Suomessa ei ilman autoa pärjää.
Etäisyydet ovat liian pitkiä.
Myin tovi sitten autoni pois ja nyt piti lähteä täältä Helsingistä mökkeilemään. Ei mene busseja. Korona on lakkauttanut loputkin linjat. Hallituksen pitäisi ymmärtää, että Suomi on muutakin kuin Kehä III sisäpuoli ja tukea autoilua. Muuten Kehä III pohjoispuoli näivettyy lopullisesti.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
En luopuisi autosta. Meiltä on noin 10 km Prismaan, jossa käymme, ei sinne täällä juuri kukaan tule ilman autoa. En olisi pystynyt käymään töissä ilman autoa. Miten te teette ruoka-ostokset, raahaatte monen päivän ruoat kävellen. On se mahtavaa, että tuossa parkkipaikalla auto on aina valmiina. En olisi päässyt miestä katsomaan sairaalaan, olisi ollut monen mutkan takana. Ensin junalla ja ennen juna-asemaa linja-autolla, ja taas sairaalaan asemalta paikallisbussilla, matkaa yli noin 65 kilometriä. Kesällä on kivaa matkailla kotimaassa. Maksaa mutta niin maksaa eläminen ilman autoa, en suostuisi.
Laiha sinkkumies ei tarvitse mitään monen päivän ruokia sillä kauppaan onnekseen takaisin matka vain 2,2km joten eipä ole ollut tarvetta hommata ajokorttia jos asuu kaupungissa.
Porukka vetää herkkuja naamansa minkä kerkeää ja ovat rapakuntoisia senhän näkee... paljoa ei kalorit kulu saatika nivelet jne saa treeniä autosta noustessa vaikka pitäisi muuten painon kunnossa.
Suomi lihavoituu järkyttävää vauhtia ja kohta saman näköistä kuin jenkkilässä.
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla kulkee junat metro ratikat bussit, ei tarvii autoa.
Inhosin tuota joukkoliikennettä opiskeluaikana. Ei ne tule hakemaan kotiovelta, ellet käytä taksia.
Ei siellä päässyt pihalta lähtemään suoraan vaikka Selloon ja sieltä takaisin opiskelijaasuntoon.
Valintakysymyksiä eli kannattaa selvittää julkinen liikenne ennen kuin muuttaa. Itse olen pärjännyt 40 vuotta oikein hyvin ilman autoa ja mökkeilyt ja matkustellut Suomessa. Bussit ja junat kulkevat. Kaupungeissa pääsee hyvin pyörällä kulkemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ikinä ollut autoa eikä korttiakaan. Miehellä on kortti. Asumme Helsingissä. Mummolaan pääsee junalla, mökkiä ei ole. Lomailemme yleensä ulkomailla, tänä vuonna vuokrattiin matkailuauto, kun ulkomaille ei pääse. Mihin helsinkiläinen autoa tarvitsee? Työmatkakin vain 600m.
Helsinkiläinen tarvitsee autoa ajan säästämiseksi. Itse säästin työmatkassa ainakin 45 minuuttia suuntaansa omalla autolla verrattuna julkisiin. Puolitoista tuntia arki-illassa ruuhkavuosina oli paljon. Jos kävi kaupassa, ajan ja vaivan säästöä en uskalla edes ajatella. Ja kun kehtasi ajella "muutama kuukausi leimaa jäljellä" Corollalla, niin kustannuksetkin jäivät seutulipun tasolle. Eihän sillä Corollalla tietenkään kauemmaksi uskaltanut ajaa, mutta ei sillä seutulipulla kovin pitkälle olisi päässyt. Sitten mentiin yleensä vuokra-autolla.
Monesti kysysmys on asuinpaikan valinnasta siellä kaupungissakin. Itse en ole ikinä vielä asunut sellaisessa paikassa pääkaupunkiseudulla että omalla autolla kulkeminen olisi ollut julkisia nopeampaa tai helpompaa. Kun sijoittuu lähelle jotain rataa tai metroa niin liikkuminen on ruuhkassa paljon nopeampaa kuin autolla.
Niinpä... itse jos kulkisin julkisilla ja haluaisin ajoissa töihin, tarvitsisin aikakoneen jotta ehtisin klo 6:30 päiväkodin ovelta klo 6:00 bussiin.
Moni ihminen tuntuu järjestävän itselleen elämäntilanteen jossa arjesta selviäminen vaatii aina autoa.
Niin.. töissäkäyvät ihan ehdontahdoin.... Elelisivät perintörahoilla, niinkuin me muutkin...
Vierailija kirjoitti:
Valintakysymyksiä eli kannattaa selvittää julkinen liikenne ennen kuin muuttaa. Itse olen pärjännyt 40 vuotta oikein hyvin ilman autoa ja mökkeilyt ja matkustellut Suomessa. Bussit ja junat kulkevat. Kaupungeissa pääsee hyvin pyörällä kulkemaan.
Paljon voi tietysti selvittää ennen muuttamista, mutta esim. sitä ei voi tietää, mistä päiväkodista lapset saavat päivähoitopaikan. Ai niin, se oli tietysti valintakysymys ne lapset...
Muutimme kerran taloon, jossa oli isohko lähikauppa ihan vieressä. Ajateltiin, että ilman autoa hoituvat ostokset. Kauppa sulki n. 6kk muuttamisesta.
Vielä kerran, tuo "pärjääminen" on niin subjektiivista kuin vain voi olla. Vaikka itse ajelen ihan mielellään pyörällä työmatkoja ja kauppareissujakin, en kuvittele, että se olisi vaihtoehto jokaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät halua asua radan tai metron varrella. En pystyisi asumaan, ilman että on luonto lähellä, se hirveä hulina saa päänsäryn aikaan. Täältä on kuitenkin suht. lyhyt matka esim. Helsinkiin noin tunnin ajomatka. Miten te kestätte sitä ainaista tungosta.
Suomessa jos asut et ole ikinä mitään tungosta nähnytkään.
Ilman autoa pärjää minkä tahansa kaupungin keskustassa tai sen liepeillä asuessa. Jos on mökki, niin sinne ei sitten ihan helposti pääse, mutta minä menen yleensä jonkun sukulaisen kyydillä. Ei minulla sinne yksinäni ole mitään asiaa.
JätkäLahest kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät halua asua radan tai metron varrella. En pystyisi asumaan, ilman että on luonto lähellä, se hirveä hulina saa päänsäryn aikaan. Täältä on kuitenkin suht. lyhyt matka esim. Helsinkiin noin tunnin ajomatka. Miten te kestätte sitä ainaista tungosta.
Suomessa jos asut et ole ikinä mitään tungosta nähnytkään.
Heheh, olen nähnyt Lontoon ruuhkat, siltikin Helsingin ruuhkat ovat todella vastenmielisiä. Haluan tuntea heinän tuoksun ja kuunnella ikkunasta linnunlaulua.
Suomen taloudelle olisi todella ikävä juttu, jos yksityisautoilusta luovuttaisiin.
Kyllä se että on auto käytössä ja ajokortti antaa enemmän mahdollisuuksia niin työelämässä kuin vapaa-ajalla. Monet työtehtävät vaativat ajokorttia ja autoa. On ihanaa tuntea asfaltin tuoksu ja antaa mennä, vapautta. Ei ole riippuvainen aikatauluista, ei tarvitse suunnitella miten pääsen ja mistä.
Vierailija kirjoitti:
Ilman autoa pärjää minkä tahansa kaupungin keskustassa tai sen liepeillä asuessa. Jos on mökki, niin sinne ei sitten ihan helposti pääse, mutta minä menen yleensä jonkun sukulaisen kyydillä. Ei minulla sinne yksinäni ole mitään asiaa.
Niin, tähänhän se ihmisten autottomuus juuri perustuukin. Että aina löytyy joku, jonka kyydissä pääsee mökeille tms. En ole varmaan koskaan käynyt missään mökillä, mihin pääsisi julkisilla. En edes vuokramökillä. Tähän autottomat vastaa, että loppumatka rautatieasemalta taitetaan taksilla. En ole sitäkään nähnyt, että joku tulisi viikon mökkikamojen, ruokien ja lasten kanssa taksilla mökin pihaan. Ja taas taksilla hakemaan grillihiiliä ja maitoa kaupasta.
Pärjään hyvin ilman omaa autoa. Mieheni kuljettaa minua ja asun mieheni omistamassa talossa kotirouvana. Puolet tästä kaikesta on minun erotessamme.
Mielestäni työtä, asumista ja autoilua pitäisi verottaa nykyistä enemmän, koska ne eivät tee ihmistä onnelliseksi. Miehelläni on noita kaikkia, mutta hän ei ole onnellinen. Minä olen paljon onnellisempi kuin hän.
No lopettakaa sen keskustan äänestäminen. Se tarkoittaa lisää veroja suuryrityksille ja sikarikkaille. Maalla ei rahaa ole noita palveluita tuottaa kaupallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Pärjään hyvin ilman omaa autoa. Mieheni kuljettaa minua ja asun mieheni omistamassa talossa kotirouvana. Puolet tästä kaikesta on minun erotessamme.
Mielestäni työtä, asumista ja autoilua pitäisi verottaa nykyistä enemmän, koska ne eivät tee ihmistä onnelliseksi. Miehelläni on noita kaikkia, mutta hän ei ole onnellinen. Minä olen paljon onnellisempi kuin hän.
Enpä laskisi miehen varaan. Naisella pitää olla ammatti,työpaikka, OMAT TULOT ja mielellään auto, ei ole riippuvainen miehestä. Onko nykyisin kaltaisiasi. Olen kohta kuusikymppinen, mutta vaikka on perhe, en ole taloudellisesti riippuvainen. On omat tulot ja hyvä ammatti, oma auto. En tarvitse enkä halua, että minua kuljetetaan,en ole paketti.
Säästövinkki:
Allekirjoitus kansalaisaloitteeseen Sähkö on meidän!
Pärjäsi tai ei niin riittää jo ihmisiä turhaan rajoittavat säännöt ja pykälät, joita satelee joka vuosi vain lisää. Joku raja tähän kaikkeen kyttäämiseen ja säätelyyn ja vapauksien rajoittamiseen jo!
Vierailija kirjoitti:
No lopettakaa sen keskustan äänestäminen. Se tarkoittaa lisää veroja suuryrityksille ja sikarikkaille. Maalla ei rahaa ole noita palveluita tuottaa kaupallisesti.
Tässä ajassa ei ole mitään mieltä eikä järkeä äänestää mitään muuta kuin persuja mikäli ei halua elää feministisessä, ilmastohysteerisessä ja monikulttuurisessa rajoitusten suomessa. Minä en ainakaan halua.
Oikein hyvin olen pärjännyt ilman autoa koko elämäni. Bussit ja junat kulkevat ja jalat toimivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka hölmö myy autonsa ja sitten miettii miten päästä mökilleen?
Vuokramökki. Kuka hullu nyt oman mökin SUomessa omistaa? Sehän on kauhea rahareikä jos siellä ei ole joka viikonloppu.
Sellanen hullu joka haluu fyysistä hommaa, työtilaa, harrastustilaa, omaa rauhaa, oman hyötykasvipuutarhan. Rakentaa savusaunan. Teeppäs noin vuokramökillä. Ja jos mökki on tyyliin 10 000-15 000e niin ei kyl kulutkaan oo hirveet. Sellanen hukusessa jossain vaiheessa. Niitä näyttäs piisaavan tänä keväänä.
Niin no, kaikki helsinkiläiset eivät voi asua radan tai metron varrella. Kantakaupungissa asumisesta puhumattakaan. Itse asuin Vuosaaressa ja vaikka metrolla pääsi, niin loppumatka töihin piti mennä bussilla.
En kiellä, etteikö joku voisi Helsingissä järjestää asumistaan ja elämäänsä siten, että autottomuudesta olisi mahdollisimman vähän haittaa. Kaikille tietenkään ei. Itselläni se onnistui tosin paljon paremmin Turussa, kun lyhyiden välimatkojen ja käytännössä lumettoman talven ansiosta melkein kaikki liikkuminen perustui polkupyörään.