Siis miksi on menty suvun kanssa äitienpäivälounaalle? Useita karanteeniin
Siellä on ollut kaksikin sairastunutta Porvoossa sukujen kokoontumisissa. Mitä tämä porukka oikein on? En ymmärrä. Eikö yhtään koputa joissakin porukoissa nyt tämä asia edelleenkään? Mistä johtuu tällainen tyhmyys? Hesarin juttu tänään.
Kommentit (15)
Nyt on piru irti ja maailmanloppu häämöttää!
Yhtä hyvin voisi kysyä, että miksi koulut avattiin, siellä on tänäänkin useita sairastuneita.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä hyvin voisi kysyä, että miksi koulut avattiin, siellä on tänäänkin useita sairastuneita.
Miksi ihmisten pitää poistua lainkaan kotoaan? Siitä on osoitettu useita tartuntoja.
Porvoo. Se Suomen ainoa ja oikea Fingerpori. En yhtään ihmettele tartuntoja.
Siksi, että keskivertoihminen ei oikeasti ymmärrä annetuista suosituksista kuin sen perusviestin. Kun sanotaan, että yli 10 hengen kokoontumiset on kielletty, kuvitellaan, että jos paikalla on alle 10 henkeä, korona ei voi tarttua. Kun suositellaan välttämään turhia kontakteja ja paikkoja, joissa on paljon ihmisiä ja lehdet ovat täynnä juttuja hiihtokeskusten bileravintoloista ja naistenpäivän konserteista, kuvitellaan, että jos ollaan vain omalla porukalla, oman suvun tai kavereiden tai naapureiden kesken tai muuten tarpeeksi hyviä tuttuja, korona ei voi tarttua. Nämä asiat olisi pitänyt heti alusta asti vääntää rautalangasta ja nimenomaan tuoda ne arkiset taruntatilanteet esille (sukulounaat, kimppatreenit, naapuri-illalliset).
Lisäksi keskivertoihminen kovin helposti ajattelee, että eihän tämä minua koske, eikä minun läheisiäni. Ne ovat ne kuuluisat jotkut muut, jotka voivat sairastua. Ja omat eristäytymistoimet myös yliarvioidaan herkästi eli ajatellaan, että todella hienosti olen vältellyt kontakteja, kun olen vain kerran käynyt kampaajalla ja treenaan vain kuuden läheisimmän ystäväni kanssa ja kaupassakin käyn vain kerran viikossa, enkä tapaa muuten kuin naapurin Lahtisia ja Grönfeldtejä. Mutta sitten kun se kampaajakin tapaa muitakin kuin sinua ja niillä kuudella kaverillakin on se treenikuplan ulkoinen elämä, kuten naapureillakin naapurikuplan ja kaupassa voi olla kuka tahansa, niin et sinä oikeasti ole mitenkään kovin kaksisesti itseäsi eristänyt. Ja sitten on vielä se lapsenusko, että kyllähän minun tuttuni ovat vastuullisia ihmisiä, kun minähän tunnen ne niin hyvin, vaikkei sinulla oikeasti voi olla mitään hajua siitä, pesevätkö ne tutut käsiään, pitävätkö etäisyyttä, välttelevätkö kontakteja ja jäävätkö oikeasti kotiin, jos on vähän vaan kurkku karhean tuntuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisten pitää poistua lainkaan kotoaan? Siitä on osoitettu useita tartuntoja.
Niin miksi kukaan poistuisi? Poliisit tai palomiehet? Entä lääkärit, hoitajat tai kaupanmyyjät? Miksei kaikki vain lukkiuduta kotiin ja odeta, että ruoka loppuu ja sähköt katkeavat huollon puutteesta?
Ei tulisi kyllä mieleenkään lähteä vielä mihinkään kokoontumisiin. Lounaalle varsinkaan, missä istutaan pitkään hyvin lähellä toisiaan isossa porukassa. Kaikki varmaan tietävät riskit. En varmaan nauttisi, varsinkaan jos seurueessa olisi sairas henkilö, niin kuin tässäkin on ollut. Riskit varjostaisivat tunnelmaa. Miten joillakin ei?
Mulla on ollut ongelmia pitää pikaiset pihakyläilijät ulkona, vaikka olen etukäteen sanonut, että pihalla saa tulla käymään, mutta sisälle emme päästä vieraita, ystäviä emmekä sukulaisia. Olen sanonut myös etukäteen, että vessassa saa käydä (ainakin lapset tietysti), kunhan ottaa oman käsipyyhkeen mukaan. Aikuisten sopii pidätellä jos on pakko tulla "piipahtamaan" pihallamme. Ei meinaa mennä jakeluun, hetimiten ollaan menossa keittiöön hakemaan jotain jne.
No aina on näitä ihme sukuja missä pitää kyhnätä toisissaan ja tapailla. Viettävät syntymäpäivät, nimipäivät ja joka ikisen kissanristiäisen suurilla juhlamenoilla. Kai ne jotain narsisteja on kaikki kun joka asiasta pitää haloo nostaa. Ja tämä kommentti ei liity koronaan. En vain ikinä ole tajunnut ihmisiä jotka haluavat nähdä sukuaan tai viihtyvät perheensä kanssa.
Kyllä ihmiset on heti järjestämässä perhejuhlia, kun se yli 10 hengen rajoitus puretaan. Ja kun nyt tuli ilmoitus, että yli 70-vuotiaat voi nähdä sukulaisia, niin mummut ja taatot kutsuttu myös. Ja perusteena, että ei se korona enää voi tarttua.
Olisiko se asenne, "Ei se meihin tartu kuitenkaan"?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Näin ainakin niillä omilla sukulaisilla, jotka ovat jo puuhaamassa kekkereitä kesäkuun alkuun. Ja todellakin kutsuttu kaikki suvun yli 70v vanhukset, jotka odottavat juhlia innolla. Joukossa myös sairaanhoitoalan ihmisiä, jotka eivät näe tässä mitään riskiä, kun sen koronan nyt sitten saa jos saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Näin ainakin niillä omilla sukulaisilla, jotka ovat jo puuhaamassa kekkereitä kesäkuun alkuun. Ja todellakin kutsuttu kaikki suvun yli 70v vanhukset, jotka odottavat juhlia innolla. Joukossa myös sairaanhoitoalan ihmisiä, jotka eivät näe tässä mitään riskiä, kun sen koronan nyt sitten saa jos saa.
Sitä voidaan sitten kutsua luonnon valinnaksi.
Vaikka en mitenkään erityisenä riskinä tilannetta nyt pidäkään, niin en tiedä kyllä, miten itse toimisin, jos tulisi kutsu sukulaiskokoontumisiin, vaikka kesähäihin. Siellä koko juhlaväki olisi koko päivän yhdessä vieri vieressä, käyttäisi samaa kakkulapiota ja vessaa. Entä jos joutuisi johonkin leikkiin, jossa olisi pakko olla ihan kosketuksessa tuntemattomien kanssa. Kyllä vähän tuollaiset kuitenkin mietityttäisi. Sitten ajattelee, että ehkä pääsee helpommalla, kun ei mene ollenkaan. Eipä tarvitse sitten miettiä, että kuka yksi käteensä juuri ennen aterimien koskemista.
Hui kamala!! Apua!! Mitä nyt tehdään? Miten tästä eteenpäin?? Pitäisikö ehkä luovuttaa?