Etätöissä olleet pienten lasten äidit, help?
Miten työkaverisi suhtautuivat siihe, että teit/teet töitä etänä ja lapsesi ovat kotona. Palasin viikko sitten toimistolle töihin kun lapset palasivat kouluun ja päivähoitoon. Etätyö rupeaman ajan hoidin lapset ja työni normaalia tunnollisemmin, koska koin syyllisyyttä siitä, että hoidan lapsiani samalla. Noiden viikkojen jäljiltä olen aivan uuvuksissa. Töihin palatessa sain palautetta työkavereiltani, että minut olisi ollut parempi lomauttaa tai irtisanoa, koska en ole tuottava työntekijä. Saisin heidän mukaansa olla kiitollinen, että sain pitää työni, vaikka oli työni tehnyt tunnollisesti (osan työajan ulkopuolella, että saan kaikki tehtyä). Onko muutkin oikeasti tätä mieltä vai ovatko työkaverini vain keskimääräistä ilkeämpiä?
Kommentit (6)
Itse olin lasten kanssa yksin kotona (mies kriittisellä alalla töissä), joten hommaa riitti. Kokouksissa olin hiljaa (pidin mikrofonia ja kameraa kiinni) kun osaa tuntui lapsiperheen elämä ärsyttävän (myös niitä, joilla omat lapset on jo aikuisia). :( ap
Sun työkaverit on ilkeitä. Olen isossa työpaikassa, paljon eri ikäisiä työntekijöitä, erilaisissa elämäntilanteissa, eikä kukaan vinoile toisille vaikka aina kaikki palaverit ei mene niinkuin strömsössä. Meillä kyllä myös joustava työaika ja töitä pystyy rytmittään itse, toki palaverit huomioiden.
Veikkaan, että työskentelet jossain pikku, sukuomisteisessa firmassa? Ne on hirveitä paikkoja, kyttäämistä ja kyräilyä. Kokemusta on, eikä koskaan enää!
Tämä varmasti auttaa nostamaan suomen syntyvyyden kun äitien työntekoa kytätään ja arvostellaan :D
Vierailija kirjoitti:
Itse olin lasten kanssa yksin kotona (mies kriittisellä alalla töissä), joten hommaa riitti. Kokouksissa olin hiljaa (pidin mikrofonia ja kameraa kiinni) kun osaa tuntui lapsiperheen elämä ärsyttävän (myös niitä, joilla omat lapset on jo aikuisia). :( ap
Ohis sehän on perusjuttu palaverissa olla mikki kiinni, kun ei puhu.
Minäkin sanoisin, että sinulla on keskimääräistä ilkeämpiä työkavereita. Itselläni ei ole lapsia, mutta ymmärrystä työn ja äitiyden yhdistämiseen löytyy silti. Minulle jopa nakitettiin lisähommia sen takia, että esimies sanoi ettei halua antaa niitä nyt työkaverilleni, koska hänellä on lapsi kotona. Ja se on minusta ihan ok.
Sun työkaveri ovat ilkeitä. Me ollaan melkein kaikki yhä etätöissä, eikä kukaan ole valitellut toisten työtehosta. Joillakin kuuluu välillä lasten ääniä taustalta ja tarvittaessa on suosittu, esim. jotta pienten koululaisten vanhemmat pystyvät katsomaan, että alakoululaiset ovat päässeet etäkouluun.
Mutta ei tämä ole mikään naisten ongelma, yhtä lailla ne isät vahtivat lapsiaan ja syöttävät taaperoa kesken palaverin. Meilläkin mies on hoitanut enemmän.
Mutkin pyydettiin auttamaan uudessa projektissa, vaikka tiedettiin, että mulla on pieni lapsi ja varoitin, että työteho voi kärsiä. Lopputuloksena olen tosin ollut jopa tehokkaampi kuin konttorilla. Eli näinkin voi onnistua, tosin mun lapseni ei ole enää ihan jatkuvaa vahtimista ja viihdytystä kaipaava ja mies on voinut hoitaa paljon.