Apua - kaveriperhe tekemässä virhettä asuntokaupoissa
Mulla on ihana kaveriperhe, joilla ei ole suoraan sanoen mitään käsitystä järkevästä rahojen käsittelystä. On kulutusluottoa, maksuhäiriötä, yksi konkurssi takana.
Nyt tämä perhe on saanut päähänpinttymän, että haluaa ostaa omakotitalon. Ongelma on se, että talo pitää saada pk-seudulta ja heidän budjetillaan (jos pankki nyt ylipäänsä lainan myöntää) kyseeseen tulevat lähinnä kosteusvaurioiset pommit :-/ Yksi tällainen heillä on kiikarissa ja välittäjän mukaan kyseisen talon remontti maksaa minimissään 100 000. Talon hankintahinta on kuitenkin aivan maksimi, mitä kaveriperheeni voi lainaa saada eli rahaa remonttiin ei ole. Tämä ei heitä huoleta, kun voihan sitä remonttia sitten tehdä pikkuhiljaa :(
Minä näen tässä kaikki katastrofin ainekset. Perheessä on pieniä lapsia ja talossa todettu kosteusvaurio. Lasten terveys riskeerataan (ja vanhempien tietysti myös). Lisäksi remontti voi tuoda ties mitä yllätyksiä, budjetti paukkua tai talo osoittautua korjauskelvottomaksi.
Olen esittänyt mielipiteeni talokaupoista (perhe kyselee aina mielipidettäni ja neuvoja), mutta se ei näemmä heitä lannistanut. Mitä tällaisille ihmisille voisi sanoa? Miten heidät saa uskomaan, että päätös ei ole järkevä? Olen etsinyt heille edullisia, mutta hyväkuntoisia taloja (kauempaa, pienempiä, jne) ja toivonut, että puntaroisivat niitäkin, mutta ei.... Vai olenko hakoteillä ja tunkemassa nenääni liiaksi muiden asioihin?
Kommentit (47)
Miksi hometaloista sairastuneita on vain Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Olette oikeassa, että asia ei varsinaisesti kuulu minulle eikä ole minun ratkaisuni. Fakta on kuitenkin se, että jos perhe ostaisi ko. talon, siitä talosta ja siihen liittyvistä ongelmista tulisi helposti myös minun taakkani seuraaviksi vuosiksi. Perhe pyytää hyvin aktiivisesti minulta apua ja neuvoja milloin mihinkin, esim. tämän taloprosessin aikana vähintään viikoittain he ovat kaivanneet neuvoja (jotka vaativat perehtymistä). Tämä siis syö omaa aikaani ja energiaani, enkä todellakaan ole mikään rakentamisen ja remontoinnin ammattilainen vaan minulle on vaivaa tällaisten asioiden selvittelyssä. Toisaalta en osaa olla auttamattakaan, pitäisi vaan opetella :(
Annat vielä heidän käyttää sinua hyväkseen? Miksi ihmeessä? Eihän ihanat ihmiset sitä tee.
Onko heillä säästöjä tai takaajia edes toteuttamaan tuollaista ostoa? Jos ei niin turhaan huolehdit.
Sinulta on kysytty mielipidettä ja olet sen kertonut ja perustellut. Jos he siitä huolimatta haluavat ostaa talon niin eipä siihen sinulla ole sanottavaa. Parhaasi olet yrittänyt.
Ap, sun ongelma ei ole persaukisten kavereidesi hometalohaaveilu, vaan omien rajojesi puute. Sanoit, että he vievät aikaasi ja energiaasi hankalilla kysymyksillään ja tuen tarpeellaan.
Nyt istu alas ja kuuntele. Sun pitää opetella sanomaan ei. Ei, minä en tiedä mitään hometaloista. Ei, en osaa ottaa kantaa rahoitusasioihin. Ei, en nyt jaksa kuunnella teidän vuodatustanne. Se on vaikeaa ja todennäköisesti kaverisi pullikoivat vastaan eli loukkaantuvat, jos eivät enää saakaan tarvitsemaansa holhousta.
Ne on aikuisia ihmisiä. Anna niiden tehdä omat ratkaisunsa. Älä missään nimessä laita omaa nimeäsi mihinkään paperiin. Lakkaa neuvomasta heitä - sun ei ihan oikeasti tarvitse. Voit tehdä sen ihan ystävällisesti hymyillen, sanot vaan että sori nyt ei pysty. Jos kysyvät uudestaan, niin edelleenkään et pysty.
Todennäköisesti teidän yhteydenpitonne hiipuu, mutta vain siitä syystä, että kaverisi joutuvat etsimään uuden holhoajan itselleen. Se mitä ehkä pidät ihanana ystävyytenä kuulostaa minun korviini yksipuoliselta tuen tankkaukselta.
Kasvata selkäranka ja ota oma aikasi takaisin. Älä vastaa puhelimeen, älä viesteihin, mutta moikkaile kun tapaatte. Älä lähde mihinkään pitkiin jankutuksiin mukaan. Sano, että mulla on perunat kiehumassa, moido!
Vierailija kirjoitti:
Olette oikeassa, että asia ei varsinaisesti kuulu minulle eikä ole minun ratkaisuni. Fakta on kuitenkin se, että jos perhe ostaisi ko. talon, siitä talosta ja siihen liittyvistä ongelmista tulisi helposti myös minun taakkani seuraaviksi vuosiksi. Perhe pyytää hyvin aktiivisesti minulta apua ja neuvoja milloin mihinkin, esim. tämän taloprosessin aikana vähintään viikoittain he ovat kaivanneet neuvoja (jotka vaativat perehtymistä). Tämä siis syö omaa aikaani ja energiaani, enkä todellakaan ole mikään rakentamisen ja remontoinnin ammattilainen vaan minulle on vaivaa tällaisten asioiden selvittelyssä. Toisaalta en osaa olla auttamattakaan, pitäisi vaan opetella :(
Nyt jarruja päälle! Lopetat tuon auttamisen ja annat heidän ostaa talonsa jos niin haluavat. Ainoa, joka voi ajatella sun hyvinvointia olet sinä itse. Pelkäätkö jääväsi yksin, jos et auta?
Vierailija kirjoitti:
Sinun kannattaa opetella asettamaan niitä kuuluisia rajoja nyt. Kaveriperheesi talon osto ei ole sinun murheesi, sinun velvollisuutesi ei ole neuvoa heitä - kuten sanoit, sinulla ei ole siihen pätevyyttäkään - eikä käyttää aikaasi muiden ihmisten asioihin perehtymiseen. Näin ulkopuolisesta kuulostaa kummalliselta kuviolta ja tiedän mistä puhun. Minä olen ollut kaltaisesi kaikkivoipa myös, aina auttamassa ja pätemässä, kunnes ymmärsin ettei minun TARVITSE huolehtia kuin omista asioistani. Pääsen nyt paljon helpommalla.
Onpas vastuuton välittäjä, jos ottaa tarjouksen tällaisilta vastaan. Olen itse myymässä juuri tällaista "kosteusvauriopommia" täysin peruskorjattavaksi. Sekä minulle että välittäjälle on täysin selvää, että ostajan tulee olla täysin asian laajuudesta tietoinen (firma, talojobbari tms) eikä sellaisia "ostajaehdokkaita" edes oteta huomioon, jotka kuvittelevat että tästä selviää sillä että "tehdään vähän kerrallaan, pistetään laminaatit lattiaan ja vähän maalaillaan".
Vierailija kirjoitti:
Sanot vaan että " jos ostatte sen mörskän, mä en sitten puutu teidän asioihin enää, pyydätte apua ja neuvoja sen jälkeen muualta"
Vierailija kirjoitti:
Ongelmasi ei ole ystäväsi vaan sinä itse. Haluat olla besserwisser jolla on aina hyvät neuvot ystäville. Lopeta neuvominen ja anna ystäväsi itse perehtyä tarvittaviin asioihin.
Kosteusvaurioita on hyvin monen tasoisia, ison osan niistähän pystyy korjaamaan. Pelkkä sana kosteusvaurio ei tarkoita samaa kuin yltympäriinsä homehtunut talo. Jos vaurio on pieni ja paikallinen, kostuneet materiaalit voi vaihtaa. Erittäin monissa vanhemmissa taloissa sattuu vuosikymmenten kuluessa jonkinasteinen korjattavissa oleva kosteusvaurio, osaa niistä ei ikinä huomata.
On kyllä mahdollista, että ystäväsi eivät osaa vähääkään arvioida realistisesti miten kalliiksi talon lukuisat remontit tulevat, mutta he tuskin kuuntelevat kenenkään järkipuhetta. Riski on iso, mutta jos kova talokuume on päällä he ehkä haluavat toteuttaa tämän unelmansa, vasta aika näyttää kääntyykö se katastrofiksi vai ei. Ymmärrys ja kokemus karttuvat vuosien varrella. Jos on ikänsä haaveillut omakotitaloista, sen kortin haluaa ehkä katsoa, sen sijaan että onnittelisi vanhana itseään siitä että onneksi asui ikänsä varmuuden vuoksi kerrostalossa.
Jos aloitus ei ole provo, niin voin lohduttaa että pankki ei suostu rahoittamaan heille tuollaista taloa, jos suostuu yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot vaan että " jos ostatte sen mörskän, mä en sitten puutu teidän asioihin enää, pyydätte apua ja neuvoja sen jälkeen muualta"
Ehdollista ystävyyttä? Kuka tarvii tuollaisia kavereita mihinkään?
Jotkut ihmiset ovat sellaisia, että heidän on pakko saada tehdä omat virheensä. Itselläni kaveri muutti kotikaupunkiini ja kyseli neuvoja alueista. Kerroin mistä kannattaa ostaa jälleenmyyntiä ajatellen ja mistä ei. Perustelinkin, koska työni puolesta tiedän näistä asioista.
Perhe muutti kaupunkiin ja osti asunnon yhdeltä niiltä alueilta, joista olin varoittanut ettei saa rahoilleen vastinetta. Asuivat muutaman vuoden ja muuttivat töiden perässä pienemmälle paikkakunnalle. Ihmetteli minulle kun heille valmistunut uusi asunto ei mene kaupaksi... lopulta vuoden kärvisteltyään myivät halvemmalla kuin ostivat silloin oli kyllä pakko sanoa, että mähän sanoin silloin et oli ihan tunnettu alue siitä, ettei sieltä kannata ostaa. Kaverin mies katsoi mua suu auki, ettei kaverini ollut kertonut hänelle mitään että olin varoittanut.
Ei se siihen jäänyt. Kaveri teki saman virheen pienemmällä paikkakunnalla, jonne rakennutti talon ja muutama vuosi myöhemmin tajusi naapurin kanssa juteltuaan, että olisi kannattanut miettiä tarkemmin alue jonne kalliin talon rakentaa. He siis pohtivat, että jos vielä joskus rakentaisi uuden talon, niin naapuri oli sanonut suoraan että jäävät 200 000€ tappiolle. Kallis talo huonolla paikalla...
Jos neuvot tulee liian läheltä, ne jää helposti kuuntelematta. Jos asiasta sanoo joku etäisempi niin ydin saattaa mennä jakeluun tyhmemmällekin.
Eivät he saa lainaa tuollaiseen kohteeseen, joka tarvitsisi noin hintavan remontin, jos sen hinta on heille lainan maksimikatto. Kyllä pankeissa näitä asioita arvioidaan.
Vierailija kirjoitti:
Onpas vastuuton välittäjä, jos ottaa tarjouksen tällaisilta vastaan. Olen itse myymässä juuri tällaista "kosteusvauriopommia" täysin peruskorjattavaksi. Sekä minulle että välittäjälle on täysin selvää, että ostajan tulee olla täysin asian laajuudesta tietoinen (firma, talojobbari tms) eikä sellaisia "ostajaehdokkaita" edes oteta huomioon, jotka kuvittelevat että tästä selviää sillä että "tehdään vähän kerrallaan, pistetään laminaatit lattiaan ja vähän maalaillaan".
No ihan samaa mietin, että ottaakohan vvälittäjä edes tarjousta vastaan... Myöskin pankilla on sanottavansa heidän omaisuutensa hoidosta ja kunnosta. Pankin näkökulmastahan talo on heidän niin kauan kunnes laina on kuitattu. Pankkihan siis tutkii myös kiinteistön ja siihen liittyvät kuntotodistukset. Jos kuntotodistus sanoo, että talo tulee peruskorjata, niin pakki ei myönnä lainaa jos hakijalla ei ole tätä peruskorjaus rahoitusta. Pankkihan ottaisi muuten takkiin tästä ja pahasti kun tää hometalo päätyy sitten purettavaksi jossain vaiheessa ja jos velallinenkaan ei suorita saatavia.
AP, ei sun kannata tosiaan tuhlata energiaasi murehtien muiden ihmisten loputtomia mokia, niistä on vaan itse opittava kantapaan kautta. Voit vielä kerran sanoa suora sanasestikin, että pelkäät teidätn nyt ostavan pommin ja päätyvän pulaan, itse en ostaisi. Jos loukkaantuu huolestasi niin pikkumaisia ovat. Puhuttavissa on kaikki asiat kunhan uskaltaa avata suunsa.
Ihan pahaa tekee, kun kuulee, että joku tietäen haluaa ostaa kosteusvaurioisen talon. Moni vähättelee hometoksiineja ja se johtuu usein siitä, etteivät he tiedä tarpeeksi. Kaikki homeet ja ylimääräiset elimistöön kuulumattomat mikrobit asuintilassa on myrkyllisiä. Miksi kukaan ikinä haluaisi elää myrskyissä? Ne vaurioittaa pahimmassa tapauksessa koko loppuelämäksi elimistöä, vähentää elinvuosia ja elämänlaatua. Ne tekee astmaa, syöpää, kilpirauhasen häiriöitä, monikemikaaliherkkyyksiä jne.
Ap, voit sanoa mielipiteesi vielä kerran selvästi ja sano myös, että jos talon ostavat, niin et voi auttaa heitä siinä mitenkään. Pese kätesi ja torju sen jälkeen kaikki siihen liittyvä. Ongelma ei ole sinun, jos et anna sen olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdollista ystävyyttä? Kuka tarvii tuollaisia kavereita mihinkään?
Jos tuolla linjalle mennään, kuka tarvitsee ap:n kavereiden tapaisia kavereita yhtään mihinkään? Lähinnä niitä kai voi pitää todisteena siitä ettei jumalaa ole, koska miksi kukaan jumala olisi luonut tuollaisia urpoja?
Ap, hanki parempia ystäviä. Kukaan ei jaksa jos joutuu koko ajan kannattelemaan perheen ulkopuolisia aikuisia ihmisiä. Tuollainen jatkuva neuvojen ja avun pyytäminen ei ole millään tavalla tervettä tai normaalia -kummankaan osapuolen puolelta.
Laitoin puhelinnumeroni salaiseksi juuri siksi, että kaikenlaista neuvoa olisi tarvittu vaikka aamuyöstä klo 3. Kilttinä naisena yritin aina jeesata, mutta rajansa kaikella. Ihan oikeasti ihmiset voi olla tosi röyhkeitä ja loppupeleissä saattaa käydä niin, että olet tarinan konna.
Kaikki mukaan koronatalkoisiin antamaan rahaa mädäntyneiden kiinteistöjen omistajille.