" lika-neuroosi" +ruoka
Tän paremmin en osaa otsikoida.. Onko kellään muulla sellaissta, että ällöttää syödessä, jos eri ruoka-aineet koskevat toisiaan? Esim. salaatti ja ruuan kastike(lämmin). Jos syön esim. jäätelöä pikkukulhosta, ja otan toisen annoksen, vaihdan aina uuden kulhon (en halua syödä siitä samasta " likaisesta" ). Olenko outo..??
Kommentit (28)
Noin joka viidennellä Asperger-yksilöllä on myös |Touretten oireyhtymä|. Jokaista Touretten oireyhtymätyttöä kohti on viidestä kymmeneen poikaa. Lisäksi pakkoajatukset ja -toiminnat, impulsiivisuus sekä tarkkaavaisuuden häiriöt ovat Asperger oireyhtymän kohdalla yleisiä. Pakko-oireisesta häiriöistä käytetään termiä OCD (obsessive compulsive disorder).
Pakko-oireiden persoonallisuushäiriö (DSM-IV) esiintyy monissa yhteyksissä vähintään neljällä seuraavista tavoista:
1. keskittyy niin korosteisesti yksityiskohtiin, sääntöihin, luetteloihin, järjestykseen, organisointiin tai aikatauluihin, että toiminnan päätarkoitus kärsii
2. osoittaa perfektionismia, joka häiritsee tehtävien loppuunsaattamista (esim. ei saa työtä valmiiksi, koska se ei täytä omia liiallisia vaatimuksia)
3. on niin omistautunut työhön ja tuottavuuteen, että vapaa-ajan harrastukset ja ystävyyssuhteet jäävät pois (ei johdu taloudellisesta välttämättömyydestä)
4. on ylitunnollinen, pikkutarkka ja joustamaton moraalisissa, eettisissä tai arvoasioissa (ei johdu kulttuurisesta tai uskonnollisesta identiteetistä)
5. ei kykene heittämään loppuun käytettyjä tai arvottomia esineitä pois, vaikka niillä ei olisi tunnearvoakaan
6. on haluton delegoimaan tehtäviä tai työskentelemään toisten kanssa, elleivät he suostu toimimaan täsmälleen hänen haluamalla tavalla
7. on saita omista ja muiden rahoista ja katsoo, että aina on säästettävä pahan päivän varalle
8. on jäykkä ja itsepäinen
Pakko-oireisen persoonallisuushäiriön ja Aspergerin oireyhtymän oireet muistuttavat suuresti toisiaan.
Sosiaalinen ihminen olen, työskentelen palvelualalla ja pystyn kyllä elämään näiden pikku omituisuuksieni kanssa :)
ap
jokaisen ruoan väliin jää parin sentin väli, ja jos äitimme joskus laittoi lautaselle ruoan valmiiksi, hän ei ikinä muistanut tätä( tai ei halunnut muistaa), veljeni otti uuden lautasen ja asetteli itse ruokansa.
Pystytkö juomaan jos sinulla on ruokaa suussa? Veljeni ei pystynyt edes tätä tekemään koska häntä inhotti ajatus että ruoka ja juoma sekoittuu!!
Aikuisena veljellä todettiin adhd, tosin tais olla kyllä se add?? mikä tarkoittaa sitä " hidasliikkeisyyttä" en tiedä liittyykö tuohon mitenkään mutta kun nostetiin tuo asperger tähän esille niin ei veljelläni kyllä aspergeria ole
Ottaisit jäätelöä likaiseen kuppiin, joisit samasta kohtaa kuin aikaisemmin jne.? Tuntuuko täysin mahdottomalta?
Mielelläni en sitä tee. Kotona on onneksi vapaus ottaa kaapista puhtaat. En ole varmaan ikinä syönyt ja juonut samalla kertaa, niinkuin joku kyseli.
ap
etenkin kesäisin, jos keittiössä lentelee kärpänen minä suojaan lautasen ja jos kärpänen kerkeää käydä lautasella en syö siitä kohtaa mihin kärpänen koski. Nuorempana kun jouduimme kotona syömään kesällä todella usein terassilla, ja jos olin hakemassa esim. lasia sisältä niin sisarukseni kiusasivat minua että kärpänen oli ruuassasi äsken, vaikka ei olisi ollutkaan, en syönyt ruokaa enää vaan otin uuden annoksen. Inhoan kärpäsiä yli kaiken ja meillä niitä ei tapeta, ne viedään elävinä ulos, koska sit ne sisälmykst on pitkin kotia ja hyi yäk!!
Kannattaa lukea.