Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kondylooma!? Apua!

Paniikissa
18.05.2020 |

Epäilen saaneeni kondylooman. Olen oireillut jo pitemmän aikaa, ja kävin sukupuolitautitesteissä. Testituloksista ei löytynyt mitään, joten huokaisin helpotuksesta. Mutta ilmeisesti kondyloomaa ei löydetä perus sukupuolitautitesteissä?

En ollut huomannut ennen testejä mitään ulkoisia merkkejä. Tuntemukset ovat kuitenkin nyt muuttuneet rajummiksi, ja kurkkasin alapäähäni; ja mitäs siellä näkyykään; jotkin ylimääräiset möllykät. Olo on kamala ja inhottaa ja en tiedä kenen puoleen kääntyä.

Miten toimin? Mitä teen? Soitanko terveyskeskukseen? Miten saan hoidettua itseni kuntoon? En ole harrastanut seksiä viikkoihin, ja ei varmasti tule mieleenkään tällä ololla,kun kaikki itsensä koskeminenkin sattuu. Help!!

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kuvottaa tämä vähättely kondyloomasta.

Aiheuttaa toisille loppu elämän vaivan. Sain sen itsekin tahtomattani. Asian selvittyä loppui avioliitossa seksikin. Kuvottavan oksettavaa.

Sairaita olette ketkä painatte villaisella kyseisen viiruksen.

Sua taitaa kyllä kuvottaa enemmänkin äijäsi pettäminen.

On se ikävä vaiva. Itse kävin sen takia kryohoidossa, laserissa  - ja kun se aina uudelleen roihahti, emätin kaltattiin syöpään käytettävällä lääkeaineella. Tämä siis 1980-luvulla. Mutta sen jälkeen ei ole uusinut, aikaa kulunut siis kolme vuosikymmentä.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

Eikä se YLEENSÄ ole noin hankala tauti. Monella se paranee itsestäänkin. Ja todellakin siis 80 prosenttia ihmisistä saa jpossakin vaiheessa elämäänsä HPV-tartunnan. Sitä on todettu jopa noin viidenneksellä vastasyntyneistä.

https://www.terveyskyla.fi/naistalo/gynekologinen-terveys/kohdunsuun-ir…

Vierailija
22/54 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondylooma voi myös aktivoitua tartunnan saaneelta tietämättään jolloin sitä tartuttaa myös eteenpäin.ei aina oireile

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheuttaa toisille loppu elämän vaivan. Sain sen itsekin tahtomattani. Asian selvittyä loppui avioliitossa seksikin. Kuvottavan oksettavaa.

On se ikävä vaiva. Itse kävin sen takia kryohoidossa, laserissa  - ja kun se aina uudelleen roihahti, emätin kaltattiin syöpään käytettävällä lääkeaineella. Tämä siis 1980-luvulla. Mutta sen jälkeen ei ole uusinut, aikaa kulunut siis kolme vuosikymmentä.

Eikä se YLEENSÄ ole noin hankala tauti. Monella se paranee itsestäänkin. Ja todellakin siis 80 prosenttia ihmisistä saa jpossakin vaiheessa elämäänsä HPV-tartunnan. Sitä on todettu jopa noin viidenneksellä vastasyntyneistä.

Hyi, itsetunto korkealla viiruapesäke lorttosesta. Oksettaa

Vierailija
24/54 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9/10 on kondylooma. Voi tulla jopa 6-12kk altistuksesta. Stressi voi herättää uinuneen kondylooman.

Eikä ole. Se että sinulla on kondylooma, ei tarkoita sitä että meillä muillakin olisi.

"Kondylooman esiintyvyydestä ei ole saatavilla tilastoja, mutta se on selvästi yksi yleisimmistä seksitaudeista Suomessa."

-Väestöliitto

Itse asiassa se juurikin ON niin, että melkein kaikilla on jossakin vaiheessa kondyloomaa aiheuttava HPV-tartunta, mutta osa ei saa niistä koskaan oireita.

Lisäksi se ei ole varsinainen seksitauti siinä mielessä,. että HPV leviää monella tavalla, jopa ihan vauvoista noin viidenneksellä on HPV.

https://www.hammaslaakarilehti.fi/fi/tiede/vaitos-papilloomavirustartun…

ohis

Nykyäänhän otetaan HPV-koe papan yhteydessä ja omani on ainakin aina ollut negatiivinen. 

Vierailija
25/54 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi, itsetunto korkealla viiruapesäke lorttosesta. Oksettaa

Sama kauhistuttaa minuakin. Ilmeisesti normaalia näille mammoille sairastaa sukupuolitautia. 

Vierailija
26/54 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9/10 on kondylooma. Voi tulla jopa 6-12kk altistuksesta. Stressi voi herättää uinuneen kondylooman.

Eikä ole. Se että sinulla on kondylooma, ei tarkoita sitä että meillä muillakin olisi.

"Kondylooman esiintyvyydestä ei ole saatavilla tilastoja, mutta se on selvästi yksi yleisimmistä seksitaudeista Suomessa."

-Väestöliitto

Itse asiassa se juurikin ON niin, että melkein kaikilla on jossakin vaiheessa kondyloomaa aiheuttava HPV-tartunta, mutta osa ei saa niistä koskaan oireita.

Lisäksi se ei ole varsinainen seksitauti siinä mielessä,. että HPV leviää monella tavalla, jopa ihan vauvoista noin viidenneksellä on HPV.

ohis

Nykyäänhän otetaan HPV-koe papan yhteydessä ja omani on ainakin aina ollut negatiivinen. 

Ja ei kyllä otate ainakaan täälä seudulla mitään hpv kokeita

Vierailija
27/54 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kammottavin tauti mitä voi olla, just koska on ikuinen. Tulee ja menee. Ei vähättelyn aihe.

Vierailija
28/54 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua lohduttaa ajatus siitä, että tää ei välttämättä jää elinikäiseksi riesaksi? Siis siten, että ei välttämättä joudu kokemaan tätä kauhean montaa kertaa, oireilua siis. Niin epämukava olo.

Oon aina ollut tosi varovainen ja huolellinen ehkäisyn kanssa, joten olo on kieltämättä tosi pettynyt, kun näin on päässyt käymään. Olen jättänyt kondomin pois vasta,kun olen ollut pysyvässä parisuhteessa, ja en tiedä keneltä tämä on minuun tarttunut. Ensimmäistä kertaa oireilen näin.

Te jotka ootte sairastaneet kondylooman, kuinka pitkään kesti, kun nämä oireet =syylät/mitkälie möllykät hävisivät? Ilmeisesti pitkään saa itseään hoitaa? :( Oonko mä nyt huonompi ihminen, kun tällaisen omaan kehossani?

Vierailija
29/54 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Väestöliitto

ohis

Ja ei kyllä otate ainakaan täälä seudulla mitään hpv kokeita

Kuule, rahasta otetaan ihan mitä kokeita tahansa. Enpä olisi itse minkään kunnallisen kerran 10-vuoteen papan varassa. 

Vierailija
30/54 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei.

Neljä vuotta sitten, ollesani 41, sain kondylooman. Tunsin alapesulla ne syylät ja katsoin peilillä. Tottahan se oli. Itkin sen illan.

Soitto terkkulaan, sain ilman käyntiä penslausliuoksen ja ne pienet vanupuikot. Tarkoitus on osua vain niihin rakkuloihin, koska polttelee jäätävästi..

Parissa viikossa katosivat.

Ja totuus on se, että vaikka kuka prinssi uljas saapuisi valkoisella ratsullaan, voit saada sen häneltä.

Naisten genitaalit ovat sellaiset, että meillä se ikävä kyllä esiintyy helpommin.

Vierailija
31/54 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikissa kirjoitti:

Mua lohduttaa ajatus siitä, että tää ei välttämättä jää elinikäiseksi riesaksi? Siis siten, että ei välttämättä joudu kokemaan tätä kauhean montaa kertaa, oireilua siis. Niin epämukava olo.

Oon aina ollut tosi varovainen ja huolellinen ehkäisyn kanssa, joten olo on kieltämättä tosi pettynyt, kun näin on päässyt käymään. Olen jättänyt kondomin pois vasta,kun olen ollut pysyvässä parisuhteessa, ja en tiedä keneltä tämä on minuun tarttunut. Ensimmäistä kertaa oireilen näin.

Te jotka ootte sairastaneet kondylooman, kuinka pitkään kesti, kun nämä oireet =syylät/mitkälie möllykät hävisivät? Ilmeisesti pitkään saa itseään hoitaa? :( Oonko mä nyt huonompi ihminen, kun tällaisen omaan kehossani?

ET OLE HUONO IHMINEN KUN VAAN MUISTAT LOPPU ELÄMÄSI OLLA LEVITTÄMÄTTÄ TAUTIA ETEENPÄIN.

Ei saa olla itsekäs.

Siihen kun kerran sairastuu niin se on aina, joko lepotilassa tai aktiivisena.

Ole fiksu ja älä laita kiertoon vaikka olisi muka parantunut.

Vierailija
32/54 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikille ilkkujille vain tiedoksi, että sen voi saada vaikka vain yhdeltä ainoalta kumppanilta, jos tällä on ollut seksihistoriaa.

Tietojen mukaan kondylooma olisi yleisin. Mutta koska tähän ei ole rutiinitestiä ja se ei ole ns ilmoitettava yleisvaarallinen, kuten klamydia, tippuri,kuppa, hiv, tätä ei tilastoida.

Mutta yleinen tosiaan on.

Vierailija
33/54 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paniikissa kirjoitti:

ET OLE HUONO IHMINEN KUN VAAN MUISTAT LOPPU ELÄMÄSI OLLA LEVITTÄMÄTTÄ TAUTIA ETEENPÄIN.

Ei saa olla itsekäs.

Sehän vaatii sitten käytännössä täyttä selibaattia. Kondylooma kun tarttuu kortsun ulkopuoliselta iholta myös. 

Vierailija
34/54 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikissa kirjoitti:

Mulla oli oireena vain ne syylät muuta kipuilua tai vastaavaa ei ollut.

Penslausliuoksella lähti pois ei siinä montaa hoitokertaa tarvittu. Ovat kuin tavallisia syyliä, kyllä niistä eroon pääsee, vaikka ällöttäviä ovatkin.

Tupakointi kannattaa lopettaa niin poistuu virus elimistöstä nopeemmin.

Kaikki röllykät eivät sitten ole kondyloomaa. Itse yllätyin kun huomasin taas jotain vuosien jälkeen alapäässä ja kipinkapin lekurille. Tuomio oli, että luomia ovat. Koska olivat hankalassa paikassa niin ne poistettiin kirurgisesti. Eli jos on taipumusta isoihin röllykkäluomiin niin niitä voi tulla alapäähänkin ja olivat paljon kipeämpiä kuin kondyloomat koska hinkkautuivat alusvaatteisiin.

Papat ovat olleet aina puhtaat, ja olen ymmärtänyt, että näkyviä syyliä aiheuttavat hpvirukset ovat niitä jotka harvemmin jos koskaan aiheuttavat syöpää.

Nykyiselle aviomiehelle kerroin tautihistoriastani ennen sänkyynmenoa, kondomikaan ei täysin suojaa hpveeltä.

Vierailija
35/54 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paniikissa kirjoitti:

Kannattaako mun soittaa terveyskeskukseen, vai varata aika suoraan yksityiselle? Rahat ovat aika tiukassa, mutta haluan tietty asiani kuntoon. Saako yleislääkärikin tehtyä tutkimuksen & määrätä auttavat lääkkeet? Kädet täristen täällä kirjoitan ja ahdistaa. Haluaisin hoitaa tämän nopeasti pois.....!

Ikävä vaan että kondylooma ei lähde elimistöstä koskaan.

Ei ole totta. Suurimmalla osalla ihmisistä HPV paranee elimistöstä omia aikojaan. Papilloomavirus poistuu elimistöstä maksimissaan neljän-viiden vuoden kuluttua tartunnasta. Tupakoimattomilla virus yleensä poistuu paremmin.

Ei pidä paikkansa, minulla tampereen terveystalolla gynekologi sanoi, että siitä ei parane. Jossain kohtaa viirus "nukahtaa" kunnes aktivoituu uudestaan.

Sain jäähoidon 32 vuotta sitten eikä sen jälkeen ole ollut mitään oireita. 

Vierailija
36/54 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei mentäisi p ill u edellä niin loppuisi tällaistenkin tautien jakaminen.

Moneen kertaan on todistettu että ihmiset ovat kaikkein itsekkäimpiä.

Vierailija
37/54 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paniikissa kirjoitti:

Ei saa olla itsekäs.

En tosiaankaan aio levittää tätä. Aina ollut vastuullinen ehkäisyasioissa, ja tämä ei muuta asiaa toiseksi. Harmittaa vain niin kovasti tämä oma huolellisuus, josta huolimatta näin käy. Miten tulevat suhteet, uskallanko ikinä kenenkään tulevan kumppanin antaa koskea itseeni? Muuten kuin metrin päästä jollain saamarin kepillä!

Vierailija
38/54 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paniikissa kirjoitti:

Ei saa olla itsekäs.

Tuo on väärää tietoa sikäli, että joltain mieheltähän hän on sen saanut. Miehillä ei oireile niin paljon kuin naisilla. Joten miehet levittävät ihan tietämättään.

Tämä syyllistäminen on turhaa. Koska sen voi saada yhdeltä ainokaiselta mieheltä. Jolla on historiaa takana.

Monien lähteiden mukaan tämä on yleisin sp-tauti. Mutta tätä ei voi testata samoin kuin muita ja ei ole ns yleisvaarallinen ja ilmoitettava. Kuten kla myd ia, h iv, tip pu ri, kup pa. Jotka kaikki tutkitaan verestä vasta-aineina tai virtsasta nukleiinihappo-osoituksena.

Vierailija
39/54 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sairastin n vuosi sitten. Omalääkäri jäädytti syylät pois, eikä ole ainakaan sen jälkeen uusiutunut.

Hp-viruksia on todella monta, joten vaikka immuniteetti tälle yhdelle tulisi, voi silti saada toisen. Kiusallista kuitenkin. Positiivista on kuitenkin se, että jos tulee niitä kasvannaisia, niin yleensä ei ole kyse kohdunkaulan syöpää aiheuttavasta viruksesta.

Vierailija
40/54 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tuo litteä kondylooma eli se vaarallisempi. Löytyi vasta kun papa tulos oli kakkosta ja alettiin tutkia miksi. Gynekologi teki etikkatestin ja löysi kondylooman kohdunkaulan suulta heti. Sähkösilmukalla hoidettiin (eli leikattiin pois), ja kävin papassa sen jälkeen puolivuosittain. Ei ole uusiutunut ja tästä on aikaa 20 vuotta, enää ei onneksi ole koko kohdunkaulaa että eipä tarvi murehtia.

En tiedä miten paikkakunnallasi ajanvaraus toimii, mutta ihan terveyskeskukseen voit tilata ajan, joudut varmaan aikaa tilatessa selittämään mikä on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme