Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuiset, mitä mieltä tästä? Minä en saisi aamiaispöydässä vilkaistakaan puhelinta mutta pappa lukee aina aamulehden syödessään

Vierailija
20.05.2020 |

Paperisen lehden, eikä lukiessaan näe eikä kuule mitään ja murustelee ympäri pöytää. Jos minä katson edes kelloa puhelimesta niin pappa alkaa huutaa että nyt se pömpeli pois kädestä ja keskity syömiseen. Pappa asuu siis kanssamme joten ei nyt koronahysteriaa tähän.

Ei ole mielestäni oikeudenmukaista käytöstä?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 30-vuotias, ja minäkin luen aamulla uutiset, mutta puhelimesta. Kuinka se loppujen lopuksi eroaa paperisesta sanomalehdestä, muuten kuin siten, että uutiset ovat tuoreempia eikä lukemiseni vie tilaa puolta pöytää?

Ja sen vielä sanon, että ihan yhtälailla ihminen voi siihen "oikeaan sanomalehteen" uppoutua kuin virtuaaliseenkin.

Ruudun tuijottamisessa on ihan erilainen koukuttumisen vaara, kuin paperisessa lehdessä. Monet aikuisetkin ovat melkoisen koukuttuneita puhelimeensa, tablettiinsa, tietokoneeseensa yms. Ilmiöstä tulisi puhua paljon enemmän.

AP, onko sinulla ns. "puhelin liimattuna käteen"? Tällöin ihan fiksua papaltasi huolehtia, että päivässä on aikoja jolloin olet ilman ruutua nenän edessä.

Lukeminen on koukuttavaa ihan yhtä lailla. Olen jo lapsesta lähtien ollut kirja liimattuna käteen, kaikki muut kävivät, paitsi koulukirjat. En ymmärrä, miksi se olisi sen sivistyneempi tai parempi tapa viettää aikaa. Nyt muuten olen vaihtanut paperikirjat puhelimen sähköisiin, luen huomattavasti monipuolisemmin eri kirjallisuutta kun ei tarvitse niitä kantaa kirjastosta. 

Koukuttuminen ja syvä keskittyminen ovat eri asioita. Tuleeko sinulle hankala olo, jos olet päivän aikana puoli tuntia lukematta kirjaa?

Vierailija
22/35 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 30-vuotias, ja minäkin luen aamulla uutiset, mutta puhelimesta. Kuinka se loppujen lopuksi eroaa paperisesta sanomalehdestä, muuten kuin siten, että uutiset ovat tuoreempia eikä lukemiseni vie tilaa puolta pöytää?

Jos sanomalehdelle loiskahtaa kahvia, se on vielä täysin luettavissa. Jos puhelimelle tai tabletille loiskahtaa kahvia, koko laite on sen jälkeen käyttökelvoton, tuskin on korjattavissakaan. Kumpikohan lie taloudellisempi vaihtoehto?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, että haiskahtaa ns. tuplastandardeilta. Tässä seniori on sitä mieltä, että lehden lukeminen on jotenkin ylevämpää, kuin puhelimen selaaminen. Kyse ei ole mistään muusta kuin tavoista. Minusta on todellakin epäreilua, että lehti ok ja puhelin ei. Ihan turha kuvitella, että lapsista kasvaa reiluja ja muut huomioonottavia kansalaisia, jos perustelut säännöille ovat epäloogisia. Jos papparainen olisi kasvanut digiaikana, olisi puhelin ok. Ja sitten nuorisolla olisi joku uusi rappeuttava väline, jonka käyttöä rajoitettaisiin. Saanen myös huomauttaa, että joskus taannoin on mikään lukeminen ruokapöydässä ollut epäkohteliasta. Minä en lapsena saanut lukea kirjaa syödessä. Aina pitää jonkun olla pätemässä stana.

Vierailija
24/35 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sen vielä sanon, että ihan yhtälailla ihminen voi siihen "oikeaan sanomalehteen" uppoutua kuin virtuaaliseenkin.

Ruudun tuijottamisessa on ihan erilainen koukuttumisen vaara, kuin paperisessa lehdessä. Monet aikuisetkin ovat melkoisen koukuttuneita puhelimeensa, tablettiinsa, tietokoneeseensa yms. Ilmiöstä tulisi puhua paljon enemmän.

AP, onko sinulla ns. "puhelin liimattuna käteen"? Tällöin ihan fiksua papaltasi huolehtia, että päivässä on aikoja jolloin olet ilman ruutua nenän edessä.

Olen tällaista väli-ikäpolvea (syntynyt 70-luvun lopulla), osaan edelleen uppoutua huomattavasti paremmin painettuun sanaan. Jos luen paperista sanomalehteä tai kirjaa, olen paljon vähemmän läsnä kuin kännykän kanssa. Hesarin takana on jopa fyysisesti piilossa muilta. Kännykkä on tarkoitettu nopeatempoiseen tekemiseen, siitä irtautuminenkin on helpompaa. 

Vierailija
25/35 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikuiset saa olla puhelimella ruokapöydässä, eli käytännössä siis luetaan lehteä tai e-kirjaa. Lapset ei. Osin koska kaikki mitä aikuiset saa tehdä ei ole automaattisesti lasten oikeus ja laposile lon sanotuukin että aikusena sitten saa lukea ja syödä jos haluaa. Ja myös koska me aikuiset syödään reippaasti vaikka luettaisiin pöydässä (ei siis aina lueta) mutta meillä jos lapset lukee pöydässä, ei syöminen suju, muutenkin vähän huonoja ovat syömään. Eli jos mä luen lehteä aamupalalla, ehdin silti töihin, jos lapsi katselisi puhelinta tai lukisi, ei hän ehtisi kouluun tai menisi sinne syömättä, ei hyvä.

Vierailija
26/35 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tällaista väli-ikäpolvea (syntynyt 70-luvun lopulla), osaan edelleen uppoutua huomattavasti paremmin painettuun sanaan. Jos luen paperista sanomalehteä tai kirjaa, olen paljon vähemmän läsnä kuin kännykän kanssa. Hesarin takana on jopa fyysisesti piilossa muilta. Kännykkä on tarkoitettu nopeatempoiseen tekemiseen, siitä irtautuminenkin on helpompaa. 

Olin huolissani koukuttumisesta, en uppoutumisesta. Mutta muuten kyllä olen huomannut saman ilmiön.

Vierailija
27/35 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehden lukeminen - lukipa se paperilta tai tabletilta - eroaa olennaisesti puhelimen käytöstä.

Lehden lukija on läsnä. Hän ei seurustele somessa, ei pelaa, ei viestittele eikä tee mitään muutakaan sen lehden ulkopuolisen maailman kanssa, vaikka olisikin keskittynyt lukemiseen. Tietenkin puhelimellakin voi vain lukea lehteä, mutta tehdä myös paljon muuta.

Typerää - lehden lukija ei ole läsnä vaan keskityyy lehden lukemiseen.

Vierailija
28/35 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä musta on sivistävämpää lukea puhelimesta vaikkapa Suomen historiaa kuin paperiSeiskalehdestä joidenkin turhien julkkisten kohkaamista.

Vierailija
29/35 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se pappa heti huomaa jos puhelinta vilkaiset, jos on täysin uppoutunut lehteensä?

Ei siinä kyllä välttämättä logiikkaa ole, tai reiluutta, mutta kulkeeko pappasi sen sanomalehden kanssa yhtä liimattuna aamiaisen ulkopuolella kuin sinä puhelimesi? Jos, niin ehkä hänellekin tekisi hyvää nimetä jokin toiminto jossa voisi irroittaa katseensa lehdestä.

Vierailija
30/35 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukeminen on koukuttavaa ihan yhtä lailla. Olen jo lapsesta lähtien ollut kirja liimattuna käteen, kaikki muut kävivät, paitsi koulukirjat. En ymmärrä, miksi se olisi sen sivistyneempi tai parempi tapa viettää aikaa. Nyt muuten olen vaihtanut paperikirjat puhelimen sähköisiin, luen huomattavasti monipuolisemmin eri kirjallisuutta kun ei tarvitse niitä kantaa kirjastosta. 

Koukuttuminen ja syvä keskittyminen ovat eri asioita. Tuleeko sinulle hankala olo, jos olet päivän aikana puoli tuntia lukematta kirjaa?

Ei, jos minulla on parempaa tekemistä. Toisaalta muiden ihmisten seura ei sitä yleensä ole, joten on tuo hieman vahingollistakin.  Jos pitäisi istua pöydässä lehteä lukevan ja siihen tiukasti keskittyvän ihmisen kanssa hipihiljaa, niin en mitenkään ymmärtäisi etten voisi itsekin olla puhelimella ja jopa somessa tai vaikka täällä kinaamassa... 

Vierailija
31/35 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä musta on sivistävämpää lukea puhelimesta vaikkapa Suomen historiaa kuin paperiSeiskalehdestä joidenkin turhien julkkisten kohkaamista.

Tämä nyt ei ihan korreloi Aamulehden uutisten lukemisen ja teinarin sometuksen kesken.

Vierailija
32/35 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä aikuiset saa olla puhelimella ruokapöydässä, eli käytännössä siis luetaan lehteä tai e-kirjaa. Lapset ei. Osin koska kaikki mitä aikuiset saa tehdä ei ole automaattisesti lasten oikeus ja laposile lon sanotuukin että aikusena sitten saa lukea ja syödä jos haluaa. Ja myös koska me aikuiset syödään reippaasti vaikka luettaisiin pöydässä (ei siis aina lueta) mutta meillä jos lapset lukee pöydässä, ei syöminen suju, muutenkin vähän huonoja ovat syömään. Eli jos mä luen lehteä aamupalalla, ehdin silti töihin, jos lapsi katselisi puhelinta tai lukisi, ei hän ehtisi kouluun tai menisi sinne syömättä, ei hyvä.

Nyt on hyvä perustelu! 

Vierailija
33/35 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kaikkein fiksuinta papalta olisi myös lukea se lehti aamiaisen jälkeen.

Vierailija
34/35 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekopyhyyttähän tuo on. Ei se ole oleellista että mitä siinä käsissä on, vaan että mihin keskitytään. Jos kuitenkin syöt samalla eikä ole kiire minnekään, niin papan on ihan turha napista sieltä lehtensä takaa.

Vierailija
35/35 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, jos tuntuu epäreilulta, mutta ei pappaikäinen näe puhelinta ja sanomalehteä yhtään samanlaisena asiana. Pyydä puolet lehdestä ja sivisty samalla.

Miksi pitäisi mennä papan ehdoilla? Eikö pappa voi sivistää itseään ja kysellä mitäs kaikkea puhelimella voikaan tehdä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi