Paratiisikohde Suomessa
Nyt kun ei pääse ulkomaille on aika suunnitella kotimaanmatkaa. Asun Helsingissä eikä ole mökkiä käytössä enkä kovin paljon ole muutenkaan matkustellut Suomessa. Osaatteko neuvoa mitkä olisivat ihanimmat lomapaikat?
Kommentit (232)
Tampere! Tampereen Särkänniemi huvipuisto ja koko kaupunki. Pääsee viereisiin kuntiin maakuntamatkaileen vaikka kotieläin puistoihin tai ym
Porvoo on oma ikisuosikkini. Ollaan käyty ainakin 5 kertaa. Rakastan vanhan kaupungin tunnelmaa. Lisäksi olen tehnyt kierroksen, jossa kävin paikoilla, joissa Albert Edelfelt maalasi. Porvoon saaristo on myös tosi hieno. Suosittelen käymään Emäsalossa kallioilla eväsretkellä (olikohan nimi Varlaxudden vai muistanko väärin). Mentiin käymään sinne tunniksi retkelle, mutta paikka on niin upea, että vietettiin koko päivä. Viime kesänä käytiin Pellingissä markkinoilla ja ihastuttiin siihenkin. Pellinki on siis saari Porvoossa ja sinne pääsee lossilla.
Naantali on ihana. Todella tunnelmallinen, ja hyviä ravintoloitakin löytyy. Monet yhdistävät vain Muumimaailman Naantaliin, mutta sieltä löytyy niin paljon muutakin. Ihana luonto, Kultaranta, Vanha kaupunki... kannattaa tutustua.
Vierailija kirjoitti:
Lappiin hyttysten ja sääskien syötäväksi.
Ei tänne kiitos, pysykää vain Uudellamaalla tartuttamassa toisianne
Cmon. Heinäkuun alusta saakka Finnair lentää jo vaikka mihin. Ei sitä pakko ole jäädä räntäsateiseen suomalaiseen metsään hyttysten syötäväksi.
Hanko on tosi kiva kesäpaikka. Ihan kuin ulkomailla olisi. Siellä pitää silti varoa punkkeja. Meidän koirassa oli kiinni 5 punkkia yhden lenkin varrelta, vaikka oli laitettu punkkisuojat. Tykkään myös Tammisaaresta, josta ollaan vuokrattu yhtä rantamökkiä kesinä 2014-2017. Sitten mökin omistaja vaihtui ja uusi ei jatkanut vuokraamista. Tammisaareen ei heti kyllästy. Meillä oli yhtenä kesänä vene vuokrattuna, ihan siitä keskustan venesatamassa päästiin veneretkille. Joku mainitsi Porvoon, jossa oltiin viime kesänä ja yövyttiin vanhassa kaupungissa. Siellä oli erinomaiset ruokaravintolat, esim. Sicapelle ja Zum beispiel sekä yksi tunnelmallinen paikka, jossa voi syödä sisäpihalla vanhan kaupungin miljöössä, nimeä en muista. Iltaisin istuttiin myöhään joenrannassa terasseilla. Ihmettelin, miten siistiä porukkaa kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Ahvenanmaa kiva mutta siellä on kesällä paljon ruotsalaisia. Onko heillä korona?
Ahvenanmaalle pääsy toistaiseksi vain Suomen passilla:)
Minä, Pohjois-Suomesta lähtöisenä ulkosuomalaisena, harrastin pari kesää sitten kotimaanmatkailua niin että lensin perheen kanssa keski-Euroopasta Helsinkiin, vuokrasimme Helsingistä auton ja ajelimme seuraavan reitin:
Helsinki- Tampere- Vaasa- Oulu- Rovaniemi - Kuusamo- Sotkamo- Lieksa- Koli- Savonlinna- Helsinki
Olimme reissussa vajaa kolme viikkoa ja ajelimme aika vapaalla ohjelmalla. Viikon tuosta ajasta olimme sukuloimassa pohjoisessa. Muuten yöpyminen muilla paikkakunnilla buukattiin vasta edellisenä päivänä kun tiedettiin reitti paremmin. Meillä sattui ihana, lämmin ja aurinkoinen lomasää, se tietysti auttoi asiaa. Oli ihana lomareissu ja ehdottomasti suosittelen lähteä tuommoiselle road tripille. Siinä on hyvä pysähtyä matkan varrella mielenkiintoisiin paikkoihin jos ei ole mihinkään kiirettä. The journey is the destination :-)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tutustua Kallioon joku lämmin kesäviikonloppu. Täällä on ihan erilaista, mitä keskustassa. Ota joku kiva ja edullinen airbnbasunto viikonlopuksi katto näkymillä, että voit ihailla auringon nousut ja laskut, sekä ottaa vaikka kuoharin partsilla. Käy ostaan kuohari helsinginkadun suomen ensimmäisestä alkosta. Päivällä voi käydä kierroksen vanhoissa 50-luvun vaatekaupoissa, vintagekaupat, designvaatekaupat ja muut erikoiset kinnuset sun muut pikkuputiikit kivijalassa hesarilla. Päivällä sitten oluelle johonkin klassikkopaikkaan kuten sirdie, oiva, tsemppupubi, cella jne. Illalla kamera mukaan, ja voi valokuvata vaasankadun hierontavalot ja muun sekalaisen seurakunnan käänteineen. Voi vaikka ottaa siiderin ja istua flemarille ihmettelemään ihmisten kirjoa. Illalla sitten syömään johonkin flemarin ravintolakadun paremöaan raflaan kuten winoon, cafe gastroon(jos joku erikoisilta), Vildiin tai bar con tapakseen. Sitten sen jälkeen jos jaksaa, niin vaikka tsaariin votkalle ja kuunteleen venäläistä karaokea. Karaokepaikkoja todella paljon valita, mutta noi etniset paikat on hauskimpia. Kallion kivoin elämä alkaa siitä hakaniemen torista yläkapunkiin päin. Ykköskadut on flemari, hesari ja vasis. Kurvi on liian rauhaton ja siellä ei ole oikein mitään.
Asuin Kalliossa 20 vuotta ja nyt tässä vieressä meren rannalla 😄 Voin kyllä suositella kaikille jotka eivät ole käyneet kalliossa 👍
Ap
Kiitos kaikille! Tässähän tuli ihan tosi paljon hyviä vaihtoehtoja 😊
Yyterissä ei ollut kuin jotain camping lomamökkejä joten se jää väliin. Pitää huomenna katsoa Kalajoen tilanne. Tampereen varaan heti kun Särkänniemen tilanne selviää.
Olen Helsingistä kotoisin ja kaikki paikat täällä on koluttu jo monena kesänä niin nyt olis kiva lähteä pois täältä lomilla. Jos ei olisi niin täällä menisi pelkästään saarilla käymiseen kulumaan monta viikkoa.
Ahvenanmaa on ollut mulle ihan Mega pettymys. Surkeat majoitusvaihtoehdot ja palvelu ylihintaan eikä oikeastaan mitään nähtävää.
Vierailija kirjoitti:
Ahvenanmaa on ollut mulle ihan Mega pettymys. Surkeat majoitusvaihtoehdot ja palvelu ylihintaan eikä oikeastaan mitään nähtävää.
Itselläni tämä on vielä kokematta. Paljon olen kuullut kokemuksia puolesta ja vastaan, joten olen periaatteessa empinyt lähtemistä, mutta halu olisi kuitenkin nähdä sekin osa Suomea.
Eihän sitä tiedä, jos ei ensin kokeile. :)
Minä vietän joka kesä viikon verran Lapissa, kun menin aikoinaan ottamaan itselleni lappilaisen miehen. Ja kyllä, siellä on hyttysiä, mutta hyttysmyrkky auttaa. Lisäksi Zyrteciä ja kortisonisalvaa, niin kyllä pärjää.
Parikkalan patsas puiston lisäksi Hiljainen kansa! Suomi on täynnä outoja ja kiehtovia nähtävyyksiä, joita ei muualta löydä. Visulahden vahakabinettikin on kökköydessään mainio.