Kondylooma!? Apua!
Epäilen saaneeni kondylooman. Olen oireillut jo pitemmän aikaa, ja kävin sukupuolitautitesteissä. Testituloksista ei löytynyt mitään, joten huokaisin helpotuksesta. Mutta ilmeisesti kondyloomaa ei löydetä perus sukupuolitautitesteissä?
En ollut huomannut ennen testejä mitään ulkoisia merkkejä. Tuntemukset ovat kuitenkin nyt muuttuneet rajummiksi, ja kurkkasin alapäähäni; ja mitäs siellä näkyykään; jotkin ylimääräiset möllykät. Olo on kamala ja inhottaa ja en tiedä kenen puoleen kääntyä.
Miten toimin? Mitä teen? Soitanko terveyskeskukseen? Miten saan hoidettua itseni kuntoon? En ole harrastanut seksiä viikkoihin, ja ei varmasti tule mieleenkään tällä ololla,kun kaikki itsensä koskeminenkin sattuu. Help!!
Kommentit (54)
Pitää päästä gynekologille ja lääkäri sitten poistaa rakkulat kirurgiveitsellä ja määrää ehkä jonkun lääkekuurin. Ikävä tauti, mutta on hoidettavissa.
Höpö höpö
Gynelle mene jos oot nainen. Tai omalle lääkärille. Miten vaan. Saat liuosta millä penslata pallerot. Häviävät todennäköisesti itsekseen. Ja lähetteen papaan. Sisäiset pallerot on vakavampia kuin ulkoiset.
9/10 on kondylooma. Voi tulla jopa 6-12kk altistuksesta. Stressi voi herättää uinuneen kondylooman.
Vierailija kirjoitti:
Pitää päästä gynekologille ja lääkäri sitten poistaa rakkulat kirurgiveitsellä ja määrää ehkä jonkun lääkekuurin. Ikävä tauti, mutta on hoidettavissa.
Mitä sä selität? Ei mitään kiruginveitsiä. Penslaamalla ensin, jos eivät tällä lähde, niin gyne voi jäädyttää ne pois.
Kannattaako mun soittaa terveyskeskukseen, vai varata aika suoraan yksityiselle? Rahat ovat aika tiukassa, mutta haluan tietty asiani kuntoon. Saako yleislääkärikin tehtyä tutkimuksen & määrätä auttavat lääkkeet? Kädet täristen täällä kirjoitan ja ahdistaa. Haluaisin hoitaa tämän nopeasti pois.....!
Soita mieluiten terveyskeskukseen. Sitten siellä huoneessa selität kaikki oireet, sen jälkeen vaan kerrot mikä sua pelottaa. Seksiä ei kannata harrastaa. Lisätietoja voit saada siltä sairaanhoitajalta/netistä.
Keskusteluista ei kuitenkaan kannata kysyä koska jotkut laittavat sinne todella epärehellisiä asioita.
<3 tsemppiä!
Oliko yhdenyön pano baarista vai tinderistä? Onko ollut kuinka monta eri miestä kuluneen 6kk aikana?
Tsemppiä. Itse sain mieheltäni kondylooman. Hän oli pettänyt.
Ei parane ei.
Paniikissa kirjoitti:
Kannattaako mun soittaa terveyskeskukseen, vai varata aika suoraan yksityiselle? Rahat ovat aika tiukassa, mutta haluan tietty asiani kuntoon. Saako yleislääkärikin tehtyä tutkimuksen & määrätä auttavat lääkkeet? Kädet täristen täällä kirjoitan ja ahdistaa. Haluaisin hoitaa tämän nopeasti pois.....!
Ikävä vaan että kondylooma ei lähde elimistöstä koskaan.
Vierailija kirjoitti:
9/10 on kondylooma. Voi tulla jopa 6-12kk altistuksesta. Stressi voi herättää uinuneen kondylooman.
Eikä ole. Se että sinulla on kondylooma, ei tarkoita sitä että meillä muillakin olisi.
"Kondylooman esiintyvyydestä ei ole saatavilla tilastoja, mutta se on selvästi yksi yleisimmistä seksitaudeista Suomessa."
-Väestöliitto
Vierailija kirjoitti:
Paniikissa kirjoitti:
Ei ole totta. Suurimmalla osalla ihmisistä HPV paranee elimistöstä omia aikojaan. Papilloomavirus poistuu elimistöstä maksimissaan neljän-viiden vuoden kuluttua tartunnasta. Tupakoimattomilla virus yleensä poistuu paremmin.
Voin katsoa videoita kun ihmiselle tehdään kirurgisia leikkauksia tuntematta mitään, mutta kun googlaan näitä sukupuolitautien kuvia että minkä näköisiä ne on emättimessä ja peniksessä niin menee jalat veteläksi ja tuntuu että pyörryn. Kattokaahan muutkin kiltit miehet mitä saattaa tulla kun harrastaa sekshiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paniikissa kirjoitti:
Ei ole totta. Suurimmalla osalla ihmisistä HPV paranee elimistöstä omia aikojaan. Papilloomavirus poistuu elimistöstä maksimissaan neljän-viiden vuoden kuluttua tartunnasta. Tupakoimattomilla virus yleensä poistuu paremmin.
Ei pidä paikkansa, minulla tampereen terveystalolla gynekologi sanoi, että siitä ei parane. Jossain kohtaa viirus "nukahtaa" kunnes aktivoituu uudestaan.
Varaa aika terveyskeskukseen. Sieltä lähete gynelle ja papaan, ja resepti penslausaineeseen. Jatko on tuuria, mitä löytyy ja kuinka nopeaan paranee. Mulla puhkesi kondylooma 2002, sisälle tehtiin jäädytyshoito (oli solumuutoksia), ulkoiset otti aikansa ennen kuin hävisi, sen jälkeen ei ole näkynyt koskaan uudestaan. Ei papassa eikä näkyvästi. En tiedä mistä oli tullut, edellisestä seksikerrasta oli 2 vuotta aikaa.
Jotkut sanoo että on kuin herpes, ei parane koskaan ja toiset sanoo että elimistö voi pystyä viruksen tuhoamaan, ja jos 10 vuoteen ei ole oireita, voi katsoa parantuneensa. Tiedä sitten mikä on totuus.
Ei tosiaankaan ole mikään yhden illan tinder-pano, sellaisia ei ole ikinä tullut harrastettua. Olen tämän saanut siis joltain vakikumppaniltani elämäni aikana, en edes viitsi alkaa selvittämään, että keneltä. Viimeisimmälle vakikumppanille varmasti ilmoitan asiasta.
Kiitos asiallisien kommenttien antajille! Kaikki vinkit ja kokemukset saa kertoa asiaan liittyen, jos löytyy omakohtaista tietoa :-( olo on inhottava, ja oon aika varma, että nää ylimääräset möllykät on sitä itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paniikissa kirjoitti:
Ei pidä paikkansa, minulla tampereen terveystalolla gynekologi sanoi, että siitä ei parane. Jossain kohtaa viirus "nukahtaa" kunnes aktivoituu uudestaan.
Väestöliiton lääkäri on eri mieltä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole. Se että sinulla on kondylooma, ei tarkoita sitä että meillä muillakin olisi.
"Kondylooman esiintyvyydestä ei ole saatavilla tilastoja, mutta se on selvästi yksi yleisimmistä seksitaudeista Suomessa."
-Väestöliitto
Itse asiassa se juurikin ON niin, että melkein kaikilla on jossakin vaiheessa kondyloomaa aiheuttava HPV-tartunta, mutta osa ei saa niistä koskaan oireita.
https://www.terveyskyla.fi/naistalo/gynekologinen-terveys/kohdunsuun-ir…
Lisäksi se ei ole varsinainen seksitauti siinä mielessä,. että HPV leviää monella tavalla, jopa ihan vauvoista noin viidenneksellä on HPV.
https://www.hammaslaakarilehti.fi/fi/tiede/vaitos-papilloomavirustartun…
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paniikissa kirjoitti:
Aika monikin on sitä mieltä että 80-90% tapauksista paranee, kun elimistön immuunivaste kyseiselle virukselle kehittyy. Toki jonkun muun HPV-viruksen voi edelleen saada, niitä kun on kymmeniä.
Mua kuvottaa tämä vähättely kondyloomasta.
Aiheuttaa toisille loppu elämän vaivan. Sain sen itsekin tahtomattani. Asian selvittyä loppui avioliitossa seksikin. Kuvottavan oksettavaa.
Sairaita olette ketkä painatte villaisella kyseisen viiruksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paniikissa kirjoitti:
Oma immuniteetti voi hävittää sen, muttei välttämättä, se VOI aktivoitua vuosienkin päästä. Muttei välttämättä koskaan myöskään aktivoidu uudestaan. Esimerkiksi minä sairastin kondylooman 32 vuotta sitten, ei ole aktivoitunut uudelleen.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Terveyskeskukseen ja sieltä varmistetaan ihan näköhavainnoilla onko kyseessä kondylooma. Sitten saat reseptin penslausaineeseen.