Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko se ruisleipä oikeasti niin terveellistä mitä suomalaisille on vuosikymmenet toitotettu?

Vierailija
19.05.2020 |

Onko vai ei?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten väitteet ruisleivän terveellisyydestä kumottiin jokunen vuosi sitten. Vain yksi väite piti paikkansa, lisää paskan määrää.

Vatsan säännöllinen toimiminen on erittäin tärkeä asia.

Vierailija
22/38 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten väitteet ruisleivän terveellisyydestä kumottiin jokunen vuosi sitten. Vain yksi väite piti paikkansa, lisää paskan määrää.

Olet oikeassa. Sen tuotoksen määrä ei kuitenkaan liity säännöllisyyteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäisin syödä mutta vatsa ei kestä. Tulee viiltävät vatsakivut ja vatsa turpoaa.

Vierailija
24/38 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se olisi ok, jos kyseessä olisi tyyliin itsetehty/artesaanileipomon juureen leivottu ruisleipä vain parilla ainesosalla ja sitä syötäisiin 1-2 viipaletta päivässä. 

Mutta sitähän se aniharvoin on. Usein se on bulkkituotettua sekaleipää, jossa on liikaa suolaa, tarpeettomasti hiivaa ja hyvin vähän makua. Herkkävatsaisen ruokaa ruisleipä ei ole ollenkaan. 

Japanilaiset eivät syö ruisleipää (saati leipääkään pahemmin, poislukien vehnähöttö-paahtis aamuisin) ja voivat erittäin hyvin. Omalle vatsalleni leipä, varsinkaan ruisleipä ei ole koskaan sopinut enkä ole ymmärtänyt sen suosiota. Usein päällystetyn leivän kaloreilla saisi jo pienen aterian oikeaa ruokaa.

Vierailija
25/38 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruis on ihmisille myrkyllistä. Se ei ole terveellistä KENELLEKÄÄN. Suomalaisilla on todella paljon suolistovaivoja muihin verrattuna. Pottua, ruisleipää, vehnää ja maitotuotteita. Lisäksi sokeria. siinä suomalaisen ruokalista jolla suolisto pilataan. 

Ruisleipää syödään vain Suomessa ja Venäjällä ja muualla sitä saa terveyskaupoista. Saksalaiset syövät perunaa, vehnää ja sokeria. Onko heillä suolistovaivoja? Toisaalta eräs tuttuni kertoi, että Saksassa pystyi syömään vehnäleipää ilman vatsavaivoja. Onkohan kyse viljan käsittelystä?

Vierailija
26/38 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruis on ihmisille myrkyllistä. Se ei ole terveellistä KENELLEKÄÄN. Suomalaisilla on todella paljon suolistovaivoja muihin verrattuna. Pottua, ruisleipää, vehnää ja maitotuotteita. Lisäksi sokeria. siinä suomalaisen ruokalista jolla suolisto pilataan. 

Ruisleipää syödään vain Suomessa ja Venäjällä ja muualla sitä saa terveyskaupoista. Saksalaiset syövät perunaa, vehnää ja sokeria. Onko heillä suolistovaivoja? Toisaalta eräs tuttuni kertoi, että Saksassa pystyi syömään vehnäleipää ilman vatsavaivoja. Onkohan kyse viljan käsittelystä?

Jenkeissä ja Aasiassa Pandan lakua myydään (enimmäkseen mansikanmakuisena) terveystuotteena. :)

Vierailija
27/38 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta hyvää se on. Itse en kuitenkaan voi siitä nauttia, koska vatsa turpoaa ja tulee paljon ilmavaivoja.

Vierailija
28/38 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta maistuu paremmalta kuin esim anglosaksisten maiden yleisin leipä, se vitivalkoinen, koskaan homehtumaton paahtoleipä.

Vierailija
29/38 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä ja Aasiassa Pandan lakua myydään (enimmäkseen mansikanmakuisena) terveystuotteena. :)

Lakritsi auttaa ummetukseen ja matalaan verenpaineeseen😀

Vierailija
30/38 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä saa mukavasti kuituja ja vatsa toimii. Tuore ruisleipä on hyvää ja siitä tulee hyvä mieli.

Juuri näin! En itse syö juuri ollenkaan viljoja, mutta aamulla yksi viipale lämmintä itse tehtyä ruisleipää on taivaallisen hyvää!

Vierailija
31/38 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut ruisleipä tuolla maailman 7 terveellisimmän leivän joukossa.

Onhan sitä kyllä ihmetelty vuosikaudet, miten muualla maailmassa ollaan jopa terveempiä ja eletään pitempään, vaikkeivat eläissään ole ruista nähneetkään. Nykyisin kyllä käytetään joskus hiukan muiden viljojen joukossa.

Kyllähän hyvä ruisleipä maistuu suomalaisen suussa hyvälle, mutta aivan yhtä terveellistä on kokojyvävehnäleipä tai kauraleipä.

Ja monelle ruisleipä aiheuttaa hirveitä vatsavaivoja, joten heille ainakaan se ei ole terveellistä.

Jossain sivustolla sanottiin maailman terveellisemmäksi leiväksi sellaista jossa jyvät ovat alkaneet vähän itämään, silloin kaikki ravinteet ovat saatavissa ihmiselle, en kyllä ihan ymmärrä sitä viljan idätystä. Kostassako sitä pidetään? Vai liekö olemassa sellaisia idätettyjä ja sitten kuivattuja jauhoseoksia?.

Vierailija
32/38 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ruisleipä on terveellistä, toki vähän riippuen valmistajasta, mutta kaikille se ei sovi. 

Niinkuin ei ruispuurokaan. Ruisleipä sisältää huomattavasti enemmän kuitua kuin tavallinen vehnäleipä, joten se täyttää paremmin ja pitää nälkää paljon pidempään. Mutta toisille siitä tulee erinäisiä suolisto-oireita. Kaurakuitu on lempeämpää mutta 100% kauraleipiä on vaikeampi löytää. 

Samalla tavalla kaurapuuro sopii monille paremmin kuin ruispuuroa. Vehnäleipää itse kutsun pullaleiväksi tai mummo-leiväksi koska se on käytännössä sokeritonta pullaa. Vaikka vehnä on kuiturikkain vilja-laji niin vehnäleivistä se kuitu jätetään yleensä pois. 

Joten lyhyesti sanottuna vehnäleipä on huonoin valinta, muut on parempia.

Vierailija
33/38 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Sen tuotoksen määrä ei kuitenkaan liity säännöllisyyteen.

Kyllä se siihenkin vaikuttaa. Pitää olla jotain jota ulostaa. Jos syö enemmän niin tietenkin on suolessakin enemmän tavaraa. Itse syön niin vähän etten ulosta joka päivä, en ymmärrä miksi siihen pitäisi pyrkiä.

Vierailija
34/38 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukiilla on tieteellisesti todistettu olevan suolistoa suojaava vaikutus eli se ehkäisee suolistosyöpiä. 

Vierailija
35/38 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulle tulee huimaava, vapiseva ja hikinen heikotusolo, niin pala ruisleipää tervehdyttää oloni noin kymmenessä minuutissa. Mulle voi tulla tuollainen olo, jos olen syönyt esim. aamupalaksi vehnäsämpylän tai jos edellisestä ateriasta on useampi tunti aikaa. Meillä on aina kotona ruisleipää kaiken varalta. Myös mun diabeetikkoveljeni sanoi, että muuta tarjottavaa hän ei odota meillä kyläillessään kuin ruisleipää. Itselläni ei siis diabetestä ole, mutta tuohon huonoon oloon ruisleipä on mulla ollut aina paras lääke.

Vierailija
36/38 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruispaloja en edes pidä ruisleipänä. Niissä on niin paljon perunahiutaletta ja vehnäjauhoa, että ei mielestäni ole oikeaa ruisleipää.

Mutta itse rakastan jälkiuunileipää. Oikein kuivunutta vielä. Joku tuolla kirjoitti, että ruispalat kaikilla mätöillä päälle on kaloririkasta ja voisi syödä oikeaa ruokaa. Itse syön jälkiuunileipää ja sipaisun tuorejuustoa päälle. Ai että on hyvää minusta ja ei siihen mitään juustokasoja ja kinkkuleikkeitä tarvitse päälle.

Mutta kukin tyylillään. Taitaa kuitenkin suurin osa syödä ihan jotain muuta epäterveellistä, kuin ruisleipää ja voivat siksi huonosti. Ei ne nuo hampparit ja itrttaritkaan kovin ravintorikkaita ole

Vierailija
37/38 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se terveellistä, kohtuudella. Ei niin, että sitä syödään aamulla, välipalaksi, ruoan kanssa ja iltapalaksi. 1-2 palaa leipää päivässä on riittävästi.

Vierailija
38/38 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdäämpä pieni vertailu:

Reilu Vehnäleipä: Hiilaria 50g, sokeria 1g, ravintokuitua 4,2g ja proteiinia 9,2g per 100g

Vaasan ruispalat: Hiilaria 43g, sokeria 1gr ravintokuitua 12g ja proteiinia 14g per 100g

Vaasan 100% kaura: Hiilaria 37g, sokeria 2,6g, ravintokuitua 8,3g ja proteiinia 9,6g per 100g

Eli. Ruis -ja kauraleipä on terveellisempää syötävää kuin vehnäleipä. Jos jompaa kumpaa syö 2-4 palaa päivässä, täyttää se jo melkeimpä kokonaan päivittäisen kuidun saantisuosituksen. Vehnäleipä ei täytä läheskään yhtä hyvin.