Olen pettynyt yliopiston proffaan
Hän oli aina ennen minun kohtaan todella ystävällinen, mukava ja kyseli kuulumisia tuttavallisesti.
Sen jälkeen kun kirjoitin erääseen lehteen alamme meetoo-ongelmasta, proffastani on tullut toisenlainen: äksy ja muutenkin töykeä.
Tiedättekö, tuntuu niin pahalta kun tajuaa, että proffa on ollutkin ystävällinen mahdollisesti vain sen takia, että hänellä on ollut jotain taka-ajatuksia. Tulee sellainen epäluottavainen olo elämää ja erityisesti miehiä kohtaan.
Ajattelin, että tämä melko vanha (miespuolinen) proffa olisi sydämeltään hyvä ja viisas. Taisin olla niin väärässä. Olen myös pettynyt omaan ihmistuntemukseeni.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas juu miituu. Minä en voi valita asiakkaitani, mutta naisten tullessa huoneeseeni pyydän jättämään oven auki oli kyseessä sitten kuinka henkilökohtaisia asioita tahansa. Terveisin yliopiston professori
Juupa juu, onpa täällä palstalla nyt yhtäkkiä oikea miespuolisten akateemisten ja ammattilaisten ryntäys :D :D :D Tosi uskottavaa!
2 kpl! Älkää nyt vaan toisiinne törmätkö täällä ryntäillessänne.
Vierailija kirjoitti:
Decanus kirjoitti:
silloin ei saa, jos ei tajua antaa
Ei mua nämä palstan älyvapaat kommentit harmita eikä sureta, koska tiedän millainen hiirukka siellä linjoilla kirjoittelee.
Mutta proffa, joka on antanut itsestään hyvän ja humaanin kuvan, mutta ei sitä ilmeisesti olekaan, tekee surulliseksi.
Aika pitkään akateemisessa maailmassa pyörineenä voin sanoa, että se on vain pintaa. Professoriksi ei pääse ilman kyynärpäiden ja muidenkin aseiden käyttöä. Vanhan sananlaskun mukaan: kannattaa varoa vanhaa miestä ammatissa, jossa suurin osa kuolee nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas juu miituu. Minä en voi valita asiakkaitani, mutta naisten tullessa huoneeseeni pyydän jättämään oven auki oli kyseessä sitten kuinka henkilökohtaisia asioita tahansa. Terveisin yliopiston professori
Juupa juu, onpa täällä palstalla nyt yhtäkkiä oikea miespuolisten akateemisten ja ammattilaisten ryntäys :D :D :D Tosi uskottavaa!
Tätä aina ihmettelen. Jos joku kertoo, mitä tekee, palstalla ei uskota. Aivan kuin ei akateemisia olisi joka paikassa.
Toivon, ettei ainakaan noin vajaita. Kyllähän miehiäkin voi porata hanuriin ja ihan yhtä hyvin joku homo voi syyttää ahdistelusta.
Onko jossain vielä miespuolisia professoreja tai ylipäätään opettajia. Eikös metoo ole ne jo hävittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä aina ihmettelen. Jos joku kertoo, mitä tekee, palstalla ei uskota. Aivan kuin ei akateemisia olisi joka paikassa.
Ihmiset aliarvioivat sen ajan, mitä tutkija istuu perseellään koneen ääressä. Tätä palstaa vilkaisemalla saa aivot pienen lepohetken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ne kaikki ilmestyy metoo-henkiseen ketjuun lyttäämään naisten kokemuksia. Ja ovat vieläpä miehiä, joita täällä palstalla on ihan murto-osa. Mutta kuin taikaiskusta he löytävät tiensä juuri tähän keskusteluun... Vauva.fi, professoreiden lempisivusto näin kauniin keväisenä iltana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, nämä "akateemiset" puhuvat niin täyttä kukkua, että näkee heti, ettei olla oltu yliopistolla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli myös proffa, joka oma-aloitteisesti kutsui minut kerran kävelylle, kun pyysin häneltä sähköpostilla yhtä kirjasuositusta. Hän lainasi minulle kirjojaan, ja alkuun olin sitä mieltä, että ehkä tästä voisi saada kivoja syvällisiä keskusteluja aikaan. Saihan siitä, mutta proffa alkoi lenkkien lisäksi kutsua minua myös syömään ravintolaan ja olisi kutsunut omaan kotiinsakin iltapalalle, mutta en mennyt milloin minkäkin tekosyyn varjolla. Hän oli sinkku ja kotoisin muualta kuin yliopistokaupungistani, ja antoi ymmärtää, että kaipasi ystäviä. Proffa muuttui kuitenkin hyvin etäiseksi ja lakkasi juttelemasta kokonaan, kun jossain lenkkikeskustelussa nousi ilmi, että olen suhteessa.
Isolle osalle miehiä naisen tarjoama ystävyys on loukkaus sydänjuuria myöten, jos mies on sinkku. Tähän kannattaa tottua. Tottakai hänellä oli romanttisia odotuksia suhteesi, nuori ja fiksu.
Nojoo. Oman seminaariryhmäni vetäjä oli n. 50v mies. Ensimmäisellä tapaamisella hän kyseli alustavasti ideoita lopputyötä varten. Ryhmän kahden näyttävimmän nuoren naisen kohdalla hän sanoi molemmille, että heidän työnsä vaativat kahdenkeskistä keskustelua toimistossaan. Kenenkään muun työn kohdalla ei mitään tarvetta keskustelulle ollut, eivätkä ne ideat mitenkään poikkeavia olleet. Muutenkin todella epäpätevän ja epämääräisen oloinen tyyppi. Ei osannut ikinä käyttää luentotilojen tekniikkaa ja mumisi itsekseen sen sijaan, että olisi puhunut koko ryhmälle.
Siis onko joku miesprofessori kysellyt naisoppilaalta tuttavallisesti kuulumisia? Aika ison riskin otti. Siitä voisi vaikka joku nainen ahdistua. Harva miesopettaja uskaltaa riskeerata työpaikkaansa tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ovat vieläpä miehiä, joita täällä palstalla on ihan murto-osa.
Hahahahahahahahahah! Kerronpa sulle "salaisuuden". Suurin osa palstailijoista on miehiä.
Ookkos AP nyt _ihan varma_ että proffas on lukenut sen juttus. Kato yliopistossa ihmisillä on kaikenlaista muutakin luettavaa: opinnäytetyötä, rahoitushakemuksia, loputtomia hallinnollisia dokumentteja - ja sit on vielä ne oikeat työt. Tietty jos perusteetta/todisteitta haukuit yliopistoa, laitosta tai kollegaa niin saattaahan siinä nenä nyrpistyä. Muuten sanoisin että sattumaa tai kuvittelet..
Olisikohan tolla sun asenteella ja sillä kirjoituksella mitään merkitystä?
Että ihan kaikki miehet taas. Oliko kirjoituksesi samalla tavalla paskayleistävä?
Proffa on lukenut metoosi eri silmällä ja ajattelee, että pidät hänen jutustelujaan seksistisinä ahdisteluyrityksinä. Tai joku hänen tuttavansa on kertonut sinun vihjailevan tällaista jutussasi.
No jos kirjoitit jonkin kliseitä ja stereotypioita vilisevän muodinmukaisen jutun, niin tietysti sinua ehkä fiksuna pitänyt proffa on pettynyt.