tämä vieras lapsi ei todella voi viettää aikaa meidän pihalla ilman että asiasta on sovittu minun kanssani, ja etuoven sekä ovikellon kautta eikä siten että kiertelee ikkunoissa ja sitten kun huomaa jonkun, koputtelee ja huutelee. Mutta ei se mitään auttanut, sama tyyli vaan jatkuu.

Ensinnäkään en yhtään tykkää että meidän ikkunoista kurkitaan, olkoonkin vaan 5-vuotias (ja jos tapaa ei nyt saada pois, sehän on äkkiä 15-vuotias!). Toisekseen, mitä jos jotain sattuu vaikka siellä trampalla, ja en välttämättä edes tiedä että hän on siellä?

Mitä ihmettä voin tehdä? Vai olenko vaan turhan herkkänahkainen ja tämmöinen on kaikkien muiden mielestä ok??? Riesa on siis ihan päivittäinen, ei mikään satunnainen.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapurissa asuu suurperhe, jonka vanhin perseilee pitkin naapurustoa eikä kukaan katso perään. Keikkuu toisten aidoilla, pihoilla, trampoilla, varastelee pyöriä ja ajaa ne lähiojaan, talvella t-paita päällä ulkona.. Tässä nyt esimerkkejä. Seuraavan kerran kun on luvatta pihallamme teen lasun, koska pelkästään me olemme jutelleet vanhemmille 3 kertaa puhumattakaan montako kertaa muut naapuruston asukkaat. Vanhempien vastaus on aina sama: ompa ikävää, hän ei enää tee niin.

Vierailija
62/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin aiemmin, että meilä sama homma. Ei nyt ihan ongelmaksi ole päässyt, mutta merkit siihen. Ja ihmettelin tosiaan, kun ei kotia näytä kiinnostavan.

Itse väsähdin pihallani tuohon jatkuvaan huomiontarpeeseen. Kun yritin jutella lapselleni, niin tyttö jatkuvasti siinä vierellä:"Kato! Mä osaan näin!Kato, kun mä juoksen! Ota aikaa! Kato miten nopea olen!" En enää kiinnittänyt huomiota.

Kun sitten seuraavan kerran tein pihahommia, niin lapsi ätti leikit kesken ja seurasi minua sen ajan mitä vietin pihalla. Kokoajan tuota huomionhakua. Todella uuvuttavaa. Ei mulla ole energiaa muiden lapsille, vaikka aluksi kehuinkin. Karkasin sitten pihaltani sisälle, tokaistuani ensin, että en katso, enkä tule, mulla on kiire nyt.

HUH.

Mistähän se johtuu, että jotkut lapset vaativat ihan loputtomasti sitä huomiota ja ihailua vanhemmilta ja muilta aikuisilta. Olen itse lapseton joten omakohtaista kokemusta ei ole, mutta sukulaislapsi on juuri tuollainen. "Katso!" "KATSO mitä mä teen!!" "Katso mä osaan tehdä näin" "Mä oon tosi taitava. X (serkku/sisko) ei osaa tätä ja mä osaan.", ja ei edes vain paria kertaa kyläilyn yhteydessä, vaan siis ihan jatkuvasti tauotta pitäisi olla ihailemassa ja ihmettelemässä mitä kaikkea osaa.

Onko tämä jotenkin yleistä lapsilla? Kun en itse muista olleeni tuollainen, ja muistan kyllä ihan hyvin omaa leikki-ikää.

Tämän sukulaislapsen vanhemmat kyllä ihan jatkuvasti kehuvat, kuinka lapsensa on muita edellä siinä ja siinä, joten se voi liittyä asiaan.

Johtuu siitä, että lapset ovat erilaisia. Toiset kaipaavat enemmän huomiota kuin toiset. Ja ”normaali” skaala on hyvinkin lavea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on tietynlaista rajattomuutta, että vieras lapsi janoaa vieraan aikuisen huomiota ja kokee olonsa mukavaksi tulla esim. hyppimään trampalla vaikkei ketään olisi kotonakaan. Eli nätisti sanottuna, ei ihan tervettä touhua. 

Itse 90-luvun lapsena huitelin pientaloalueella kavereiden kanssa jo alle 5-vuotiaanakin, mutta ei olisi tullut mieleenkään mennä vieraille pihoille hengailemaan ilman kutsua. Edes naapurin ylikilttiä mummoa en halunnut häiritä ns. turhaan, vaikka tältä aina saikin suklaata ja kehuja. :) Eikä näin toiminut kukaan muukaan kavereistani. 

Ehdotus poliisille tai sossulle soittamisesta niin, että väittää lasta vieraaksi, ei ole yhtään huono. Sitähän hän käytännössä onkin, jos lapsesta tietää vain asuintalon eikä mitään yhteistä ole. Jos viranomainen kyselee tarkemmin, senkun sanoo että lapsi ei kerro mitään. 

Vierailija
64/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli muutama vuosi sitten samanlainen ongelma, 5-6v lapsi tuli jatkuvasti kotipihaani oleilemaan mm. terassilla ja nyppimään kukkia kukkapenkistä. Viikon ajan jaksoin nätisti patistaa lapsen pois pihaltani, kunnes hermo meni lopullisesti. Otin käsiini mattopiiskan ja lähdin karjuen v#tt#a ja p#rk#l#ttä ajamaan lapsen pois pihamaalta, lapsi juoksi suorastaan yllättävän lujaa karkuun ja eipä sen jälkeen näkynyt enää tätä lasta lähelläkään tonttiani. Suosittelen.

Vierailija
65/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samallainen tilanne jokunen vuosi sitten. Muutaman kerran kävin viemässä lapsen kotiinsa ja puhuin vanhemmille. Sitten meni hermo ja soitin poliisit. Sen jälkeen ei lasta enää näkynyt.

järeät aseet käyttöön, kyllä omassa kodissa pitää saada olla rauhassa.

Vierailija
66/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap tekisit jos esimerkiksi vammainen tai muistisairas vanhus, joku muu lapsen tapaan holhoamista vaan, nuohaisi pihallasi tuohon tyyliin?

Siihen kysymykseen kun keksit vastauksen niin tiedät mitä tehdä.

Vierailija
67/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme että tuo perhe haluaa edes olla missään tekemisessä aloittajan + lapsen kanssa enää.

Sinulleko on ok, jos joku satunnainen lapsi tulee kurkkimaan ikkunoistasi ja leikkimään luvatta pihallesi? 

Höllätkää sitä pipoa.

Kerrotko osoitteesi, niin tullaan porukalla kurkkimaan sun ikkunoista ja jos se sinua haittaa, me tehdään susta rikosilmoitus.

Vierailija
68/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sama provo on ollut täällä aiemminkin.

Vai etkö ap ole edelleenkään saanut tehtyä asialle mitään?

Vierailija
69/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis holhoamista vaativa. t. 65

Vierailija
70/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano vihaisemmin. Kerro, että yksin ilman lupaa ei saa mennä, koska se on teidän tramppa ja et vastaa siitä, jos tulee tapaturma ilman lupaa hyppimisestä.

Olen kyllä sanonut jo tosi vihaisestikin. Ja myös kertonut mm. tuon perustelun, vaikkakin epäilen että 5-vuotiaalle on ihan turha selostaa mistään vastuukysymyksistä..

ap 

Me uskotaan hyvin että olet sanonut vihaisesti. Rummut mukaan.

Sä olet aika kammottava! Toivottavasti sulla ei ole lapsia! Järkyttävä tyyppi!

Vierailija
71/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin aiemmin, että meilä sama homma. Ei nyt ihan ongelmaksi ole päässyt, mutta merkit siihen. Ja ihmettelin tosiaan, kun ei kotia näytä kiinnostavan.

Itse väsähdin pihallani tuohon jatkuvaan huomiontarpeeseen. Kun yritin jutella lapselleni, niin tyttö jatkuvasti siinä vierellä:"Kato! Mä osaan näin!Kato, kun mä juoksen! Ota aikaa! Kato miten nopea olen!" En enää kiinnittänyt huomiota.

Kun sitten seuraavan kerran tein pihahommia, niin lapsi ätti leikit kesken ja seurasi minua sen ajan mitä vietin pihalla. Kokoajan tuota huomionhakua. Todella uuvuttavaa. Ei mulla ole energiaa muiden lapsille, vaikka aluksi kehuinkin. Karkasin sitten pihaltani sisälle, tokaistuani ensin, että en katso, enkä tule, mulla on kiire nyt.

HUH.

Tällainen tapaus löytyy meilläkin naapurista. Tosi väsyttävää, kun ei omalla pihalla voi koskaan tehdä rauhassa mitään, kun aina tulee kälättämään. 

Vierailija
72/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tavalla tai toisella tuo täytyy saada loppumaan tai tilanne eskaloituu. Se, että jo nyt varot tekemisiäsi, koska on olemassa "salakatselijan" riski, kertoo ettei tilanne ole normaali. Tuollainen on hirveän kuormittavaa.

Täällä oli jokin aika sitten pitkän keskustelu, jossa 10 -vuotias lapsi terrorisoi "kaverinsa" perhettä: änkesi väkisin sisälle ja jos ei päästetty, potki ja hakkasi rääkyen ovea. Lapsi siis ihan omi tuon perheen ja perhe, sekä lapset että aikuiset, olivat aivan kauheassa stressissä tuon takia. Tuossakin tilanteessa lapset olivat alunperin kavereita, mutta perheen lapsi olisi välillä halunnut olla yksin tai leikkiä muiden kanssa. Mutta tämä rääkyjä vaan änkesi ja änkesi ja änkesi. Perhe taisi lopulta sitten muuttaa pois kun muu ei auttanut.

Eli jatkossa, ap, aina kun lapsi on teidän pihalla ilman lupaa tai kurkistaa ikkunasta, kiikutat sen kotiin ja sanot vanhemmille: "lapsenne oli taas meidän pihalla ilman lupaa/tirkisteli ikkunoista. Olkaa hyvä ja katsokaa ettei tämä toistu. Saa tulla pimpottamaan ja kysymään meidän lasta leikkiin, mutta meidän piha on osa meidän kotia, ja siten kotirauhan piirissä. Jos tilanne jatkuu, olen pakotettu tekemään lasun koska selvästi ette tahdo huolehtia lapsenne turvallisuudesta." Jos tilanne ei kuukaudessa helpota, tee lasu.

Noille, jotka käskevät löysäämään nutturaa: mihin te vetäisitte rajan, mitä kotirauhaan tulee? Jos vieras lapsi tulisi sisään ja menisi lasten makkariin ja alkaisi leikkiä lastenne leluilla? Jos vieras aikuinen tulisi pyytämättä sisään, menisi makkariin ja alkaisi leikkiä teidän leluillanne? Jos naapurin setä tirkistelisi ikkunoista, kun haluaa lainata ruohonleikkuria, ja tekisi sitä joka päivä? Lapsia koskevat ihan samat käytössäännöt kuin muitakin, ja kotirauhan rikkominen on kotirauhan rikkomista, rikkoi sitä sitten aikuinen, lapsi tai vieras koira.

Vierailija
73/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa jo, rajattomat ei itse tiedä rajojaan. Eli ne pitää jonkun muun laittaa. Noin nuoren ollessa kyseessä, vastuu on vanhemmilla.

Sano AP sen vanhemmille ja jos ei usko, te lasu. Myös sellainen raivokohtaus jossa hallitset raivosi, voi olla paikallaan.

Vierailija
74/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu jotenkin vieraalta ja hämmentävältä muutamassakin viestissä kuvattu lapsen käytös. Omasta lapsuudesta muistan, että hyvinkin nuorena, alle kouluikäisenä sai mennä yksin kaverin luo, mutta toki reunaehtona oli että sen kaverin piti silloin olla kotonaan, ja sinne mentiin reilusti ovikelloa soittaen/oveen koputtaen sen kaverin vieraaksi. En edes muista että apn kuvaaman kaltaisia rajattomia lapsia olisi ollut, ellei sitten laske muutamaa muutoinkin erityistä tapausta tuohon kategoriaan.

Näille pipon kiristämisestä nälvijöille esittäisinkin kysymyksen.

Missä ikävaiheessa takertuva ja utelias lapsi muuttuu teidän mielestänne vainoavaksi stalkkeriksi?

Vierailija
75/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellasta se kuule on, mitä enemmän ärsyynnyt, sitä enemmän tekee. Hanki piikkilankaa, pullonsiruja piha täyteen, nastoja ja kaikkea paskaa. Ei noihin elämämkolulaisiin mikään tehoa.

Vierailija
76/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HUH.

Mistähän se johtuu, että jotkut lapset vaativat ihan loputtomasti sitä huomiota ja ihailua vanhemmilta ja muilta aikuisilta. Olen itse lapseton joten omakohtaista kokemusta ei ole, mutta sukulaislapsi on juuri tuollainen. "Katso!" "KATSO mitä mä teen!!" "Katso mä osaan tehdä näin" "Mä oon tosi taitava. X (serkku/sisko) ei osaa tätä ja mä osaan.", ja ei edes vain paria kertaa kyläilyn yhteydessä, vaan siis ihan jatkuvasti tauotta pitäisi olla ihailemassa ja ihmettelemässä mitä kaikkea osaa.

Onko tämä jotenkin yleistä lapsilla? Kun en itse muista olleeni tuollainen, ja muistan kyllä ihan hyvin omaa leikki-ikää.

Tämän sukulaislapsen vanhemmat kyllä ihan jatkuvasti kehuvat, kuinka lapsensa on muita edellä siinä ja siinä, joten se voi liittyä asiaan.

Johtuu siitä, että lapset ovat erilaisia. Toiset kaipaavat enemmän huomiota kuin toiset. Ja ”normaali” skaala on hyvinkin lavea.

No kyllä esim. 4-vuotias keskimäärin jo osaa lukea tilanteita sen verran, ettei toisten lasten vanhemmilta tai sukulaistädeiltä janoa jatkuvaa huomiota ja ihailua. Omilta vanhemmilta varmasti osa hakee huomiota paljon ja osa vähän, ja nämä ovat juuri niitä yksilöllisiä eroja. Kyllä suurin osa 4-5-vuotiaista ymmärtää jo, että ihan keneltä tahansa ei ole tapana sitä huomiota hakea. Ja tuon ikäiset myös ymmärtävät keskimäärin, että kaverista voi tuntua pahalta jos hänelle sanoo että sä et osaa tätä mutta mäpä osaan jne.

Kyse on siis myös sosiaalisista taidoista, ei pelkästään lapsen tarpeesta saada huomiota. Keneltä tahansa ei voi huomiota vaatia, ja se on nimenomaan sosiaalista pelisilmää että ymmärtää tämän.

T. Pk:n täti

Vierailija
77/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap tekisit jos esimerkiksi vammainen tai muistisairas vanhus, joku muu lapsen tapaan holhoamista vaan, nuohaisi pihallasi tuohon tyyliin?

Siihen kysymykseen kun keksit vastauksen niin tiedät mitä tehdä.

En ole AP, mutta soittaisin poliisit. Sehän on myös muistisairaan apu tuossa tilanteessa.

Ap voi myös soittaa poliisit, jos epäilee heitteillejättöä.

Vierailija
78/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up