Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieras lapsi häiritsee

Vierailija
20.05.2020 |

Mitä voin tehdä 5v lapselle joka kerta toisensa jälkeen tulee kurkkimaan meidän ikkunoista, hyppimään meidän trampalla ja muuten vaan leikkimään meidän pihalle ilman lupaa? Oma lapseni on hänen kaverinsa, ja toki asia on silloin ok kun leikkivät sovitusti yhdessä. Mutta todella usein huomaan tämän vieraan lapsen vaan ilmestyneen meidän pihalle hengailemaan, tai leikkivän siellä kun vaikka tulemme kaupasta kotiin.

Olen sanonut lapselle itselleen lukemattomat kerrat ettei homma ole ok. Sekä ystävällisesti että vihaisesti. Olen myös sanonut asiasta hänen vanhemmilleen joita en oikeastaan edes tunne, mutta kerran pyysin lasta näyttämään missä hän asuu niin että pääsin vanhempien kanssa juttusille. Hyvin selvästi ilmaisin, että vaikka periaatteessa haluan tukea lastemme ystävyyttä, tämä vieras lapsi ei todella voi viettää aikaa meidän pihalla ilman että asiasta on sovittu minun kanssani, ja etuoven sekä ovikellon kautta eikä siten että kiertelee ikkunoissa ja sitten kun huomaa jonkun, koputtelee ja huutelee. Mutta ei se mitään auttanut, sama tyyli vaan jatkuu.

Ensinnäkään en yhtään tykkää että meidän ikkunoista kurkitaan, olkoonkin vaan 5-vuotias (ja jos tapaa ei nyt saada pois, sehän on äkkiä 15-vuotias!). Toisekseen, mitä jos jotain sattuu vaikka siellä trampalla, ja en välttämättä edes tiedä että hän on siellä?

Mitä ihmettä voin tehdä? Vai olenko vaan turhan herkkänahkainen ja tämmöinen on kaikkien muiden mielestä ok??? Riesa on siis ihan päivittäinen, ei mikään satunnainen.

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaako kyseisen lapsen kotona olla kaikki ihan kunnossa? Jos 5-v hortoilee päivät yksinään ja pyrkii viettämään kaverin perheen luona mahdollisimman paljon aikaa, niin herää ajatus, että ehkä kotona ei ole hyvä olla. Miltä lapsen vanhemmat ja koti vaikuttivat?

Ihan tavalliselta vaikutti, tavallinen talo, tavallisen näköiset vanhemmat ovella jotka vaan nyökyttelivät ja sanoivat että neuvovat lasta toimimaan toisin. Tuntui siis, että olivat kanssani samaa mieltä, mutta eihän sitä tiedä mitä oikeasti ajattelivat.. tai tekivätkö asialle mitään. Ehkä käyn heidän ovellaan vielä uudelleen, ja jos ei tilanne muutu, sitten sitä lasua... Tuntuu vaan aika kovalta toimenpiteeltä, mutta ehkä parempi ylireagoida jos siellä ei oikeasti ole asiat kunnossa?? Onhan sekin jo vähän kummallista että tuon ikäisen lapsen annetaan nykyaikana noin vapaasti liikuskella yksikseen.

ap

Vierailija
42/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taluta joka ikinen kerta se kotiinsa saate sanoilla "tämä oli taas eksynyt meidän pihalle tirkistelemään ikkunoista sisälle, varmaan kannattaa pitää paremmin silmällä, ettei eksy vaikka jonkun vihaisen ihmisen pihalle ;)"

Jos kotiväki ei parista kerrasta ymmärrä niin onhan se lasu sitten ainut vaihtoehto. Lapsi tässä on kuitenkin valitettavasti syytön siihen ettei häntä oikein osata kasvattaa, mutta harmillinen tilanne ja olisin itse aivan raivona.. Kyllähän tälle asialle pitää saada päätös jos et kerta omassa kodissasikaan voi enää tehdä mitä mieleen juolahtaa, koska ikkunalla on tirkistelijöitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kyseessä vain seuraa kaipaava pieni lapsi. Jos vanhemmat eivät anna lapsen viettää aikaansa ruudun ääressä, niin ainakin meillä lapset lähtivät usein viettämään aikaansa ulos. Ja jos teillä on samanikäinen lapsi, niin tämä (yksinäinen) lapsi tulee katsomaan, jos teiltä löytyisi leikkiseuraa. Entisaikaan tultiin soittamaan ovikelloa ja kyselemään seuraa,ehkä tämä lapsi ei tohdi tehdä niin, vaan kurkkii ikkunasta josko kaveri olisi kotona ja tulisi ulos seuraksi.

Ymmärrän, että voi häiritä, mutta itse vain patistaisin oman lapseni pihalle seuraksi leikkimään. Erityisesti, jos lapset leikkivät kivasti keskenään.

Ja turvallisilla alueilla mielestäni 5-vuotias voi jo ihan hyvin liikuskella jonkin verran itsekseenkin (huutoetäisyydellä).

Vierailija
44/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka oma lapseni on ujo ja ns. konservatiivinen, uskallan väittää ettei edes hänen rohkeimmat ja ulospäinsuuntautuneet kaverinsa olisi 5-vuotiaina vaeltaneet toisten pihoilla kutsumatta tai muutenkaan hengailleet vieraiden terasseilla. Asumme siis alueella, jossa on kaikenlaista asutusta, ja nuorimmat ulkoilijat noita viisivuotiaita. Lapseni on nyt 7-vuotias, enkä ole koskaan nähnyt esim. hänen kavereitaan leikkimässä tässä meidän taloyhtiön pihalla ilman häntä. Eli väitän, että ns. normilapsella rima hakeutua vieraiden pariin on aika korkealla. Ei ole tervettä, että 5-vuotias (tai minkään ikäinen) hengailee tuolla tavalla ap:n luona!

Vierailija
45/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtaako kyseisen lapsen kotona olla kaikki ihan kunnossa? Jos 5-v hortoilee päivät yksinään ja pyrkii viettämään kaverin perheen luona mahdollisimman paljon aikaa, niin herää ajatus, että ehkä kotona ei ole hyvä olla. Miltä lapsen vanhemmat ja koti vaikuttivat?

Ihan tavalliselta vaikutti, tavallinen talo, tavallisen näköiset vanhemmat ovella jotka vaan nyökyttelivät ja sanoivat että neuvovat lasta toimimaan toisin. Tuntui siis, että olivat kanssani samaa mieltä, mutta eihän sitä tiedä mitä oikeasti ajattelivat.. tai tekivätkö asialle mitään. Ehkä käyn heidän ovellaan vielä uudelleen, ja jos ei tilanne muutu, sitten sitä lasua... Tuntuu vaan aika kovalta toimenpiteeltä, mutta ehkä parempi ylireagoida jos siellä ei oikeasti ole asiat kunnossa?? Onhan sekin jo vähän kummallista että tuon ikäisen lapsen annetaan nykyaikana noin vapaasti liikuskella yksikseen.

ap

Itse en näe, mitä kovaa siinä on, että lapsesta pidetään huoli ja hänen parastaan ajatellaan. Jos vanhemmat siihen eivät kykene, lastensuojelun on puututtava asiaan. Ihan sen lapsen edun nimissä. Ei ole ylireagointia varmistaa, että 5-vuotias on turvassa. 

Vierailija
46/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko kyseessä vain seuraa kaipaava pieni lapsi. Jos vanhemmat eivät anna lapsen viettää aikaansa ruudun ääressä, niin ainakin meillä lapset lähtivät usein viettämään aikaansa ulos. Ja jos teillä on samanikäinen lapsi, niin tämä (yksinäinen) lapsi tulee katsomaan, jos teiltä löytyisi leikkiseuraa. Entisaikaan tultiin soittamaan ovikelloa ja kyselemään seuraa,ehkä tämä lapsi ei tohdi tehdä niin, vaan kurkkii ikkunasta josko kaveri olisi kotona ja tulisi ulos seuraksi.

Ymmärrän, että voi häiritä, mutta itse vain patistaisin oman lapseni pihalle seuraksi leikkimään. Erityisesti, jos lapset leikkivät kivasti keskenään.

Ja turvallisilla alueilla mielestäni 5-vuotias voi jo ihan hyvin liikuskella jonkin verran itsekseenkin (huutoetäisyydellä).

A) 5v on liian pieni hortoilemaan pitkin kyliä leikkiseuraa etsimässä. Ovikelloa voi tulla rimputtamaan esimerkiksi kouluikäise

B) ap ei voi olla vastuussa toisten kakrusta

C) ap sen enempää kuin ap:n lapsi ei ole millään tavalla velvollinen viihdyttämään tai sietämään omalla tontillaan vierasta mukulaa

D) et oikeasti näe mitään outoa siinä että vieras kakru hakkaa ikkunoita ja tuijottaa sisään?

Vierailija
47/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Olisiko lastensuojeluilmoitus paikallaan, kun vanhemmillekin sanottu, mutta eivät välitä.

Vierailija
48/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin aiemmin, että meilä sama homma. Ei nyt ihan ongelmaksi ole päässyt, mutta merkit siihen. Ja ihmettelin tosiaan, kun ei kotia näytä kiinnostavan.

Itse väsähdin pihallani tuohon jatkuvaan huomiontarpeeseen. Kun yritin jutella lapselleni, niin tyttö jatkuvasti siinä vierellä:"Kato! Mä osaan näin!Kato, kun mä juoksen! Ota aikaa! Kato miten nopea olen!" En enää kiinnittänyt huomiota.

Kun sitten seuraavan kerran tein pihahommia, niin lapsi ätti leikit kesken ja seurasi minua sen ajan mitä vietin pihalla. Kokoajan tuota huomionhakua. Todella uuvuttavaa. Ei mulla ole energiaa muiden lapsille, vaikka aluksi kehuinkin. Karkasin sitten pihaltani sisälle, tokaistuani ensin, että en katso, enkä tule, mulla on kiire nyt.

HUH.

Vierailija
49/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko tää keskustelu täynnä trolleja kun pitävät ap:ta tyhmänä ja lapsen käytöstä ok:na? Eihän tässä ole mitään muuta typerää kuin tuon vieraan lapsen vanhemmat jotka eivät pidä lastaan kurissa. Hermot menisi mullakin jos olisin ap.

Vierailija
50/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisaikaan myös uskottiin mitä aikuiset sanoo. Tai sitten aika on kullannut muistoni. Kun olin lapsi asuttiin lähiössä, alueella oli kerrostaloja ja omakotitaloja ja samaa leikkipuistoa käytettiin. Säännöt oli kuitenkin sääntöjä joita ei kovin herkästi meinannut uskaltaa rikkoa ja varsinkin vieraan aikuisen vihaisen oloinen sanominen jäi kyllä mieleen, että tuonne ei saa mennä. Näin ollen mielestäni onkin kovin erikoista, että joku lapsi toimii tuolla lailla omapäisesti, että kyllä hän saa tässä olla. Eli vanhemmatko hänelle sanovat, että saa mennä kaverin pihalle oleskelemaan...?

Eräänkin kerrostalon pihalla oli sellainen kiva keinu mutta siinä oli myös pari äkäistä mummoa :D

Vierailija
51/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotias voi todellakin liikkua itse kodin lähialueella. Uskomattomia nössöjä ihmiset nykyään.

Vierailija
52/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuossa hyvätkin puolensa, mutta olen päättänyt, että ei saa jatkua päivittäin tämä touhu.

Vierailija
53/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5-vuotias voi todellakin liikkua itse kodin lähialueella. Uskomattomia nössöjä ihmiset nykyään.

Meillä jo 6kk ikäinen päästetään yksin kadulle. Ei mitään ongelmaa. Uskomaton nössö olet, jos 5-vuotiaaksi asti odotat ennen kuin annat liikkua itsenäisesti. 

Vierailija
54/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lasu. Tai soita poliisille että joku ventovieras taapero hyppii teidän trampalla, voitteko hakea pois, ei mitään hajua kenen penikka.

Vierailija
55/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä vanhempia, jotka päästää 5-vuotiaan tai nuoremman yksin ulos kotipihaa kauemmas? Olisi mielenkiintoista tietää millaisia teidän lapset ovat ja miten uskallatte päästää?

Me asutaan maaseudulla, ja täällä on yksi mukelo kulkenut pitkään naapurustossa. Toki melko turvallista kun liikenne on vähäistä. Vanhemmat ovat normaaleja, fiksuja ihmisiä jotka kasvattavat kyllä lastansa. Lapsi taas on aina ollut todella rohkea ja itsenäinen, eikä aina viitsi vanhemmiltaan lupaa kysyä saako lähteä. Lähtee kyllä käskystä meiltä pois, on ihan fiksu pikkulapsi, mutta varmasti tuottaa vanhemmilleen harmaita hiuksia.

56/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota naapuriin mukaan ensi kerralla tällaiset:

https://www.thomann.de/fi/goldon_tamburin_25cm_35250.htm

Ei ihan heti aukea miten tämä auttaa asiassa? Annetaan tahtia poismarssille?

Vierailija
57/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasu ei ole ylireagointia, vaan tässä tilanteessa on hyvä että ulkopuolinen taho puuttuu asiaan. Vanhemmille on jo kuitenkin sanottu. Jotain on pielessä jos 5-vuotias kulkee omin päin naapurien pihalla, ja se trampoliinilla hyppiminen valvomatta on oikeasti vaarallista. Kyseessä on laiminlyönti lapsen vanhempien osalta. Sossut voivat keskustella perheen kanssa, ja tuskin mitään sen suurempaa tällaisesta seuraa.

Vierailija
58/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä yleistä on. Itsekin asun maaseudulla ja täällä kyllä aika pienetkin lapset kulkevat jo itsekseen. Minulla ei ole lapsia, mutta silti pihassani käyvät myös ja olen heitä kieltänyt, kun ei se ole kivaa jos huomaa jonkun kiertävän talon ympäri tai muuten kulkevan pihalla. Tämäkin on ihan totta ja sen huomasi nopeasti, kun muutin tänne, että miten se kaikki menee.

Vierailija
59/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin aiemmin, että meilä sama homma. Ei nyt ihan ongelmaksi ole päässyt, mutta merkit siihen. Ja ihmettelin tosiaan, kun ei kotia näytä kiinnostavan.

Itse väsähdin pihallani tuohon jatkuvaan huomiontarpeeseen. Kun yritin jutella lapselleni, niin tyttö jatkuvasti siinä vierellä:"Kato! Mä osaan näin!Kato, kun mä juoksen! Ota aikaa! Kato miten nopea olen!" En enää kiinnittänyt huomiota.

Kun sitten seuraavan kerran tein pihahommia, niin lapsi ätti leikit kesken ja seurasi minua sen ajan mitä vietin pihalla. Kokoajan tuota huomionhakua. Todella uuvuttavaa. Ei mulla ole energiaa muiden lapsille, vaikka aluksi kehuinkin. Karkasin sitten pihaltani sisälle, tokaistuani ensin, että en katso, enkä tule, mulla on kiire nyt.

HUH.

Mistähän se johtuu, että jotkut lapset vaativat ihan loputtomasti sitä huomiota ja ihailua vanhemmilta ja muilta aikuisilta. Olen itse lapseton joten omakohtaista kokemusta ei ole, mutta sukulaislapsi on juuri tuollainen. "Katso!" "KATSO mitä mä teen!!" "Katso mä osaan tehdä näin" "Mä oon tosi taitava. X (serkku/sisko) ei osaa tätä ja mä osaan.", ja ei edes vain paria kertaa kyläilyn yhteydessä, vaan siis ihan jatkuvasti tauotta pitäisi olla ihailemassa ja ihmettelemässä mitä kaikkea osaa.

Onko tämä jotenkin yleistä lapsilla? Kun en itse muista olleeni tuollainen, ja muistan kyllä ihan hyvin omaa leikki-ikää.

Tämän sukulaislapsen vanhemmat kyllä ihan jatkuvasti kehuvat, kuinka lapsensa on muita edellä siinä ja siinä, joten se voi liittyä asiaan.

Vierailija
60/78 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita Dumleen syanidia ja anna sille.