Hermot paloi anoppiin
Olen aloittanut nyt viikonlopputyöt ja 2 vuotiaani on silloin appivanhempieni luona hoidossa.
Noh, menin yksi päivä hakemaan lasta. Söimme siellä vielä iltapuuron ja anoppi halusi syöttää. (Lapsi osaa kyllä itsekin lusikoida mutta anoppi ei tykkää siitä sotkusta). Ja mitö teki anoppi? Maistoi eka itse sillä lusikalla ja sitten tunki sen lapsen suuhun!!!!!!
Olin niin vihainen! Olen ollut niin tarkka lapsen hampaista koska omani ovat aina olleet helposti reikiintyvät. Teki vain mieli huutaa ja itkeä heittää anoppia lusikalla mutta sanoin vain ystävällisesti että ei saisi samalla lusikalla syöttää. Vastasi että kyllä hän sen välissä pyyhkäisi paperiin.
Ai että kun ärsyttää!!!
Päiväkotihakemukset vetämään.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla muutenkin paljon stressiä, ahdistusta, yms? Tuo ei vaikuta ihan normaalilta
No mitäpä lottoot onko ihmisillä nyt vähän stressiä?
Meinasin, että jos sen takia nyt purkautu tuollaisena vihana. Mutta taidat olla luonteeltasi vain kiukkuisempi tapaus.
Minä en tuota kommenttia jättänyt. On minulla toki muutakin stressiä mutta en nyt niitä ala täällä puimaan :)
Omat hampaani ovat olleet lapsesta asti todella huonot ja kärsin niistä edelleen, niinkuin jo kirjoitin. Siksi olen todella hysteerinen tästä, koska en halua lapselleni samaa.
Ap
Mulla kans huonot läpipaikatut hampaat, äiti maistoi samalla lusikalla, millä mua syötti ja hampaita pestiin vain juhliin. Ennen lasten syntymää väännettiin rautalangasta tän karieksen tarttuminen aikuisilta lapsiin ja meni kaikille isovanhemmille perille. Osasivat laittaa lapsen edun oman jääräpäisyytensä edelle. Lapset 19, 17 ja 15 vuotiaat eikä yhtään reikää.
Ylpeä äiti
Varjossa kirjoitti:
Mitä väliä. Ei kiinnosta. Lapseni tulee syömään sillä lusikalla jota minä saan päähäni käyttää vaikka sitten sellaista mitä olen uittanut tarkoituksella perä aukossani
No en ihmettele sinun kaltaiselta ihmiseltä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sun mieskin on viikonloput töissä vain miksi lapsi on mummolassa?
Lapsen pitää mennä kunnallisen varhaiskasvatuksen piiriin eli hae sille paikka vuorohoitoa tarjoavasta päiväkodista, lapsella on siihen oikeus.
Ja muista, että päiväkoti ei ole vastuussa kihomadoista, täistä tai karieksesta.
Päiväkodissa työskentelevistä kukaan ei ole niin tyhmä, että syöttää oman suun kautta lapselle ruokaa.
Minun anoppi ei oppinut vaikka asiasta hänelle kerrottiin. Vein jopa hammaslääkärin tiedotteen kuinka karies tarttuu. Anoppi nakkasi paperin pöydälle ja sanoi höpöhöpö. Sen jälkeen ei saanut olla pienten lasten kanssa. Isompana lapset osasi jo itse kieltäytyä jos typerys yritti laittaa lusikkaa suuhun.
Mutta lapsi voi napata toisen lusikan ja saada siten karieksen.
Maksuton hoito on maksuttoman tasoista eli lapsi päiväkotiin, 300 e/kk saat mukavan säilytyksen jälkikasvulle.
Vierailija kirjoitti:
Joo, silleen se vaan on, että jos haluaa, että joku muu hoitaa sun lapset, sitten hän hoitaa, mutta omalla tavallaan. Jos tapa ei käy, sitten hoidat lapset itse. Ja samaa kysyn kuin tuo aiempi: missä lapsen isä, siis tämän anopin poika, viikonloppunsa viettää?
Sulla ei siis ole omia lapsia. Missä menee omalla tavalla hoitamisen raja, esim pedofiilin tapa sulle ok?
Olitko opastanut anoppia etukäteen? Hän ei välttämättä ymmärtänyt tekevänsä väärin tai yrittänyt tarkoituksella mitenkään loukata...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, silleen se vaan on, että jos haluaa, että joku muu hoitaa sun lapset, sitten hän hoitaa, mutta omalla tavallaan. Jos tapa ei käy, sitten hoidat lapset itse. Ja samaa kysyn kuin tuo aiempi: missä lapsen isä, siis tämän anopin poika, viikonloppunsa viettää?
Sulla ei siis ole omia lapsia. Missä menee omalla tavalla hoitamisen raja, esim pedofiilin tapa sulle ok?
Hyi kuinka ällö kysymys, oletko tosissasi kysymyksesi kanssa?
-eri
Minunkin miniäni ovat ihan vauhkoja. Itselläni terve suu, pojillani ei ole ollut koskaan hampaissa reikiä. Ei tulisi mieleenkään syöttää lapsia samalla lusikalla.
Siitä ja kaikesta muusta vouhkataan jatkuvasti. Olen tullut siihen tulokseen että hoitakaa itse lapsenne, en minä pysty. Siis en pysty kuuntelemaan puolen tunnin opastusta joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin miniäni ovat ihan vauhkoja. Itselläni terve suu, pojillani ei ole ollut koskaan hampaissa reikiä. Ei tulisi mieleenkään syöttää lapsia samalla lusikalla.
Siitä ja kaikesta muusta vouhkataan jatkuvasti. Olen tullut siihen tulokseen että hoitakaa itse lapsenne, en minä pysty. Siis en pysty kuuntelemaan puolen tunnin opastusta joka kerta.
No sano niille miniöille, että tiedät jo asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi kuinka ällö kysymys, oletko tosissasi kysymyksesi kanssa?
-eri
No, tuo kirjoitti, että jokainen hoitaa tavallaan. Ehkä parempi esimerkki voisi olla tukistaminen. Tai ei sittenkään, jos suun terveys pilataan lopun iäksi, niin muutaman kerran tukistaminen pienempi paha.
Vierailija kirjoitti:
Varjossa kirjoitti:
Mitä väliä. Ei kiinnosta. Lapseni tulee syömään sillä lusikalla jota minä saan päähäni käyttää vaikka sitten sellaista mitä olen uittanut tarkoituksella perä aukossani
No en ihmettele sinun kaltaiselta ihmiseltä ollenkaan.
Olen täydellinen eli rikas ja menestynyt ihminen. Minä en niuhojen pillin mukaan pompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolme lasta, esikoinen jo aikuinenkin. Aika pitkälle itse lapseni hoidin, päiväkodissa toki olivat, kun itse olin töissä. Vaikka nyt en lapsen syöttämistä ja pedofiliaa ihan näe samanarvoisina rikoksina, niin periaatteessa juuri noin: jos jonkun hoitotapa ei miellytä, sitten se henkilö ei lastani jatkossa hoida (tosin pedofiili pääsisi myös poliisikuulusteluun sen lisäksi, että hoitoapu ei enää kelpaa). Vaan hoidan itse. Beggers can't be choosers.. noin lontooksi ilmaistuna.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on suu täynnä paikattuja hampaita eli siis kariesta on. Itse en ikinä tuota sääntöä noudattanut, ja pusuteltiinkin ihan suulle lasten kanssa. Yhdelläkään kolmesta ei ole ollut ikinä yhtään reikää hampaissa, nuorinkin nyt 12v, että luulisi tuon samalla lusikalla syömisen nyt jo tuhonneen nuo suut? Eli ei se nyt ihan älyttömän helposti tartu, kun pitää huolen suuhygieniasta muuten eli hampaanpesut ja xylitoli-tabletit/ purkat.
Vierailija kirjoitti:
Vanhoilla ihmisillä on vanhojen ihmisten tavat. Joko niitä sietää tai sitten hoidattaa lapsensa muilla. Jos haluaa ilmaista lastenhoitoapua, joutuu vain sietämään sitä, että se joka hoitaa tekee sen omalla tavallaan.
Mä joskus hoidin siskon lapsia, mutta lopetin, kun yritti määrätä, etten saa pitää koiraani irti samassa tilassa lastensa kanssa. Nykyään hoidan serkkuni lasta ja siskoni valittelee, miten suosin heitä. Vaan mun koti, mun säännöt.
Minä olen syntynyt -79 ja jo silloin tiedettiin, että lapsia ei pussata suulle eikä lusikka käy aikuisen suussa. Lopputulos: minulla täydelliset hampaat, vaikka äidillä ja isällä on huonot.
Jos tämmöinen velakin tietää tuon kariesasian, on mummolta silkkaa rikollista piittaamattomuutta toimia kuten ap:n anoppi. Anoppi tuskin edes on kovin vanha ihminen, jos on pienen vauvan isoäiti. Ja vaikka olisikin, jos tahtoo lapsia hoitaa, on ymmärrettävä hankkia itselleen ajantasaiset tiedot siitä, miten nykyään hoidetaan.
Vaikka tämä karieksen tarttuminen kyllä kuuluu ihan yleissivistykseen, jos, kuten sanottu, tämmöinen velakin sen tietää ja on tiennyt jo ainakin 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä(kin) taitaa olla sukupolvikysymys, kultaisella 80-luvulla ei tiedetty mitään karieksesta ja raskaana ollessa sai vetää viinaa ja syödä mitä halusi. Ja veikkaan, että anopin vauvaosaaminen on tuolta ajalta, paljon on muuttunut sen jälkeen. Äitihormoneissa voi olla vaikea pitää pinna kasassa, mutta asiallisella ohjauksella lopputulos on aina parempi. Kai kerroit muorille saman kuin meille, karies tarttuu noin ja olet itse joutunut kärsimään asian vuoksi. Olette kuitenkin samalla puolella, haluatte lapsen parasta.
Kyllä tiedettiin! Kun anoppi ruokki omia lapsiaan, häntäkin neuvottiin, että ei saa laittaa omaa lusikkaa lapsen suuhun. Kysypä anopilta, eikö hän enää itse muista sitä neuvoa. Pitäisi hänen tietää myös se, että bakteerit eivät lähde pyyhkäisemällä, eikä ensinkään flunssavirukset. Toivottavasti anopilla on jo tekohampaat, joista karies on kadonnut jo kauan sitten.
19:n esimerkki todistaa, että myös perintötekijöillä on vaikutuksensa siihen, kuinka helposti hampaat reikiintyvät. On se niin väärin, että mahdottoman huolimattomilla hampaiden hoitajilla voi olla täysin terveet hampaat ja mitä tarkimmilla reikäiset.
Viinaa ja tupakkaa ei saanut vetää, mutta ruokarajoituksista ei nyt tule mieleen muuta kuin isot hauet.
Näinä aikoina tosin karies saattaa olla pienin riesa, minkä anoppi suustaan lapselle siirtää.
Missä sinun lapsesi isä viettää viikonloppunsa silloin, kun sinä olet töissä? Jos hän tekee sellaista työtä, että on töissä viikonloppuinakin, miksi sinä et käy töissä hänen vapaapäivinään?
Huomaa, että hampaiden kuntoon vaikuttavat myös perintötekijät. Jos lapsesi 'perii' sinun huonot hampaasi, eri lusikka ei välttämättä pelasta eikä hampaiden reikiintyminen johdu ainoastaan anopin lusikasta.
Ei sillä, ei edes 1980-luvulla saanut lasta syöttää omalla lusikalla. Varma tieto, kun olen itse elänyt sillä vuosikymmenellä. Sen sijaan lasten hampaat pilattiin niin terveellisellä tuoremehulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sun mieskin on viikonloput töissä vain miksi lapsi on mummolassa?
Lapsen pitää mennä kunnallisen varhaiskasvatuksen piiriin eli hae sille paikka vuorohoitoa tarjoavasta päiväkodista, lapsella on siihen oikeus.
Ja muista, että päiväkoti ei ole vastuussa kihomadoista, täistä tai karieksesta.
Päiväkodissa työskentelevistä kukaan ei ole niin tyhmä, että syöttää oman suun kautta lapselle ruokaa.
Minun anoppi ei oppinut vaikka asiasta hänelle kerrottiin. Vein jopa hammaslääkärin tiedotteen kuinka karies tarttuu. Anoppi nakkasi paperin pöydälle ja sanoi höpöhöpö. Sen jälkeen ei saanut olla pienten lasten kanssa. Isompana lapset osasi jo itse kieltäytyä jos typerys yritti laittaa lusikkaa suuhun.
Oletko ihan varma? Aika moni työkokeilija tms. nuolaiseen lusikasta ja syöttää sitten lapsia.
Kyllä mä olen tiennyt tuon, että omaa lusikkaa ei saa laittaa lapsen suuhun, mutta mä olen kyllä pusutellut sisarusten lapsia kun olen paljon heitä hoitanut. En ole tajunnut että sekin on kiellettyä. Eikä mun sisarukset ole sitä kieltänyt. Näitä lapsia olen hoitanut siis 90-luvulla ja 2000 alkuvuosina. Mutta eihän ne nyt mitään kielareita ole, huulet vaan koskettaa toisiaan. No, tiedänpähän nyt tuonkin.
Ehdottomien ihmisten elämä on ehdottoman kamalaa.
En ole koskaan pusutellut lapsiani suulle. Ei tulisi mieleenkään.
Mutta valitettavasti olen retkiolosuhteissa joutunut naistamaan lapsen lusikalla. Nyt jo aikuisilla lapsillani ei kuitenkaan ole onneksi ollut reikiä hampaissa vielä viime tarkastuksessa kuulemma.
Eli kyllä tuokin juttu on jo 90-luvulta asti ollut tiedossa, jos on ollut yhtään ajan hermoilla.