Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hermot paloi anoppiin

Vierailija
19.05.2020 |

Olen aloittanut nyt viikonlopputyöt ja 2 vuotiaani on silloin appivanhempieni luona hoidossa.

Noh, menin yksi päivä hakemaan lasta. Söimme siellä vielä iltapuuron ja anoppi halusi syöttää. (Lapsi osaa kyllä itsekin lusikoida mutta anoppi ei tykkää siitä sotkusta). Ja mitö teki anoppi? Maistoi eka itse sillä lusikalla ja sitten tunki sen lapsen suuhun!!!!!!

Olin niin vihainen! Olen ollut niin tarkka lapsen hampaista koska omani ovat aina olleet helposti reikiintyvät. Teki vain mieli huutaa ja itkeä heittää anoppia lusikalla mutta sanoin vain ystävällisesti että ei saisi samalla lusikalla syöttää. Vastasi että kyllä hän sen välissä pyyhkäisi paperiin.

Ai että kun ärsyttää!!!

Päiväkotihakemukset vetämään.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustan, että tiesin tästä kariesasiasta jo 80-luvun alussa. Silti sitä ei aina muistanut ja tuli tehtyä niinkin törkeitä tekoja kuin nuoltua hiekkaan pudonnut tutti. Yksi ainut reikä on lapselta hampaista paikattu 23-vuotiaana. Mullakin on vähän reikiä, vaikka sain ekan hammasharjan vasta kouluiässä. Yksi hammaslääkäri väitti, että olen asunut lapsuuteni paikkakunnalla, jossa on mineraalipitoinen vesi ja siitä seurauksena kova hammaskiille. Luultavasti kuitenkin isompi selittävä tekijä ovat geenit ja toisekseen se, että syödään vain ruoka-aikoina. Myös syljen happamuudella voi olla osavaikutuksensa. Hammaskiveä ei ainakaan tule.

Vierailija
42/57 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin kiva 12 v pusutteli alle 1-vuotiaalleni huuliherpeksensä (1980-luvulla). Minä sain sen sitten lapselta.

Lapsella on oikeus ikiomaan lusikkaan ja suuterveyteen.

Harva aikuinen suostuu syömään toisen nuolemalla lusikalla, mutta lapsella ei ole vaihtoehtoja, jos jopa vieras aikuinen kuten päiväkodin kouluttamaton syöttäjä päättää työntää ällösuunsa bakteerit ja virukset  vauvan suuhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan naurettavaa yrittää vältellä tuota kariesta. Tulee jos on tullakseen, se ei aiheuta mitään jos vain harjaa hampaat kunnolla

Vierailija
44/57 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä(kin) taitaa olla sukupolvikysymys, kultaisella 80-luvulla ei tiedetty mitään karieksesta ja raskaana ollessa sai vetää viinaa ja syödä mitä halusi. Ja veikkaan, että anopin vauvaosaaminen on tuolta ajalta, paljon on muuttunut sen jälkeen. Äitihormoneissa voi olla vaikea pitää pinna kasassa, mutta asiallisella ohjauksella lopputulos on aina parempi. Kai kerroit muorille saman kuin meille, karies tarttuu noin ja olet itse joutunut kärsimään asian vuoksi. Olette kuitenkin samalla puolella, haluatte lapsen parasta.

Olen syntynyt -89. Siihen aikaan opetettiin vanhemmille, että lapselle pitää aina olla oma lusikka ettei karies tartu. Omat vanhempani tulkitsivat tämän niin tiukasti, että minulle ostettiin ihan erilliset ruokailuvälineet joita ei kukaan muu saanut käyttää. Eli ei tämä asia 80-luvulla ihan tuntematon ollut.

Nyt sinä puhut 90-luvusta, jolloin tämä tieto ymmärrettiin paremmin ja asiasta valistettiin vanhempia neuvolassa. Vielä 80-luvun alkupuolella ei karieksen leviämistä vielä tiedostettu niin hyvin, vaan silloin vanhemmat mm. putsasivat tuttinsa omassa suussaan ennen kuin antoivat sen vauvalle.

Ap:lle vinkki: Ota iisisti. Koeta sanoa kauniisti, älä vaan tällaisesta pienestä seikasta "vedä hernettä nenään".

Vanhimmat lapseni syntyivät tuolla kultaisella 80-luvulla, ja olin ihan hyvin tietoinen karieksesta ja sen tarttumisesta. Hammasterveys ei ole mikään pikkuseikka.

En koskaan putsannut tuttia omassa suussani, en syönyt samoilla ruokailuvälineillä enkä pussaillut suulle (tätä olen nähnyt aika usean vanhemman tekevän tällä vuosituhannellakin).

Itsellä on huonot hampaat mainitusta syystä, enkä ottanut ollenkaan iisisti, jos joku selvästä ohjeistuksestani huolimatta imeskeli vauvan tuttia tai maistoi samalla lusikalla. Kertakilari riitti ja meni perille.

Ap, mun lapsilla ei ollut reikiä parista syljenvaihdosta huolimatta. En siis usko, että katastrofia olisi vielä tapahtunut: anoppi kuulisi silti asiasta, eikä enää syöttäisi lasta, jos ei suostuisi ymmärtämään että hän ei asiaa sanele vaan minä.

T. Ihan eri

Vierailija
45/57 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin kiva 12 v pusutteli alle 1-vuotiaalleni huuliherpeksensä (1980-luvulla). Minä sain sen sitten lapselta.

Harva aikuinen suostuu syömään toisen nuolemalla lusikalla, mutta lapsella ei ole vaihtoehtoja, jos jopa vieras aikuinen kuten päiväkodin kouluttamaton syöttäjä päättää työntää ällösuunsa bakteerit ja virukset  vauvan suuhun.

Kukaan ei tee päiväkodissa noin. Ei helkkarissa, ei siellä mitään neandertalilaisia ole töissä.

Vierailija
46/57 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, silleen se vaan on, että jos haluaa, että joku muu hoitaa sun lapset, sitten hän hoitaa, mutta omalla tavallaan. Jos tapa ei käy, sitten hoidat lapset itse. Ja samaa kysyn kuin tuo aiempi: missä lapsen isä, siis tämän anopin poika, viikonloppunsa viettää?

Sulla ei siis ole omia lapsia. Missä menee omalla tavalla hoitamisen raja, esim pedofiilin tapa sulle ok?

Mulla on kolme lasta, esikoinen jo aikuinenkin. Aika pitkälle itse lapseni hoidin, päiväkodissa toki olivat, kun itse olin töissä. Vaikka nyt en lapsen syöttämistä ja pedofiliaa ihan näe samanarvoisina rikoksina, niin periaatteessa juuri noin: jos jonkun hoitotapa ei miellytä, sitten se henkilö ei lastani jatkossa hoida (tosin pedofiili pääsisi myös poliisikuulusteluun sen lisäksi, että hoitoapu ei enää kelpaa). Vaan hoidan itse. Beggers can't be choosers.. noin lontooksi ilmaistuna.

Ei kyse ollutkaan samanarvoisesta asiasta, vaan olit sitä mieltä, että kukin hoitaa tavallaan. Et sitten kuitenkaan antanut lastasi hoitoon pedofiilille (joka oli huono esimerkki juu)? Tai maaniselle enolle? Hullulle anopille?

Vierailija
47/57 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupolvia ihmisen ruoansulatuksessa auttanut bakteerikanta suojaa ehkä lastasi tulehduksellisilta suolistosairauksista..

Vierailija
48/57 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tee päiväkodissa noin. Ei helkkarissa, ei siellä mitään neandertalilaisia ole töissä.

Toivottavasti ja luultavasti olet oikeassa. - Kunpa yleisesti tiedostettaisiin todella se, että karies tarttuu, sitä ei ole lapsen suussa perinnöllisesti.

Vierailija
49/57 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä sinun lapsesi isä viettää viikonloppunsa silloin, kun sinä olet töissä? Jos hän tekee sellaista työtä, että on töissä viikonloppuinakin, miksi sinä et käy töissä hänen vapaapäivinään?

Huomaa, että hampaiden kuntoon vaikuttavat myös perintötekijät. Jos lapsesi 'perii' sinun huonot hampaasi, eri lusikka ei välttämättä pelasta eikä hampaiden reikiintyminen johdu ainoastaan anopin lusikasta.

Ei sillä, ei edes 1980-luvulla saanut lasta syöttää omalla lusikalla. Varma tieto, kun olen itse elänyt sillä vuosikymmenellä. Sen sijaan lasten hampaat pilattiin niin terveellisellä tuoremehulla.

Lapset eivät peri hampaita kuin tekohampaiden muodossa. Mutta monet vanhemmat yhä edelleen tartuttavat karieksen lapsilleen, vaikka tiedosta ja valistuksesta ei ole pulaa ☹️

Vierailija
50/57 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varjossa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varjossa kirjoitti:

Mitä väliä. Ei kiinnosta. Lapseni tulee syömään sillä lusikalla jota minä saan päähäni käyttää vaikka sitten sellaista mitä olen uittanut tarkoituksella perä aukossani

No en ihmettele sinun kaltaiselta ihmiseltä ollenkaan.

Olen täydellinen eli rikas ja menestynyt ihminen. Minä en niuhojen pillin mukaan pompi.

Kirjoitatko sinä tuota (tyhmää) blogia vai tahallasiko pilaat jonkun tekemän?

Vierailija
51/57 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä olen tiennyt tuon, että omaa lusikkaa ei saa laittaa lapsen suuhun, mutta mä olen kyllä pusutellut sisarusten lapsia kun olen paljon heitä hoitanut. En ole tajunnut että sekin on kiellettyä. Eikä mun sisarukset ole sitä kieltänyt. Näitä lapsia olen hoitanut siis 90-luvulla ja 2000 alkuvuosina. Mutta eihän ne nyt mitään kielareita ole, huulet vaan koskettaa toisiaan. No, tiedänpähän nyt tuonkin.

Siis yäk, pussaako joku lapsia huulille? Minä pussaan vain miestäni, aikuista ihmistä. Lapset pitää jättää suupussailulta rauhaan.

Vierailija
52/57 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin varjellu alle 2-vuotiastani, esim. jos hänen kätensä meni suuhuni pesin sen jälkeen lapsen kädet, enkä milloinkan harjannut hampaitani tai aivastanut suojaamatta lapsen lähellä, roiskevaaran vuoksi.

Sitten yhtenä päivänä näin, kun lapsi istui isänsä sylissä, ja he maisteltiin ensimmäistä kertaa jäätelöä - samalla lusikalla. En halunnut "traumatisoida" lasta joten en huutanut, mutta mainitsin asiasta miehelle. Hän ei meinannut uskoa, että reikien syy on tarttuva. Oli jäänyt käymättä se asia läpi aiemmin, kun minä olin aina se joka lasta syöttää tai söi yksin. En käyttänyt koskaan samaa lusikkaa edes ruokaa valmistaessani, etten laittaisi ruokaan sylkeä, niin ei tarvinnut miettiä karieksen kypsyysastetta...

Mutta ei se karispitoinen sylki kerrasta tai edes muutamasta pääse välttämättä asettumaan kodikseen. Ja eniten vaikuttaa hampaiden synnynnäinen laatu sekä lapsen ravitsemus. Ts. bakteerit ei automaattisesti tarkoita ongelmia.

Niin ja... päivähoidossa hygienia voi olla todella surkeaa! Sinne otetaan sairaitakin lapsia, leluja ei pestä, kädet pyyhitään pesun jälkeen osittain jo pyyhittyyn... Helpommalla pääset, jos koulutat anopin.

Vierailija
53/57 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin varjellu alle 2-vuotiastani, esim. jos hänen kätensä meni suuhuni pesin sen jälkeen lapsen kädet, enkä milloinkan harjannut hampaitani tai aivastanut suojaamatta lapsen lähellä, roiskevaaran vuoksi.

Sitten yhtenä päivänä näin, kun lapsi istui isänsä sylissä, ja he maisteltiin ensimmäistä kertaa jäätelöä - samalla lusikalla. En halunnut "traumatisoida" lasta joten en huutanut, mutta mainitsin asiasta miehelle. Hän ei meinannut uskoa, että reikien syy on tarttuva. Oli jäänyt käymättä se asia läpi aiemmin, kun minä olin aina se joka lasta syöttää tai söi yksin. En käyttänyt koskaan samaa lusikkaa edes ruokaa valmistaessani, etten laittaisi ruokaan sylkeä, niin ei tarvinnut miettiä karieksen kypsyysastetta...

Mutta ei se karispitoinen sylki kerrasta tai edes muutamasta pääse välttämättä asettumaan kodikseen. Ja eniten vaikuttaa hampaiden synnynnäinen laatu sekä lapsen ravitsemus. Ts. bakteerit ei automaattisesti tarkoita ongelmia.

Niin ja... päivähoidossa hygienia voi olla todella surkeaa! Sinne otetaan sairaitakin lapsia, leluja ei pestä, kädet pyyhitään pesun jälkeen osittain jo pyyhittyyn... Helpommalla pääset, jos koulutat anopin.

Muuten hyvä kirjoitus, mutta sitkeässä elää tuo luulo, että hampailla olisi joku "laatu". Se laatu on nimenomaan bakteerikanta, joka joko kehittyy lapsella luontaisesti hänen omien bakteerien mukaan ilman kariesta tai sitten joku tartuttaa sen sinne suuhun. Karies ei synny tyhjästä koskaan.

Luiden erot ja heikkoudet tulee näkyviin vasta myöhemmällä iällä, kun osteoporoosi ottaa vallan. Jos syö normaalisti, niin luissa ei ole kovin paljon poikkeamia laadussa. Suomen kaltaisessa maassa varsinkin, kun ravinto on lähes poikkeuksetta tarpeeksi monipuolista, luut kehittyy hyväksi ja elämän kestäväksi. Myös siis hampaat, nehän on aivan tavallista luuta. Ero sisäluihin on se, että hampaat ovat bakteerien ja happojen ja kaikenlaisten aineiden altistuksella kaiken aikaa. Suuterveyden laatu on siis sama kuin bakteerien ja suun olosuhteiden laatu, ei hampaiden eli luumassan laatu.

Vierailija
54/57 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun yks kaveri teki noin.

Olin ihan kamalan järkyttynyt. Mutta sanoin siitä sille heti. Ei se ollut tajunnut.

Monet ihmiset on niin ajattelemattomia.

Mä teen noin. Ei ole ikinä ollut yhtäkään reikää eli minulta se karies ei kyllä tartu.

Vierailija
55/57 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä kirjoitus, mutta sitkeässä elää tuo luulo, että hampailla olisi joku "laatu". Se laatu on nimenomaan bakteerikanta, joka joko kehittyy lapsella luontaisesti hänen omien bakteerien mukaan ilman kariesta tai sitten joku tartuttaa sen sinne suuhun. Karies ei synny tyhjästä koskaan.

Luiden erot ja heikkoudet tulee näkyviin vasta myöhemmällä iällä, kun osteoporoosi ottaa vallan. Jos syö normaalisti, niin luissa ei ole kovin paljon poikkeamia laadussa. Suomen kaltaisessa maassa varsinkin, kun ravinto on lähes poikkeuksetta tarpeeksi monipuolista, luut kehittyy hyväksi ja elämän kestäväksi. Myös siis hampaat, nehän on aivan tavallista luuta. Ero sisäluihin on se, että hampaat ovat bakteerien ja happojen ja kaikenlaisten aineiden altistuksella kaiken aikaa. Suuterveyden laatu on siis sama kuin bakteerien ja suun olosuhteiden laatu, ei hampaiden eli luumassan laatu.

Jep, se millaisessa kunnossa hampaat on riippuu täysin siitä miten niitä hoidetaan. Ei ole olemassa mitään hammaslaatua terveellä ihmisellä joka vaan mystisesti reikiintyy vaikkei muka ikinä syö sokeria ja aamuun illoin pesee hampaat..

Vierailija
56/57 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap hoidattaa lapsensa isovanhemmilla ja valittaa, että isovanhemmat hoitaa lasta omalla tavallaan. HALOO!!! Jos haluat päiväkotitasoista ajantasaista varhaiskasvatusta, laita lapsi päiväkotiin! Tai jos sulle ei kelpaa isovanhempien apu, ole lapsesi kanssa kotona.

Ja se karies on lähes kaikilla maailman väestöstä. Sitä on todella vaikea välttää. Enemmän kuin olisin huolissani tälläisestä tarttumisketjusta, pitäisin huolta lapsen säännöllisestä aterioinnista ja huolellisesta hampaiden pesusta sekä fluoritablettien käytöstä. Hampaat pysyvät kyllä niillä hyvin kunnossa.

Mielestäni hermostuit täysin syyttä anopille. Olisiko anteeksipyynnön paikka?

Vierailija
57/57 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:ta, mutta huonot hampaat ei välttämättä periydy. Omalla 40-luvulla syntyneellä äidilläni on suunnilleen joka hammas paikattu ja minulla 70-luvulla syntyneellä tasan 1. Varmasti on syöttänyt minua samalla lusikalla, mutta hampaiden huolellinen pesu ja fluoraus ovat minut pelastaneet. 80-luvulla kävi myös koulussa ne fluorinpurskuttajat, ilmeisesti sekin homma toimi hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi